Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-03-01, 15:08
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierapetra februari 2023

Det här var LÄKArbesökens månad. Det startade vid månadsskiftet, när min urin på morgonen såg ut som den sump, jag nyss hade haft i kaffekoppen. Det var chockerande. Uttorkning? Jag tog med urin till ett labb för analys och med snabbt svar därifrån, kunde jag besöka en allmänläkare. Han föreslog mig att öka diabetesmedicinen och att en urolog skulle titta på det som rörde blod i urin. Efter lite letande efter honom, blev vi genast insläppta. Snabb undersökning med ultraljud, order om provtagningar från båda läkarna på vad som ”Lab” skulle testa. 1 ½ timme senare var vi klara. Dagen därpå med testresultatet klart gav läkarna sina besked. Urologen ville genast starta hormonbehandling pga. högt PSA-värde och föreslog nytt test efter en månad. Allmänläkaren ville veta långtidssockret efter 3 månader. De två läkarna tog 10 + 50 € för två besök vardera. Blod- och urinanalys kostade 6 €. På ett dygn var kontrollen klar, av det som i Sverige skulle ta 1½ år (kommentar från en av sönerna).

Vid återbesök hos hudläkare fick vi som svar att t.o.m. Ylvas svårläkta sår i pannan såg bra ut. Återbesök i slutat av april. Besöket var gratis.

Ylva har ett bra tag lidit av problem i höft och knä och slutat vara med på morgonpromenaderna. Den 20:e gjorde vi en ny bekantskap med en ortoped i staden, så nu är ett behandlingsprogram igångsatt med medicinering, återbesök och tillfrisknande? Det är bra att ha språkkunskaper. Tre av läkarna pratade enbart grekiska.

Min kropp kan nu liknas vid en gammal bil. Om den över huvud taget går, gör den det helst på tomgång. Annars parkerar den gärna på en lugn och lättillgängligt plats. Lacken är skadad av bl.a. solen och bör åtgärdas, men vem bryr sig längre. Klädseln, trots av skinn, ser rynkig och ålderdomlig ut och behöver poleras med lämplig smörja. Pumpen behöver tillskott för att kunna ventilera. Maskineriet kärvar och behöver smörjas upp av diverse experter. Säkerheten är inte den bästa och måste kontrolleras av andra kunniga. Illa låter det också och avgassystemet luktar illa, för det har ingen fungerande katalysator. Kamaxeln är ur led och topplocket sprucket, liksom kylaren som gärna droppar. Jag tror det kommit stenar i en del ledningar. Bromsarna och torkarna kärvar, men lyktorna lyser fortfarande och tutan fungerar. Underredet behöver definitivt bytas ut, då det är svårt sönderrostat. Att gummit har hål har ingen betydelse. Hur var de då med vevstaken? Kamremmen slirar, termostaten är felinställd, fjädringen är dålig, men framför allt är kopplingen urdålig. Ibland behöver domkraft användas, men tändstiften är tydligen perfekta, så den tuffar fortfarande på med smör och margarin. Ni har väl sjungit ”Upp på våran gård, där står en gammal Ford”, för era barn eller barnbarn? Jag sjunger om min Renå och känner mig inte grå!

Ingen begravning under månaden. Den 1 februari begravdes Dáskale. Han kom från Lasithiplatån och begravdes där. Vi avstod från resan, eftersom snö och kyla hade täckt högplatån och även gjort att skolor stängts. Vi kände att två nyligen passerade dödsceremonier fick räcka. LÄKA sorg fick vi istället göra vid 40-dagarsminnet den 6:e efter Michalis med start av gudstjänst kl. 9 och som avslutades med prästens tal till de sörjande en timme senare. Slående är hur stor smittorisken för infektionssjukdomar är i kyrkorna. Besökarna startar vid inträdet i helgedomen, med att kyssa alla de ikoner som hänger nära kyrkoingången. Sedan går man omkring och kysser de levande (och den döde vid begravning)). Det är folk i alla åldrar och alla gör, det de lärde sig som barn. Efteråt var det utdelning av bröd och påsar med näringsrika fröer. De sörjande skall nämligen inte äta frukost före kyrkobesöket. En likhet med svensk tradition är avslutningen på kafé med kaffe och massor av kakor. Sorgearbetet fortsätter efter denna dag med liknande halvårs- och helårsminnen.

Den andra dagen i månaden deltog vi i en demonstration för sjukhuset i Ierápetra, med vandring från det centrala torget till sjukhuset för kommuninvånarna. Prästerna gick i spetsen. Antalet sades vara 10 000, men man tog nog i lite extra när man ”räknade”.

På torsdagen den 6:e var det ”Kött-torsdag”, tsikropémpti. Skolbarnen hade ingen undervisning. Gymnasiet hade grillning av souvlaki på skolgården. ”Hur många får man äta”, frågade vi Adrianos. ”2”, svarade han. ”Hur många skall du äta”? ”Kanske 10 blev svaret”, eftersom han är ordningsman i skolan.

”Ren måndag, Clean Monday, Katharó deftéra” den 27 februari är starten på fasteperioden. Under denna helgdag roar sig föräldrarna med att flyga drakar tillsammans med sina barn. Det funkade bra under dagens sydliga vind. Dagen innan var det karnevalsdag i Ierápetra. Den var efterlängtad efter 3 års covid-uppehåll. Det var en fantastisk folkfest som roade tusentals i alla åldrar, men framför allt de små barnen. Jag tror alla små var utklädda i fantastiska dräkter och fick vara prinsessor, spiderman, indian, stålmannen osv. under en dag. Huvudgatan fylldes med mängder av heliumballonger, serpentiner och konfetti. Själva karnevalståget var också påkostat och i det deltog 1000-talet utklädda vuxna och barn. För oss var det första gången vi upplevde karnevalståget. I Patras var det 200 000 tillresta festdeltagare under de 3 dagar karnevalen pågick. 600 togs in på sjukhus pga. alkoholförgiftning.

Jag besökte ”syjuntan” en fredagseftermiddag och blev presenterad som grek av en holländska. Första och enda gången?

Akram måste flytta – igen – eftersom alla lägenheter i det hus han bor i skall renoveras och ge plats för Airbnb. Trots att skatteverket skärper kontrollen av just dessa. Deklarationer för korttidsuthyrningen måste ske före månadens slut och kontroller kommer att genomföras fr.o.m. 1 mars via dataplattformar. Omsättningen for korttidsuthyrning uppskattas till 33 miljarder euro under 2022. Nu vill skatteverket ha in de pengar som inte registrerats i regelverket. Böter för överträdelser kommer att vara mellan 5 000 och 20 000 €. Akram har redan flyttat in i en liten lägenhet i vår närhet, men det är svårt att hitta bostäder i byn.

Ierápetra kommun har tecknat ett samarbetsavtal för 2023 för sterilisering av hemlösa ”husdjur”. Beloppet är på 15 400 €. Fram till 2022 har över 2 100 hundar och katter steriliserats genom kontrakt med en privat veterinär. Under perioden 2019-2022 var kostnaden 100 000 €.

Avloppsnätet i Ierápetra skall uppgraderas med biologisk rening av avloppsvattnet, för att återanvända det för bevattning. Pengarna tas från en lånefond.

Vår sydkretensiska vinter startade den 6:e, när den barbariska stormen hårdblåsbara ”Barbara” slog till och sänkte högsta dagstemperaturen till mellan 10-14 grader med orkanliknande nordliga vindar och varade t.o.m. den 16:e. Skolorna i Lasithi var stängda mellan 6-7:e pga. snön. När ”hon” dragit iväg mot öster värmde åter solen rejält om dagarna, även om nattemperaturerna varit låga och under 10 grader. Regnmängden var 24 mm i Ierápetra. Nu i de sista februaridagarna börjar det spira i naturen med blommor på mark och träd.

Lev väl!


/Jannis. Fortfarande på gång mot nya äventyr.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-03-02, 01:32
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2023

Stort TACK, Jannis, för en härlig månadsrapport!!
Som vanligt är det både glatt och lite sorgligt, som livet är....
Tänk att Greklands sjukvård verkar vara så tillgänglig till skillnad mot Sveriges....
Din liknelse av kroppen, i vår ålder, som en väl använd bil är helt underbar!! Tack igen, denna gång för ett rejält skratt! Vilket verkligen kan behövas i dessa tider.....
Catlady, som ser fram emot fler månadsrapporter......

Senast redigerad av Catlady den 2023-03-02 klockan 01:49.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-03-02, 05:09
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2023

Tack så väldigt mycket för rapporten, Jannis! Vilken frisk fläkt på denna nu lite för tysta forum. Tråkigt att ni båda har haft besvär med hälsan. Hoppas bättring är på gång. Säger som Catlady att liknelsen med en gammal bil var underbar.

Njut av våren på Kreta!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-03-02, 08:28
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2023

Det var många skratt nu på morgonen i min lya. Ja, det är bara jag här hemma, men man får väl skratta ändå?!
Så befriande var det i alla fall att jag kunde analysera din kropp medelst en bilskrutt, jag som inte kan något om kamaxel, katalysator, vevaxel m.m.

Ha det så gott, nu när våren kommit till er på sydöstra Kreta med blomster i en oändlig färgskala. Här i Umeå har vi bara vitt, vitt med lite svart. Tror det är likadant i Östersund.

Birgitta

Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-03-02, 10:39
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2023

Tack Jannis för ännu en månadsrapport från underbara Kreta! Jättekul att läsa dina berättelser!

Maria
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-03-02, 11:46
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2023

Åter tack för dina intressanta rapporter! Så roligt att läsa även om det ibland blir lite nyheter av det allvarliga slaget men även det ingår ju i livets vardag.

Apropå "Upp på våran gård..." har jag ett barndomsminne att jag alltid sjöng denna sång för mina gamla släktingar och de skrattade alltid hjärtligt åt texten... och den blev en återkommande önskelåt när man hälsade på hos dem

Simetra
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-03-03, 10:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2023

Tack snälla för ännu en intressant månadsrapport, även om den innehöll mindre roliga saker. Håller med om att ditt läkarbesök skulle ta evigheter här hemma. Jag är remitterad till Hud och väntetiden är minst 3 månader.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-03-04, 14:58
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2023

Trevligt med svar, tack! Jag glömde visst bland liknelsen med den gamla bilen: Manualen är skriven på grekiska. Förarbältet måste spännas hårdare för varje år. Nån jäkel har hällt socker i tanken!
/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-03-04, 18:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2023

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Trevligt med svar, tack! Jag glömde visst bland liknelsen med den gamla bilen: Manualen är skriven på grekiska. Förarbältet måste spännas hårdare för varje år. Nån jäkel har hällt socker i tanken!
/ Jannis
Du Jannis!

Som vanligt .....

Tack för dina jättetrevliga månadsbrev! Blir kanske lite tjatigt för dig, men du ska veta att det är mycket uppskattat. Är stor beundrare av din fantastiska förmåga att på ett så finstämt sätt blanda sorg och glädje, skoj och allvar, stora samhällsfrågor och små. Du berikar oss!!!!!

Och du!!! ............ Kom ihåg att gamla veteranbilar ska man ha respekt och aktning för! I Sverige är det t o m så att om bilskrället är tillräckligt gammalt så slipper man att skatta för det!!! Hur är det med det på Kreta???

Hoppas innerligt att hälsan står er båda bi!!!

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-03-07, 15:44
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierapetra februari 2023

Hej Masse och andra. Jag kan tro, att det är som i Sverige. Både gamla bilar och gamlingar beskattas!
Jag fick ett svar från en tysk/svensk vän. Han tyckte att mina sjukdomssymtom inte behöver vara några bekymmer. Den äldsta bilen som hade passerat den tyska !bilprovningen (en Benz Victoria 1894) var då 125 år! Jag har några år på mig!
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT