Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Thessaloniki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-24, 06:06
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Kontanter eller bankomat?

Kompisen åker en vecka, 4 personer till Thessaloniki om 14 dagar....Hur är det? Ska de ha allt i kontanter eller bara lite grann och lita på bankomaterna?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-24, 11:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kontanter eller bankomat?

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Hur är det? Ska de ha allt i kontanter eller bara lite grann och lita på bankomaterna?
Bankomaterna har fungerat hela sommaren. Ibland har de varit tomma, men det kan de ju vara här hemma också. Dock är det bra att ta med extra kontanter.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-25, 08:43
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Kontanter eller bankomat?

Tack för svar! Tänkte mest på den ekonomiska krisen! Om det inte fanns pengar att få tag i över huvud taget!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-25, 11:09
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Kontanter eller bankomat?

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Tack för svar! Tänkte mest på den ekonomiska krisen! Om det inte fanns pengar att få tag i över huvud taget!
Klart att det går att få tag på pengar! Alla måste ju handla, greker som turister. Kontanterna cirkulerar hela tiden. Uttagsautomaterna fylls på kontinuerligt. Det är ju inte så att alla gömmer sina kontanter i madrassen bara för att ha dem kvar...

Karin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-25, 14:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kontanter eller bankomat?

Det finns massor av bankomater i Thessaloniki. Onödigt alltså att ha hela reskassan i kontanter.

Lissi - som är avis på de som ska dit
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-26, 11:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kontanter eller bankomat?

Ioslina, den där frågan är ju - av naturliga skäl - återkommande. Och det enda rimliga svaret är det som Janne ger, det som säger hur det varit hittills. Hur det kommer att bli är det däremot inget som vet - det kan hända så mycket som påverkar och det kan hända snabbt. Därför är det omöjligt att ge något betryggande svar.

Vad som avgör är styrkan i det grekiska banksystemet. Och när bankerna öppnade i måndags vädjade ordföranden i grekiska bankföreningen till folk att sätta in pengar för att öka likviditeten i systemet. (Sedan i december har de tagit ut 40 miljarder euro, av rädsla för att pengarna ska försvinna annars). Så svag är alltså likviditeten, hon bad folk att sätta in pengar. Kommer de att göra det? Knappast, är min gissning. De kommer att vara rädda för en haircut, att det ska gå som Cypern, där insatta medel kapades med 30 procent. Visserligen gällde det bara förmögenheter över 100K € men den kunskapen tror jag inte räcker om folk får panik.

Kapitalkontrollen är kvar i de grekiska bankerna. Jag läste just en artikel om svårigheten med att lyfta sådana. Hur undviker man att det säger schwopp och så är bankerna tömda?
På måndag, om jag fattat rätt, börjar cirka fyra veckors förhandlingar om det tredje stödpaketet för Grekland. Jag antar att det kommer att innebära även förstärkning av ECB:s nödlina till bankerna. Om kapitalkontrollen lättar efter det, vilket jag i och för sig inte tror, så sammanfaller schwopp med mina fyra veckor på en ö med en säger en bankomat. Kan bli intressant.

Men jag har is i magen, klurar lite på olika lösningar och bestämmer mig så sent som möjligt.

Trots denna roman: om jag skulle åka till en storstad om 1-2 veckor och stanna 1 vecka skulle jag inte oroa mig ett dugg utan hantera pengafrågan ungefär som vanligt. Kanske ha med ett par hundra € extra att ha orörda som buffert till typ sista dagarna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT