Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-26, 20:50
The Sidewinder The Sidewinder är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 3
Standard Hyra bil Heraklion men även allmänt

Hej,
en sak jag ofta funderar på. Det sägs ofta att man bör boka bil hemifrån.
Men är det alltid så - kan det inte tänkas att man kan kolla vid framkomst
och kanske pruta eller få typ "sista-minuten"-pris?

Mvh/T S
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-27, 09:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hyra bil Heraklion men även allmänt

Jag brukar alltid hyra på plats eftersom man då kan jämföra priser, plus att jag gärna vill veta vem jag hyr av, om det känns seriöst eller inte. I Heraklion finns ett gäng biluthyrare längs 25:e Augustigatan som går från vattnet och upp genom stan.




25:e Augustigata i Heraklikon.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-27, 13:01
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Hyra bil Heraklion men även allmänt

Hej!

Senast vi skulle resa så letade jag upp typ tio firmor via nätet och mailade dem en förfrågan med "all försäkring" - ja med garanti så du tom själv kunde ställa dig och sparka på den utan att behöva pröjsa

2st av dem gav klart bäst pris och jag förvissade mig ännu en gång ang ev skador och printade ut mailet.

Då vi anlände så bad jag killen signa och därmed så behöver man inte bry sig om ev andra gamla skador heller.

Jag tyckte det var väldigt enkelt och bilen var bra och priset landade på ca 1/2 av de övriga 8 och när man väl landat så vill man ju inte lägga tid på att leta bil heller utan iväg och upptäcka så fort som möjligt

Mvh!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-03, 16:44
The Sidewinder The Sidewinder är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 3
Standard Sv: Hyra bil Heraklion men även allmänt

OK, tackar för tipsen. Eftersom vi landar sent på en lördag kväll
blir det flygplatsen som gäller och då kanske jag ska prova 91 kg´s
metod; kanske du rent av har namn på bra firma ( om det är tillåtet
att ange sådant)?

T S
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-05, 21:41
The Sidewinder The Sidewinder är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 3
Standard Sv: Hyra bil Heraklion men även allmänt

Nu har jag fått en del kontakter, men hittills skiljer det sig högst 5 Euro mellan
dem. Hmm, man undrar ibland om de är i trust??
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-06, 09:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hyra bil Heraklion men även allmänt

Vi hyrde på Avis i Heraklion. De var dyrare än de andra, men det kändes tryggare att hyra av dem eftersom de hade kontor på flera ställen runt ön, och vi skulle åka runt hela Kreta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-07, 09:46
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Hyra bil Heraklion men även allmänt

Citat:
Ursprungligen postat av The Sidewinder Visa inlägg
Nu har jag fått en del kontakter, men hittills skiljer det sig högst 5 Euro mellan
dem. Hmm, man undrar ibland om de är i trust??
Hej igen!

Jag googlade fram och valde ut de som jag fick känsla för och mailade sen dem förutsättningarna.

Det blev 2st till slut som låg klart lägst och som verkade helt ok och stötte lite deras bud mot varann någon gång och sen va det klart.

Du ska inte va rädd för att söka uthyrare över olika delar av ön för många lev bilen till resp flygplats och våran uthyrare höll till tex i Annisaras på östra norr sidan och vi landade i Chania.

Värt att notera är att vi reste i slutet av säsongen då efterfrågan på hyrbilar är mindre och därmed möjligheterna till förhandling bättre.

Som en fingervisning så hyrde vi hösten -07 en Hyundai Accent med ac i 15 dgr lev till flygplatsen och betalade 280 euro och de övriga uthyrarna ville ha 450-500 euro.

Så det var allt värt det lilla besväret om man nu kan kalla det besvär att maila förfrågningarna och ha allt klart innan avfärd.

Ps,Var noga med detta ang försäkringen och att du verkligen är helt skyddad och slipper ev självrisker(till-läggs försäkring) för att slippa ev tråkigheter om ifall att...

Mvh!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-07, 11:14
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hyra bil Heraklion men även allmänt

Citat:
Ursprungligen postat av 91kg Visa inlägg
Ps,Var noga med detta ang försäkringen och att du verkligen är helt skyddad och slipper ev självrisker(till-läggs försäkring) för att slippa ev tråkigheter om ifall att...
Försäkringarna är en djungel . Visst, alla försäkringar ingår oftast men man säger inget om självrisken. En självriskreducering (excess waiver), eller helst eliminering, är ett måste. Kan bli riktigt dyrt annars.

Om man betalar med kreditkort så ingår ofta en reseförsäkring där ersättning för självrisk upp till en viss summa ingår.

Ett tips är att inte fråga vad som ingår i priset - fråga vad som INTE ingår.

Ofta ingår inte självrisk, skador på däck och vindruta. Sist vi hyrde bil så fick man betala extra för en försäkring för detta.

Det är stressande med alla papper som man skriver under utan att ha en chans att läsa igenom allt (pyttesmå bokstäver och på engelska) . När man står där på flygplatsen och är trött och bara vill iväg så slutar det ofta med att man betalar några euro extra .

Senast redigerad av Deia den 2010-05-07 klockan 11:25.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-07, 12:23
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Hyra bil Heraklion men även allmänt

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Försäkringarna är en djungel . Visst, alla försäkringar ingår oftast men man säger inget om självrisken. En självriskreducering (excess waiver), eller helst eliminering, är ett måste. Kan bli riktigt dyrt annars.

Om man betalar med kreditkort så ingår ofta en reseförsäkring där ersättning för självrisk upp till en viss summa ingår.

Ett tips är att inte fråga vad som ingår i priset - fråga vad som INTE ingår.

Ofta ingår inte självrisk, skador på däck och vindruta. Sist vi hyrde bil så fick man betala extra för en försäkring för detta.

Det är stressande med alla papper som man skriver under utan att ha en chans att läsa igenom allt (pyttesmå bokstäver och på engelska) . När man står där på flygplatsen och är trött och bara vill iväg så slutar det ofta med att man betalar några euro extra .
Hej!

Rör du inte till det nu?

Det sätt jag beskrivit i tråden bör väl va det enklaste sätt att känna sig trygg då man hyr en bil.

Om man på ett papper får signerat att "inga" självrisker tillkommer och att bilen är "helförsäkrad"

Mvh!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-07, 15:26
nisse73 nisse73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 14
Standard Sv: Hyra bil Heraklion men även allmänt

Citat:
Ursprungligen postat av 91kg Visa inlägg
Hej!

Rör du inte till det nu?

Det sätt jag beskrivit i tråden bör väl va det enklaste sätt att känna sig trygg då man hyr en bil.

Om man på ett papper får signerat att "inga" självrisker tillkommer och att bilen är "helförsäkrad"

Mvh!
Jag hyrde bil i måndags på Plataniakusten. Jag fick veta att allt ingick och dessutom kunde jag betala i förskott kontant. Detta tycker jag är viktigt, om man betalar med kort så öppnas möjligheten för uthyraren att i efterhand belasta kontot för "skador" eller självrisk. Ibland blir det som för mig att man återlämnar bilen utanför deras kontorstid och lägger nyckeln i en brevlåda, och då kan även skägget hamna där.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-07, 18:43
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Hyra bil Heraklion men även allmänt

Citat:
Ursprungligen postat av nisse73 Visa inlägg
Jag hyrde bil i måndags på Plataniakusten. Jag fick veta att allt ingick och dessutom kunde jag betala i förskott kontant. Detta tycker jag är viktigt, om man betalar med kort så öppnas möjligheten för uthyraren att i efterhand belasta kontot för "skador" eller självrisk. Ibland blir det som för mig att man återlämnar bilen utanför deras kontorstid och lägger nyckeln i en brevlåda, och då kan även skägget hamna där.
Det är inte alltid så enkelt som du skriver och just därför blir en del blåsta.

Helförsäkring kan betyda mycket och det finns alternativ med olika utgång om man säger så.

Själv förvissade jag mig om att inte ev bli blåst genom att ha ett bif papper som de fick skriva under - busenkelt och tidsbesparande.

Går de med på det så är ju också sannolikheten rätt stor att de är seriösa än en uthyrare som säger något som kan visa sig va tolkningsbart.

Nåväl ....

Mvh!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-08, 12:23
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hyra bil Heraklion men även allmänt

Citat:
Ursprungligen postat av 91kg Visa inlägg
Hej!

Rör du inte till det nu?

Det sätt jag beskrivit i tråden bör väl va det enklaste sätt att känna sig trygg då man hyr en bil.

Om man på ett papper får signerat att "inga" självrisker tillkommer och att bilen är "helförsäkrad"

Mvh!
Vad är det mer exakt som jag rör till?

Jag har hyrt bil med "helförsäkring" i nästan alla länder i Europa, i Australien och Karibien. Ingenstans har skador på däck, underrede och vindruta ingått, detta har varit exkluderat.
Självriskreducering/eliminering har jag alltid fått betala extra för.

Jag tycker fortfarande att frågan vad som inte ingår är smartare att ställa - än att fråga vad som ingår .

Så här skriver Motormännen på sin hemsida:
Fråga gärna vad Collision/Damage Waiver och Theft Protection inte täcker!
Vid slarv och vårdslöshet gäller försäkringen sannolikt inte alls. Till exempel om du skrapat sidorna när du parkerat. Eller råkat spilla ner klädseln. Vad gäller vid åverkan på bilen? Vid viltolyckor? Vid skador på underredet, hjulen eller fälgarna?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-27, 21:47
AlexiaMoloov AlexiaMoloov är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 1
Standard Sv: Hyra bil Heraklion men även allmänt

Forsøker meg med et innlegg på norsk og regner med at det går bra. Har tidligere bestilt leiebil sammen med chartertouren til Kreta. Har de siste gangene reagert på at leiebilen er blitt stadig dyrere. Denne gangen tok jeg selv kontakt med det firmaet som TUI/Startour anbefaler i Platanias. Det heter Speedwheel og fikk mye bedre priser enn om jeg hadde bestilt gjennom Startour.

Setter også pris på å kunne snakke med de jeg leier av på mitt eget språk og det er en svensk mann som jobber der og som prater god norsk. I tillegg har de nå også fått egen nettside som er på skandinavisk hvor en kan gå inn og se hvor mye en bil vil koste før en leier den. Artig liten sak. Virker som seriøse folk og jeg var godt fornøyd med dem. http://www.speedwheel.no
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-30, 10:41
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Hyra bil Heraklion men även allmänt

Citat:
Ursprungligen postat av AlexiaMoloov Visa inlägg
Forsøker meg med et innlegg på norsk og regner med at det går bra. Har tidligere bestilt leiebil sammen med chartertouren til Kreta. Har de siste gangene reagert på at leiebilen er blitt stadig dyrere. Denne gangen tok jeg selv kontakt med det firmaet som TUI/Startour anbefaler i Platanias. Det heter Speedwheel og fikk mye bedre priser enn om jeg hadde bestilt gjennom Startour.

Setter også pris på å kunne snakke med de jeg leier av på mitt eget språk og det er en svensk mann som jobber der og som prater god norsk. I tillegg har de nå også fått egen nettside som er på skandinavisk hvor en kan gå inn og se hvor mye en bil vil koste før en leier den. Artig liten sak. Virker som seriøse folk og jeg var godt fornøyd med dem. http://www.speedwheel.no
Speedweel var en av de 2 som gav oss klart bäst pris

Mvh!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT