Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-02-15, 16:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svenskarnas populäraste länder

Jag föll inte för Aten vid något av mina besök där. Första gången var jag där 14 dagar och hann se en del. Gissar att jag antagligen skulle tycka likadadant om många andra storstäder eftersom jag föredrar mindre platser. Är Barcelona sämre ska jag nog inte åka dit. Bra tankeställare för dit har jag varit på väg länge. Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-02-15, 17:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Svenskarnas populäraste länder

Eva, du kan inte jämföra Barcelona, eller någon spansk stad med Aten!
Aten är känd för sina RUINER och minnen från Antiken. Sen finns ju inga andra gamla vackra hus att titta på utan det är folklivet som lockar och alla mysiga tavernor och marknader, museer mm
De spanska städerna har ju magnifika byggnader och slott från medeltiden och framåt..Helt fantastiska städer att gå och njuta i. Madrid är en LITEN storstad och t ex Toledo är makalöst vackert. Som att gå i ett muséum.

Grekland och Spanien är så olika och att jämföra ländernas städer med varandra GÅR inte. Du skulle säkert ha underbara dagar i Barcelona om du vill vara nära havet, men själv gillar jag Madrid bättre och framförallt små städer som just Toledo, Segovia och Girona.
Man får helt olika behov uppfyllda i de olika länderna.

Aten planerade vi över kommande jul/nyår , men hutlösa flygpriser och avgångsflygplatser avgjorde till Spanska övärldens fördel! Så även i år får vi njuta av båda länderna.

Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-02-15, 19:35
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Svenskarnas populäraste länder

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Eva, du kan inte jämföra Barcelona, eller någon spansk stad med Aten!
Aten är känd för sina RUINER och minnen från Antiken. Sen finns ju inga andra gamla vackra hus att titta på utan det är folklivet som lockar och alla mysiga tavernor och marknader, museer mm
De spanska städerna har ju magnifika byggnader och slott från medeltiden och framåt..Helt fantastiska städer att gå och njuta i. Madrid är en LITEN storstad och t ex Toledo är makalöst vackert. Som att gå i ett muséum.

Grekland och Spanien är så olika och att jämföra ländernas städer med varandra GÅR inte. Du skulle säkert ha underbara dagar i Barcelona om du vill vara nära havet, men själv gillar jag Madrid bättre och framförallt små städer som just Toledo, Segovia och Girona.
Man får helt olika behov uppfyllda i de olika länderna.

Aten planerade vi över kommande jul/nyår , men hutlösa flygpriser och avgångsflygplatser avgjorde till Spanska övärldens fördel! Så även i år får vi njuta av båda länderna.

Lissi
Barcelona och Madrid låter som städer helt i min smak! Hoppas jag kommer dit någon gång!..
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-02-15, 20:49
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Svenskarnas populäraste länder

Det JAG menade var inte att jag ångrade att jag åkt till Barcelona! Som jag sa det är en jättefin stad, helt olik Aten och verkligen en erfarenhet och jag har flera fina minnen därifrån. Gaudis byggnader och gaudiparken var ju helt fantastiska. Det enda jag sa var att jag inte tyckte att den förtjänade mer uppmärksamhet än Aten, i Aten kan man ha precis lika trevligt som i Barcelona.

Sen håller jag med Lissi och jag höll på att ta upp det innan också, att personligen tycker jag mycket mer om Madrid om vi ställer Spaniens två största städer emot varandra. Jag har varit i Madrid många gånger och tycker att det är en underbar stad, många imponerande statyer och byggnader och många stora fina parker för att inte tala om deras fina slott. Barcelona var lite för turistigt i min smak, medan Madrid har inte lika många turister som Barcelona och där känns det verkligen att man är i Spanien. Kanske att Madridborna funderar någon gång precis som vi gör om Aten varför deras stad inte är lika populär som Paris, Rom och Barcelona?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-02-16, 07:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svenskarnas populäraste länder

Lissi du har nog förklarat varför Barcelona är populärare. Arkitektur, konst och historia. Spanien har ju också folkliv och god mat. Tapas och ett gott glas spanskt rödvin mums. En bit lagrad Manchego mums. Eva
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-02-16, 13:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Svenskarnas populäraste länder

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Lissi du har nog förklarat varför Barcelona är populärare. Arkitektur, konst och historia. Spanien har ju också folkliv och god mat. Tapas och ett gott glas spanskt rödvin mums. En bit lagrad Manchego mums. Eva
Arkitekturen i Athen er vel generelt ikke noe å skryte av, men kunst og ikke minst historie finnes det jo flust av! Folkeliv også. God mat - her spiller jo personlige preferanser inn, men greske mezedes er jo vidunderlig!

Anekdotisk, men likevel: jeg har mange venner som har vært i Barcelona, og hver eneste gang har minst en i reisefølget blitt utsatt for lommetyveri, som regel av den proffe sorten. Jeg har masse venner som har besøkt Athen også, og bare en eneste har blitt utsatt for det samme. Han sto på en tettpakket metro med lommeboka i baklomma...

Ikke for det, Barcelona og Madrid er sikkert kjempeflottte byer de og!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT