Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-10-11, 11:52
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard En höstv på Zakynthos i september

Enligt tradition så blev det en resa till Grekland v 39 igen för att ladda batterierna inför vintern. Gjort några inlägg under resan så det kan bli lite upprepning.

1999 bodde jag i Laganas under högsäsong och gjorde en dagsutflykt till Olympia. Våren 2018 bodde vi en v i Kalamaki men Olympia turen hade inte börjat ännu, ny chans. Bokade 1 v på hotell Dora, 2 rummare i Argassi.

Fredagen infann sig och efter en halv arbetsdag tog vi oss till Arlanda. Smidig incheckning o nerresa. Inga köer på Arlanda. Fick en tvåa i markplan med två uteplatser. Stället hade 3 katter, den orange var mycket nyfiken o sällskaplig, 2 hundar som skällde. Några tuppar som inte kunde klockan fanns hos grannarna. Packade upp, på med shorts och av med jackan. värdefack ingick och AC behövdes inte. Var dock varmt för årstiden. Gick ner till närmsta restaurang, Sakanaki, underbar kyckling, Ouzo + Mythos. Supermarket öppet till midnatt så vi köpte frukost.

Lite moln på lördagen o regnrisk så vi utforskar byn och går ner till stranden. Hittade en galleria med rulltrappa! Där kunde man köpa julpynt, blev en kula o kylskåpsmagnet samt lite julklappar! Ett dopp i poolen hann vi med. Poolen har sol till kl 18 sen skugga. 16*8 simtag stor. Skulle köpa utflykt till Olympia som gick söndag o fredag men var fullt!! Dock ringer dom o får 2 återbud! Buss kl 07, båt till Kilini. Åt frukost ombord. Mer info se ” Vykort från Ancient Olympia” under fastlandet i forumet

På söndagen vill vi hitta en bra bar, Legends var som en skokartong, högt ljud. Hittade en engelsk bar på huvudgatan, deras musik överröstades av teknohaket mittemot. Usch

På måndag morgon har Ving gått i kånken, trodde man. Fick några sms om jag behövde hjälp. Näe, Airtours. Gick en gratis buss till Banana beach, 20 min. Fick åka med tillbaka om man visade kvitto att man köpt nått. Solstolshyra (7 E), frappe o lunch. Började bra, kl 12 invaderades stranden av 150 unga gapandes, skrikandes supandes unga Slovener. Suck vilka amatörer, åk till Laganas eller Ios om ni skall parta på stranden, . Jävla liv var det iallafall. Skjuta på varandra med vattenpistol med sprit.

Tisdag var det 2 kraftiga regnskurar. Pizza lunch med extra regn öl. Middag i Kalamaki, fasta priser för taxi på ön! 13 E enkel resa. Tog middag på Kina. Fick be om notan fem ggr, sa att det är dålig reklam för oss med tomma stolar? Sen blev vi igenkända på Shamrock, stambar från förra våren. De gillade vår present, en liten pava punsch med info lapp på engelska.

Onsdag o torsdag var lugn på Banana beach. Joggade en dag längst med kusten, stora poolanläggningar vid havet i bukten. Läsa, sova, slappa, bada, sola. God o prisvärd mat.

Sista dagen var vi på stadsstranden, 5 E i stolhyra. Hittade jättegod pastarestaurang i backen ner från oss som fick sista lunchen. Föreslog de skulle ha grekisk matlagningskurs för turister under lågsäsong mellan 13-16. De gillade iden. Kunde behålla rummet om vi betalade städerskan. Klart vi gjorde. Köpte inte nån Metaxa åt min kompis utan en liter Alexander i pet. Köpte även cigarrer till nyår. Tar DIF guld kanske jag nallar...När jag skulle betala kom en engelsman in och sa nåt, killen i kassan hämtade en flaska rödvin, engelsmannen bad honom öppna den, gav 4 E, ingen växel tillbaka o drog ….. Bråttom

Bussen kl 18, först in på incheckningen, flyg hem (när blir dom barnfria flyg?) fick väskor o på Arlanda express. Fasar inför nästa resa då inte allt kan gå lika smidigt.

Resan får 8.5 av 10. Ingen bra strand och ingen kvällsbar. Saknade avställningsytor o bättre lampor i lägenheten. Fanns dock diskmedel, disksvamp samt diskhandduk.
Fick ofta efterrätt vid middagarna. Prisvärd o god mat. Tyvärr hade asiaten stängt för säsongen.

Skillnad på Laganas o Argassi?
Plus Argassi: Kompakt by. Nära till allt. Bra shopping
Plus: Kalamaki: Bättre strand, underbart barhäng. Avlång by, en bit att gå. Fisk-spa

Svensk fotboll o hockey visas ej. Bara brittisk
Båda är dock för små för två veckor. En vecka perfekt under lågsäsong.

Snart dags för vårens resa att bokas…. Undra vart?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-10-11, 12:15
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: En höstv på Zakynthos i september

Tack för dina Argassirader, Carle!
Ja nu blir det spännande att höra om vårplanerna från alla Kalimerianer. Vi har själva inte bestämt ö än..men kikar och drömmer varje dag
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-10-11, 13:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: En höstv på Zakynthos i september

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Snart dags för vårens resa att bokas…. Undra vart?
Stort tack för summering Carle!

Märkligt att höra att det var partaj på Banana beach. ”Skjuta på varandra med vattenpistol med sprit.” Jisses!

Nu börjar jag faktiskt tvivla på att du får nalla av cigarrerna innan nyår. Jag tror att DIF:s tåg gick i och med förlusten mot Bajen. Bra för mig, mindre bra för dig. Men ännu vet vi inte.

I min hjärna finns det i stort sett bara Tilos just nu. Vill så gärna åka dit på våren igen, för att möta fåglarnas ankomst och se alla vackra blommor.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-10-12, 07:11
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En höstv på Zakynthos i september

"Suck vilka amatörer". Det är den där ungdomen.....

Tack för rapport!

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT