Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-10, 18:45
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Lesbos i september?

Vi börjar planera årets septembervecka i Grekland och Lesbos känns som ett starkt alternativ. Eftersom vi bara har en vecka att tillgå är charter alternativet som gäller. Vi undrar lite vilken ort som är bäst att bo i? Har kollat lite på Molivos och då bl a med boende på Sea Horse eller Olive Press. Någon som kan rekommendera det ena framför det andra eller har tips om något annat hotell (ev annan ort) som ingår i Vings utbud? För oss är det ok att antingen bo centralt och promenera till stranden eller bo nära stranden och promenera till stan på kvällen. Vi brukar oxå nyttja lokalbuss för att ta oss till andra stränder/byar. Hur "grekiskt" är Lesbos? Som jämförelse kan vi säga att vi trivts jättebra i Skopelos stad och i Parga men sämre i t ex Nidri på Lefkas (även om vi alltid njuter i Grekland). Tacksam för tips, nu i första hand ang. ort och hotell.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-10, 22:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lesbos i september?

Lesvos är ju en grekisk ö så visst är den grekisk. Jag antar att du undrar om det är många turister där och hur påverkade orterna är av turismen. Molyvos är en vacker stad med på världsarvslistan. Jag har bott där två ggr men inte nere vid havet utan högt upp i de grekiska bostadskvarten där det finns några enklare pensionat eller mindre boende. Där trivdes jag mycket bra och det är inte många minuters promenad ner till havet eller hamnen. En del av husen från den turkiska perioden finns kvar och är restaurerade på ett bra sätt. Annars är det nordgrekisk arkitektur som gäller med många vackra stenhus. Jag gillar också Skopelos men tycker nog att Lesvos är mindre påverkad av turismen vilket kanske är naturligt när ön är så stor.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-10, 22:33
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Lesbos i september?

bodde på Sea Horse i somras och tyckte mycket om det! Rent o fräscht. Fantastisk utsikt över hamnen och jättebra restaurang. Fick gå till stadsstranden som vi tyckte var ok men inte mer ... (åkte till Petra och dess sandstrand några ggr). nära sedan på kvällen till staden o dess restauranger. Olive Press såg fint ut och där är det ju lite tvärtom: nära strand men gå till stad! Fanns en jättefin restaurang nere vid stranden men svensk ägarinna som serverade toppen mat. Rekommenderas starkt.

Bodde även en v utanför Plomari: Afrodite studios- även det ett väldigt fint boende men otrolig utsikt mitt på en fantastisk strand. Lite långt in till Plomari tyckte vi som var en trevlig grekisk stad. och mången god ouzo...
/emma som gärna åker t Lesvos igen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-11, 05:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lesbos i september?

Utan att ha bott på de hotell du väljer mellan vill jag nog säga att Sea Horse är finare. Nere i hamnen på hörnet finns en riktigt gammal taverna där grekerna äter. Fortsätter ni förbi stadsstranden ut från Molyvos finns en bra strand där nakenbad är tillåtet. Kvinnokoperativet i Petra har mat som är helt underbar. Ligger en trappa upp i byggnaden vilket en del brukar missa. Eva

Senast redigerad av Eva L den 2015-01-11 klockan 05:38.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-11, 07:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Lesbos i september?

Jag bodde på Olive Press i maj 2014. Reste charter från Finland. I år kan jag se att hotellet inte mera finns med i utbudet. Nu är detta bara min personliga åsikt, men det kan bero på att man har fått klagomål. Nu reste vi i början av säsongen och då är det ofta så att man inte riktigt kommit igång ordentligt. Hotellet var slitet och skulle behöva en ordentlig renovering, en del hade t.ex problem med att få varmt vatten i rummet och det var lite ett och annat. Men läget är fint, alldeles vid stranden och det är ju möjligt att allt funkar bra.

Men jag skulle nog välja Sea Horse om jag var du. Har inte själv bott där, bara suttit på deras taverna. Men allt var snyggt och rent och ägaren (tror jag att det var) mycket trevlig. Nackdelen är att det är längre till stranden om det är viktigt.

Molivos och Lesvos är fint!

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-11, 10:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Lesbos i september?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
Har kollat lite på Molivos och då bl a med boende på Sea Horse eller Olive Press. Någon som kan rekommendera det ena framför det andra.
Jag har bott på Sea Horse och det är ett av de bästa ställen jag har bott på i Grekland. Allt var bra.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-12, 22:59
meltemi meltemi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 129
Standard Sv: Lesbos i september?

Hej Karin S!
Vi föreslår Molivos. Vi var där i slutet på augusti -14, i två veckor.
Bilade runt hela Lesbos. Västra Lesbos är grön, men det är inte västra.
Det är inte så turistiskt någonstans(det är bra).
Men mest turister finns nog i Molivos och dess närhet.


-Vi bodde på Delfinia, stranden var rätt så nära. Längst till vänster(västerut) är bästa stranden. men det var nakenbad. Men avståndet till soldyrkare var 20-50m.
Närmaste stranden vid hotellet är det mer stenigt, men det var okey och bada. Där ska man snorkla, finns massor med fina snäckor.
Från hotellet är det ca 10-15min promenad till stan.
Hotellets pool är jätte fin, vattnet är från havet.
Vi hade frukost, den var otroligt bra, och personalen var mycket trevliga.


-Lokalbussar går ofta och dom var punktliga, kostade 1,6€(ca15kr).
Finns hållplats precis vid hotellet.
Busslinjen går, Eftalou-Molivos-Petra-Anaxos, hela linjen tar kanske 25-30min. Ni kommer att hinna med och besöka alla dessa orter, då har ni sätt en av finaste delen av Lesbos.


-Molivos är mysig, borgen är ståtlig. Missa inte Eftalou och bada i varmkälla. +hela Eftalous stränder, gå längst bort och se, (där var det också nakensolare). I Petra solades det som packade sillar, hemskt. Tyvärr vi missade Anaxos. Vi trivdes mest på "våran nakenstrand" nära hotellet.


-Tips, hyr inte bil, pga. avstånden är så stora, ni kommer bara att kasta bort massa tid. Huvudstaden Mytilini är hysterisk kaotisk.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-02-06, 18:30
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Lesbos i september?

Jag skulle vilja tvärtom varmt rekommendera att hyra bil, så kan man enkelt göra utflykter! Mytelini stad är inte så farlig att köra i tycker jag, man får se upp för alla mopeder bara så går det galant, lätt o parkera vid hamnen. Utanför stan är trafiken ringa utom möjligtvis på stora vägen Mytelini - Kalloni

Avstånden är stora hålller jag med om men samtidigt är vägarna bra, och många spektakulära vyer bjuds, åk tex mot Sigri till och det är nästa som man kört bil till en annan planet,

Nästa gång vi åker ska vi bo i SKala Sikamineas det är som att bo i ett vykort
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-02-17, 20:29
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Lesbos i september?

Nu är septemberresan bokad. Efter en liten tankeutsvävning till Thassos blev det ändå Lesbos och boende i Molivos. Vi längtar redan!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-02-17, 23:49
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Lesbos i september?

Grattis till bokningen!

När vi var på Lesbos i september 2010 bodde vi först i Agios Isidoros, och sedan i Anaxos efter en tur till Chios.

Missa inte att besöka Anaxos, som är en trevlig by med bra strand och flera restauranger.

Hyr ni bil får ni inte missa att besöka Sigri vid vägs ände....

Jag har ett album från den resan .

Abi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-02-18, 10:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Lesbos i september?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
blev det ändå Lesbos och boende i Molivos. Vi längtar redan!
Grattis! Ni har valt en underbar ö!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT