Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2023-09-06, 05:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Kalimera Birgitta! Hoppas du har en fin morgon på Amorgos och att det hiskeliga regnovädret inte kommer dit. Kanske lite ostadigare väder ändå i några dagar?

Ha det skönt och hoppas att knänä blir bättre.

/ Anne
Svara med citat
  #22  
Gammal 2023-09-06, 09:10
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Då var du på plats igen i din rätta miljö (tillsammans med Paleochora). Alltid trevligt att höra och att få se hur du har det! Önskar dig en bra fortsättning på "din" ö!
/ Jannis
Svara med citat
  #23  
Gammal 2023-09-06, 10:19
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Ha det fortsatt gott Birgitta vackra Katapola Alltid så roligt att följa dig på dina resor
//maji
Svara med citat
  #24  
Gammal 2023-09-06, 18:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Har ju läst den här tråden sedan du började skriva den Birgitta.
Hittills utan att riktigt läsa färdigt rubriken. Det räckte för mig att läsa "Amorgos" för att sedan klicka vidare och läsa.

Men idag läste jag rubriken fullt ut. Och då blev det först under en stund "knas" i huvudet på mig (ja mera än vanligt alltså!)
när jag läste "Amorgos - tredje gången gillt!". Jag tänkte ..... det här kan ju inte stämma! Birgitta har ju varit en massa mera
gånger på Amorgos!!!!
Men .... tack och lov så återvände förnuftet efter en stund, och jag insåg att det egentligen betyder .....
"tredje gången gillt ... I ÅR!!!" Ha ha ha

Tänk så härligt!!! Ha det gott!
Masse
Svara med citat
  #25  
Gammal 2023-09-07, 08:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Hur är vädret i Katapola? Ser ju soligt och fint ut på bilderna.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2023-09-07, 18:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Jag förstår verkligen att det kändes rofyllt att komma till Katapola efter Naxos. Och vilken tur att du slapp det förfärliga ovädret. Kykladerna verkar ha klarat sig bra, till skillnad på öarna i Sporaderna.

Njut av livet Birgitta.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2023-09-07, 18:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Har ju läst den här tråden sedan du började skriva den Birgitta.
Hittills utan att riktigt läsa färdigt rubriken. Det räckte för mig att läsa "Amorgos" för att sedan klicka vidare och läsa.

Men idag läste jag rubriken fullt ut. Och då blev det först under en stund "knas" i huvudet på mig (ja mera än vanligt alltså!)
när jag läste "Amorgos - tredje gången gillt!". Jag tänkte ..... det här kan ju inte stämma! Birgitta har ju varit en massa mera
gånger på Amorgos!!!!
Men .... tack och lov så återvände förnuftet efter en stund, och jag insåg att det egentligen betyder .....
"tredje gången gillt ... I ÅR!!!" Ha ha ha

Tänk så härligt!!! Ha det gott!


Masse
Masse, du har förnuftet klar, det är tredje gången för i år som jag åker till Amorgos! Men det är faktiskt 17:e gången hit och jag ledsnar inte!

Nu sitter jag på taverna Mythos för ytterligare en snabb rapport. Jag har väldigt dålig internetuppkoppling hos Maria på Pension Amorgos. Mobilen fungerar från och till, men inte laptopen. Jag har gått runt i studion med datorn och även ut på balkongen, men icke sa nicke. Och jag har bara kunskaper att skriva och lägga in bilder på Kalimera genom laptopen. Kanske ska jag gå en sån där seniorkurs i hur man använder sin mobil i detta digitala samhälle?

I morse vaknade jag av att motorn startade på Express Skopelitis. När hon började sin runda i småcykladerna hörde jag tupparna som gal och getternas bjällror klinga i den sköna tystnaden (!) i Katapola. Satte mig med en morgonkopp kaffe på balkongen och bara njöt! Snart började invånarna gå till sina jobb och någon sprang en motionsrunda. Ni förstår varför jag älskar dom tidiga mornarna, både här och hemma?

Jag avslutar för denna gång, för nu kommer maten på mitt bord på Mythos.

Birgitta.




Min nya utsikt från min balkong. Igår afton innan Express Skopelitis hade återvänt från sin runda.




Sen kväll. Nu ligger Skopan för ankar i sin hamn.




Min bedårande utsikt i morse.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2023-09-08, 05:49
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Ser rofyllt och fint ut. Jag är också en morgonmänniska, det är den bästa tiden på dagen, både i Grekland och här hemma. Ok, visst kan kvällar vara fina också.

Hoppas du får en fin dag idag!

/ Anne
Svara med citat
  #29  
Gammal 2023-09-11, 17:05
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Nu blir det bara en kort rapport.
Det är meningen att jag ska åka med Express Skopelitis i morgon bitti. På Naxos ska jag byta färja för att åka till Rafina, med en överliggning där.
Sedan flyg på onsdagen till Arlanda, samt med ett sent flyg till Umeå. Allt betalt.

Men.......idag avgick aldrig Skopan på grund av hårt väder och dom vet ingenting om morgondagen. På ticket office sa mannen där att Skopan skulle nog gå imorgon och jag hoppas!!!!!

Jag återkommer.

Birgitta.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2023-09-11, 17:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Spännande! Det hade passat mig!

Masse
Svara med citat
  #31  
Gammal 2023-09-11, 18:14
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Spännande! Det hade passat mig!

Masse
Hördu Masse! Jag är en som oroar sig över allting.
Men nu sitter jag vid bordet intill skepparen och ägaren till Express Skopelitis på The Corner, så jag frågade om färjans seglats imorgon. "Hon går" svarade han. Jag som har flängt idag och frågat alla!

Sen får jag se om Ekaterini P går från Naxos till Rafina i morgon afton. Men det blir nog en skumpig färd till Naxos.

Birgitta

Svara med citat
  #32  
Gammal 2023-09-11, 18:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Hoppas resan går bra m scopis 😀
Svara med citat
  #33  
Gammal 2023-09-11, 19:16
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Håll en👍att allt går bra imorrn.
Välkommen hem till lite höstkänning.

Pia
Svara med citat
  #34  
Gammal 2023-09-12, 05:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Hoppas allt går bra med båtresorna. Det blir nog lätt lite nervöst det där. Jag är också en sån som oroar mig lite too much också ibland. Borde nog ha en MASSE med som skulle bli förtjust över lite överraskningar angående resandet och sen ordna allting.

Ha en trygg resa Birgitta!

/ Anne
Svara med citat
  #35  
Gammal 2023-09-12, 18:28
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Ha en fin resa! Tack för dina trevliga rapporter och vackra bilder!
Läste på en hemsida från Skopelos att det eventuellt skulle bli 24 timmars båtstrejk av PNO's sjömän på onsdag 13:e augusti, hoppas du hinner till Rafina innan dess!
Kalo taxidi......
Catlady, som ville hon vore där..........
Svara med citat
  #36  
Gammal 2023-09-12, 22:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Hördu Masse! Jag är en som oroar sig över allting.
Men nu sitter jag vid bordet intill skepparen och ägaren till Express Skopelitis på The Corner, så jag frågade om färjans seglats imorgon. "Hon går" svarade han. Jag som har flängt idag och frågat alla!

Sen får jag se om Ekaterini P går från Naxos till Rafina i morgon afton. Men det blir nog en skumpig färd till Naxos.

Birgitta


Men vännen ..... oroa dig inte!!!! Saker och ting löser sig! Det som är så spännande och kul är ju att få se och uppleva HUR det löser sig. Det är ju det som verkligen piggar upp tillvaron. Jag gillar skepparns inställning .... "Hon går"! Då vet du ju det. No worries! ......

....... och om hon trots allt inte går, och du bränner flyget, ja då kommer du säkert ändå hem ändå på något sätt. Men HUR? Spännande!!!

..... och får man sedan en "skumpig färd till Naxos" dessutom så är det ju ren bonus!

Det blir jättebra Birgitta!

Masse
som gärna hade varit där
Svara med citat
  #37  
Gammal 2023-09-13, 08:45
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 350
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Tack än en gång för dina rapporter. Det är alltid lika intressant att få följa med på dina resor till älskade Grekland.

Marilene
Svara med citat
  #38  
Gammal 2023-09-13, 08:49
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Åter en kort rapport och denna gång från hotel Avra i RAFINA!!!!
Det var en jobbig dag igår med allt resande och oro.

Igår gick Skopan, som vanligt, klockan 7.00. Resan var skumpig fram till Koufonissi och nära Naxos, men det man delade ut julklappar i form av blå spypåsar.
Efter det kom jag till Naxos och ställde mig i jättekön på Zas Travel. Tänk om det var fullt på färjan! Nej, till Aten var det fullt men inte färjan Ekaterini P. Men den skulle gå till Lavrio! På grund av strejken dockades färjorna närmast Aten på Pireus, Rafina och Lavrio och min färja skulle då dockas i Lavrio.
Avgång 14.30 blev 2 timmar senare och jag började bli trött. Men! Ett underbart, ungt grekiskt par tog hand om mig, bar väskan, tog och hämtade en rullstol, för vattnet var så högt i Naxos hamn att det blev så högt för mig att kliva på färjan. När vi landade i Lavrio fixade dom en taxi till mig för transport till Rafina, dit jag anlände strax efter midnatt.

Idag blir det också en lång resdag. Vid 11-tiden kör Avras buss mig till flygplatsen gratis och det är tänkt att jag kommer hem till Umeå vid 23-tiden.

Lite ytterligare bilder från Katapola, Amprgos.

Birgitta



I pergolan hos Giannis på Porto Katapola.




Giannis himself. En underbar människa!




Kväll i Katapola.



Från min balkong på Pension Amorgos.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2023-09-13, 08:57
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Jag säger bara, Du är fantastisk Birgitta!

Önskar dig en smidig resa hem till Umeå i alla fall
Svara med citat
  #40  
Gammal 2023-09-13, 09:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Vilken tur att du kom iväg Birgitta! Du borde få medalj för att du är så otroligt duktig i allt du gör. Tack snälla än en gång för alla rapporter. Du är bäst.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT