Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-09-24, 10:44
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Hotel Corali i Rafina

När man reser via Rafina kan det vara praktiskt med en övernattning där. Vi har bott på Hotel Corali några gånger och tycker det är acceptabelt för en natt, ev. två. Hotellet ligger bara uppför backen från hamnen, 100 m eller så. Det är ett äldre par som jobbar där långa dagar, så tala inte om tidig pensionsålder för dem inte. Vi fick först ett litet rum med en smal balkon mot sidogatan, inte så lustigt, men efter en stund kom den äldre herren och knackade på dörren: "Ursäkta, men är rummet OK eller vill ni se ett av de andra rummen?" Glad tittade jag in på det andra rummet som vätte mot den öppna platsen och vy ner mot hamnen, ljust och med en stor balkong där vi kunde sitta och iakta livet på platsen.
Frun ordnar städningen och de är så gulliga båda två, men engelska klarar de inte så bra.
Jag fick ett tel.nr. där jag fick tag i en engelsktalande dam, 00 30 22940 22021, kan vara bra att ha med om man skulle behöva ett rum i Rafina. 60 euro betalade vi. Frukost får man hitta på stan.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-09-24, 20:47
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 496
Standard Sv: Hotel Corali i Rafina

Hej!
Vi har ofta åkt till Rafina för att direkt ta en båt till någon ö, men ibland har vi behövt övernatta för sedan kunna ta morgonbåten.
Vi har bott på Corali i Rafina många gånger. Vi tycker att det är en bra och avslappnande början på en Greklandsodyssé.
Vi har alltid fått rum med balkong som vätter ut mot torget (vardagsrummet) i Rafina. Det är helt underbart att sitta på balkongen och titta ut över båttrafik och folklivet på torget.

Denna sommar 2011 hade vi några timmar över innan inrikesflyget skulle ta oss vidare. Vi tog bussen till Rafina för att äta lunch därstädes.

Vår son med flickvän skulle anlända till Aten med flyg dagen efter och de behövde en natt i Rafina innan de kunde ta rätt båt för vår "reunion".

Jag hade köpt båtbiljetter till dem och gick till Corali för att boka rum.
Ägaren, den äldre mannen, lyssnade på min förklaring på Engelska blandat med de ord jag kunde på Grekiska (som var relevanta i sammanhanget).
Med skratt och gester lyckade vi förstå varandra och jag bokade ett rum till dagen efter för min son och svärdotter + att jag lämnade de nyinköpta båtbiljetterna de skulle resa vidare med till denne man.
Allt fungerade, som vi också trott!

Jag har som sagt, bott på Corali flera gånger tidigare och även mött Sofia frun, hon talar Franska.
Jag är övertygad om att vill man göra sig förstådd och båda vill, så går det!
//Lena
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-09-24, 21:56
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hotel Corali i Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av Lamaya Visa inlägg
Allt fungerade, som vi också trott!
Ja, det gör ju det, i Grekland! Och de är så rara och hjälpsamma, verkligen, det äldre paret. Frun frågade också om vi pratade franska, men tyvärr...
Med gester, mimik, kroppsspråk, några få grekiska/engelska ord brukar det alltid gå, men kan man ingen grekiska och man ska ringa, kan det vara bra med en engelsktalande kontakt. På plats brukar det alltid lösa sig.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-09-24, 22:01
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 496
Standard Sv: Hotel Corali i Rafina

Här är en bild från Corali!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT