Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-08-25, 15:54
mimzzie mimzzie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 36
Standard Pengar/uttagsautomater

Hej!

Åker till Rethymnon om två veckor med mina två vuxna döttrar. Funderar på det här med fickpengar.

Växling hemma eller hämta ut på plats?
Hur ligger prisnivån där mot hemma? Försöker klura ut hur mycket man gör av med på en vecka.

Finns det bra med uttagsautomater?

Nåt särskilt att tänka på? Tips och råd emottages tacksamt då det är ett antal år sen jag var på Kreta. Dessutom har vi nu all-inclusive så då går ju matkostnaden ner även om man vill äta ute nån gång ändå.

Mvh Mimzzie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-08-25, 21:49
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Pengar/uttagsautomater

Ta ut lite hemma för första dagen, hämta sen ut i bankomat på plats. Bankomater finns gott om överallt, har visserligen inte varit i Rethymnon på några år, men det törs jag lova att där finns

Hur mycket fickpengar man behöver är ju väldigt individuellt, men vi brukar räkna med 1000 kr per dag för två personer och det kommer vi sällan upp i! Då fixar vi frukost själva och sen övriga måltider ute. Solsängar kostar runt 5-6 euro för två, en middag kan du få för från kanske 10 euro och uppåt per person. En pita gyros kostar runt 2-3 euro, gott och billigt! I vår budget ingår också oftast hyra av scooter några dagar.

Det som drar iväg är om man köper drinkar och sånt ute, det brukar vi blanda till själva och njuta av på balkongen

Ha en trevlig resa till Kreta!

Maria
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-08-26, 16:35
mimzzie mimzzie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 36
Standard Sv: Pengar/uttagsautomater

Tusen tack för svaret. Självklart är det ju väldigt individuellt hur mycket fickpengar man behöver och därför var det precis såna här svar som du gav som jag var ute efter
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-08-27, 11:53
lenamarie1s avatar
lenamarie1 lenamarie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 40
Standard Sv: Pengar/uttagsautomater

Är i Rethymno varje år och det finns gott om bankomater. Tar ut precis så jag klarar mig första timmarna om jag inte har kvar tillräckligt med euro från föregående resa. När du hämtar pengar välj INTE den knapp som ger dig svensk växelkurs utan ta den andra. Skiljer en hel del i pris. Pengar som man kan ha till annat. / Lena
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-08-27, 12:02
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Pengar/uttagsautomater

Citat:
Ursprungligen postat av lenamarie1 Visa inlägg
Är i Rethymno varje år och det finns gott om bankomater. Tar ut precis så jag klarar mig första timmarna om jag inte har kvar tillräckligt med euro från föregående resa. När du hämtar pengar välj INTE den knapp som ger dig svensk växelkurs utan ta den andra. Skiljer en hel del i pris. Pengar som man kan ha till annat. / Lena
Även om man inte har kvar euro från en tidigare resa, tycker jag inte att man behöver växla hemma innan man åker - det finns ju bankomat på flygplatsen när man landar på Kreta.

Det andra rådet håller jag helt med om; välj att debiteras i EUR och inte i SEK om du får den frågan.

/kimmen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-08-28, 18:09
mimzzie mimzzie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 36
Standard Sv: Pengar/uttagsautomater

Tack för tipsen 👍
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-06-18, 18:54
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Pengar/uttagsautomater

Hakar på en gammal tråd med mina undringar. Vad jag har förstått så är det alltid fördelaktigt att ta ut pengar från automat i Grekland om man väljer alternativet "decline conversion" i automaten framför att växla på Forex hemma. Ser att i många bankomater hemma i Sverige kan man nu plocka ut euro (som jag inte hade en aaaning om) vilket ska vara bättre kurs än Forex Är det bättre kurs hemma i våra svenska automater än i Grekland? Visst kostar det en slant i uttagsavgift varje gång man plockar pengar i automat men inte när man betalar på restaurang eller i affär? Har mastercard från Sparbanken. Många bäckar små blir ju en hel flod till sist!


Hälsningarfrånensomhållerpåattpackaförsemester!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-06-19, 09:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Pengar/uttagsautomater

Min uppfattning är att det alltid är mer lönsamt att ta ut pengar i bankomat i Grekland i stället för i Sverige. Forex är aldrig lönsamt. Vi betalar (nästan) alltid kontant i Grekland, men det beror mest på att det inte är lika vanligt att de tar kort i Grekland, även om det har blivit vanligare under senare år. Kort använder vi då det är högre summor, som vid långtidshyra av bil.

Här finns lite info om bankomaterna.

Senast redigerad av Kalimera den 2018-06-19 klockan 09:21.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-06-19, 12:45
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Pengar/uttagsautomater

Var i Rethymnon förra sommaren åker dit i juli igen.
Står du på hamnpromenaden med näsan mot vattnet fanns gratis solstolar åt höger, bort från stan. Vid Manolis Place fick man sola gratis mot att man köpte nåt att dricka. En frappe för 3.5 E typ. Annars kostar stolarna 6-8 E per par. Finns hop on hop off en gång i timmen för ca 12 E pp. Kan höra på svenska i hörlurar.
Ta med eller köp badskor. Gav 10 E för mina. Kan blåsa rätt mycket och stenig botten. Skall ni äta så börjar inkastarna ungefär vid Kina restaurangen. Lungnare längre bort. Varmrätt från 8 E öl, 3,5 E för stor Mythos. Prisvärda lädervaror inne i gamla stan. Rekommenderar ett besök på fästningen i hamnen. 3-4 E pp i entre
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-06-19, 18:01
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Pengar/uttagsautomater

Då kör jag på uttagsautomater i Grekland. Har en liten slant hemma i euro sen i fjol så Vi ska nog klara oss första dagen. Vi ska till Kykladerna, inlägget råkade hamna på Kreta. Ups! Men det kan ju kvitta!
Ha en härlig sommar!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT