Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-10-12, 23:37
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Var på Lefkas...

Vad tror Ni om Vassiliki, lugnare och renare än Nidri men livligare och fler restauranger än Ag. Nikitas? Tyvärr är jag så dement att jag inte kommer ihåg om stranden var nåt bra.//PO
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-10-12, 23:45
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Vad tror Ni om Vassiliki, lugnare och renare än Nidri men livligare och fler restauranger än Ag. Nikitas? Tyvärr är jag så dement att jag inte kommer ihåg om stranden var nåt bra.//PO
Det går väl inte charter dit, eller?

Ruby
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-10-13, 00:19
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Var på Lefkas...

Nej det får nog bli flygstol till Preveza och en bulle till Vassiliki.

//PO
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-10-13, 07:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Jo men frågan var: Vilken ort på Lefkas kan ni rekommendera till ett par som gillar sol o bad, god mat, inte håll igång men ändå inte dött ?

vad rekommenderar du då Eva ? På Lefkas alltså......................

Tommy
Nu har jag bara bott i Nidri privat dvs inte på något charterhotell och det var länge sedan så någon annan har säkert tips om bra boende. Agios Nikitas passerade vi och det skulle jag personligen föredra framför Nidri. Huvudstaden tillbringade jag en em i och inte heller den känns särskilt lockande.
Lefkas stränder är fantastiska och naturen grön men det är kanske inte för grönskan jag själv reser till Grekland i första hand eftersom vi har så grönt här hemma i Sverige. Det är mer den grekiska "själen" om jag nu får uttrycka mig så flummigt och det är för mig något jag kan finna på många platser i Grekland men tyvärr försvinner den känslan lite på allt för exploaterade platser där utvecklingen inte varit varsam.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-10-13, 08:37
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Nej det får nog bli flygstol till Preveza och en bulle till Vassiliki.

//PO

Det kan vara en god ide´, om ni vill ha sol o bad, god mat och inte helt dött.

Tommy

Senast redigerad av epiros den 2005-10-13 klockan 08:41.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-10-13, 12:58
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla
Lefkas är ju min favoritö å jag har inga problem med att bo i Nidri.Badar dock aldrig i bystranden utan har alltid hyrt mig en scooter som jag åker till de fantastiska stränderna runt om på ön !Det är väl inte den mest genuinaste by jag varit i.Det finns en huvudgata med barer och souvenirbutiker,samt en strandpromenad med mera barer.Inga sådanna där söta små gränder eller "blåvita" hus.Men till sådanna ställen kan man göra utflykter till .Å du har som sagt både båtutflykter samt fordonsutflykter du kan göra.Mygg har jag heller aldrig sett skymten av under mina augustisemestrar där.Men de finns där har jag hört .Ön är så grön och vacker så jag tycker absolut du skall resa dit !
Håller helt ock hållet med föregående talare. Tyckte det var kanon att bo i Nidri, just för att det var så lätt att ta sig vidare. Men som sagt var det beror på vad man vill ha ut av sin semester och jag tillhör den rastlösa typen

//gunilla
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-10-13, 13:14
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Jag håller faktiskt med Dig Eva!!!
Det gör inte jag!
Även jag har gjort de saker Eva beskriver och älskar det.
Men det är det som gör Grekland så fantastiskt, den ena semester är inte den andra lik.
Jag gillar även att få uppleva vardagsgreken och det tyckte jag att man kan få i Nidri. Nidri är vacker i sin fulhet, eftersom allt inte är så tillrättalagt för oss turister, åtminstone var det inte det då för en 5-6 år sedan.

//gunilla
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-10-13, 13:16
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Var på Lefkas...

Apollo har kombinationsresor; ex.vis en vecka Lefkas, en i Parga.
Bussen tar mellan 1-1½ timme, jag skulle mkt väl kunna tänka mig detta.

//PO
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-10-13, 20:53
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Apollo har kombinationsresor; ex.vis en vecka Lefkas, en i Parga.
Bussen tar mellan 1-1½ timme, jag skulle mkt väl kunna tänka mig detta.

//PO
Gjorde just detta 1998. Eftersom jag inte hade vågat mig på flygstol och öluffning då, var det helt perfekt att kombinera två öar. Parga (med omnejd) skulle jag gärna resa till igen, och även till Lefkas, men då skulle jag nog bo någon annanstans än i Nidri. I sanningens namn måste jag ändå säga att i jämförelse med Agia Marina på Egina (dit vill jag ALDRIG mer igen) är Nidri en riktigt trevlig ort

Ivi
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-10-14, 13:48
Anettes avatar
Anette Anette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Solna
Inlägg: 40
Standard Sv: Var på Lefkas...

Hej!
Du har ett meddelande från mej ang Lefkas i din privata inkorg.

/Anette
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-10-17, 08:27
Olsson Olsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Sollentuna
Inlägg: 35
Standard Sv: Var på Lefkas...

Nidri är inte så tokigt som det låter här! Framför allt vill jag framhålla det som Tommy skriver - att man kan hyra en liten motorbåt och åka ut bland öarna. Vi hittade flera fantastiska små stränder som man bara kan ta sig till på detta sätt. (Saknade denna möjlighet i Parga.) Vi bodde på ett hotell i södra kanten av Nidri, där var lugnt och skönt och lagom gångavstånd till allt. Däremot var vi inte så förtjusta i Vassiliki som vi åkte till en dag. Ganska skitig strand och mer "stadsaktigt". Men mellan Nidri och Vassiliki finns en alldeles fantastisk strand som jag glömt bort vad den heter. Nåväl - ni kommer säkert att trevas på Lefkas, det är en jättehärlig ö. Och i kombination med Parga kan det bli alldeles, alldeles underbart. När vi åkte hem från Parga nu i september var det ett ungt par som skulle vidare till en vecka på Lefkas. Gissa om man blev avundsjuk ... /Olsson
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-10-23, 10:23
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Var på Lefkas...

Vi har bott två gånger i Nidri. Det är en trevlig turistby och den bästa stranden i byn finns i Perigiali. Det blir ungefär en kilometer att gå från byns "kärna" till Perigiali. Det finns hotell också i Perigiali där vi bodde första gången vi var på ön.
Det trevligaste stället att bo på i Lefkas är nog Vassiliki.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-10-23, 11:29
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Var på Lefkas...

Skulle vilja rekomendera att hyra bil el mc o åka över den lilla bron till fastlandet o fortsätta till Paleros en försjusande väg med fantastiga vyer på vägen dit o även fortsätningsvis neröver hela kustremsan. Vägen går alldeles brevid havet o kantas av små stränder o mysiga byar mvh FRANK
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-10-23, 20:58
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Var på Lefkas...

Är det inte så att avloppen från hotellen i Nidri går ut i havet just utanför stranden där ?? Eller har jag helt missuppfattat situationen.?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-10-23, 22:50
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av magnus u
Är det inte så att avloppen från hotellen i Nidri går ut i havet just utanför stranden där ?? Eller har jag helt missuppfattat situationen.?
Jag misstänker att Nidris avlopp är i klass med resten av Greklands, det man inte vet har man inte ont av..? Eller är Nidris ännu sämre?

Men på västkusten ligger Porto Katsiki och Katishma, bägge har "Blå flagg", vill man vara säker så är det inte så långt dit.

//PO
Svara med citat
  #36  
Gammal 2005-10-24, 00:13
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Var på Lefkas...

[QUOTE=PO]Jag misstänker att Nidris avlopp är i klass med resten av Greklands, det man inte vet har man inte ont av..? Eller är Nidris ännu sämre?

Men på västkusten ligger Porto Katsiki och Katishma, bägge har "Blå flagg", vill man vara säker så är det inte så långt dit.

uppgiften att alla hotellen går ut i vattnet utanför Nidri fick jag av en grek som jobbade i Nidri. Han rekommenderade dock just Porto Katsiki och västkusten i övrigt som rena.Porto K. för att det också var vackert där men jag hann inte åka dit, dock var jag o såg på Navagio (tror jag det hette). vad gäller just badställen o stränder är nog hela fastlandkusten på insidan av lefkas relativt bra då den inte är bebodd så mkt dvs mellan Mutikas o ned till Astakos.det som förvånade mig mest var att vägen mellan lefkas till astakos o vidare var i utmärkt skick o väldigt lite trafik om man jämför med Amnfiloxia o ned till messologgi. magnus u.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2005-10-24, 06:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Var på Lefkas...

Vi fick precis samma information om avloppet när vi var i Nidri av bybor som själva aldrig badade där utan rekommenderade västra sidans alla stränder..Fast det var som sagts tidigare i tråden 12år sedan vi var på Lefkas på semester.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2005-10-24, 09:38
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Var på Lefkas...

ja. det är mycket som inte nödvändigtvis förändras på 12 år. men ett som har märkts tydligt är att skräpet runt vägar o i orter ,städer blir upplockat av kommunalanställda. , men generella mentaliteten hos medelgreken är nog att man kan slänga vad som helst var som helst. tyvärr.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2005-10-24, 11:28
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av frank
Skulle vilja rekomendera att hyra bil el mc o åka över den lilla bron till fastlandet o fortsätta till Paleros en försjusande väg med fantastiga vyer på vägen dit o även fortsätningsvis neröver hela kustremsan. Vägen går alldeles brevid havet o kantas av små stränder o mysiga byar mvh FRANK
Paleros har jag hört o läst många tala gott om. Har du besökt fler orter längre söderut på kustremsan också ? Skulle vara intressant att höra mer om i såfall.

Tommy
Svara med citat
  #40  
Gammal 2005-10-24, 13:31
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Var på Lefkas...

Jo då vi va ända bort till Nafpaktos sen vände vi .Vi hade ju bara en 125 kubiks scooter så man hade ju hyffsat träsmak i baken .Men de va det värt för fastlandet har mkt fint att erbjuda. En av byarna låg jätte mysigt till ,den heter Mitikas o har en halvstor ö i bukten som heter kalamos dit kan man ta sig via små taxibåtar otroligt grönt o vackert o rekomenderas varmt. Bor man på underbara Lefkas så kan det nog räcka med att åka dit som dagsutflykt.Har varit runt i grekland varje år sen -92. 2omgånger varje år har det blivit så man har ju avverkat en del öar. Har nu börjat rikta in mej på fastlandet som varkar vara änumera grekiskt.mvh FRANK
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT