Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-02, 19:31
Toker Toker är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 7
Standard Sjöborrar och transport

Hej!
Ska åka till Lefkas östkust i Juni och har hört att det finns mycket sjöborrar, hur mycket är egentligen mycket? Man borde kanske inhandla några slags badskor men hur jag än letat hittar jag inga, min fråga är alltså: behövs badskor för att kunna bada säkert och isåfall, någon som har tips var man kan köpa såna(alternativt sandaler som går att bada i)?

Sen har jag funderat lite på hur man ska kunna ta sig över till västsidan, som verkar ha vackrast stränder. Går det några bussar eller måste man hyra bil/moppe? Några av vännerna säger nämnligen att grekernas körteknik inte är den bästa och vill inte att vi hyr bil....

uppskattar alla svar och tips!//Toker
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-02, 20:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Citat:
det finns mycket sjöborrar, hur mycket är egentligen mycket?
Det är ju möjligt att det finns många just där, men under alla mina resor till Grekland har jag sett ytterst få sjöborrar faktiskt!

Citat:
Man borde kanske inhandla några slags badskor
Vill du köpa med dig från Sverige så finns det på tex Stadium eller andra större välsorterade sportbutiker. Bra kvalitet, men kostar dock en del. Annars så finns det att köpa i varje gathörn i Grekland för en minimal penning. Kvalitet undermålig, så ta med lim för att ha att laga med. Men de kostar nästan inget... De är bara att kasta när man åker hem. Om man nu inte är extrem nostalgiker som jag är...

Citat:
Några av vännerna säger nämnligen att grekernas körteknik inte är den bästa och vill inte att vi hyr bil....
Vänner är viktiga och de ska man vara rädd om, men de har inte alltid rätt! Greker generellt kanske har en något annorlunda inställning till detta med bilkörning än vi har. Men på en liten Grekisk ö så brukar det fungera bra ändå. Det är oftast väldigt lite trafik, och kan du köra i en Svensk "normal-stad" så klarar du dig galant även i Grekland. Jag skulle nog vilja uppmana (!) dig att hyra bil och åka runt och titta på ön. Kör som du gör hemma, dvs med viss framförhållning och försiktighet... No problemo... Och du kommer att få en större upplevelse av vistelsen där.

Peter
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-02, 20:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Jag såg inga sjöborrar på Lefkas men däremot är de vackra stränderna steniga och badskor är jättebra att ha om man inte är väldigt hårdhudad under fötterna.

Jag köpte ett par billiga i en vanlig svensk skoaffär för många år sedan och trots flitigt användande vägrar de gå sönder. Detsamma gäller för övrigt även de jag köpte till barnen, fast de är för länge sedan urvuxna.

Det vackra stränderna ligger som du säger på västra kusten. Vägarna slingrar sig långt nerför berget och det är en bra bit till närmaste stad eller by, i alla fall från de mest kända stränderna Porto Katsiki och Kathisma. Det går inga bussar dit, att åka taxi blir dyrt pga avståndet och att gå är för långt om man bor på östra sidan. Det är kort sagt eget fordon som gäller om man vill dit; moppe, mc eller bil.

Jag vet ju inte i vilken ålder du är, men de flesta biluthyrare har en nedre åldersgräns har jag hört. 21 tror jag nästan att det brukar vara.

När det gäller bilkörning i Grekland håller jag helt med Peter; trafiken i städerna är lite hetsigare än vi är vana vid, medan det på landsbygden är mycket mindre trafik än de flesta svenskar någonsin har varit med om. Det som är viktigt är att vara beredd på att man kan få möte i kurvorna. Eller att det står en get där.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-02, 20:58
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Till Porto Katsiki kan man ju åka båt. Jag tyckte det var en fin tur. När man kom bakom ett krön och fick syn på stranden,var det precis så fin som på bilder man hade sett Tänkte innan att så fint kan det inte vara,men det var det

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-03, 18:46
Toker Toker är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 7
Standard Sv: Sjöborrar och transport

tack för alla svar, synd med bussen bara för om det ligger en gräns på 21 år för att hyra bil så blir det till att stanna på östkusten (vi är "bara" 19 ) men men, man får väl hitta på nåt. Kanske kan ta den där båtturen ja, till Porto Katsiki. Vart går den ifrån? //Toker
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-03, 19:11
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Från Nidri. Det var en heldagsutflykt och man stannade på ett ställe som heter Sivota och åt lunch. Samt ett badstopp utanför ön Scorpius, som Onassis familjen ägde. Detta var över tio år sedan,men tor säkert att det går åka på båtutflykter nu också

Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-03, 19:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Jag var där för fyra år sedan och åkte på två olika båtutflykter från Nidri. Båda var jättefina med olika korta badstopp och längre tid på något ställe.

Det går bussar från Lefkada bland annat till badorterna Vassiliki och Agias Nikitas där det finns stränder, så nog kan ni ta er runt även utan bil. Och som sagt, moppe funkar också. Vi körde tvärs över ön på moppe två gånger.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-04, 16:14
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Sjöborrar och transport

[quote=Peter]
Citat:
men under alla mina resor till Grekland har jag sett ytterst få sjöborrar faktiskt!


Vi har aldrig stött på någon än så länge men peppar peppar.......

Martinifk
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-04, 19:28
Toker Toker är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 7
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Och som sagt, moppe funkar också. Vi körde tvärs över ön på moppe två gånger.
hmm, tja, men bara en av oss har körkort och 4 på en moppe är nog förmycket för den stackaren (moppen alltså) (för oss också skulle jag tro). Hittade nån hemsida där det stod om cykeluthyrning från Nidri, fast sidan såg inte såå seriös ut...men man vet ju aldrig. Går det bussar? Yippi , kanske funkar så att man kan åka till Lefkas town med en buss och sedan ta en annan till västkusten, hmm, det löser sig väl. Man vill bara ju helst inte fastna på andra sidan ön över natten eller så .<-Toker->
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-04-04, 20:31
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk
Vi har aldrig stött på någon än så länge men peppar peppar.......
Om man har träffat på sjöborrar eller inte beror nog lite på var man badar. Den som badar vid sandstränder ser nog inga, men den som rör sig där underlaget är klippigt kan nog stöta på betydligt fler.

Själv har jag sett massor av sjöborrar på olika håll i Grekland. På Lefkas såg jag dock inga, men där badade jag bara vid stenstränder (runt Agios Nikitas på västkusten).

Ruby
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-04-04, 20:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sjöborrar och transport

50 cc tror jag inte man behöver körkort för att hyra (fast jag har aldrig behövt fråga så jag kan ha fel, men då är det säkert någon som rättar det).
Även om det är backigt så går det bra att köra en sådan vanlig moppe. Fast två personer på samma blir nog för tungt i backarna. Om ni bara har kört lite moppe förut så vet ni ju hur man gör och sedan gäller det bara att köra med omdöme.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-03, 12:14
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Har varit endast på Karpathos och Thassos (sydligaste & nordligaste) och funderar nu på västligaste & östligaste. Hursomhaver, sjöborrar fanns det i mängd och massor på Thassos. Räknade till ca 30 st per kvadrathalvmeter på vissa ställen. På Karpathos såg jag inga dylika, men stränderna var mestadels sand på karpathos och sten på Thassos, så det var väl det som var orsaken till skillnaden.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-03, 12:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Precis. Sjöborrar finns där det är sten och klippor.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-03, 13:52
albo albo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 16
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Om du vill köpa badskor så gör det i Nidri. Sjöborrar finns, men inte på "stora " stranden, mitt i byn, utan vi stranden vid discot Sail Inn finns det sjöborrar.
Det går bussar till Agois Nikitas på väst kusten. Annars tycker jag ni ska åka med Ionian Princess på utflykt, dom stannar för många fina bad.
Ni kan hyra cyklar och cykla åt Vlicho hållet, där finns Poros beach, kanonfint...
Är det nåt mer du vill veta, så hör av dej...
Har bott i Nidri så lite vet jag.
Lena
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-07-03, 14:31
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen
Har varit endast på Karpathos och Thassos (sydligaste & nordligaste) och funderar nu på västligaste & östligaste. Hursomhaver, sjöborrar fanns det i mängd och massor på Thassos. Räknade till ca 30 st per kvadrathalvmeter på vissa ställen. På Karpathos såg jag inga dylika, men stränderna var mestadels sand på karpathos och sten på Thassos, så det var väl det som var orsaken till skillnaden.
Hej.

Det beror på var på Thassos du badar! Vi var i Skala potamia och såg inte en endaste sjöborre på 14 dagar! Vilka stränder var du vid? I skala p och golden beach var det underbar sandbotten! Sjöborrar är inte så trevliga att trampa på!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-07-03, 16:56
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag såg inga sjöborrar på Lefkas men däremot är de vackra stränderna steniga och badskor är jättebra att ha om man inte är väldigt hårdhudad under fötterna.
steniga??? och jag som trodde att det var perfekta stränder där med sand :-(

första gången för pojkvännen i Grekland och jag hoppas att jag har valt rätt, Lefkas verkar fin.

Senast redigerad av Zanét den 2006-07-03 klockan 17:45. Anledning: För långt citat
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-07-03, 21:17
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Citat:
Ursprungligen postat av muffins
steniga??? och jag som trodde att det var perfekta stränder där med sand :-(
Jag tror att det är så att stränderna på östra sidan av ön (där turistorterna ligger) är sandstränder, medan stränderna på västra sidan är mer steniga och dessutom omgivna av höga vita klippor. Åk runt lite på ön så får ni prova bägge sorter!

Ruby
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-07-04, 11:45
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Nog finns där sjöborrar alltid. Men som sagt, dom ligger inte på sandstranden direkt. Dom föredrar djupare vatten (2-3 meter) eller mer. Snorklar man ser man dom rackarna på botten. Som tidigare skrivits, på klippstränder och liknande så kan dom komma rätt nära, det blir ju ganska djupt snabbt.
Att få en sjöborretagg i foten är inget man vill råka ut för så ska man bara från klippbad så är det verkligen bra att ta det säkra före det osäkra och ha nåt på fötterna eller så får man verkligen titta efter var man kliver..

Stränderna på syd och västsidan är som sagt oftast av grus-art men det finns en helt fantastisk sandstrand på östsidan.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-07-06, 11:27
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Badade inte på så många ställen pga att det var lite kyligt just när vi var där. Badade dock på Pefkari och vid Alyki och där var det sjöborrigt. Det var vid Pefkari jag räknade 30 / kvadrathalvmeter.

>Det beror på var på Thassos du badar! Vi var i Skala potamia och såg
>inte en endaste sjöborre på 14 dagar! Vilka stränder var du vid? I skala p
>och golden beach var det underbar sandbotten! Sjöborrar är inte så
>trevliga att trampa på! [/quote]
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-07-07, 14:01
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Sjöborrar och transport

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Jag tror att det är så att stränderna på östra sidan av ön (där turistorterna ligger) är sandstränder, medan stränderna på västra sidan är mer steniga och dessutom omgivna av höga vita klippor. Åk runt lite på ön så får ni prova bägge sorter!

Ruby
ju absolut... vi har bestämt oss att hyra moppe och utforska ön... vågar jag släppa en som fick sin körkort för 4 månader sedan att köra i Grekland...?? hehe... jag har nog ingen val

att de kan vara lite steniga gör det ingenting för mig... dock sjöborrar vill jag helst slippa se.
Har fortfarande hemska minne från vårdcentralen i Asprovalta i Norra Grekland. Var liten och såg människor som råkade trampa på sjöborrar och hade otrolig mycket ont... jag rysser fortfarande

en annan orelevant fråga... hur är det med ormar där? Mamma kom precis hem från Evoia och råkade "träffa" en hel del.
Hur är det i en "grön" ö som lefkas??? Jag lider av ormfobi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT