Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-08, 20:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Var är bäst att bo?

Omöjlig fråga jag vet. Och frågan har ställts förut, men jag ställer den igen. Har läst igenom alla gamla trådar, men hittar inte något riktigt bra svar: var ska man (jag) bo? Vi kommer troligen till Lefkas i början av juni och ska försöka se hela ön under en vecka. Vi vill bo i en ort som är bra att ha som bas. Velar mellan att ta en flygstol eller åka charter. Har inte chartrat mig till Grekland på över 25 år så det kanske är på tiden. Flygstol kostar 1500 pp (enkel, hemresan sker senare), charter från 3000 pp och uppåt. Troligen blir det flygstol. Så har någon tips på bra familjeägt boende tar jag tacksam emot det.

Men var ska jag bo? Nidri skriver många ner, andra upp. Så här står det i Lonely Planet: Visitors either love or hate Nidri: it´s a miniature Brigthon with better weather.

Jag har aldrig varit i Brigthon så där blir jag inte hjälpt.

Jag har inga förutfattade meningar så ni som gillar Nidri får gärna berätta varför. Funderar annars på Nikiana som verkar vara lugnt och lika lite mittemellan, så att säga.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-08, 20:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Om du väljer Nidri och letar på plats gå då in till skeppshandlaren om han lever och finns kvar. Han hade ett mycket fint hotell och ordnade ett enkelt boende i en citruslund till mig och dottern trots att allt var uthyrt i mitten av augusti för 16-17 år sen. Han hade massor av kontakter och var en fixare av stor rang. Butiken hade allt som behövs för en skeppare och låg mitt i byn vid den brusande huvudgatan. En man i min ålder eller kanske något äldre som hade varit gift med en danska som han hade en då liten dotter med.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-08, 20:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Nidri ligger bra ur kommunikationssynpunkt om man ska runt ön varje dag. Det går också båtar därifrån till småöarna, så även det är en fördel.

Jag var där i början av juni och jag upplevde inte staden som så förskräckligt kommersialiserad och turistanpassad som andra har beskrivit. Min teori är att det inte hade kommit igång ordentligt ännu, men att det antagligen blir betydligt påtagligare senare under säsongen. Kan inte komma på någon annan förklaring i alla fall.

Om jag till exempel jämför med Parikia på Paros och Chania på Kreta så tyckte jag det var mångfalt mer sönderkommersialiserade. Även Skiathos stad första veckan i oktober var mer kommersialiserad.

Möjligen kan jag förstå de som tycker att staden är lite trist med bara en genomfartsgata. Fast vi gick på flera bakgator, men för att komma till dem är man tvungen att vika av från genomfartsgatan... På bakgatorna finns (fanns?) det ingen kommers alls. Men gatorna finns

Vi hade inga svårigheter att hitta bra mat, men som alltid måste man kolla in stuket på tavernan innan man sätter sig.

Omgivningarna är vackra och staden har en egen slags charm. Vi trivdes bra där och om jag åkte tillbaka skulle jag inte välja någon annanstans att bo. I alla fall inte om tanken var att åka runt ön. Ville jag bara ta det lugnt skulle jag nog välja den där lilla hålan på västkusten som jag just nu inte minns namnet på, men som bland annat PO har fina bilder från.

Nikiania är ingen by, det är en (dålig) strand med några hus som man kan bo och äta i

Senast redigerad av Elisabet den 2007-03-08 klockan 20:52.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-08, 20:45
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Jag bodde i Nidre 2000 i en vecka. Av rent personliga skäl tyckte jag det
var en av mina någonsin bättre semestrar. Rent sakligt är Nidri ganska tråkigt. Inte pittoreskt, inte många vackra hus, rätt trista restauranger med inkastare. Men jag minns doften av jasmin och soluppgången vid stranden.

Nikiana har jag ingen erfarenhet av. Västkusten är fantastisk. Bättre finns nog inte i Grekland vad gäller bad och ett ENROMT vatten. Turkost, bränningar osv. Om man gillar att bada kan man inte komma bättre!
Men att bo i Agios Nikitas - enda stället med hotell på västkusten - är kanske inte vad man vill i en vecka, väldigt stillsamt tror jag och ingen genuin by på något sätt.

Jag tror jag skulle välja Vasiliki på sydsidan, lite större, bra läge, ett par mil söder om Nidri. Nackdelen är engelsmännen möjligen och man kan inte åka charter från Sverige. Annars nog den trevligaste byn att bo som "turist". Hyra bil/moppe ett måste var man än bor.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-08, 21:52
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Jag tycker Lefkada stad är underskattad, bara man kommer loss från hamnen med alla uthyrningsbåtarna och in bland smågatorna.
Fina stränder finns ute vid väderkvarnen på sandbanken som går runt lagunen, norr om staden. Ett boende där i krokarna vore helt rätt, nära till allt.
Jag håller med om att Vassiliki är en mysig by men tycker att den ligger om möjligt ännu mera off än Agios Nikitas.
Nästa gång jag kommer till Nidri skall jag hyra en snurrebåt typ nedan, det är inte så dyrt och de jag pratade med var mycket nöjda. Vattnen mellan Lefkas och fastlandet är skyddade med många småöar och vikar.

//PO

Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-08, 23:51
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Elisabet: Ha ha ha...håller HELT med angående Nikiana!
Det samma gäller Ligia som jag aldrig heller har förstått mig på...
Verkligen inga bra stränder, känns lite unket insjöaktigt!
Men men, det finns ju de som tycker om det också..

Badet i Nidri är ju inte heller 100%, långt därifrån, men med ett mycket bättre läge och utbud! Orkar man inte åka över bergen till väst så kan man ta sig till Micros Gialos som ligger nedanför byn Poros, eller ta en badbåt till underbara lilla Meganissi!
I från Vassiliki kan man ta en badbåt i hamnen och åka till jätte fina Agiofili, en underbar turkosblå liten vik, som ett litet mini Porto Katsiki. Ett tips är att ta den första båten dit då den snabbt kan bli full!

Som PO skriver får man ju inte heller missa Lefkas stad som i mitt tycke är kanon! Mysiga gränder, mysiga tavernor, ortsbefolkning och inte så mycket tingeltangel affärer. Hundra procent grekisk vardag! Men det gäller som sagt att komma in bland gränderna... Stränderna strax utanför är också helt underbara!

Själva kommer vi att i år för första gången bo på västsidan och i charmiga Agios Nikitas där fantastiska bad finns ett stenkast bort. Just för att slippa allt för många timmar i bil och fläng över bergen.

Vart ni än till sist väljer att bo så kommer ni INTE att bli besvikna på ön Lefkas! Den är heelt fantastiskt vacker!

Skiathos, släng dig i väggen vad det gäller undersköna stränder! Mer sand måhända men det räcker inte långt i jämförelsen...


Katta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-09, 00:24
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Min favorit är Vassiliki! Det är en skön avslappad stämning i byn. Tavernorna är koncentrerade runt hamnen. Hela bukten är så otroligt vacker.
Stranden är som sagt inget att ha men Agiofili helt underbart! Man kan gå dit, ca 3 km, eller ännu bättre - ta båt dit och sedan gå tillbaka efter att alla badbåtar gjort sin sista tur.
Jag skulle INTE bo i Nidri. Har varit 3 ggr på Lefkas men aldrig bott i Nidri. Ta en flygstol och bo i "Vass" eller Agios Nikitas, eller i båda.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-09, 07:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Nej Nidri har jag aldrig längtat tillbaka till men det var enkelt att ta sig därifrån med utflyktsbåtar till olika stränder och öar.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-03-09, 15:22
albo albo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 16
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Jag tycker du/ni ska bo i Nidri, så mysigt där.


Lena

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-09 klockan 16:01. Anledning: länk borttagen (se reglerna i FAQ)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-03-09, 16:24
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Och jag rekommenderar Agios Nikitas. Där finns ett mysigt familjeägt hotell som heter Odysséas som är kanon att bo på. Rekommenderar också en liten fisketaverna som ligger nästan nere vid stranden, mannen fiskade på natten och frun tillagade fisken och skaldjuren och serverade detta på kvällen. Färskare kan man inte få. Glömmer aldrig en jättehummer som vi åt där en kväll.

Yvonne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-03-11, 17:37
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Hej. Jag var på Lefkas förra året och bodde i Nikiana. För mig var Nikiana en mysig by med lite lantlig prägel. Tre supermarkets och restauranger med god mat. Vårt hotell låg jättenära havet och det känndes lugnt och trivsamt. Så jag skulle gärna åka dit igen. Det är ju inte heller långt till Lefkada stad om man vill ha lite mer fart och fläkt. De bästa baden ligger ju dock på västsidan så man får inte missa att ta en sväg runt ön. Trevlig resa vad du än väljer. Mvh Ann
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-03-11, 18:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Jag har ett helt annat förslag om man vill komma lokalbefolkningen nära! Bo i Karya ( Karía) Högt ovanför Nidri, med lika långt till båda sidorna av ön..Den byn kommer ni ändå att passera många gånger ! Om man inte ABSOLUT måste bo vid vattnet (där är man ju hela dagarna ändå ) så tror jag att det är PERFEKT! En riktigt genuin by var min uppfattning med gubbar som satt på torget och filosoferade och härliga ålderdomliga affärer..Här tycktes tiden stått stilla..
Eller varför inte växla boende?? Byt ort flera gånger under veckan.
Nidri skulle jag INTE bo en gång till i i alla fall..
Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-03-12, 08:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Tack för alla svar. Många förslag blev det.

Det lutar trots allt åt Nidri. Att stranden inte är den bästa gör inget, vi kommer inte vara där under dagtid. Resan är en jobbresa mer än en semesterresa. Det lutar åt att vi tar en flygstol och ordnar boendet på plats. Om någon känner till något trivsamt boende tar jag tacksamt emot tips.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-12, 09:11
uggelbo uggelbo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Fagersta
Inlägg: 85
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Hej, jag vet inte kvaliteten på rummet (n) men Yannis Thermos som har Lefkas godaste "Fast food" på huvudgatan i Nidri hyr ut rum. Vi brukar äta där nästan jämt. Du kan ju fråga efter honom o höra..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-03-12, 09:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack för alla svar. Många förslag blev det.

Det lutar trots allt åt Nidri. Att stranden inte är den bästa gör inget, vi kommer inte vara där under dagtid. Resan är en jobbresa mer än en semesterresa.
Stranden är inget problem värre har jag sett. Det är resten som inte är så kul men jag har ju bara varit där i augusti och det har kanske blivit bättre med åren. Extremt mycket mygg så har ni minsta besvär är det bäst att gardera med MyggA.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-03-12, 10:18
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Extremt mycket mygg så har ni minsta besvär är det bäst att gardera med MyggA.
Vi firade påsk i Nidri -92 och hade inte det minsta besvär av mygg, men det var kanske för tidigt på säsongen, månadsskiftet april-maj.
Vi trivdes bra i Nidri, bra utgångspunkt för att ta sig runt ön och till andra öar.
Apropå allt negativt som skrivits on Nidri tror jag det är viktigt att inte göra jämförelser med t.ex. Kykladerna, de har sin charm.......Nidri har sin. Nidri är också värd att upptäcka, människorna där var lätta att komma i kontakt med, aldrig har så många hälsat på oss som där.
Förutom allt som tidigare skrivits om här vill jag rekommendera er att ta er till den lilla byn Poros, söder om Nidri. Det är en genuin liten by där man hamnar mitt i det vardagliga livet. Ta er sedan på krokiga vägar ned till den underbart vackra stranden Mikros Gialos, här finns också en taverna.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-03-12, 10:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Inga mygg i början av juni när vi var där.

För övrigt skriver jag under på Annkis ord om Nidris charm och människorna på Lefkas!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-03-12, 12:04
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om någon känner till något trivsamt boende tar jag tacksamt emot tips.

Jag kommer inte ihåg namnet men om man går några hundra meter norrut från "floden" mot Perigiali så ligger det ett mindre hotell till höger inbäddat i en stor trädgård/olivlund. De har en riktigt mysig restaurang nere vid stranden, vi käkade bra där flera ggr. Kan vara värt att kika på.



//PO
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-03-12, 13:39
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Hej Janne!

Jag har ett förslag på boende som vi har bott på vid ett flertal tillfällen, Avra beach hotel. Ett centralt, lugnt, enkelt boende precis vid den lilla strandremsan. Strax utanför det mest hektiska runt omkring hamnen.

Även ifall man väljer att åka runt på ön dagtid är det alltid skönt att komma "hem" och kunna ta sig ett eftermiddags/kvällsdopp. Att det finns en kanon taverna precis vid vattnet gör inte saken sämre! Otroligt god grekisk mat, smakar precis så som den ska!!!

Jag vet att bla Ving har delar av hotellet men som "vanligt" blir det billigare och fixa själv!

Angående mygg diskussionen så finns det varken mer eller mindre mygg på Lefkas än på andra "gröna" öar! Det varierar mycket ifrån år till år och beroende på vilken tid man åker, alltså så som det brukar va...

Var på Alonissos för tre år sedan och blev fullkomligt uppäten, men men, det var bara att gilla läget!!!


Katta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-01-11, 01:29
gvmatte gvmatte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 2
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Passar stranden en 5 åring? Rekomenderar du hotellet och stranden till en pappa med en 5 åring? Det såg så himmla mysigt där så man vill bara dit!! Stämmer det?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT