Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-24, 19:18
miklarvbg miklarvbg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 3
Standard Se upp för ficktjuvar i Aten-Pireus

Vill härmed varna alla andra godtrogna svenskar att se upp för flinka ficktjuvar, jag blev av med plånbok innehållande kontokort och kontanter på metron mellan Atens flygplats och Pireus för 2 veckor sedan, ingen bra start på semestern. Håll utkik tydligen ligor som huserar runt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-25, 20:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Se upp för ficktjuvar i Aten-Pireus

Tråkigt för dig. Problemen har tyvärr funnits i flera år. Själv blev jag redan för ett antal år sedan rånad av en grekisk taxischaufför med medhjälpare som såg ut som en snäll gammal grekisk farbror. Sen dess har jag aldrig åkt taxi i Aten trots att jag besökt staden två eller kanske tre gånger sen dess. Tappad tillit är svår att återfå. Kan tilläggas att gubbdjäveln var nära att bli tagen av ett gäng män från en närbelägen kafenio när jag kastade mig ut och skrek. Han kom bara undan tack vare att han genade med bilen över en gräsmatta.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-25, 20:38
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Se upp för ficktjuvar i Aten-Pireus

Alltid tråkigt att råka illa ut
Har du i efterhand kommit på vid vilket tillfälle du blev av med den?

Vi såg inte tillstymmelse till några tjuvar, det var jag och min man i den tågvagn vi åkte med, vi hade naturligtvis varit lätta offer om det kommit ett gäng...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-26, 10:01
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: Se upp för ficktjuvar i Aten-Pireus

Pratade just med en kollega hemma som just kommit hem efter några veckor i Grekland. Han blev av med sin plånbok i tunnelbanan förra året. Då stannade han tåget och ställde till med stort rabalder. Efter en kort stund kastades plånboken ut på perrongen via en annan dörr. Alla kort var kvar men kontanterna var borta.

I år stod sällskapet på stationen innan Pireus. Det var tydligen lätt
att se ligorna i aktion där så se upp alla!!

/pawik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-26, 12:54
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Se upp för ficktjuvar i Aten-Pireus

Tyvärr är det så och inte verkar det ha minskat finns en tråd från 2008 där jag själv var på "tjuv" jakt... ha inga värdesaker i en väska eller ryggsäck, eller plånbok i bakfickan som man ser ibland en del män har. Jag själv lägger som sagt kort och sedlar i en liten påse som jag har i bhn..går aldrig med väska nere i Athen. De jobbar ofta i grupp och de är så skickliga att man hinner inte med! Jag blir så förbannad!!

Håll i era saker gott folk.

Gäller även hemma i Stockholm en vännina blev av med sin plånbok på tunnelbanan i lördags....

Camilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-26, 14:34
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Se upp för ficktjuvar i Aten-Pireus

Vi råkade också ut för ett försök till ficktjuveri p t-banan till Pireus. Maken som hade en plånbok i blixtlåsförsedd bakficka. Denna gång var det nog inte liga (fast vad vet vi?). Mycket folk och vi stressade på fullsatt vagn. En atenare upptäckte försöket och skällde ut ficktjuven efter noter.

På tillbakavägen hade vi full koll. Inga värdesaker i fickor, småryggsäckar på magen (något som jag alltid tyckt ser så erbarmerligt fånigt ut!).

Barcelona imorgon. Får bli värdebälte runt midjan innanför kläderna.

Rånförsök svårare att skydda sig mot.

Aina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-26, 17:04
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Se upp för ficktjuvar i Aten-Pireus

Hörde på årets semesterresa talas om en familj som fått ryggsäcken uppskuren med kniv eller rakblad och blivit av med värdesaker.
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-03, 10:52
balea balea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 11
Standard Sv: Se upp för ficktjuvar i Aten-Pireus

Hej, inte trodde jag att man blir av med saker här i Stockholm, fast i Aten har samma sak hänt mig. Jag skulle även vilja säga att man kan känna igen ligorna ibland, man får helt enkelt hålla ögonen öppna!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-03, 12:31
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Se upp för ficktjuvar i Aten-Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av balea Visa inlägg
Hej, inte trodde jag att man blir av med saker här i Stockholm
Jodå, jag blev av med en kamera som jag hade hängande över axeln medan jag väntade på T-banan vid Slussen... fräcka är de!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-03, 17:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Se upp för ficktjuvar i Aten-Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av balea Visa inlägg
Hej, inte trodde jag att man blir av med saker här i Stockholm, fast i Aten har samma sak hänt mig. Jag skulle även vilja säga att man kan känna igen ligorna ibland, man får helt enkelt hålla ögonen öppna!
Absolut inte, menar du att du sov?
Ett annat tips kan vara att hålla i sina saker, det gäller väl överallt, jag skulle aldrig gå med tex handväskan fritt hängande över axeln
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-04, 07:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Se upp för ficktjuvar i Aten-Pireus

Problmet är väl att många drabbade turister är ovana vid situationen. Har mycket packning, kanske små barn att hålla reda på, svårt att hitta etc. dvs ett perfekt mål för ligorna. Det syns nog inte alltid utanpå utan en ficktjuv kan se ut som vem som helst. Även en rånare.

Bra att det varnas för för många har betraktat Grekalnd som ett väldigt säkert land vilket det troligen också är nästan överallt. Mycket verkar dock ha hänt de senaste åren och det är bra att alla som besöker landet har det klart för sig.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-08, 19:19
Paulinakis avatar
Paulinaki Paulinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Huddinge
Inlägg: 23
Standard Sv: Se upp för ficktjuvar i Aten-Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tråkigt för dig. Problemen har tyvärr funnits i flera år. Själv blev jag redan för ett antal år sedan rånad av en grekisk taxischaufför med medhjälpare som såg ut som en snäll gammal grekisk farbror. Sen dess har jag aldrig åkt taxi i Aten trots att jag besökt staden två eller kanske tre gånger sen dess. Tappad tillit är svår att återfå. Kan tilläggas att gubbdjäveln var nära att bli tagen av ett gäng män från en närbelägen kafenio när jag kastade mig ut och skrek. Han kom bara undan tack vare att han genade med bilen över en gräsmatta.

Eva

Jag tar alltid Taxins registreringsskylt sen alltför många taffsförsök och förfrågningar om vad jag har för färg på trosorna.

Händer det något då kan iaf bilen identifieras.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT