Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-11-19, 04:43
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Santorini och annan ö

Nu tänker jag lite högt, men det kan man ju göra här på Kalimera. Det är roligt att planera nästa års Greklandsresa fast det är för tidigt för mig att göra beslut än. Men allra mest just nu tänker jag på att flyga till Santorini och då fördela tiden, som är en vecka, på Santorini och någon närliggande ö.
Själv känner jag mig just nu allra mest sugen på Folegandros. Hur brukar båtförbindelserna till Folegandros vara kring 12-19 juni? Det skall vara en lättillgänglig ö, så föreslå gärna något annat också.
På Santorini har vi varit en gång, men våra medresenärer har inte så därför borde båda öarna få lite tid. Angående Folegandros så är det väl så att om man reser från Aten med båt så tar det ganska lång tid? Någon som gjort den resan?
/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-11-19, 10:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Santorini och annan ö

Jag åkte från Santorini till Ios sedan till Sikinos och sen till Folegandros i första halvan av juni ett år. Bra färjeförbindelser på dagtid och ni borde kunna åka hela rutten på acceptabel tid.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-11-20, 13:32
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Santorini och annan ö

Är det så att båtarna brukar gå rutten Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros? Alltså om man väljer den ö som det är snabbast att komma fram till är det Ios? Skulle nog gärna besöka Ios också, men på en vecka tycker jag att två öar är maximum. Brukar det gå typ snabbåtar på rutten?
/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-11-21, 10:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Santorini och annan ö

Jag har dålig koll på om det går att åka samma färja hela vägen. Snabbåtar vet jag heller inget om. Gissar att svaren finns i tidtabellen eller att någon annan kan hjälpa dig.

Jag var ute tre veckor på den här resan och hade inte bestämt hur länge jag skulle stanna på varje ö mer än att dagarna på Santorini inte skulle bli allt för många och att jag skulle stanna länge på Folegandros som jag besökt en gång tidigare. Annars är det en perfekt ö-luffarrutt speciellt i låg eller mellansäsong då Ios är lugnt och det går att få bra boende på Folegandros till hyggligt pris.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-11-21, 16:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Santorini och annan ö

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Är det så att båtarna brukar gå rutten Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros?
I somras trafikerade färjan Artemis nästan alla öar i Kykladerna. Hon gick bland annat rutten Santorini, Ios, Sikinos och Folegandros. Resan tog lite drygt tre timmar. Jag tror att det blir något liknande nästa sommar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-11-22, 04:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Santorini och annan ö

Jaha tack för kommentarerna, bäst att avvakta eftersom man ju inte riktigt kan veta hur båtarna går nästa sommar, men bra att veta att det kan ta så pass länge att komma till Folegandros i alla fall. Dessutom kan det hända att det inte blir något flyg till Santorini heller så vart vi reser är oklar. Tur att man har många önskeöar på listan.
/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-11-22, 08:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Santorini och annan ö

Tre timmar är inte särskilt lång tid. Avstånden mellan många öar i Grekland är oftast betydligt längre än man tror.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-11-23, 11:55
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Santorini och annan ö

Hej!

Med tanke på att ni bara har en vecka på så skulle säkert Ios vara ett bra komplement till Santorini. Jag vet inte exakt hur lång tid båtresan tar, men skulle gissa på ca en timme, men det finns andra här som vet mer exakt.

Ios har fiiiina stränder och en fin Chora! Det bästa är att ni tar er direkt till Ios när ni anländer Santorini och sedan tillbringa sista dagarna på Santo eftersom det är därifrån flyget går.

Yanna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-11-23, 14:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Santorini och annan ö

Färjan mellan Santorini och Ios gick väldigt snabbt så en timme kan stämma. Synd om ni missar Folegandros för där finns en väldigt speciell stämning, riktigt bra grekisk mat och kanske ö-världens vackraste Chora.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-11-24, 04:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Santorini och annan ö

Folegandros lockar faktiskt väldigt mycket just nu, men Ios är säkert ett bra val det med. Trots att Folegandros säkert är värd den tid det tar att ta sig dit kan det hända att det känns bättre med en så kort båtresa som möjligt. Det är också möjligt att medresenärerna vill hållas på Santorini hela veckan och det vill jag undvika genom att locka med något trevligt. En båtresa kan ju för all del vara helt trevlig, men allting går ju inte alltid som smort när man reser så därför vill ja ha det så enkelt som möjligt. Men som sagt, inget bokat ännu så planerna kan ändras.
/ Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-12-04, 10:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Santorini och annan ö

Och "Artemis", Janne, var tydligen den bullriga och skitiga båten som ni tyckte så mycket om. Läste vad du skrivit i din rapport från somras. Men om resan Santorini-Ios tar ca timmen så kanske man klarar av det!
/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT