Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-01-20, 13:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Några frågor om lefkas

Vassiliki är jättemysigt, vindsurfarnas paradis för där blåser nästan alltid...
Vad jag minns var stranden lite stenig men det var en mysig liten by då för 16 år sen, nu är den säkert mer exploaterad...Har Du läst all info om Lefkas här på Kalimera under öar? Det finns nog en del info i tidigare trådar om Vassiliki om jag minns rätt... Med bil är det lätt att ta sig runt denna mysiga ö.
Missa inte södra udden!!
Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-01-20, 21:29
anna73 anna73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Rimbo
Inlägg: 123
Standard Sv: Några frågor om lefkas

Hej,

Jag har faktiskt beställt e-guiden som jag ska lusläsa
Den verkar jättebra.

Anna
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-01-20, 23:16
Surfdudes avatar
Surfdude Surfdude är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 43
Standard Sv: Några frågor om lefkas

Hej Anna!

När vi nu allesammans talar om stränder och boende och +/- för Nidri och långa avstånd till västkustens fina stränder mm mm, så tycker jag att följande förtjänar att framhållas:

1. Vassiliki. En mycket mysig by med en fin strand, som visserligen inte är så där finkorning att ligga på - Men: Nere i vattnet är sanden riktigt skön, och det är lååååånggrunt (till skillnad från stränderna på västkusten). Kan man tänka sig att ta badbåt en kort bit, så når man också lätt Agiofili Beach (en pärla som man bara når med båt!). Känner man att det är lite för lugnt i Vassiliki, så går det relativt snabbt att ta sig över bergen till Nidri för att testa ett "röjigare" kvällsliv. Man kan även ta färjan över till grannön Kefallonia (Fiskardho) från Vassiliki.

2. Lefkas stad. Här finns det mesta i shopping-, restaurang- och nöjesväg. Visserligen finns ingen strand just inne i staden - Men: Bara ett långt stenkast därifrån (c:a 15 minuters promenad åt nordväst), ligger en riktig pärla: Agios Yiannis Beach. Stranden kröker sig från nord till sydväst och är c:a 2 km lång. Vissa avsnitt är sanden riktigt fin, men på andra delar är det något mer grovkornigt. 2004 hyrde vi ett hus alldeles invid denna strand under 2 veckor, och det var verkligen ett bra val, tyckte vi.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-01-25, 17:08
Petropellas avatar
Petropella Petropella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 46
Standard Sv: Några frågor om lefkas

Hej,Vi var på Lefkas förra året och det var fantastiskt fint om man hade bil vill säga. Vi hade inte kommit nånstans utan bilen. Vi bodde i Nikiana på Nidri sidan och att ta sig till de finare stränderna på andra sidan ön var så att säga inget man gör mer än en gång. Pust. Om man tar den andra vägen (ej förbi Nidri) så är det ok om man har bil.
vi trodde det skulle vara mycket mindre och bergen mitt på ön gör att man måste åka runt hela ön. Att inte hyrbil på Lefkas skulle jag inte rekommendera. Fast alla är ju olika ,
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT