Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-09, 06:00
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Båt..fika?..flyg..

Kommer in med tidig färja från Naxos..9.20..flyger 13.50..Vart fikar vi? Fira? Har bara sett "honeymoon" tidigare!
Annelie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-09, 08:51
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Norge
Inlägg: 98
Standard Sv: Båt..fika?..flyg..

Det står litt lite her, men det virker som om du reiser fra Naxos 09.20 og kommer inn til Santorini - stemmer det (tolket Honeymoon" som hotellet på Santorini)? Kommer du med Blue Star? Ta kaffe og mat på fergen. Det er liten tid til annet hvis du skal til flyplassen. Hvis du blir sulten igjen, finnes det flere tavernaer ved flyplassen. De er dyre og triste, men du får både mat og kaffe der
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-09, 09:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Båt..fika?..flyg..

Här synes viss förvirring råda! Själv tolkar jag frågeställaren som sålunda att ankomsten till Santorini ska ske 09.20. I denna tid på morgonen förmenas tiden mer än väl medgiva ett besök uppe i Thira (Fira) i och
för fika, samt därtill hörande calderavisit.

Sedan är det bara att ta endera taxi eller buss till flygplatsen i tid inför avresan från ön.

Låt mig avslutningsvis och med visst eftertryck påpeka att fikat ska
intagas något hundratal meter in från calderan. Ute vid calderan äro priserna mer än dyra, de är hutlösa....

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-09, 10:21
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: Båt..fika?..flyg..

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Här synes viss förvirring råda! Själv tolkar jag frågeställaren som sålunda att ankomsten till Santorini ska ske 09.20. I denna tid på morgonen förmenas tiden mer än väl medgiva ett besök uppe i Thira (Fira) i och
för fika, samt därtill hörande calderavisit.

Sedan är det bara att ta endera taxi eller buss till flygplatsen i tid inför avresan från ön.

Låt mig avslutningsvis och med visst eftertryck påpeka att fikat ska
intagas något hundratal meter in från calderan. Ute vid calderan äro priserna mer än dyra, de är hutlösa....

Arne
Tack Arne! Precis så menade jag. Hur lång tid ska jag beräkna buss resp taxi tid till flygplatsen? Det går även en senare färja från Naxos 8.00, framme 10.35 tror jag. Flyget går 13.50..kanske rikskabelt..
Kanske bättre att vara på den säkra sidan..dessutom kan det ju vara trevligt att se Fira!
Annelie
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-09-09, 10:36
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Båt..fika?..flyg..

Jag skulle nog välja den tidiga färjan, den med ankomst 09.20. Dock en smula okristlig avgångstid från Naxos strax runt 06.00, men för den morgonpigge är det en utmärkt balanserad tidpunkt. Den vackra soluppgången från färjans soldäck kompensera alla vedermödor.

Taxi till flyget från Thira. Ja, kan det maximalt ta 15 minuter? Icke mer.
I stort samma för bussen, men där får man beräkna lite mer tid eftersom bussen ej går så frekvent.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-09, 10:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Båt..fika?..flyg..

Citat:
Ursprungligen postat av ah666 Visa inlägg
Tack Arne! Precis så menade jag. Hur lång tid ska jag beräkna buss resp taxi tid till flygplatsen? Det går även en senare färja från Naxos 8.00, framme 10.35 tror jag. Flyget går 13.50..kanske rikskabelt..
Om det är första gången du åker som du gör, så vill jag bara påminna dig om att ha koll på väderprognosen, även Blue Star båtarna kan bli rejält försenade om det blåser mycket.
Jag hade precis som Arne skriver valt att ta mig till Fira.
// Helén

Edit: Skall man inte vara på flygplatsen två timmar före avgång när man reser med charterflyg? Det blir inte mycket tid att fika på...

Senast redigerad av Hellen den 2008-09-09 klockan 10:42.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-09-09, 15:03
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Båt..fika?..flyg..

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Edit: Skall man inte vara på flygplatsen två timmar före avgång när man reser med charterflyg? Det blir inte mycket tid att fika på...
Ta båten som är framme 9.20! (antar att du menade samma sak, Helén?)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-09-09, 17:28
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Båt..fika?..flyg..

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Ta båten som är framme 9.20! (antar att du menade samma sak, Helén?)
Ja, fast jag tycker att det är lite tid även med det alternativet, men det är ju inte jag som skall resa, tyvärr
// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-09-09, 18:45
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Båt..fika?..flyg..

Jag skulle också ta en båt dagen innan. Det är vackert på Santorini, även om priserna som sagt inte ligger där dom borde. Nappar du på en rumsuthyrare i hamnen slipper du ju betala för taxi-/bussresan upp till Fira
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-09-09, 19:50
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: Båt..fika?..flyg..

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Jag skulle också ta en båt dagen innan. Det är vackert på Santorini, även om priserna som sagt inte ligger där dom borde. Nappar du på en rumsuthyrare i hamnen slipper du ju betala för taxi-/bussresan upp till Fira
Självklart kollar vi vädret..blåser det åker vi till Sant på kvällen innan. Annars blir det den tidiga..med soluppgång!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT