Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Patmos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-11, 21:39
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard En fantastisk ö

Vill slå ett slag för en fantastisk ö som har tappat turister de senaste åren. Vad det beror på finns det flera teorier om. Men en som jag tror på är att när Flying Dolphin inte körde på ett par år fick man förlita sig på Nissos Kalymnos och den gick inte förbi Patmos varje dag. Men nu går det båtar dagligen från både Samos, Kos och Kalymnos.

Hoppas att fler besöker denna pärla!

/Ofelia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-12, 08:50
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: En fantastisk ö

Berätta gärna varför du tycker att Patmos är en fantastisk ö! Om en månad åker jag dit. Det går ju faktiskt charter till Patmos, så det är inte svårt att ta sig dit.

Att jag valde just Patmos den här gången beror på att det är en liten och lugn ö enligt vad jag har läst.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-12, 09:15
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: En fantastisk ö

Citat:
Ursprungligen postat av Titti Visa inlägg


Att jag valde just Patmos den här gången beror på att det är en liten och lugn ö enligt vad jag har läst.
Är det en lugn ö? Vi valde bort Patmos på vår ö luff, då vi fick för oss att de var en massa stora kryssningsfartyg, med turister som besöker Johannesklostret.

Fel?

Tobbe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-12, 10:30
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: En fantastisk ö

Patmos är en sällsamt trivsam ö att vistas på. De kryssningsfartyg som ankrar upp giva ingen harm. Passagerarna inlastas i bussar och körs sedan direkt upp till Johannesgrottan. Därefter far bussarna vidare upp till Chora för att besöka Citadellet och beundra utsikten. Man ser vid siktigt väder icke mindre än sex öar. Fourni, Ikaria, Samos, Lipsi, samt Arki och Agathonissi

Efter detta besök far bussarna ner till Scala där kryssningsfolket får ett par timmar på sig att shoppa i grändernas butiker. Vid fyratiden på eftermiddagen ombordstigning.

Det finns ett antal mycket fina badstränder på Patmos. Lägg därtill ett antal vackra byar man kunna besöka.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-12, 10:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En fantastisk ö

Jag har varit på Patmos 1992 och 2010 alltså med 18 års mellanrum och jag märkte ingen större skillnad på hur ön utvecklats med ökad turism mer än att själva Skala var mer utbyggt mot udden där båtvarvet låg/ligger. Tvärtom så var Kambosstranden sämre än vad den var förr. Det var ingen turistexploatering i stor negativ skala vad jag tyckte. Gränderna var lika mysiga att gå i, serveringarna lika bra...Dock kommer ju flera som synes JÄTTESTORA kryssningsfartyg dit men de turisterna drar till klostret och Chora och där är man ju knappast mitt på dagen i solhettan i alla fall.
Vägarna var dock bättre nu och det är ju ingen nackdel :-)

MEN 2010 när vi var där så var vi förstås de första dagarna i oktober och då hade vi stränderna helt för oss själva. Hur det ser ut i slutet av juli-början av augusti som vi var i 1992 vet jag inte.
Jag gillar Patmos och kan gärna åka dit igen, dock inte med charter då man bara får 4,5 dagar på Patmos och de 2 sista nätterna på Samos. Så var det för oss i alla fall 2010. Patmos har klarat "turistboomen" mycket bättre än Parga tycker jag.
Patmos kan jag gärna stanna ett par dar på igen om jag är i närheten. Ön är ett trevligt stopp på en luff i området.

Lite bilder från Patmos finns i mitt resebrev från 2010.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-12, 14:25
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: En fantastisk ö

Vi har besökt Patmos ett flertal gånger och trivts så bra där.Fina stränder att vandra till eller åka buss eller båt till.Att vandra omkring i gränderna uppe Chora är trevligt,finns ett museum där som var intressant att besöka,förutom klostret och Johannes Döparens grotta som man ju bara måste se,iallafall en gång när man är på Patmos.Några av kryssningsfartygens passagerare har vi kommit samspråk med då vi suttit nere i hamnen på en bänk och beundrat och begrundat dessa fartyg,trevliga amerikanare är de vi har träffat.Alltid roligt att surra en stund med någon helt främmande person.
Vi åker gärna tillbaka Patmos men först måste vi till bla Tilos,Parga och så vill jag luffa runt med buss på Kreta.
Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-13, 17:06
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: En fantastisk ö

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Patmos är en sällsamt trivsam ö att vistas på. De kryssningsfartyg som ankrar upp giva ingen harm. Passagerarna inlastas i bussar och körs sedan direkt upp till Johannesgrottan. Därefter far bussarna vidare upp till Chora för att besöka Citadellet och beundra utsikten. Man ser vid siktigt väder icke mindre än sex öar. Fourni, Ikaria, Samos, Lipsi, samt Arki och Agathonissi

Efter detta besök far bussarna ner till Scala där kryssningsfolket får ett par timmar på sig att shoppa i grändernas butiker. Vid fyratiden på eftermiddagen ombordstigning.

Det finns ett antal mycket fina badstränder på Patmos. Lägg därtill ett antal vackra byar man kunna besöka.

Arne
Som sagt, de som kommer med kryssningsfartygen ser man knappt skymten av. Vilket är synd för alla med butiker i Skala då de nästan ekade tomma på turister när vi var där sista veckan i juni.

Vi besökte ön för första gången för mer än 10 år sedan och jag tycker inte att särskilt mycket har förändrats. Det har inte turistanpassats som så många andra öar under dessa år. När vi går till matafffären är det inte trångt bland turisterna utan boende på Patmos är i majoritet.

Det finns många stränder att besöka runt om på ön och ingen av de vi såg i år hade särskilt många besökare. Det finns något för de flesta smaker; med parasoll, utan parasoll, med Taverna, utan Taverna, klappersten, sand m m.

Boendet vi har bott på är det finaste vi har haft i den grekiska arkipelagen.

Vi tycker att trafiken är relativt lugn vilket gör att man kan åka Vespa runt ön utan att vara allt för rädd.

Vi har träffat synnerligen trevliga människor .

/Ofelia

Senast redigerad av ofelia den 2013-07-13 klockan 17:21.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-29, 10:01
Oline Oline är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: En fantastisk ö

Håller verkligen med om att Patmos är en fantastisk ö. Besökte Skala en vecka i Juli och åkte på kombinationsresa med Fritidsresor. Fungerade mycket bra trots att resan med Nisos Kalymnos är relativt lång (ca 4 timmar) men vi behövde inte övernatta på Samos utan kom fram till Patmos första dagen på resan.
Liten, lugn, mysig ö med fina ständer. Agriolivado var vår favoritstrand men även stranden i Grikos var fin.Lätt att ta sig till ständerna med buss eller taxi om man inte vill köra moped. Lagom mycket turister och inga inkastare alls utan bara trevliga människor och bra service överallt. Skala är en mycket mysig by som man snabbt går igenom men ändå kan man strosa omkring där varje kväll. Vi märkte inte alls av kryssningsfartygen så de behöver man inte oroa sig för. Jag har besökt många öar och kommer absolut att återvända till denna pärla men då bokar jag bara flygstol till Samos och tar Flying Dolphin till Patmos. Vår andra vecka på semestern spenderade vi i Phytagorion på Samos men tyvärr hade Samos inte alls samma charm som Patmos.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-07-29, 10:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En fantastisk ö

Citat:
Ursprungligen postat av Oline Visa inlägg
Vår andra vecka på semestern spenderade vi i Phytagorion på Samos men tyvärr hade Samos inte alls samma charm som Patmos.
Precis den kombinationen gjorde vi 1992 och tyckte precis som Du!
Vi hade gärna stannat hela tiden på Patmos med facit i hand.

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-07-29, 11:14
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En fantastisk ö

Du slog hammaren direkt på spiken, Olline!
Detta är Patmos i ett nötskal.
Birgitta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-29, 11:34
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: En fantastisk ö

Första gången vi var till Patmos var 1997,var på en 3-veckors charter,Fritidsresor,till Samos Kokkari,anlände Samos samma dag som prinsessan Diana omkom.Under vistelsen på Samos åkte vi en organiserad tur till Patmos med en fantastisk guide.Detta var egentligen en tur över dagen men vi hade bestämt oss för att stanna några dygn på Patmos och fick god hjälp av vår guide att finna oss ett bra boende.Denna resa blev faktiskt upptakten till att vi började öluffa och har så hållit på sen dess,Patmos har vi återkommit till flera gånger.Men nu har vi återigen åkt charter då vi vetat precis vart vi velat åka och var vi velat bo.Ålder och kroppens mognad tar ut sin rätt och då är det skönt att kunna åka charter
Monica
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-14, 20:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En fantastisk ö

Jag och sonen besökte Patmos för första gången denna vecka, och det var verkligen en trevlig tur. Vi hade en moppe med oss och åkte med Nisos Kalymnos, klev av på Patmos, tog samma båt tillbaka på kvällen.

Jag lade märke till att mest alla hus var i samma stil. Liknande fyrkantig form, likadan rappning med "mönster" och runt fönstren målat en bred rand. Inte så mycket fönsterluckor och smidesbalkonger som vi har på Kalymnos. Jag frågade en man om detta och fick veta att man fått reparationsbidrag ( via UNESCO?) och villkoren var att man anammade samma stil. Nån som vet mer om detta?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT