Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-05-01, 18:38
lykkeliten lykkeliten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stjørdal, norge
Inlägg: 34
Standard Ferje fra Paleochora til Loutro og videre til Chora Sfakia

Hei!

10. mai drar vi til Kreta for 14 dagers ferie. Vi har planlagt en tur langs sørkysten fra Paleochora, via Loutro til Chora Sfakion. Planen er 3 netter i Paleochora, 2 netter i Loutro og 3 netter i Chora Sfakion. Deretter blir det over fjellet til nordkysten der vi avslutter ferien i Chania - muligens med et stopp en annen plass først. Vi har sett på muligheten for å få med oss et besøk på Spinalonga,men er redd for at dette kan bli for langt. Men dette har vi ikke planlagt ennå.

Jeg har forstått at mange her inne har god kunnskap om ferie på sørkysten av Kreta, og har noen spørsmål om turen:
Først ferje fra Paleochora til Loutro: Bør vi bestille billetter til denne hjemmefra, eller holder det å bestille når vi kommer ned til Paleochora? Vi må ta ferjen 13. mai da vi har bestilt to overnattinger i Loutro fra 13-15 mai.

Lurer også på om noen av dere har tips om et bra plass å gå ut å spise i Chora Sfakion. Ønsker ikke hvite duker, men en plass med god gresk mat. Vi er der på Norges nasjonaldag 17. mai, og ser da for oss å kose oss med skikkelig god gresk mat.

Vet noen om det går buss fra Chora Sfakion til Heraklion eller Rethymnon?

Vi gleder oss veldig til en tur til Hellas igjen. Det er fire år siden sist. Vi har vært i Paleochora tidligere, men ikke de andre plassene på sørkysten. Blir fint med noen nye plasser. Vi ser for oss fjellturer, god mat og godt drikke, bading, lese en god bok og slappe av - kjenne på gleden av å være tilbake i Hellas igjen. Lade batteriene. Og det er snart bare en uke til vi reiser

Hilsen Kari
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-05-02, 07:28
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Ferje fra Paleochora til Loutro og videre til Chora Sfakia

Ni har valt det bästa av bästa när det gäller Kreta!
Detta är min subjektiva åsikt, för jag MÅSTE göra denna tur minst en gång per år och i år blir det två gånger. Men jag byter ut Loutro (för turistiskt numera) mot Agia Roumeli. Den är en rogivande by när Samariavandrarna åkt hem för dagen.

Ni behöver absolut INTE boka färjebiljetter i förväg. Köp dom hos Paleochora Taxi eller resebyrån. Dom ligger båda två i anslutning till hamnen och bageriet. Ni kommer först att åka med färjan Samaria. Sedan blir det ett stopp i Agia Roumeli i cirka 2 timmar innan ni äntrar Daskalogiannis för vidare färd till Loutro.

I Chora Sfakion finns många bra tavernor. Delfini (på vägen ner till hamnen). Nikos, Samaria/Livikons taverna samt Lefka Oris taverna. Dom senare har även boende. Jag tycker taverna Three Brothers har blivit sämre och med dålig service, men dom kanske har bättrat sig.
Jag rekommenderar er att åka upp till byn Anopoli, som ligger på en högplatå ovanför Chora Sfakion. Samt passa på att se Aradenabron! Bägge tavernorna
i Anopoli har gudomlig mat!

Det går buss från Chora Sfakion till Rethymno/Heraklion men med byte i Vryses. Ofta ett stopp på 1 timma. Byn är charmig, så ta gärna en liten promenad.

Lycka till, jag lovar att ni får en fin resa!!!!

Bilderna är från Loutro Ni kan även läsa mitt senaste resebrev.

Birgitta








Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-05-04, 21:20
lykkeliten lykkeliten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stjørdal, norge
Inlägg: 34
Standard Sv: Ferje fra Paleochora til Loutro og videre til Chora Sfakia

Hei!

Tusen takk for svar.
Ja, vi tror dette blir en fin ferie, og inspirasjonen kommer nok litt fra dine reisebrev

Nå er det under en uke til vi reiser, så reisefeberen begynner å komme. Det er godt å tenke på

Kari c``,)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-05-04, 21:23
lykkeliten lykkeliten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stjørdal, norge
Inlägg: 34
Standard Sv: Ferje fra Paleochora til Loutro og videre til Chora Sfakia

Vi har planer om å gå Samariaravinen en av dagene vi er i Paleochora, så da blir den en liten tur innom Agia Roumeli også
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-05-05, 08:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Ferje fra Paleochora til Loutro og videre til Chora Sfakia

Citat:
Ursprungligen postat av lykkeliten Visa inlägg
Vi har planer om å gå Samariaravinen en av dagene vi er i Paleochora, så da blir den en liten tur innom Agia Roumeli også
Paleochora Taxi brukar köra dagsturer från Paleochora till starten på Samariaravinen. Avslutningen är ju Agia Roumeli så där kan ni stanna eller ta färjan Samaria tillbaks till Paleochora klockan 17.30.

Birgitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT