Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-19, 22:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Har sökt länge efter båtrutter

Vilken ö i Dodekanserna är navet för båttrafiken?
Jag letar efter alternativa färdvägar från Kreta, helst Souda till Kykladerna, men det verkar vara svårt. Tänkte nu leta upp någon bra väg via Dodekanserna då jag läste att Amorgos har kommunikationer med den delen av ö världen. Jag är helt novis vad det gäller denna ö grupp och ser fram emot att få tips från er!

Helén (känner mig glad)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-20, 01:00
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Hmm, inte lätt, det går enligt GTP någon enstaka båt per vecka till Rhodos men det är det enda jag kan hitta nu.
Det enklaste är nog att ni tar er till Heraklion och därifrån tar båt till Paros, daglig förbindelse men den går redan vid 9.15 på morgonen så ni åker säkert på en övernattning. På tisdgar kan det gå en båt från Rethymnon också men det är bara vissa perioder den går.
Blir lite lättare att söka om du skriver vart ni egentligen tänkt er och när ni åker också, det är inte så jäkla lätt att komma ihåg vart alla är på väg.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-20, 08:33
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Blir lite lättare att söka om du skriver vart ni egentligen tänkt er och när ni åker också, det är inte så jäkla lätt att komma ihåg vart alla är på väg.

Mvh Janérik
Tack för ditt svar Janérik, förstår mycket väl att det inte går att komma i håg vart alla skall...
Anledning till att jag la denna fråga under Dodekanserna är egentligen för att ev. kunna få fatt i någon som åkt enl del mellan ögrupperna, Dokekanserna- Kykladerna,det finns ju alltid båtar som dyker upp när man väl är på plats
Just nu kommer jag inte i håg var jag läste att Amorgos har bra kommunikationer med Dodekanserna.

Vår resrutt i år är tänkt att bli; Chania- där landar vi 10/7 kl 12,00, har därefter tänkt oss: Naxos- Amorgos- Antiparos och därefter Chania igen.
Chania lär vi nog få byta mot Rethymno, som det ser ut just nu så går det ingen båt från Rethymno till Kykladerna, hoppas det fylls på med fler avgångstider, att ta nattbåten till Pireus, och där
starta om, blir vårt absolut SISTA alternativ om inget annat visar sig funka.

// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-20, 09:26
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Hej igen!
Jag tror nog att det smidigaste för er ändå blir att ni tar er till Herklion och tar en natt där först. Sedan tar ni Flying Cat 4 till Paros kl 09.15 följande morgon för att landa i Parikia kl 13.00. Det är bara att hoppas på att det är något så när bra väder för Flying Cat är kanske ingen drömbåt om det är stora vågor. Att ta sej mellan Paros och Naxos är aldrig något problem, där går det båtar hela tiden, Naxos - Amorgos har ju också bra kommunikationer, Skopelitis Express och sjösjukepiller finns ju dagligen.
Tillbaka till Kreta måste nog också gå Paros - Heraklion, då går den dagligen 15.40 eller 15.15.
Rutten för Flying Cat är HERAKLIO - SANTORINI - IOS - PAROS - MYKONOS - PAROS - IOS - SANTORINI - HERAKLIO så det kanske finns någon annan intressant ö som ni kan kombinera med också för att inte behöva åka till Paros en gång till.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-20, 09:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Jag tror nog att det smidigaste för er ändå blir att ni tar er till Herklion och tar en natt där först.
Mvh Janérik
Jo, det lutar väl åt det, hoppas dock fortfarande på att det skall komma fler avgångar från Rethymno, jag tror att det är en rätt maffig bussresa från Chania till Heraklion. Ja, ja det löser sig när vi väl är på plats.
Troligtvis är det första och sista gången vi köper en billig biljett till Chania, men vem vet vi kanske blir Kretafrälsta och risken/chansen? är ju att vi inte lämnar Kreta över huvud taget.
Vår trettonåriga dotter har bara ett mål med resan och det är Antiparos, vi får väl kompromissa

// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-20, 10:04
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

[INDENT]
Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
jag tror att det är en rätt maffig bussresa från Chania till Heraklion.

// Helén
Ja den tar ca 2 o en halvtimme om jag minns rätt
[/INDENT]
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-20, 11:44
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Ok, tack Cia!
Jag trodde det tog så lång tid till Rethymno från Chania, det kan det väl inte göra då?
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-20, 12:05
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Enl tidtabellen tar det 1 timme.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-20, 13:32
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Hei Hellen.

Tror jeg har svart på dette spørsmålet før, kanskje var det deg..?

Det jeg gjør når jeg søker på GTP er slik :

Skriv bare på avreise sted med enten navn eller "portkode"
I denne samenheng : RET eller HER

ikke fyll inn verken dato eller ankomststed, bare trykk searc...

Da vil du få opp alle steder det går båt til FRA denne destinasjonen.
Så kan du velge selv destinasjon og få opp rutetabellen. Sjekk datoene nøye, disse blir skiftet ut hele tiden...

Det samme kan du gjøre med ankomststed, si du vil til naxos , du skriver bare det og søker ... du vil da få opp hvor det går båt fra til naxos og velger selv avreisested og får opp ruten...

Ellers så vil jeg si at Kreta har mange flotte steder..., jeg var der selv i høstferien med mine barn og loffet rundt i 10 dager. Vi vil gjerne tilbake for å besøke flere steder. Når dere først har fått tak i billige kretabiletter, (og du sier aldri mer..?) så ville jeg benyttet sjansen på å oppleve bare Kreta. Det er flotte veier, og god bussforbindelse enter dere velger å leie bil eller bruke buss..., ja takk begge deler kanskje.. . Mange flotte strender, både med lite og mye turisme.
Ja så sparer dere jo mye penger på fergebiletter...

Jeg hadde ikke tvilt...

Lykke til!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-20, 14:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Citat:
Ursprungligen postat av Ia
Skriv bare på avreise sted med enten navn eller "portkode"
Alltså, så där brukar jag söka. Men de senaste gångerna har jag inte fått det att fungera. Den tvångsväljer en destination på Kreta till mig, den första i listan - men jag ska ju inte ha nån destination över huvud taget.

Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-06-20, 15:07
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Det var da merklig??
For meg har det virket utmerket..., men vi har kanskje ikke søkt på/fra di samme stedene...

Flotte bilder du har fra Karpathos foresten..., jeg reiser ned 3 August for første gang og gleder meg..., selvfølgelig
Regner med å leie bil en dag, men ser jo ellers at det går mye busser og badbåter så det blir vel litt av det og.
Jeg angrer bare på at jeg ikke valgte å bli borte i 3 uker, 16 dager virker altfor kort når man skal rekke over 3 øyer. Karpathos får det lengste oppholdet da...

Ia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-06-20, 15:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Jag har sökt på Santorini, både på öns namn och på hamnens beteckning ATI. Men då försöker den tvinga mig till Kreta

(Hoppas du får en fin resa)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-06-20, 15:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Jovisst jag hittar när jag söker, men vill hitta fler!!

Visst verkar det märkligt att båten från Rethymno till Naxos gör uppehåll från 7/7-28/9?
Den kanske skall in på service?

// Helén
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-06-20, 16:40
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Når jeg søker på Santorini som avreisested får jeg opp maaaange valg, hvor vil du reise siden du ikke vil til Kreta?

Ia
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-06-20, 17:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Citat:
Ursprungligen postat av Ia
Når jeg søker på Santorini som avreisested får jeg opp maaaange valg, hvor vil du reise siden du ikke vil til Kreta?

Ia
Jag vill från Kreta till Naxos, allra helst från Chania, men det går inte Så det får förhoppningsvis bli från Rethymno

// Helén
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-06-20, 21:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Citat:
Ursprungligen postat av Ia
Når jeg søker på Santorini som avreisested får jeg opp maaaange valg, hvor vil du reise siden du ikke vil til Kreta?
Ahmen jösses. Nu fattar jag. Jag hade för mig att jag brukade få upp ALLA turer till alla destinationsöar när jag bara väljer utgångspunkt - men naturligtvis får jag upp en lista där jag får välja destination först

Tack för din hjälpsamhet mot en mindre vetande
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-06-21, 06:55
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Att åka buss från Chania till Heraklion tar bara 2½ timme och kostar 11.50 euro och det är nya fräscha bussar. Vi åkte själva den sträckan i höstas då vi också hade ett billigt flyg till Chania men skulle till Antiparos och bussresan var inte alls jobbig. Vi tog en övernattning och åkte sedan nattfärja upp till Paros, men det var en söndag och jag tror att den båten gick endast söndagar. Men catamaranen går ju varje dag och den tar inte så många timmar. Vi har åkt många gånger mellan cycladerna och dodekaniserna och då har vi valt att åka Paros-Kalymnos och sedan byta båt där ,och från Kalymnos är det bra förbindelser med de övriga tolvöarna. I maj när vi var nere på Naxos hade vi flyg hem från Kos och då åkte vi till Syros och bytte till en båt där som gick direkt till Kos och sedan Rhodos.

Margaretha
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-06-21, 08:16
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

[QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Ahmen jösses. Nu fattar jag. Jag hade för mig att jag brukade få upp ALLA turer till alla destinationsöar när jag bara väljer utgångspunkt - men naturligtvis får jag upp en lista där jag får välja destination först
Det var jo bra, da slipper du å reise til Kreta...
Håper du fant det du ville.

Ia
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-06-21, 11:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Har sökt länge efter båtrutter

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Skopelitis Express och sjösjukepiller finns ju dagligen.
Får inte skrämmas med Skopan , jag är själv sjösjuk, men så länge jag håller mig på däck så är det inga problem. En av gångerna vi åkte satt vi och skrek av hisnandet i magen och havet som duschade oss. Det var ett äventyr
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT