Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-12-22, 18:17
sebastiansthlm sebastiansthlm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 4
Standard Hjälp mig att välja studentstad!

Hej,

Jag ska under kommande sommar spendera en månad på ett sjukhus i Grekland som praktik. Nu måste jag välja tre utav de orter som finns, ett beslut som är svårt att fatta eftersom jag inte känner till orterna.

Dessa orter får jag välja mellan;

Aten, thessaloniki, patra, ioannina, kavala, alexandroupoli.

Har ni några tips? Jag ser gärna att det finns tillgång till stränder och ett varmt klimat, men det verkar det vara på alla dessa orter. Jag kommer åka i Juli eller Augusti.

MVH
Sebastian
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-12-22, 20:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hjälp mig att välja studentstad!

Ioannina har ju inte havet helt nära som de andra orterna. Jag tror att du kan få en fin tid vilken plats du än väljer. Aten är STORT och dyrt, men intressant. Thessaloniki livlig stad full med studerande, Patras likaså. Kavala och Alexandroupolis är inte så stora städer vilket kan vara en fördel... Jag vet inte alls vad jag skulle välja!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-12-23, 08:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Hjälp mig att välja studentstad!

Om jag skulle valt mellan dessa orter skulle jag utan tvekan valt Ioaninna. Det är en trevlig stad och lagom stor. Extra plus för närheten till intressanta platser i närheten. Dock är det en bit till havet. Kavala har jag inte varit i så jag vet inte om det är en trevlig stad, däremot vet jag att det går båtar till Thassos därifrån, och det är inte så dumt. Patras är Greklands tredje största stad, därifrån kan du dig till bland annat Korfu. Kanske är ändå Aten bästa alternativet, dels är staden oerhört intressant i sig, dels går det båtar till i stort sett hela övärlden, till öarna utanför Aten (Egina, Agistri, Hydra,Poros och Spetses) går det båtar i skytteltrafik. Svårt val. (Alexandroupoli skulle jag inte valt.)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-12-23, 10:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hjälp mig att välja studentstad!

Jag skulle nog välja utifrån vad respektive sjukhus har att erbjuda och utifrån ditt medicinska intresse. Fast visst är det trevligare på sommaren i en mindre stad. Prata med andra som gjort praktik i Grekland innan du bestämmer dig.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-12-23, 23:26
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Hjälp mig att välja studentstad!

Ioannina är en utbräglad trevlig studentstad...sjuder av liv och ungdomar året runt från hela världen där. Deras sjukhus är ett stort och ganska nybyggt Universitets och region sjukhus - har bara bra erfarenheter där och fått god hjälp...läkare från olika länder oxå. Staden för övrigt med utbud är stort och gott och mycket...cafeer,barer, shopping,bouzoki ställen osv fylls av ungdomar/studenter året runt...en livlig trevlig ung stämning året runt. Vid sjön där alla samlas runt de otaliga cafeerna och restaurangerna är det mesta uppfräschat sista åren...med nylagda trottoarer och gator och i varje lite gränd ligger en ny restaurang eller cafe...nåt nytt att upptäcka hela tiden. Gamla staden innanför borgen håller oxå på att upprustas så allt är rent och fräscht. Sen bygger dom nya vägar ner till Aten så att fara och bada tar max en timme till havet t.ex Vrahos, där vi oftast badar, eller en timme till Igouminitsa lite rakt över norr om Parga - hela streckan snart klar - och det finns ju alltid nån av studenterna som har bil så lör/sön så går bilstrecken ner och upp..med oss andra... För mig är Ioannina en stad BÅDE för studenter och äldre...utbudet är stort på alla områden..finns mycket att se och göra runtomkring oxå och bada går både i pooler i stan eller en tur till havet..no problem.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-12-24, 10:19
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hjälp mig att välja studentstad!

Ioannina er trivelig, absolutt! Kjenner ei som har studert der, og hun ville helst bosette seg der for evig! Kjenner ei som studerer i Patra naa, det er en "stygg" by (etter min mening), men studentlivet skal vaere fantastisk.
Kavala er imidlertid ogsaa et godt valg. Byen er veldig fin, med bra uteliv. Den ligger ved havet, men det er et stykke til fine strender uansett, hvis det betyr noe. Og byen er saapass liten at du neppe faar transportproblemer. Naar det er sagt er jo baade Thessaloniki og Athen fristende ogsaa. Personlig ville jeg valgt Alexandroupolis, ene og alene fordi jeg ikke har vaert der foer.
Saa vanskelig valg du har...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-12-26, 16:34
sebastiansthlm sebastiansthlm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: Hjälp mig att välja studentstad!

Tack så mycket för alla värdefulla svar!

Vilket fantastiskt forum. Jag uppskattar verkligen de svaren jag fått, jag valde dessa städer;
1. Aten
2. Patras
3. Ioannina

Längtan till vattnet gjorde att jag satte Ioannina som trea trots alla lovord. Jag tror att det blir en superspännande månad oavsett vilken ort jag kommer till.

Om intresse finns så kan jag posta reseskildring här i forumet?

God fortsättning,
- Sebastian
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-12-26, 16:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hjälp mig att välja studentstad!

Skriv, Sebastian, vi vill givetvis veta vilka intryck och upplevelser du får! Det är nog så att läsare och skribenter i detta forum absorberar ALLT som skrivs, alltid är det något nytt och intressant, kanske ett nytt resmål, kanske en värdefull information.....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-04-04, 10:49
sebastiansthlm sebastiansthlm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: Hjälp mig att välja studentstad!

Jag hamnade i Alexandroupoli. Jag har googlat lite på staden men hittar inte så mycket information. Nån som har några erfarenheter att dela med sig av?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-04-04, 12:12
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Hjälp mig att välja studentstad!

Det var mycket intressant att följa detta samtal ! Jag har besökt alla dessa städer men ville inte verka på ditt val. Såsom någon skrev, beror det dock mest på det sjukhus där du ska praktisera. Alla dessa ställen är fina, även om mycket olika. Om du ska välja Alexandroupolis, har du det fördel att du kan fara med båt till Samothraki, som är en olik grekisk ö, så grön, så lugn, men tyvärr finns där inte så goda sandstränder. Kavala är en härlig stad och såsom Janne skrev, kan man lätt fara därifrån till min favoritsö Thassos. Tyvärr kan jag inte berätta mycket om Alexandroupolis då jag har bara sprungit från järnvägstationen till hamnen, men staden ligger i en fin miljö nära Evros delta, titta på http://ecoclub.com/dadia/lodge.html Staden är mycket livlig, den är ju Trakiens huvudstad och universitetstad också.
Jag hoppas verkligen att du ska berätta oss om dina erfarenheter här på forumet.
Ha EN FIN INTRESSANT STUDIETID i Grekland!!
mvh/eija
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-04-04, 14:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hjälp mig att välja studentstad!

JA, Sebastian SKRIV och berätta! Alexandropouli är nog för oss flesta "semesterkalimeror" en vit fläck på kartan och att få rapporter från en som är där en hel månad vore jättekul!

LYCKA TILL!!!!

Lissi - som hade valt Ioannina, Kavala , Aten i nu nämnd ordning
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-31, 22:25
sebastiansthlm sebastiansthlm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: Hjälp mig att välja studentstad!

Hej igen.

Tillbaka till Sverige. Jag var tvungen skriva en reseberättelse till föreningen som skickade mig till Grekland och tänkte posta den här ifall någon är intresserad. Får se hur det blir med formatteringen..

Here goes



Praktikutbyte i Grekland

Jassas!



Jag sitter nu på flyget ifrån Grekland hem till Sverige. Jag har spenderat en månad i den grekiska staden Alexandroupolis som ligger några mil ifrån den turkiska gränsen. Hur hamnade jag här? Jag fick till min stora glädje en restplats till Grekland och jag fick rangordna ett antal städer. Ingen av dessa var Alexandroupolis och jag vet fortfarande inte varför jag hamnade här, men jag är glad att jag gjorde det.
Jag flög från Arlanda till Thessaloniki med mellanlandning i Budapest. Flygbolaget var ungerska Malev Air och jag betalade ca 2500 kr tur och retur. Från flygplatsen i Thessaloniki tog jag en lokal buss (0.5 euro) till den större busstationen för att därifrån ta en buss till Alexandroupolis (4h, 26 euro). Trots lite svårigheter med språket och det underliga alfabetet lyckades jag komma på rätt buss. I Alexandroupolis möttes jag av min kontaktperson Eleni som visade mig till mitt hem för en månad framåt.


...om boendet


Vi bodde nio studenter i två lägenheter med två respektive tre rum. Eleni var noggrann med att killarna skulle bo i en lägenhet och tjejerna i en så jag och Alberto från Spanien fick varsitt rum och de sju tjejerna fick dela på trean, kändes lite orättvist men så blev det. Till en början var jag rätt besviken, jag fick intrycket av att ingen städat på år och boendet låg utanför stadskärnan så det var en bit att gå. Att ta sig till sjukhuset tog ca 25 minuter om man hade tur med bussarna som verkade gå helt oregelbundet. När vi var hemma spenderade vi den mesta tiden på terrassen där vi åt, spelade kort och drack retzina.
Stella, kvinnan som ägde huset var väldigt snäll mot oss, tvättade våra kläder och lagade mat några gånger. Jag kunde dock inte kommunicera med henne överhuvudtaget då hon endast pratade grekiska och tyska. Många utav grekerna här kan tyska så det underlättade för utbytesstudenterna som talade tyska.


...om staden


Alexandroupolis har ca 50.000 invånare men staden kändes väldigt tom under denna månad. De flesta som studerar i staden åker hem under sommaren och det var mest familjer och pensionärer under denna period. Det var väldigt få internationella turister. Längst kusten fanns flera stränder dit vi gick i princip varje dag. En stor besvikelsen var nattlivet, vi försökte desperat hitta en nattklubb där folk dansade, men icke. Det fanns många barer och nattklubbar men de var alla stillsamma. Klimatet var enligt mig perfekt. Under denna månad hade vi ca 6 timmar regn, för det mesta var det klar himmel, stundvis molningt. Kvällarna var varma, ca 28 grader och under dagarna kunde det bli riktigt hett, max tror jag var 43 grader.


...om sjukhuset och allmän kirurgin


Sjukhuset låg ca 4 km utanför staden och var endast sju år gammalt. Att det var så pass nybyggt var dock svårt att se, det var dåligt underhållet och jag skulle snarare gissa att det var 30 år gammalt. Det var ett relativt stort sjukhus, störst i regionen. Jag var på avdelningen för allmänkirurgi tillsammans med Laura från Litauen. Det fanns två allmänkirurgiavdelningar som tog emot studenter. Våra kontaktpersoner kallade dem för the cool department and the strict department. På the cool department var läkarna väldigt måna om studenterna och gav dem mycket uppmärksamhet medan the strict department var sämre enligt kontaktpersonerna. Vi hamnade på the strict department eftersom hon som placerade oss inte kände till skillnaderna. Tyvärr måste jag säga att jag är missnöjd med min placering.
De flesta dagar var det planerade operationer, favoriten var thyroidektomi – vi fick se fyra stycken. Jag hade hoppats att få assistera under operationerna och att få öva på att sy. Vi fick inte göra nånting och vi fick mest känslan av att vi var i vägen. Vi fick ingen förklaring på vad som gjordes och varför, ibland droppade läkaren dock namn på strukturer; ”this, laryngeus recurrens nerve”. Jag hade räknat med att få mer uppmärksamhet. På avdelningen fanns ca 10 läkare varav fyra talade engelska. Vissa av läkarna talade ryska vilken även Laura gjorde så hon kunde kommunicera med några fler. Dessvärre var läkarna mycket ovilliga att kommunicera med oss. Vi försökte att ställa frågor och visa intresse men jag tror att vi gick dem på nerverna, mot slutet av månaden undvek vissa av dem till och med att hälsa på oss..
Dagar som inte hade några planerade operationer så sa vår handledare till oss att gå ned till akutmottagningen där vår avdelnings läkare tjänstgjorde varannan dag. För det mesta blev vi ignorerade, men vi fick göra några enklare ingrepp som att administrera lokalanestetika, öppna en cysta och ta artärprov. Detta hörde dock till ovanligheterna. På akutmottagningen tjänstgjorde dock läkare från andra avdelningar och vissa av dem var mycket mer intresserade av oss och gav oss mer uppmärksamhet. Vi lärde känna två urologer och en kärlkirurg som lärde oss mer än vår egna avdelnings läkare. Vissa dagar gick vi till avdelningarna som de andra studenterna var på. Judita från Slovenien var på kardiologen och hon hade väldigt bra handledare, varje dag hade de en lektion för henne om en specifik sjukdom och hon lärde sig väldigt mycket under denna period. En annan student var på gynekologavdelningen och hon blev också väldigt väl omhändertagen. Resten av studenterna hade det ungefär som vi.
Ett fall som jag sent kommer att glömma; vår handledare förklarade för oss - ”watch this surgery, they will remove aktapas from the esophagus”. Aktapas? Vad är detta? En anatomisk struktur som jag inte kände till? Till slut fick vi förklaringen - ”He ate an aktapus, you know, fish with eight legs”. Patienten hade alltså lyckats få en bit bläckfisk att fastna väldigt hårt i esofagus. Det tog många timmar att få bort den biten. Take home message; chew your calamari..
På ryktesvägar hörde vi att vår avdelning var en av de mest korrumperade på sjukhuset, mycket pengar under skrivbordet... Jag vet ej om det är sant men jag hörde det från två olika källor. Tydligen ska det handla om pengar som 2000-3000 euro för vissa operationer så som thyroidektomi. Sant eller ej?
Svensk sjukvård verkar ha ett mycket gott rykte i Grekland. Många av läkarna reagerade och kommenterade när jag sa att jag var ifrån Stockholm. Vår handledare blev väldigt till sig då han hade spenderat ett par månader på Karolinska Sjukhuset.


...om vardagen och det sociala programmet


De flesta dagar var ungefär dem samma; start klockan 0800 om det var planerad operation, annars 0830 med rond. Vi var på sjukhuset till 1430 då lunchrestaurangen öppnade. Här fick vi gratis lunch och den var mycket bra, alltid en stor bit fetaost och grönsaker, en stor portion huvudrätt och frukt till efterrätt. Efter lunchen gick vi ned på stranden och hängde till ca sju, sen hem och laga någon form av lättare middag och på kvällen spelade vi kort eller volleyball eller så såg vi på film. Det var en mycket behaglig vardag trots att morgnarna var rätt tidiga. Det var bara vår avdelning som började så tidigt, de andra ca 0930-1000.
Våra kontaktpersoner hittade på olika aktiviteter för oss på helgerna och även under vardagarna. En helg åkte vi till Samothraki, en underbar ö som ligger ca 3 timmar ifrån staden. Det var en väldigt härlig atmosfär där vandrade vi i bergen, tittade på sevärdigheter och drack retzina så klart. Ingen av oss ville åka tillbaka till Alexandroupolis.


...om kostnade och utgifter


Det var dyrare än vad jag hade hoppats. Matpriserna i affären var ungefär som i Sverige, undantaget frukt och grönsaker som var betydligt billigare. Bussresa till sjukhuset kostade 1.10 euro, måltid på restaurang ca 10 euro, öl på nattklubb 5 euro. Jag gjorde av med 680 euro och då har jag inte varit slösaktig men heller inte sparsam. Rätt mycket pengar med tanke på att boende och ett mål mat om dagen var gratis.


...slutsats


Kanske låter det jag skrivit en aning gnälligt och negativt men i det stora hela är jag mycket glad över att jag åkte och fick uppleva detta. Jag har lärt känna härliga människor ifrån Mexiko, Spanien, Österrike, Finland, Slovenien, Slovakien och Littauen samt Grekland förstås. Jag vill gärna göra ett till utbyte i framtiden, det är ett bra sätt att få lära känna ett land på ett sätt som är svårt att göra som vanlig turist.



Nu dags för landning. Synpunkter, kommentarer och frågor mottages gärna till edi05bsj(at)student.ki.se
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-09-01, 00:07
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Hjälp mig att välja studentstad!

Jätteroligt att läsa, men det var ju inte lika kul att läsa att du inte fick göra något. För det var ju en praktikplacering du hade. Då vill man lära sig saker...
Lycka till i framtiden.
Irene
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT