Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-02, 00:11
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Om några få veckor bär det av till Rhodos för första gången. Ska bli spännande att få komma dit även om jag som som inbiten Mallorcaälskare är väldigt skeptisk! Ena sekunden tänker jag att vi kommer älska ön nästa så tänker jag att vi kommer säkert aldrig att vilja återvända. Det ska bli intressant att se vilken del av mig som har rätt!

Hur som helst så funderar jag på några saker.

Lindos ska vi ju besöka och vi har tänkt åka dit på dagen och även passa på att bada där. Men idag kom jag att tänka på om man inte skulle åka dit på kvällen med? Någon som varit där på kvällen? Är affärer och matställen öppna då? Kan ni rekommendera någon restaurang? Funderar om det kanske kunde vara något när vi firar vår sons 5 årsdag. Vi har de senaste åren firat honom när vi varit utomlands med att gå på en bättre restaurang och det är lite kul att minnas att när han fyllde 3 så var vi där och när han fyllde 4 var vi där osv...... Eller ska man kanske satsa på att åka in till Rhodos stad istället?

Hur hittar man till det där torget i gamla stan? Är gamla stan mycket stort? Stannar bussen i närheten? Några kvällar kommer vi nog att köra in och jag har förstått att man kan försöka hitta parkering vid hamnen tror ni det skulle fungera? Andra kvällar när man vill dricka lite alkohol så får det bli bussen eftersom vi har tre barn så är vi inte så intresserade av att åka taxi för jag har förstått att vi måste ha två taxibilar då vilket skulle kosta 400 kr ToR för den 5 åriga sonen får väl inte åka i knäet va? Fast det skulle väl ändå vara säkrare att åka med bussen.

Badskor, behöver man det när man badar på Västsidan? Östsidan? Vid Sunwings hotell? Vi kommer att bo på två olika hotell under vår semester så det blir bad både på östsidan och västsidan. Jag antar det är lätt att få tag på badskor där nere, har jag rätt eller fel? Vad kostar dem ungefär? Runt en hundring?

Måste man hyra solstolar eller kan man ligga på sanden? Vi brukar alltid ligga i sanden sen vi fick barnen, de är 5, 9 och 11 år gamla och det är ju inte så att man kan luta sig tillbaka i en solstol, i alla fall har det inte varit så förut och jag har svårt att tänka mig att det blir så i år fast vem vet det kanske fungerar?! Vad kostar solstolar? Är jag rätt på det om jag säger ca 80 kr för två per dag?

Någon som vet om mataffären i Kalitea vid sunwingshotellet ligger mitt emot Princess flora hotellet? Om man googlar så det ut så! Finns det någon som helst gångbana/trottoar mellan Princess Flora och Sunwing?

Har ni tips på ställen som vi inte får missa? Första veckan när vi bor på Princess flora (vilket jag är lite orolig för) så har vi tänkt åka runt en hel del och upptäcka öns olika stränder osv.... Därför valde vi det hotellet eftersom vi inte kommer att vara där så mycket mer än för att sova/vila. Det var prisvärt 4400 kr för oss alla fem i 1 vecka med frukost och middag. Fast middagar lär vi äta ute för det mesta (tror jag).
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-02, 10:37
Fjonks avatar
Fjonk Fjonk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Värmdö
Inlägg: 67
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Då ska vi se

Lindos är underbart vackert på kvällen. Butiker och restauranger är öppna så länge det är liv och rörelse. Vi brukar äta på en restaurang på taket som är riktigt bra, kommer inte ihåg vad den heter men den ligger om man går in i Lindos förbi åsnetaxisarna och direkt till höger och sen till höger igen. Med brun träportal och dörr som ser trist ut men riktigt bra mat och trevlig personal. Vi åker nu på söndag om jag hinner innan ni åker ska jag ta reda på vad den heter och återkomma!

Gamla stan är relativt stor och torget ligger långt ner på den 'stora gatan', ni hittar det säkert. Bussen stannar nära! Jag skulle inte åka taxi med ett litet barn i knäet på Rhodos.

Badskor är bra på västkusten, på östkusten endast för att inte bränna sig i den heta sanden. Badskor finns överallt i stort sett men jag vet inte vad de kostar.

Man kan ligga på stranden, stolar brukar kosta runt 3€ styck (kanske 4€ i år). Mataffären ligger nära Flora men om det är precis mitt över är jag osäker på, likaså gångvägen.

Ni får inte missa; Prasonissi, Filerimos, Kalithea Springs, lilla tåget i Rhodos stad och Embonas.
Ni bör missa; Jason N1, ta en drink på torget i Old Town, göra rastaflätor om ni har döttrar, tivolit i Faliraki!

Trevlig resa
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-02, 14:08
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Hej Fjonk!

Tack för dina bra svar! Vi åker ner den 16 juni så kanske hinner ni inte hem innan dess, ja om ni inte stannar en vecka alltså?!

Vet du om man inte behöver badskor om man badar vid Sunwingshotellet? Vet ju inte om vi kommer att kunna bada i havet på västra sidan och märker vi att vi behöver badskor när vi badar på östra sidan så är det ju bara till att köpa där nere. Det finns antagligen mer att välja på där än här hemma i alla fall och det skulle förvåna mig om de inte är billigare där nere!

Låter härligt med Lindos på kvällen, det måste vi verkligen göra! Vet du var man parkerar när man är i Lindos? Hörde av en av sonens fotbollskompisars pappa att de parkerade uppe i Lindos när de var där på dagtid i juli månad. Hoppas det finns någonstans att göra av med bilen i alla fall. Vi tänkte som sagt åka dit även på dagen OM det inte blir alldeles för varmt då kanske man får sikta in sig på enbart en kvällstur. Det verkar inte vara överdrivet varmt där nere nu i alla fall men jag har förstått att man upplever det som varmare i Lindos än det kanske är.

Bra tips på vad man ska göra. Prassonissos är det den där södra udden där havet möts från två håll?

Frågan är om man kommer med bussen till Rhodos stad? Den kanske är helt full när det passerar Princess flora? Man kan ju gå bort till Sunwing som nog är hållplatsen före så kanske det är större chans? Annars får vi väl låta bli alkoholen när vi kör in till Rhodos stad för 400 kr per kväll är jag inte villig att betala för att åka taxi dit. Undrar om man kan beställa en storbil? Fast det finns kanske inte på Rhodos? Ha! Ha! Ja, jag har bara varit i Grekland en gång förut. Vem vet vi kanske träffar något annat par på hotellet som bara är 2 eller 3 personer så vi kan dela på en taxi med dem, det löser sig nog bara jag släpper lite på planeringen!

Vad menar du med MISSA LISTAN? När du skriver att man ska missa dricka en drink i gamla stan? Min gissning är att det är dyrt eller varför skulle man inte ta en drink där? Vart tar man en drink i Rhodos stad då? Sambon vill nog hellre ha en Mythos.

Rastaflätor har vi gått igenom så några sådana blir det inte i år. Ja om inte dottern väljer att göra det för sina egna pengar alltså. Hurdant är tivolit i Faliraki? Varför ska man missa det? Inte för att JAG vill dit men kanske barnen? Visste inte ens det fanns ett Tivoli där men jag tror inte vi kommer åka dit i alla fall. Vi åker till Köpenhamn och går på tivoli senare i sommar istället!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-02, 14:35
Fjonks avatar
Fjonk Fjonk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Värmdö
Inlägg: 67
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Vid sunwing behövs inga badskor där är det finkornig sand och härligt långgrunt.

I Lindos parkerar man en bit ovanför staden och går ner. Det är stor 'omsättning' på bilar så det brukar gå bra att hitta en plats. I Lindos är det ofta extremt varmt, det blåser knappt något alls och blir lite som i en gryta.

Tyvärr är bussen oftast full redan vid Sunwing Det finns inte storbil att beställa...

Ja Pasonissi är den sydligaste udden, underbar plats! Ta er tid att stanna och gå sista biten ut på udden och bada både i lä och 'storm'. Man har inte varit på Rhodos om man inte gått ut på udden i Prasonissi

Jo visst ska ni ta en drink i Old Town men inte vid torget med fontänen. Det är bara dyrt och blaskigt. Vi det nedre torget finns det mysiga ställen som serverar Mythos i stövlar

Tivolit är mest till för att pumpa turister på pengar!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-02, 14:37
Fjonks avatar
Fjonk Fjonk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Värmdö
Inlägg: 67
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Just det vi är borta i två veckor men har dator med oss så jag kikar in och skriver namnet på restaurangen senast den 15:e
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-02, 18:29
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Men snälla du ha nu ett öppet positivt sinne för Rhodos och jämmför inte med Mallorca hela tiden.Det är ju helt väsenskilda upplevelser.
Du måste inte ha stenkoll på allt i förväg ta dagen lite som den kommer det är det som är semester.
Njut av livet.Carpe diem.
Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-02, 20:29
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Du har rätt Monica! Jag tror faktiskt att jag börjar bli mer och mer glad över att vi valde att INTE åka till samma ställe på Mallorca i år utan att vi vågar prova något annat! Det blir säkert hur bra som helst!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-02, 20:30
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Citat:
Ursprungligen postat av Fjonk Visa inlägg
Just det vi är borta i två veckor men har dator med oss så jag kikar in och skriver namnet på restaurangen senast den 15:e
Låter jättebra!!! Jag kollar in här lite då och då under de kommande två veckorna! Tack för alla dina tips de blir säkert användbara!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-02, 21:58
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Citat:
Ursprungligen postat av nikki73 Visa inlägg
Du har rätt Monica! Jag tror faktiskt att jag börjar bli mer och mer glad över att vi valde att INTE åka till samma ställe på Mallorca i år utan att vi vågar prova något annat! Det blir säkert hur bra som helst!
Ja Grekland har så många fantastiska öar att upptäcka vi åkte charter första gångerna men sen 20 år tillbaka luffar vi runt för det mesta spec om vi är iväg 3-4 veckor men nu i sep blir det 2v charter till Karpathos igen.
Ni kommer säkert att få en härlig resa till Rhodos.
Monica
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-06-11, 01:30
Gurkan Gurkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Visby
Inlägg: 9
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Om ni åker till Lindos på kvällen så finns det gott om parkeringsplatser! Då kan man även parkera vid den stora vägen, där bussarna annars står. Vi var där både på kvällen och dagen. På kvällen parkerade vi där bussarna parkerade och på dagen en bit längre söderut nere vid en vik.

Något mer som finns på inte-listan är mat på flygplatsen. Vi kom innan check-in hade öppnat och satte oss på ett fik och köpte tre glass och en cola vilket gick på över 20 euro! Det stod inga priser och jag blev så häpen när hon sade vad det blev att jag pungade ut ändå. Så ta gärna med saker att ha innan check-in. När ni gått förbi säkerhetskontrollen blir det lite med humana priser.

Faliraki Water Park var jätte kul! Väldigt glad att vi åkte dit, dock lite krångligt att hitta tyckte jag. I Faliraki centrum finns det en liten lekplats precis vid stranden som var mysig, inte jätte modern men bra om barnen behöver leka av sig. (Mina är ju mindre, 4&5) Tivolit i Faliraki var inte öppet när vi var där och glad är jag för det, slapp en massa tjat. Det såg närmast fallfärdigt ut.

Det jag gillade mest var verkligen att åka runt på ön, både köra själv och åka taxi/buss. Man får njuta av det vackra landskapet och de jättemysiga byarna. Vi var en sväng i Pefki och det var jättefint där! En sak man kan tänka på är att saker alltid tar mer tid än man tänkt sig, vi hann inte ens med hälften av det vi tänkt. Och om vi hade planerat in en massa hade jag nog vart helt utstressad lagom semestern var över. Så ta gärna med restipsen, men planera inte för mycket!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-06-11, 23:15
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Gurkan!

Tack för dina bra tips! Gillade speciellt det sista om att ta det lugnt och inte planera förmycket! Det är exakt vad vi ska göra! Vill vi ligga på stranden eller hänga vid poolen så kommer vi göra det och vill vi åka på utflykt gör vi det. Vi har inte så jättemånga planerade ställen vi ska besöka. Lindos är i alla fall ett måste och gamla stan i Rhodos stad samt tsambika. Sen det andra får vi ta som det kommer. Nu börjar jag få riktig resfeber och inte nog med det så ska man oroa sig för den ekonomiska krisen också!!! Suckar!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-06-12, 12:34
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Vill bara säga att var uppmärksam då du beställer en Mythos - vid torget i gamla stan. Sist vi köpte öl där betalade vi för två stora öl - stövlar - och två små vatten, nästan 30 Euro.

En hundring är kanske bra pris för ett par badskor - en vän köpte nyligen ett par i Sverige och betalade 300 kronor. Igår var vi på Karlssons för att kika på utelampa ... kom hem utan lampa men med 4 par badskor. De kostade 100 kronor ... tillsammans. Jättefina! De står här bredvid mig; ett par röda och ett par blå.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-06-14, 14:04
Pboisen Pboisen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 1
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Hej Nikki,
Som jag förstår det ska ni bo på Princess Flora..??
Jag, min fru och våra två grabbar (8, 11 år) åker dit den 5/7 så jag tar väldigt tacksamt emot info gällande allt från hotell till mat ute, priser m.m.

Hoppas att ni får en trevlig resa!!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-06-14, 21:15
Fjonks avatar
Fjonk Fjonk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Värmdö
Inlägg: 67
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Restaurangen i Lindos heter Kalypso. Oansenlig men BRA!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-06-14, 22:35
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Tack Fjonk! Det har jag noterat! På torsdag bär det av till Rhodos!!! Är det riktigt varmt på kvällarna eller behövs det någon långarmad tröja? Hoppas ni har en skön semester!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-06-14, 22:44
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Hej.
Jag håller på att packa för avfärd imorgon, håller även koll på vädret på: www.yr.no
Där sägs det att det ska bli uppemot 30 grader varmt på eftermiddagarna o eftersom ni ska bo på öst-sidan så blir det väldigt varmt där. Själv ska jag bo uppe i Rh. stad o där kan det blåsa sköna vindar, köper en sarong o sveper runt axlarna om det skulle behövas. Dom finns i många färger och är praktiska att ha till allt möjligt. Tänk bara på att dom färgar av sig väldigt mycket, har förstört endel vita linnen på det...
Trevlig resa / Irene
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-06-15, 01:32
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Hej.
Jag håller på att packa för avfärd imorgon, håller även koll på vädret på: www.yr.no
Där sägs det att det ska bli uppemot 30 grader varmt på eftermiddagarna o eftersom ni ska bo på öst-sidan så blir det väldigt varmt där. Själv ska jag bo uppe i Rh. stad o där kan det blåsa sköna vindar, köper en sarong o sveper runt axlarna om det skulle behövas. Dom finns i många färger och är praktiska att ha till allt möjligt. Tänk bara på att dom färgar av sig väldigt mycket, har förstört endel vita linnen på det...
Trevlig resa / Irene
Härligt att komma iväg va? Imorgon åker allt ner i väskorna, har lagt fram det mesta men vill packa allt på en gång. 30 grader låter bra! Inte varmare och gärna runt 22-24 på kvällarna. Vi kommer bo andra veckan i Ixia så vi bor inte bara på östsidan. Tack för tipset om sarongen!

Trevlig resa!

Nikki
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-06-15, 09:25
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Hejsan
Jag tycker att vädret ser utmärkt ut nu. Vi landar på Rhodos på tisdag morgon och det skall bli riktigt skönt att åka. Vädret här hemma lämnar ju en del att önska just nu även om mina hundar njuter.
Ha en underbar semester.
Åse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-06-16, 16:44
Fjonks avatar
Fjonk Fjonk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Värmdö
Inlägg: 67
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Det har regnat en del men det är galet varmt, dag som kväll!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-06-21, 22:44
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Börjar närma sig.......... Lite frågor!

Halsningar fran ett underbart Rhodos! Vi har varmt som i VARMT och av strejker marks inget alls! Alla ar glada och trevliga! 27 grader nu pa natten och stralande sol pa dagarna! Harligt! Skriver mer nar vi kommer hem!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT