Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-11-10, 23:14
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Borlänge
Inlägg: 84
Standard Geo eller Paleochora?

Jag tänkte åka med min familj till Kreta i början på maj. Har bott i Geo förra hösten och känner igen den byn. Hur är Paleochora? Är det barnvänligt där också? Har ni tips på Hotell är jag mkt tacksam. Det verkra som Aris i Paleochora är bra. Själv bode vi på Deep Blue Sea i Geo. Vad ska vi välja, 2 vuxna o 2 barn (2,4 år)?

Vi är inte de turister som ligger på stranden o pressar... åker gärna buss, ser oss omkring, äter god mat på kvällen och tar långa promenader.
Ska köpa biljetter på Norwegian hade jag tänkt? Hur funkar det med väskorna, får man betala extra för dem?

Är tacksam på svar om plats, hotell och så klart tavernor av god kvalité
/ Jenny
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-11-11, 11:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Paleochora är ett mycket bra alternativ. Kretas sydkust har alltid ett skönt klimat, befolkningen är gästvänlig och utbudet av fina tavernor är i en klass för sig.

Vi bor alltid på Haris Studios, beläget 30 meter från havet och fem minuters promenad till centrum. Prisläget ligga runt 30-40€ natten. Hotellet har därtill en lite lyxigare boning på andra sidan gatan upp mot bergen där det även finnes en pool. Poolen kan även benyttjas av gästerna på Haris.

Så hade du en fråga om Norwegians avgifter för incheckat bagage. Det kostar 90 Sek per bagage för varje sträcka. Ett kolli kostar alltså 180 Sek tor.

Vad mera? Jo, det här med bussar. Nu finnes emellertid bara en enda busslinje, nämligen den mellan Paleochora och Chania. Vidunderligt vacker serpentinväg från Paleochora.
Det finnes fina stränder på Paleochora. Beroende på vindar etc väljer turisten det som passar för dagen.

Vår absoluta favorittaverna i Paleochora det är tavernan med pizza från vedeldade ugnar, belägen just vid strandpromenaden. Dock saknas ej alternativa tavernor.

Ska strax lägga ut lite bilder i bildgalleriet under rubriken "Paleochora"

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-11-11, 15:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Citat:
Ursprungligen postat av jennyln Visa inlägg
Vi är inte de turister som ligger på stranden o pressar... åker gärna buss, ser oss omkring, äter god mat på kvällen och tar långa promenader.
Då passar Paleochora perfekt, där finns mycket att se och göra i närområdet.

Citat:
Det verkra som Aris i Paleochora är bra.
Det är bra. Tyvärr har de blivit av med utsikten över havet, ett nytt hotell har byggts mittemot.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-11-11, 15:55
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är bra. Tyvärr har de blivit av med utsikten över havet, ett nytt hotell har byggts mittemot.
Jeg planlegger også en tur til bl a Paleochora. fikk et hyggelig svar på mail fra Aris i går - han lover rom m e d havutsikt om vi booker, det tyder på at de fortsatt har noe havutsikt...., eller
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-11-11, 16:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg planlegger også en tur til bl a Paleochora. fikk et hyggelig svar på mail fra Aris i går - han lover rom m e d havutsikt om vi booker, det tyder på at de fortsatt har noe havutsikt...., eller
Menar du Aris, eller Haris?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-11-11, 18:15
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Menar du Aris, eller Haris?
Aris, som jeg skrev
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-11-12, 09:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Aris, som jeg skrev
Okej.

Det är mycket möjligt att det finns rum som fortfarande har utsikt över havet. Jag tror inte de skriver så om det inte stämmer. Mina svärföräldrar bodde på Aris för några år sedan och trivdes bra. De bodde överst och hade fin utsikt. Det nya pensionatet byggdes senare.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-11-12, 10:41
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Okej.

Det är mycket möjligt att det finns rum som fortfarande har utsikt över havet. Jag tror inte de skriver så om det inte stämmer. Mina svärföräldrar bodde på Aris för några år sedan och trivdes bra. De bodde överst och hade fin utsikt. Det nya pensionatet byggdes senare.
Jeg velger også å tro det må finner n o e havutsikt, men kanskje den er begrenset
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-11-12, 13:21
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Hej Jenny.


Generelt

Vi har bott i Paleochora några gånger (det var sjunde gången i år) och gillar Paleochora.

Har aldrig bott i Georgioupoli men vi besökte orten en dag nu i höstas. Tyckte det var charmigt med torget och alla tavernorna – och stranden var imponerande! Men vi bodde inte i Georgioupoli och är egentligen inte kvalificerade att jämföra med Paleochora. Ändå gör jag ett försök.

Jag fick uppfattningen att Georgioupoli stängs igen, mer eller mindre, om vintern. Det gör inte Paleochora som lever året runt. Det gör en stor skillnad om en plats byggts upp enbart, eller mest, på turismen. Stranden i Georgioupoli är flott, men för mig var den för stor. Gillar man vågor var det härligt att bada där, men det måste vara mer utsatt för strömmar där än i Paleochora. Jag tycker Paleochora är barnvänligt med sin fina sandstrand. OM det blåser väldigt från sydväst, då brukar folk bada från stenstranden på östra sidan, men det är ju inte särskilt barnvänligt förstås. Som regel är det alltid sandstranden som gäller!


Hotell

Vi har bott på flera olika ställen, alltid nöjda. Som jag skrev i inlägg nr. 13 i tråden om ”Boende Paleochora?” http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=25111 så måste man först göra upp med sig själv om man vill bo på östra eller västra sidan av byn, som ligger på en udde. Läs gärna tråden och berätta om ni vill bo med morgonsol vid stenstranden där det ligger många mindre pensioner, eller med kvällssol vid sandstranden där det även finns en del lite större hotell – eller eventuellt mitt emellan.

Aris är det hotell som ligger allra längst ut på udden, i den äldsta delen av byn men också där det har byggts några nya pensionat de senare åren. Det kan inte undgås att de par hus som har byggts framför Aris tar en hel del av deras havsutsikt, men att man fortfarande kan se något av havet från Aris, det kan man säkert när de säger så. Frågan är bara hur mycket man tycker att de nya husen tar av havsutsikten och det kan jag inte helt bedöma då vi inte har bott på Aris. Själv skulle jag kanske höra mig för hos Joannas-paleochora (Googla, de har hemsida) som det nya heter och kolla in de nya lägenheterna, ser fint ut.

Avstånden i Paleochora är inget att bekymra sig om, tycker jag, ni har väl vagn med till den minsta? Tio minuters promenad från sandstrand till stenstrand och det gäller det mesta, fem-tio min. till Aris från centrum.

Haris ligger 2-3 min. närmre centrum och är också ett bra val, men alltid väldigt upptaget.

Vill ni bo mot sandstranden så gillar vi Poseidon (har också website), men här ska man vara uppmärksam på att de också har ett ställe i villaområdet i stan med samma namn. Vid sandstranden har de en äldre del och ett nytt hus. Det nya är fint! Nr. 8 högst upp har två sovrum och måste vara fint till en familj.


Tavernor

Maten i Paleochora är ovanligt god – och rimlig!

Hos Haris kan man sitta nära havet på deras The Water’s Edge Café och få en enkel måltid (rekommenderar deras Omeletta Special). En gång i veckan brukar de arrangera middagar där.

På själva hamnpromenaden finns många goda tavernor, Odysseus gör de allra bästa vedugnsbakade pizzorna, mycket populära och med all rätt!

Längst ut på hamnpromenaden rekommenderar jag Marias Family Taverna med underbart god hemlagad mat (rekommenderar moussakan men prova gärna mer.... och berätta!).

På ”torget” (som jag kallar centrum där man stänger av trafiken efter kl. 18) ligger ouzerian Akropolis med mycket god mat. Deras keftedes lagas medan man väntar och smakar gudomligt gott.

På sandstrandsidan ligger den lite större tavernan Ostria och de har underbart god mat, där äter vi gärna en sen lunch om vi är på stranden.

Gillar man vegetariskt bör man prova The Third Eye inne i stan med mycket goda rätter.

Men det finns hur många goda tavernor som helst i Paleochora. Många gillar också Caravella som har gott grekiskt hemlagat.

Här kommer lite bilder:


Hotell Aris







Dessa tre bilder visar Joannas, det nya som byggts framför Aris. De första två är tagna från gatan, den sista från havssidan.



Poseidon vid sandstranden, detta huset är nytt och med rymliga studios.



Den allra bästa utsikten har man från detta boendet, Harbour, med riktigt nära utsikt över hamnen och båtarna morgon och kväll.



Här ser vi Marias Family Taverna längst till höger i bilden.



Den mycket populära tavernan Odysseus.



Ouzerian Akropolis på "torget" lovar att maten är riktigt färsk och god - och det är den!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-11-12, 14:38
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg

Jag fick uppfattningen att Georgioupoli stängs igen, mer eller mindre, om vintern. Det gör inte Paleochora som lever året runt. Det gör en stor skillnad om en plats byggts upp enbart, eller mest, på turismen. Stranden i Georgioupoli är flott, men för mig var den för stor. Gillar man vågor var det härligt att bada där, men det måste vara mer utsatt för strömmar där än i Paleochora.
Hej Marianne och tack för intressant läsning om Paleochora och fina bilder därtill!

Jag vill bara berätta om något om Georgioupoli där jag varit många, många gånger och känner att byn är mitt andra hem.

Ja, du har rätt i att i turisthänseende är byn ganska tyst på vintern. Endast en eller två supermarkets är öppna och ett par restauranger. MEN det är ju en by och de som bor i byn finns kvar även på vintern! Det är kanske skillnaden på vissa andra turistorter där hotell- och restaurangägare åker hem - kanske till storstaden - eller ibland till och med till USA.
Byn är inte uppbyggd för turisterna, men det har varit många av byns söner som jobbat på pappas restaurang och sparat pengar för att bygga nya små hotell och nya restauranger de drömt om. De sista åren har turisterna blivit färre.....

Vi älskar vår långa strand - närapå en mil. Vi tar ofta långa promenader längs stranden som bjuder både på grupper av solstolar med tillhörande små kantiner, och sträckor som är nästa tomma.

MEN, det är riktigt - det finns ibland starka strömmar och det kan vara riktigt farligt att trotsa röd flagg och ge sig ut. Badvakterna skapar ibland irritation hos turisterna som tycker att vakterna överdriver när de visslar och skickar upp folk ur vattnet!
Det är tur att det bara blåser ibland. Annars är stranden vårt paradis!

Vi har bara varit, ungefär som ni i Geogrioupoli, på kort besök i Paleochora. Men det ska bli fler gånger!!

Lena
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-11-12, 18:13
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Jag hoppas att återvända till Georgioupoli en dag när jag har planerat att stanna några dagar. Man kan ju inte ha något riktigt ordentligt intryck efter bara att ha besökt platsen en halv dag. Jag tycker egentligen att det krävs minst en övernattning för att bedöma en plats, men jag försökte nu i alla fall...

Jag vet att många är väldigt glada för att återvända till Georgioupoli år efter år. Kommer jag nästa gång några dagar när det är vindstilla, så upplever jag det säkert som en sagolikt magisk strand. Jag hade ju inte heller tid nog på en halv dag att hitta några små tavernor som blev favoriter (vi hade till och med lite osis med den kantinan vi valde, efter att ha suttit och väntat mycket länge kom de och sa att strömmen gått - de gjorde inget försök på att servera något alternativ eller bara salladen som vi också beställt).

Om/när jag återvänder, så skal jag komma ihåg att se på Deep Blue Sea som Jenny har bott på, det ser fint ut!

Fint att höra att de lokala övervintrar och att Georgioupoli också lever året runt.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-11-13, 22:57
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Borlänge
Inlägg: 84
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Hej mina vänner!
Jag ska ju först börja med att köpa flygbiljetter, sen får vi se oss omkring digitalt tills vi bestämt oss vart vi vill bo. Kan ju alltid åka på en visit o ta en favoritrunda... följetången fortsätter...

Hälsn. Jenny
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-11-14, 10:50
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Vi älskar vår långa strand - närapå en mil. Vi tar ofta långa promenader längs stranden som bjuder både på grupper av solstolar med tillhörande små kantiner, och sträckor som är nästa tomma.
Jag skulle gärna vilja uppleva stranden i Georgioupoli med färre solstolar - undrar när de ställer upp alla solstolarna - mitt i maj? Vet du det, Lena, eller någon som vet?

Jag skulle också vilja gå till de sträckorna som är nästan tomma, men vi gick inte längs hela stranden, den är ju verkligen lång och imponerande, närapå en mil skriver du. Jag undrar hur man kommer till stranden "längst bort" om man inte vill gå hela milen längs stranden? Hur hittar man vägen dit om man vill köra? Uppe från stan eller nere från vägarna vid strandhotellen?


Och så kanske en rättelse när det gäller Marias Taverna i Paleochora (det beror ju på vad man betraktar som "längst ut på hamnpromenaden" eller "längst in"): Marias Taverna ligger som den sista (eller första) närmast stenstranden!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-11-14, 12:15
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Ang. tavernor så vill jag slå ett slag för Marias granne Christos. Själve Christo finns ej kvar men hans dotter Konstantina driver det hela. Ypperlig husmanskost, finns alltid möjlighet att gå in och välja. Bjuder på något efter maten. Hon målar också ikoner. Skulle tro att det stället sett likadant ut under lång tid, inga krusiduller direkt men mycket välkomnande och trevligt, och givetvis gott.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-11-14, 19:30
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Jag skulle gärna vilja uppleva stranden i Georgioupoli med färre solstolar - undrar när de ställer upp alla solstolarna - mitt i maj? Vet du det, Lena, eller någon som vet?

Jag skulle också vilja gå till de sträckorna som är nästan tomma, men vi gick inte längs hela stranden, den är ju verkligen lång och imponerande, närapå en mil skriver du. Jag undrar hur man kommer till stranden "längst bort" om man inte vill gå hela milen längs stranden? Hur hittar man vägen dit om man vill köra? Uppe från stan eller nere från vägarna vid strandhotellen?
Hej!
Solstolarna kommer oftast upp i början av maj , men "svängradien" på stolarna är stor pa varje enskild "kantina". Från Georgioupoli sett är det inte mer än ett par, tre hundra meter tills stranden blir närapå tom. Först kommer Mare e Monti hotel och sedan Pilot Beach hotel, där för övrigt Blue Flag gäller. De är dessutom de enda hotellen som ligger direkt vid stranden. Sedan är det ett par hundra meter utan solstolar eller kantiner.
Detta gäller omväxlande för hela sträckan.

Förutom att ta sig till fots via stranden kan man också via en mindre väg, parallellt med havet, eller på olika sätt åka till Kavros, dit inga svenska resebyråer har resor och när man vill vika av ner till stranden.

Det finns efter huvudvägen skyltar mot "Paralia" (beachen) om man kommer med bil från Chania/Rethymon innan/efter man kommer till Georgioupoli.

Hälsar
Lena

Senast redigerad av Nektaria den 2010-11-14 klockan 19:45.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-11-28, 22:43
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Borlänge
Inlägg: 84
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Har nu beställt resan vi åker sista april och åter 7 (8) maj. Nu är det att fixa hotell. Tänker nog att det blir Paleochora. Verkar som att barnvagnar ingår i priset på resan. Hur gör ni med platsbokning? Mat på flyget?

Hälsn. från ett KALLT Dalarna. / Jenny m familj
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-11-28, 23:10
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Ang. tavernor så vill jag slå ett slag för Marias granne Christos. Själve Christo finns ej kvar men hans dotter Konstantina driver det hela. Ypperlig husmanskost, finns alltid möjlighet att gå in och välja. Bjuder på något efter maten. Hon målar också ikoner. Skulle tro att det stället sett likadant ut under lång tid, inga krusiduller direkt men mycket välkomnande och trevligt, och givetvis gott.
Håller med dig Ramses! FANTASTISKT god mat. Man behöver inte prova något annat kök än Christos :-)

Marie
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT