Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-30, 13:20
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Varning för taxiblåsning

(jag vet inte om det här hamnar på rätt ställe i forumet, men moderatorn får väl flytta om det finns lämpligare plats)

När vi skulle ta oss från Pireus till flygplatsen i söndags och gick, dragandes på väskor, från hotellet mot flygbusshållplatsen dök en taxichaffis på oss och "informerade" om att det var strejk och demonstrationer inne i stan, så inga bussar gick, men att han kunde tänka sej att köra ut oss till flygplatsen för det fasta priset 40 euro. Lite misstänksam blev man först när han ändrade sej från "strike" till "demonstrations" (och att vi tyckte att nog borde hotellpersonalen vetat om detta, när vi strax innan hade frågat dom om väg till närmaste busshållplats). Och inte skulle väl en eventuell demo inne i stan behöva strula till det för flygbussen från Pireus? När vi sen strax efter såg flera stadsbussar med alla möjliga destinationer förstod vi att han hade försökt blåsa oss. Flygbussen gick ju sen naturligtvis precis som den skulle.

Han räknade väl med att här kommer lättlurade turister, som tror att vi alltid bara strejkar och demonstrerar här i Grekland. Men bet gick han.

Så kan det gå.

/Thomas
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-30, 18:57
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Varning för taxiblåsning

He he, jag råkade ut för samma sak för många, många år sedan. Det var mitt i natten och jag hade just kommit till Piréus med färja och var på väg till flygbusshållplatsen när en taxi körde upp bredvid. Chaffisen sade att alla busschaufförer strejkade så att det inte gick någon flygbuss. "Sure", sade jag och gick vidare mot hållplatsen.

När jag kom fram visade det sig att han hade rätt!! Där satt lappar uppsatta som berättade att det inte gick vare sig flygbussar eller tunnelbana på grund av strejk! Nu hör det också till saken att jag faktiskt inte hade tillräckligt med pengar kvar för att betala det som taxi begärde för att köra till flygplatsen! Man passade ju på att höja priset nu när det inte gick några bussar.

Där stod jag i Piréus mitt i natten och visste inte vad jag skulle ta mig till. Jag frågade flera taxichaufförer om de kunde förbarma sig och köra mig till flygplatsen för de pengar jag hade kvar. Nej då, där fanns ingen hjälpsam chaufför inte.

Slutligen var det en chaufför som accepterade - på villkor att jag åkte med honom en omväg för att han skulle åka och lämna något till en kompis. Han lovade att jag ändå skulle vara i god tid på flygplatsen. Vad göra?? Jag studerade honom noga och bestämde mig för att han såg ärlig ut och att jag nog skulle klara av honom om han försökte sig på något jävelskap...

Jag hoppade in i bilen och vi åkte iväg och småpratade så gott det nu gick eftersom hans engelska inte var så bra. Idag minns jag inte alls vart vi åkte men det var ut till något bostadsområde en bit utanför Atén. Han stannade utanför ett hus och gick in till sin kompis medan jag satt kvar i bilen. Efter 10-20 minuter kom han tillbaka och körde mig till flygplatsen, jag betalade och hann med flyget utan problem...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2010-09-30 klockan 19:03.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-27, 19:45
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Varning för taxiblåsning

Taxiförare i Grekland, i alla fall på fastlandet, är ju ett kapitel för sig...

Jag åkte tre turer för en månad sedan med intressanta prissättningar. När jag anlände flygplatsen tog jag taxi till Rafina för säkerhets skull. Jag var lite kort om tid till färjan och ville inte chansa med bussen. Han begärde och fick 40 € fast pris. Jag hade suttit på Kastrup och varit vaken hela natten och orkade inte bråka om taxametern.

På hemvägen åkte jag med en väldigt trevlig kille som jag hade ett intressant utbyte med om ekonomin och situationen i Grekland nu. Återkommer ev till det senare. Men då jag skulle till Glyfada, som ligger en bra bit förbi flygplatsen, för sista natten och ville spara tid så jag avstod bussen. Han körde på taxameter och den stod på 34 € när vi kom fram. Men han var så trevlig, och hade gett mig så mycket intressant info, så han fick 40!

Dagen efter SKULLE jag ta bussen till flygplatsen. Jag hade gott om tid. Väntade, och väntade... Och väntade lite till... Ingen buss på 50 minuter! Snabbt SMS hem till den privata resejouren med fråga om Strejk. Jodå, efter 3 min kom ett svar om att en strejk hade börjat kl 11.00... Dvs samtidigt som jag gick till busshållplatsen. Något sur klampade jag de 200 metrarna tillbaka till hotellet som snabbt fixade en taxi. Taxametern stod på 32 € när vi kom fram till flygplatsen men han begärde 40! Jag orkade inte bråka då heller...

120 € för tre taxiturer... Det blev ingen billig semester i år. Men bekväm...

Annars skulle jag säga att 40 € är ett hyfsat pris från Pireus till flygplatsen om man nu vill eller måste ta taxi den vägen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-28, 10:43
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Varning för taxiblåsning

Jo, 40 euro Pireus-flygplatsen är ett hyfsat pris. Men betydligt mer än de 2x3.20 vi betalade för flygbussen vi ändå hade tänkt ta...
Däremot låter ju samma pris (40e) från Glyfada helt hutlöst, liksom förstås till Rafina. Nu är ju inte jag nån extrem globetrotter, men av de resmål jag varit på så är det väl bara Prag som verkar kunna konkurrera med många av Atens taxichaffisar.
/Thomas
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-10-28, 12:38
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Varning för taxiblåsning

Flygplatsen till Rafina ska inte kosta mer än 22 euro! och 40 till Pireus stämmer ganska bra!

Camilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-10-28, 13:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Varning för taxiblåsning

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Flygplatsen till Rafina ska inte kosta mer än 22 euro! och 40 till Pireus stämmer ganska bra!

Camilla
Sist jag åkte till Rafina, fick jag betala 35 €, allt enligt mätaren.

/NW
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-10-28, 14:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Varning för taxiblåsning

En del mindre nogräknade taxiförare brukar laborera med taxametern. En grekisk taxameter har trenne lägen.. Taxa 1,, den för dagtid, taxa två för full bil och taxa tre, natt-taxan. Trean är den allra dyraste, och den brukar man tillämpa på turister som ser vilsekomna ut även om det är dagtid, och då taxa ett ska tillämpas.

Ett tips: Ja, jag har fått det från en god vän som är bosatt på kreta, det är att ta emot ett låtsassamtal i mobilen just innan avfärden. Man ska svara "Ella" och därefter lyssna uppmärksamt för att 20 sekunder senare mumla "Endaxi". Sålunda tror föraren att den är en van resenär som därtill talar och förstår Grekiska. Har tillämpat detta trick vid några tillfällen och då har det blivit taxa ett.

Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-10-28, 19:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Varning för taxiblåsning

Tack för tipset, Arne. Ska jag tillämpa nästa gg

Kan tilläggas att jag åkte runt 2330 på kvällen, så då var det väl 3:an kanske

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT