Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Asien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-12, 18:17
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 444
Standard Koh Jum

Någon som har varit på Koh Jum som ligger mellan Krabi och Ko Lanta i Thailand, och vill dela med sig om boende och ön i största allmänhet.
Planerar att göra en avstickare dit nästa vinter.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-12, 22:03
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Koh Jum

Har varit på Koh Jum flera gånger, senast i december 2014. Om du väntar till kommande helg kan jag berätta lite mer. Föredrar riktiga datorn framför mobilen eller läsplattan när jag ska skriva lite mer.

Celbe (f n på Ikaria )
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-25, 13:53
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Koh Jum

Så, då kommer här lite info om Koh Jum, en ö belägen på färjerutten mellan Krabi Pier och Koh Lanta. Läget gör att man måste planera lite hur man tänkt åka både före och efter ön eftersom det bara finns detta alternativ att välja på. Eller rättare sagt, när vi var där i december 2014 fanns det ännu ett alternativ, nämligen en liten, liten färja som gick till Phi Phi på förmiddagarna. För oss, som skulle till Phuket, passade det perfekt eftersom vi annars förmodligen varit tvungna att ta en övernattning antingen i Krabi Town eller på Lanta för att kunna ta oss vidare. Vid ankomst till Phi Phi var det "change boat in the water" som gällde, d v s färjorna ankrar upp sidan om varandra och man hoppar över relingen (inga problem för det har vi gjort förr). Här måste man tänka på att färjorna i Thailand är betydligt mindre än de i Grekland, det är inte som om Blue Star Patmos och Delos skulle ankra upp sidan om varandra.

När man åker till och från Koh Jum är det medelst longtail boat som hämtar/lämnar en bit ut i havet. Det är för grunt för färjan att gå in till en pier.

Ön består i princip av en enda strand med ett antal bungalowbyar vars prisläge är från billigt till dyrt. Du får vad du betalar för! I övrigt finns det skog (djungel) och ett par små byar. Mitt på ön går numera en väg, så det finns faktiskt några bilar. Annars är det moppe som gäller och apostlahästarna. Vi har bara varit i den ena byn, Koh Jum Village, den är inte så stor och märkvärdig men jag tycker man ska ändå ta sig dit för att se hur byborna lever. Man får lite annat perspektiv på saker och ting om inte annat. Det går bra att gå längs stranden och sedan gena genom skogen eller så går man längs vägen eller tar en moppetaxi.

Vi var där första gången år 2000 (eller möjligtvis 2001) och bodde då på Andaman Beach Resort. Helt ok men då som nu känns det som att de är inriktade på barnfamiljer. Sedan har vi bott två gånger på New Bungalow och då i en "Deluxe bungalow with Everything" för 600 bath. Man får vad man betalar för, nämnde jag ovan... Skoptoa (vilket inte är hela världen) och ström endast mellan 18 - 22. Men stranden är som bäst utanför denna resort och maten var kanongod.

Har sedan varit på ön 2013 och 2014 och har då bott på Season Bungalow, som har nybyggda, mycket fina och rymliga bungalower i lagom prisläge. Vi betalade 1.700 bath för en "Deluxe sea view bungalow" med hotshower, 1 double bed, 1 single bed och A/C (finns även fläkt). Frukost ingår inte och det finns endast wifi i restaurangbyggnaden, men bor man tillräckligt nära så når wifin till stugan. Nu senast satt vi på vår stugtrappa så funkade det utan problem.

Denna del av stranden som Season Bungalow ligger på (den norra) är badbar när det är högvatten. Vid lågvatten kommer det fram en massa rev och då får man kryssa förbi dem i så fall. Det är betydligt bättre strand och bad om man knallar bort till den södra delen (och då får man en rejäl dos av motion också). Stranden är dock inte alls så fin som på t ex Koh Bulone och Koh Lipe men det är absolut inget fel på den. Rätt som det är kan det även komma en apflock och hoppa i träden i strandkanten!

De säljer båtbiljetter i receptionen men det finns också en resebyrå på grannresorten Golden Pearl och där finns även en liten shop. I övrigt finns det inte mycket att handla på ön även om det finns lite turistkrafs i Koh Jum Village.

Vi har varit på Koh Jum både i strålande väder och ösregn (med betoning på ös...) och den är mycket fridfull och back to basics. Jag skulle inte åka dit utan något att läsa, även om det finns tillgång till wifi och man kan roa sig ganska länge med det, kan det lätt bli panik om det blir ett par dagar med dåligt väder.

Hoppas detta kan vara till nytta både för Seaside och någon annan!

Celbe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-25, 21:02
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 444
Standard Sv: Koh Jum

Tack för ditt svar Celbe. Nu har vi lite att fundera över.
Vi brukar använda Ko Lanta som bas och därifrån åka ut i övärden mot Malaysia.
Ko Mook är helt ok. Skön och avslappnad atmosfär. Men favoriten har varit Ko Hai.
Vi har inga planer för vinterresan än utom att vi har bokat hotell på Ko Lanta.

Ha det bra!
Seaside
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-25, 22:40
Gunnel Högström Gunnel Högström är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Bergeforsen
Inlägg: 9
Standard Sv: Koh Jum

Igentligen vill jag inte skryta om denna ö för då kommer det dit så många. Vi bodde på Coral beach resort. Några km från huvudbyn. Norra delen tror jag det blir. Bambuhyddor med toa, dusch och fläkt. En stor säng med myggnät är hela möblemanget. Stolar och bord utanför rummet. Det bästa av allt har jag sparat till sist : maten. Sitta nere vid stranden tillsammans med de andra gästerna och äta denna fantastiska mat är helt underbart. Vi åker tillbaka i december.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-26, 10:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Koh Jum

Bara nyfiken seaside men var ska ni bo på Lanta?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-26, 11:06
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Koh Jum

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Bara nyfiken seaside men var ska ni bo på Lanta?
Jeg vil utvide spørsmålet

H v o r skal vi reise, og bo, om vi velger Thailand for første gang

Neida, d e t skal jeg i tilfelle lage en egen tråd om

Men det er lite sannsynlig at det blir aktuelt..., det er, og blir nok,
Hellas for oss

- jeg har inntrykk av at dere svensker må være "verdensmestere" i å reise til Thailand
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-26, 14:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Koh Jum

Jag längtar så till Koh Lanta men har ingen vinterresa bokad. Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-26, 16:56
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Koh Jum

Citat:
Ursprungligen postat av Gunnel Högström Visa inlägg
Norra delen tror jag det blir.
Det måste vara Coral Bay Resort du menar. Den ligger på den del av ön som heter Koh Pu så det är inte samma stopp med färjan som för de resorter som vi bott på. De säger till på färjan så att man inte hoppar av på fel ställe. Det såg trevligt ut på bilderna och den typen av stuga är väldigt mysig att bo i.

Celbe
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-26, 16:59
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Koh Jum

Citat:
Ursprungligen postat av seaside Visa inlägg
Ko Mook är helt ok. Skön och avslappnad atmosfär. Men favoriten har varit Ko Hai.
Vi har varit på båda öarna. Koh Mook kom vi inte riktigt överens med av någon anledning men därför borde vi nog göra ett nytt försök och bo någon annanstans än på Charlie Beach Resort. Koh Ngai är härligt men attans synd att de pressat upp priserna så.

Celbe
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-26, 17:02
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Koh Jum

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- jeg har inntrykk av at dere svensker må være "verdensmestere" i å reise til Thailand
Jag och herr Celbe innehar nog ett litet Kalimera-rekord i alla fall - vi har varit där 16 gånger... Ultimata alternativet till Grekland när man vill ha sol, värme, bra bad, vacker natur, god mat och trevliga människor även på vintern.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-26, 18:27
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 444
Standard Sv: Koh Jum

Boendet blir Lanta Beach Resort på Long Beach denna gången. Vi har haft vänner som bott där tidigare och de var mycket nöjda.
Ko Lanta är som jag skrev innan en bra "bas" att utgå ifrån. Ko Lanta är en mycket avkopplande ö och vill man verkligen ha lay back så finns det öar i närheten att besöka.
Vi har tidigare varit mycket på Ko Samui, Ko Pha Nang och Ko Tao i Siam bukten. Men det var för många år sedan och utvecklingen där stämmer inte riktigt vad vi vill ha.
Även Ao Nang har tidigare varit ett resmål. För tillfället så är det Ko Lanta som gäller: Vi har bott runt på ett flertal ställen i ca. 10 år. och lika skönt att komma dit varje gång.
Grekland speciellt Karpathos på sommaren och Ko Lanta på vintern är en bra kombination.
Vi ses kanske på någon ö.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-26, 18:55
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Koh Jum

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Jag och herr Celbe innehar nog ett litet Kalimera-rekord i alla fall - vi har varit där 16 gånger... Ultimata alternativet till Grekland när man vill ha sol, värme, bra bad, vacker natur, god mat och trevliga människor även på vintern.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-07-26, 20:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Koh Jum

Citat:
Ursprungligen postat av seaside Visa inlägg
Boendet blir Lanta Beach Resort på Long Beach denna gången. Vi har haft vänner som bott där tidigare och de var mycket nöjda.
Det är väl det som ligger nästan längst upp på Long Beach? Isåfall var jag där och kikade in när Eva L bodde där. Flott ställe.

Senaste gången jag var på Lanta bodde jag också vid Long Beach fast längre ner, på mitten ungefär. Bodde på egen hand, på lilla, familjeägda Papillon. Trivdes väldigt bra där fast det har bytt ägare sedan dess. Och Long beach är en härlig strand.

Ni får det säkert härligt i vinter, Lanta och den ö-världen är jättefint! Jag har dock bara varit på öarna vid snorklingsutflykter, inte bott där.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-07-26, 21:13
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 444
Standard Sv: Koh Jum

Det stämmer. Samma hotell som Eva L bodde på. Ganska flott med nybyggda bungalows nere vid havet.
Vi har också bott längre ned på Long Beach på Casuarina Beach Resort som vi tyckte var så där.
Long Beach är en härlig strand som inte är så långgrund. Betydligt lugnare än Klong Dao beach.
Skall bli en härlig semester i vinter men först till Karpathos.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-10-12, 13:51
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Koh Jum

Efter att vi åkt förbi koh jum många gånger så stannade vi äntligen på ön några nätter i januari i år. Vi trivdes så bra att vi reser tillbaka i januari nästa år och då stannar vi en vecka. Vi bodde på season bungalow och det kommer vi göra även nästa år. Koh jum passar kanske bäst för "lite äldre publik" , men även för alla som vill ta de lugnt. Det finns en trevlig liten by på ön som man gå/åka till ifall man tröttnar att vara på hotellet hela tiden. Vi hann inte med att upptäcka hela ön, men nästa år så lär det nog hinnas med. Kanske vi också tar en långsvans till phi phi nån dag, för det är längesen vi va där.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-10-12, 14:03
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Koh Jum

Seaside.... Ser ju att ni också bor på bästkusten och i Varberg. Vi träffade en utflyttad varbergare på koh jum i vintras. Så,,, nästa år kanske det blir många varbergsbor på koh jum??

Eva L fr Vbg
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-10-12, 14:14
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 444
Standard Sv: Koh Jum

Så är det Eva L. Vi bor på västkusten och i Varberg. Vi åker tidigt i februari och har inte riktigt bestämt oss om vi skall ta en avstickare till Koh Jum.
Vi har varit runt på ett flertal av öarna runt Ko Lanta och ner mot Malaysia men...
Kanske blir det bara att slappa veckorna på Ko Lanta. Eller kanske om vi får ett "ryck" när vi är där och åker några dagar. Vi får se...
När åker ni Eva L? Kastrup?
Ha det.
Seaside
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-10-12, 14:43
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Koh Jum

Seaside... Vi åker 16 januari från Landvetter med fritidsresors charterflyg. Inte det bekvämaste men smidigt att landa direkt i Krabi. Vi ska först till koh mook och koh lanta och därefter koh jum mellan 29.1 - 5.2. Gillar ni koh mook så skulle ni absolut tycka om även koh jum. Dom e lite same same.

Från Eva L , som ju egentligen är en Greklands-älskare
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-10-12, 15:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Koh Jum

Jag föröker hålla fingranna borta från bokningsknappen. Får se om det fungerar. Lanta Beach Resort har ett alldels utmärkt läge. Härligt att vandra runt i trädgården och när till några av mina favoritställen på stranden. Suza Hut, Second Home och Sayang.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT