Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-03-11, 18:59
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Fyg Thessaloniki-vart sedan?

Sitter och tittar flyg till Grekland i juni och ser att Ryanair har resor dit till bra pris. Tyvärr har jag dålig koll på det området och skulle därför uppskatta lite tips och idéer. Vilka byar/orter eller öar i närheten kan man ta sig till på inte alltför lång tid? Om det är någon timmes bilfärd eller kortare båttur är det inte hela världen men då vi bara kan vara borta en vecka så uppskattas så kort restid som möjligt. Vi är ute efter en lugn och mysig by, lite folkliv om kvällarna och trevlig stämning. Om det är sand eller stenstrand kvittar. Halkidiki är ju ett alternativ men finns det mer? Även om tips om Halkidiki tacksamt mottages också
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-03-11, 20:00
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Fyg Thessaloniki-vart sedan?

Hej,
ni kan ta er till Kavala (ca 150 km) och därifrån till ön Thassos med färja. Risken är dock att ni spenderar mycket tid med att resa och det kanske är svårt att synka färjor med flyget på hemresan. Ett annat alternativ är att åka till området runt Katerini (ca 60 från Thessaloniki) där det finns en del fina stränder. Halkidiki vet jag inte så mycket om nu för tiden, vet ej hur turismen ser ut idag, men jag spenderade väldigt mycket tid där under min studietid i Thessaloniki. Orter jag gillade då var Vourvourou (på Sithonia-halvön), Afitos, Pefkohori och Paliouri (Kassandra-halvön). Halkidiki har generellt många fina stränder, både på halvön Kassandra och Sithonia.
Hur som helst kan jag verkligen rekommendera att utforska norra Grekland!
/Outi

Senast redigerad av Outi den 2015-03-11 klockan 20:07.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-03-13, 11:06
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Fyg Thessaloniki-vart sedan?

Tusen tack! Skulle gärna åka till Thassos men tror det blir lite för lång restid tyvärr. Har hört en del bra om Afitos så det ska jag kolla närmre på. Och tack för tipset om Sithorniahalvön! Det är nog området jag har sämst koll på
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-03-13, 12:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Fyg Thessaloniki-vart sedan?

Jag tycker du gör rätt som väljer Halkidiki när du bara har en vecka. Från flygplatsen till Afitos tar det en timme med bil. Raka spåret i princip hela vägen.
Vi var i Afitos förra året och gillade stället skarpt. Byn var mysig och hade gott om bra matställen och ett jättetrevligt folkliv om kvällarna. Stränderna var helt ok, med både sand och klappersten. Möjligen lite bökigt att ta sig ned, om man inte har bil. Vi såg heller inga mysigare ställen på hela Kassandra än Afitos.
Sithonia besökte vi med och även då Vourvourou (BOYBOYBOY, eller nåt liknande, stod det på en skylt ). Det var en helt fantastisk strand, med jättefina snorkelvatten. Både sand och sten. Åker ni dit, missa då inte den ambulerande grillvagnen. Hamburgarna som serverades där, var inte från denna världen! Såå goda att jag nästan dog...


I övrigt kan sägas att Sithonia var mer grekiskt och genuint, samt mycket lugnare/lantligare om man föredra det. Visserligen fanns turister även där, men inte som på Kassandra, där det kunde vara lite crowdy emellanåt. Vi kommer nog ta några dar på Sithonia nästa gång. Och då ska vi verkligen äta på en riktig varg-restaurang!


/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-03-13, 15:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fyg Thessaloniki-vart sedan?

I min tråd " Thessaloniki i maj" har jag fått många fina tips även om platser utanför Thessaloniki.....Kanske något kan passa...
Vi ska ju stanna i Thessaloniki , men stränder nära ska vi besöka...

Jag har för nästan 20 år sen varit 14 dagar på Sithonia -halvön och bodde då i Nea Marmaras. Där fanns fina stränder runtom och hela halvön är underbar och SÅ genuin!

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-03-14, 09:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Fyg Thessaloniki-vart sedan?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg


Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
I min tråd " Thessaloniki i maj" har jag fått många fina tips även om platser utanför Thessaloniki.....
Finns här.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-03-20, 15:16
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Fyg Thessaloniki-vart sedan?

Tack så jättemycket för alla svar! Åh vad kul att höra att Afitos är så omtyckt, har även kikat på Nea Marmaras som verkar otroligt fint. Nu blir det lite lättare att titta vidare
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT