Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-02-21, 00:39
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkaren Visa inlägg
De operatörer jag undersökt levererar antingen 1 fast eller flera dynamiska (såvida man inte köper dyr företagstjänst då man kan få flera fasta). Jag är därför mycket nyfiken på vilken operatör som gett dig flera fasta IP, det låter som en bra möjlighet.
Vår bostadsrättsförening har Riksnet www.riksnet.se som isp. Vi får det antal fasta ip-adresser som vi behöver. Tidigare hade vi Bostream som blev uppköpta av Bredbandsbolaget men även då hade vi tillgång till så många ip-adresser som vi behövde.
Här i Umeå har nästan alla bostadsrättsföreningar avtal som innebär att man kör med fasta ip-adresser, de isp:er som inte kan erbjuda detta har inte mycket att hämta här. Dock är det lite olika hur många adresser man tilldelar men de har ju lite svårt att sälja tilläggstjänster om de inte ger ip-adresser så det räcker till varje burk som ska kopplas mot nätet. Kostnaden per hushåll är ju alltid en förhandlingssak men vi som har en större förening (235 lgh) börjar inte ens diskutera med en isp som vill ha över 100 kr/månad. Då äger vi naturligtvis nätverket i husen själv liksom att vi hyr svartfiber ända fram till isp:ns utrymmen.

Mvh Janérik (som undrar när vi blir off-topic här)
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-02-21, 07:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Här kommer mera. Jag tror att det fungerar ovanligt bra här i Umeå. När jag flyttar in i en ny bostadsrätt till hösten får vi bredband och fasta aviften för IP telefoni för 160 kr/mån. Men då måse alla ansluta sig. I den hyreslägenhet jag bor i nu kostar bredbandet över 300 kr/mån.

Har personligen inget behov av att vara uppkoppland under mina resor utan det räcker med några minuter på ett internetcafé då och då eller inget alls. Naturligtvis förstår jag att det är annorlunda om man måste arbeta och skicka hem material kontinuerligt och då kanske det är värt priset. En grekisk vän beskriver dock Grekland som ett dator u-land i jämförelse med Sverige så det lär inte vara enkelt.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-02-21, 11:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Tack för alla svar!

På något sätt ska det gå att lösa. Några tips går bort. Som PCMCIA-kort och mobiltelefon, likaså Data Utomlands. Det blir för dyrt. Jag får prova med att surfa hos vänner - och hitta nya vänner - och använda skrapkort, "låna" trådlöst där det går och ta med nätsladd och koppla upp min dator från internetcafeér.

Fon lät bra, men såg tunt ut i Grekland.

Kommer ni på fler tips är jag idel öra.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-02-21, 18:27
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Du är alltid välkommen hit till Paramythia om du har vägarna förbi och använda datorn
Katerina
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-02-21, 22:32
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Du får väl legitimera dig som "Mr Kalimera" och erbjuda reklamplats för tillmötesgående internetcaféer.

//PO
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-03-01, 13:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
Du får väl legitimera dig som "Mr Kalimera" och erbjuda reklamplats för tillmötesgående internetcaféer.
Om jag inte vore så timid kanske jag skulle göra så.

Jag vet hur jag inte ska göra i alla fall. Som de här snubbarna...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-03-11, 12:29
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag vet hur jag inte ska göra i alla fall.
Det finns inget som är gratis.

Du kanske skulle kontakta en av mina chefer, han kan surfa på sin laptop från vilken håla som helst i världen, varenda dag finns det alltid något email från honom till oss stackars sverigebaserade individer.

birgitta
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-03-11, 15:15
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Skall du ut på bondvischan så är det modemuppkoppling som gäller. På större orter och turistorter finns bredband (ADSL). Enklast är att köpa skrapkort som finns till båda. Du kan köpa med begränsat antal timmar eller för en månad (OTE) och då behöver du bara låna en fast telefon. Ett problem som kan uppkomma är att signalen i trådarna (trådarna utifrån och in i väggen) är för svaga för just ditt modem. Vilket inträffat för mig med två datorer så att jag var tvungen att köpa ett externt modem. En "besvärlig" tid att koppla upp sig är vid 18-tiden då bli man ofta nedkopplad. Bästa tiden är på morgonen då får du också snabbaste uppkopplingen.
Lycka till!

Agda, som väntar på ADSL endast 4km bort!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-03-12, 08:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
En "besvärlig" tid att koppla upp sig är vid 18-tiden då bli man ofta nedkopplad. Bästa tiden är på morgonen då får du också snabbaste uppkopplingen.
Tack för tips! Ska kolla upp "skraplotterna" när jag kommer ner. En telefon borde jag kunna låna någonstans.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-03-12, 09:12
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Vi väntar också ivrigt på ASDL ,få se om det är klart nu till påsk när vi åker ned.(alltid en överraskning ,när det gäller Grekland)
Annars så har det funkat ganska bra med ISDN hittils.
Anneli
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT