Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-09, 11:16
towah towah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 10
Standard Hjälp, Samos till Ikaria Evdilos

Hej.
Jag åker till Samos (Pytagorian) den 14e och den 17e åker vi vidare till Ikaria och ska bo nära Evdilos. Jag hittar ingenstans förjor som går till Evdilos den 17e - någon som vet vilka båtar jag kan kolla?! Och vilken hamn från Samos ska jag välja, Vathi? Hur långt är det till Karlovassi från Pytagorian?

Har nämligen hört att det är väldigt hamna i fel hamn på Ikaria då det är lång väg på slingervägar - har ett mindre barn med mig.

Någon som kan hjälpa mig här?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-09, 11:46
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Hjälp, Samos till Ikaria Evdilos

Både den 17/6 och 17/7 finns det en förbindelse från Vathi till Evdilos kl 16.00. (Kanske kallar du Vathi för Samos town) Båten heter MYTILINI och rederiet Nel-lines. Jag tror det räcker med att köpa biljetten på Samos men du kan också köpa den på Nel-lines hemsida och ta med bokningsnumret till kiosken på kajen i Vathi och få ut biljetten där.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-09, 13:18
towah towah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 10
Standard Sv: Hjälp, Samos till Ikaria Evdilos

Hej.
Tack för tips. Vathi till Evdilos kl 16.00 tar 4,5 timme med Nel-lines. När vi sedan ska tillbaka går båton 01.30 (inget alternativ för oss).

Väljer jag däremot karlovassi till Evdilos tar resan endast 1 timme - tjänar vi då på att ta taxi över samos - eller är det fasligt långt? jobbig väg?dyrt?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-09, 15:05
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Hjälp, Samos till Ikaria Evdilos

Citat:
Ursprungligen postat av towah Visa inlägg
Väljer jag däremot karlovassi till Evdilos tar resan endast 1 timme - tjänar vi då på att ta taxi över samos - eller är det fasligt långt? jobbig väg?dyrt?
Den 17:e är en torsdag. Då går Nissos Mykonos från Karlovassi till Evdilos på Ikaria. Det gör den alla dagar utom på lördagar då den båten ej trafikera Samos - Ikaria en enda millimeter.
Det är defenitivt fördel att sig till Karlovassii från Pythagorion eller var som helst på Samos. Mytilini som går från Vathy går via Karlovassi - Fourni - Agios Kirikos(på Ikaria). till Evdilos. Sedan är ni helt slut. Detta är inget alternativ.
Med taxi tar det kanske 45 minuter från Pythagorion till Karlovassi. Kostar 40-50 euro si så där. Det går också att ta buss från Pythagorion till Karlovassi med byte i Vathy. Det tänker jag göra - det är en fin färd.
Busstidtabellen har bussbolaget lovat skicka mig denna vecka.
Gratulerar till ett bra val - Ikaria!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-10, 13:40
towah towah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 10
Standard Sv: Hjälp, Samos till Ikaria Evdilos

Tusen tack för bra svar!
Båt 4,5 timme verkar inte vara något alternativ så vi tar nog NISSOS MYKONOS 16.55 och är framme en timme senare. Då vi reser med ett litet barn är nog taxi att föredra till Karlovassi, då bussbyte 2 ggr (?! ett i Vathy och ett i Karlovassi va) Vad jag förstår är bussen ungefär lika dyr om man är fler än en person eller har jag kollat fel? Vet du hur lång bussfärden är?
Nu längtar jag verkligen till på lördag och avfärd!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-10, 15:30
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Hjälp, Samos till Ikaria Evdilos

Citat:
Då vi reser med ett litet barn är nog taxi att föredra till Karlovassi, då bussbyte 2 ggr (?! ett i Vathy och ett i Karlovassi va)
Nej, ett bussbyte. I Karlovassi byte till båten.

Citat:
Vad jag förstår är bussen ungefär lika dyr om man är fler än en person eller har jag kollat fel?
Stämmer nog ganska bra.

Citat:
Vet du hur lång bussfärden är?
Från Pythagorion runt 45 minuter plus väntetid vid bytet.

Boende i Evdilos? I byn Akamatra nära en fantastik antik Kafenion.
I Byn Messaria, lika nära "The Scorpio House".
Hemligheter att besvaras vid hemkomsten.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT