Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-14, 14:24
essa79 essa79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 2
Standard Nidri i aug

Jag och en väninna har bokat en resa till lefkas och nidri i augusti.
Läst lite här på forumet och det är inte precis positivt om nidri.
Vi är ju yngre och har varit på de flesta party öarna i medelhavet.

Vi känner att vi är lite trötta på just de öarna, och vill ta det mer lugnt, äta gott sola bada visst vill vill ju inte att det ska va helt dött stället.
Och vad kunnat läsa oss till så skule det passa oss bra.
Någon som instämmer?

Vi ska bo på Apollos hotell gregorys, någon som bott där?

Tacksam för tips för ny lefkas resenär!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-14, 18:11
uggelbo uggelbo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Fagersta
Inlägg: 85
Standard Sv: Nidri i aug

Hej!
Jag är säker på att ni kommer att tycka om Nidri. Vi har varit där flera gånger och vi älskar Lefkas. Nidri i sig själv är väl inte så fint men det är fina bad och många barer och restauranger och omgivningarna är fina. Det finns säkert mycket party också för dom som gillar det.
Passa på att åka med färjan till Meganissi. Där är jättefint! Man går av i Spartochori och sen går man vägen (eller stigen) upp till byn. Fantastisk vy och små slingriga gränder. Se´n kan man bada och sola innan man tar färjan hem.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-15, 00:39
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Nidri i aug

Nidri är avslapnat o enkelt med mkt trevlig ortsbefolkning.Jag tycker dessutom Nidri är mkt vackert med hamnen skärgården utanför Nidri o dom gröna vackra bergen ovanför byn. Och förtjänar inte alls den dåliga kritik den fått här.Men smaken är ju olika som tur är.Lefkas har allt att erbjuda + lite till.Så åk ner o gör din egen bedömning.Jag tror inte du blir besviken,Åker ner för 6e gången den 31 juli i 2 veckor .Vi kanske ses mvh FRANK
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-15, 13:43
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 85
Standard Sv: Nidri i aug

Vi syntes Nidri og Lefkas var helt ok, har vel ikke noe negativt å si.
Veldig mye god mat, samtlige måltider over de 14 dagene vi var der holdt godt over middels kvalitet, vi har ikke vært noe sted i Hellas hvor maten har holdt en så høy kvalitet.
Men jeg kan annbefale både å leie en scooter og å ta en båttur rundt øya, Porto Kaziki eller hva den heter bør sees fra havet første gang
Vi fant en strand vi likte godt litt syd for Nidri oppe ved camping plassen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-23, 09:24
Laila Laila är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 1
Standard Sv: Nidri i aug

Hej, Lefkas och hotell Gregorys låter helt perfekt. Har själv bott där och de är hemskt trevliga och tillmötesgående. bara att få sitta i trädgården och äta frukost är ett lyft i sig. Stränderna på västsidan är helt underbara, hyr moppe ! Det finns många små fina byar i bergen, stanna till och sitt och njut och framför allt gå in i affärerna och titta på deras fina hantverka av dukar o gradiner. (men inte en söndag för då är det stängt) Vi lyckades iof få dem att öppna iom att vi visade vårt bankkort, telefon gick som en löpeld genom byn. inget jättehålligång i Nidri men att sitta på någon bar efter en god middag och titta och prata med turister alt grekerna är en upplevelse i sig. Vi kanske ses vi siktar också in oss på Lefkas i augusti.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-23, 16:19
albo albo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 16
Standard Sv: Nidri i aug

Om ni vill parta loss, så gå till Sail Inn, ligger i början av Nidri.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-05-23, 17:08
uggelbo uggelbo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Fagersta
Inlägg: 85
Standard Sv: Nidri i aug

Hej!
Vi har varit i Nidri många gånger och bott alldeles bredvid hotel Gregory. Hotellet ligger jättebra till. Alldeles vid stranden och nära centrum. Tyvärr har jag inte varit in och tittat men utifrån ser det bra ut.

Jag tror inte att ni får tråkigt i Nidri. Det finns massor med barer och restauranger. Man kan också ta färjan till någon annan ö eller åka med på en rundtur till Ithaka och Kefalonia. Jättefint.

Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-05-23, 21:34
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Nidri i aug

Ja Ithaca är grymt mysigt o vackert,påminner lite om Leros fast mkt grönare mvh FRANK
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-05-27, 10:40
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Nidri i aug

Hej Essa

Reste till Lekfas förra året - hade inte hört så mkt men blev förälskad i denna ö...mycket vackert - hyra bil är ett måste - massor av häärliga stränder att köra till - o eftersom ön inte är så stor så är det lätt o fort att köra runt ön´- blir lite lyrisk när jag tänker på det
Båtuflykter finns det gott om - det som marknadsförs mest är familjen Onassis ö och dit går många båtresor - tydligen är det så i Grekland att även privatägda öar måste ha en liten "offentlig" strand som alla kan besöka....
Stranden i Nidri är helt OK - tyckte vi iallafall....
Eftersom vi reste med barn så blev det inget partajande - men för dem som ville partaja var det inga problem


Vi bodde på Adriatica hotell utanför Nidri...mycket bra hotell o trevlig personal & familj som ägde stället....kanoon..

Som nämnts innan så är det en huvudgata inne i Nidri med de vanliga måsten-souveniraffärerna, men fina restauranger o som sagts innan - trevliga människor - som ALLTID i Grekland - jag tror inte ni kommer att bli besvikna - TREVLIG RESA

//Maggan
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-18, 11:46
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Nidri i aug

Jag bokade också en resa till Lefkas... och valde hotell Gregorys... verkade fin och prisvärd... och vi ( jag och pojkvännen) åker också i augusti

Senast redigerad av inkfish den 2006-06-18 klockan 22:14. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-08-08, 23:03
Dezzo Dezzo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 90
Standard Sv: Nidri i aug

Heeeeeeeej =)
Jag kom precis hem i från Nidri va där i en vecka med en kompis =)
Själv så tycker jag om Nidri väldigt mycket. Nidri är ett ställe där man kan koppla av och njuta. En massa goda resturanger finns. Och havet ligger inte långt ifrån hotellet där ni ska bo. Jag har själv inte bott på hotell gregorys med känner några som har gjort det. Och har hört att det är ett bra hotell.
Jag kan rekomendera er att ta båt utflykter och sen så rekomenderar jag resturangen Panorama =) hoppas ni får det super kul på Nidri =)

Senast redigerad av inkfish den 2006-08-08 klockan 23:06. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-08-13, 09:54
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Nidri i aug

Jag gillar mycket Lefkas o. Nidri. Bra stränder, fina öar att åka runtomkring... trevliga människor (greker) på ön.
Jag förstår inte alls vad beror på de negativa upplevelser... de är inte Agia Napa förstås eller Kos...
Soleil
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-08-13, 23:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nidri i aug

Nidri var hemskt i augusti redan för 16 år sedan. Visserligen bodde vi charmigt i en apelsinlund. Gjorde en avstickare från Parga efter önskemål från dottern som då var i yngre tonåren. Härlig ö och vi gjorde massor av båtutflykter men Nidri var en avgasstinkande ful massturismort med total avsaknad av mysiga gränder, usel mat och skräp på stranden. Med de lovord många öst över orten måste det ha blivit bättre eller så har folk inget att jämföra med.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-08-14, 17:18
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Nidri i aug

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Nidri var hemskt i augusti redan för 16 år sedan. Visserligen bodde vi charmigt i en apelsinlund. Gjorde en avstickare från Parga efter önskemål från dottern som då var i yngre tonåren. Härlig ö och vi gjorde massor av båtutflykter men Nidri var en avgasstinkande ful massturismort med total avsaknad av mysiga gränder, usel mat och skräp på stranden. Med de lovord många öst över orten måste det ha blivit bättre eller så har folk inget att jämföra med.

Eva
Det Nidri vad Eva beskriver är helt okänt för mig! Det är livligt på sätt o. vis, men inget som stör. Vi har varit där 1991, och två gånger nu på senaste åren (2004 och 2002).
Soleil
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-08-14, 20:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nidri i aug

Var du där i augusti? Huvudgatan var så igenkorkad av bilar att bussen stod stilla 45 minuter när vi skulle lämna byn. det var inte 1991 utan troligen 1990. Stranden var full av äckliga fimpar och vi fick fel mat två ggr. Grillspett när jag beställt stiffado. Mötte däremot en mycket trevlig man som tog med mig och dotter ut en del samt bjöd hem oss på kaffe till den modernaste våning jag sett i Grekland.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-08-14, 22:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nidri i aug

Jag var i Nidri i början av juni och jag upplevde inte heller alls staden så som jag vet att Eva L gjorde. Samma år som jag var där, var det fler här på Kalimera som gav Nidri en liknande negativ beskrivning, och de hade varit där i juli, om jag minns rätt - i alla fall senare än mig.

Jag har därför dragit slutsatsen att staden förändras drastiskt när sommarsäsongen kommer igång på allvar.

Det som stod ut för mig som speciellt med Nidri, var den höga standarden på framförallt bilar och bostäder. Jag tolkade det som ett tecken på att staden under lång tid haft en högkonsumerande ström av utländska besökare som en följd av familjen Onassis närvaro där, och som gett lokalbefolkningen goda inkomster.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-08-14, 23:54
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Nidri i aug

Vi ska ge Nidri en andra chans i år, vi tyckte sta´n var en turistfälla med mycket genomfartstrafik. I år skall dock sönerna följa med och de kräver numera både barhäng, disco och vattenskoter, alltså en kompromiss, mor och far smiter upp i bergen och lugnet medan lymlarna rockar fett i Nidri.
Vi får väl se hur det slutar..

//PO
- 41 dagar, 7 timmar, 12 minuter, 4 sekunder...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-08-15, 00:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nidri i aug

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Vi ska ge Nidri en andra chans i år, vi tyckte sta´n var en turistfälla med mycket genomfartstrafik.
Om jag minns rätt var ni där samma år som jag, 2002. Och jag tyckte alltså inte att det var så, första veckan i juni. Vilken månad var ni där?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-08-15, 09:08
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Nidri i aug

Vi var där sista veckan i september och det blir samma i år.

//PO
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-08-15, 10:40
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Nidri i aug

Lillbrorsan och jag var i Nidri tredje veckan i augusti 2004. Ingen av oss tyckte det var något höjdarställe. För min del kändes det inte som att komma till Grekland, eftersom jag är mer "van" vid de kykladiska öarna. Lefkas kunde lika gärna varit Italien eller Spanien då det inte fanns något speciellt utmärkande grekiskt där.

Restaurangerna och tingeltangelaffärerna kantrar en starkt trafikerad gata som går rakt genom byn. På "andra sidan", mot hamnen, är det bättre.
Stranden var inte mycket att hänga i julgranen och för att komma dit var man tvungen att gå över vägen, vilket inte var det lättaste med all trafik.

Om jag ska vara lite positiv får jag lov att säga att Porto Katsiki var fantastiskt fint! Vilken härlig strand! Tyvärr låg man som packade sillar och det var fullt med folk, men fint var det i alla fall!

Jag skulle inte vilja åka till Lefkas igen, men smaken är ju som bekant delad. Det här är MINA åsikter och ni kanske tycker något helt annat! Åk dit och bilda er en egen uppfattning! Allt beror ju på vad ni vill ha ut av semestern och vad ni har för förväntningar!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT