Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-11-22, 14:48
urbfresh urbfresh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 3
Standard Agia Marina eller Platanias?

Hej alla glada Greklandsvänner!

Jag & min familj tänker åka till Kreta i sommar. Har varit några ggr i den lilla pärlan Agia Pelagia, där vi varit mycket nöjda.
Nu tänkte vi styra kosan mot Chaniakusten. Har kikat lite på Agia Marina & Platanias, men det är svårt att bilda sig en uppfattning om ställena.

Vilket ställe skulle ni rekommendera för oss ( 2vuxna 2 barn 4 & 8,5 år)?

Är det barnvänligt? Är det problem med dom beryktade undervattensströmmarna? Är det mycket "hålligång" på kvällarna, eller kan man lungt strosa omkring mellan olika tavernor med barnen?

Kanske svårt att svara på såna här frågor då allt upplevs subjektivt, men jag skulle vara tacksam om någon delade med sig av sina erfarenheter.

MVH / urbfresh m. familj
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-11-22, 14:54
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

Hej,

platanias är mer livat än Ag Marina.
Stränderna är bättre i Ag Marina & Stalos

Undervattenströmmar är ett problem, me om man kolla på flaggan (vid badvakten) och ej badar när det är röd flagg så är problemet inte så strort.
Tror att ni skulle gilla Ag Marina bättre.

Alternativ: Maleme (men bara klapperstenstran) eller Agii Apostoli (nära Chania) med underbar strand.

Platanias är ett turistghetto, som bara finns på somaren. På vintern finns 2-3 ställen öppen.

/Nico
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-11-22, 15:15
urbfresh urbfresh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

Tack för ett snabbt svar. tror att jag redan sluter bort Platanias, efter din beskrivning. Har varit i Hersonisoss i min ungdom och något sådant "turistgetto" hade jag inte tänkt mig.
Agia Marina då? Hur ser en typisk dag ut där? Man får inte ut så mycket av resekatalogerna, annat än bilder på hotellrum.
Finns det smultronställen att upptäcka? Kan man strosa runt i små gränder & äta på genuina trevliga restauranger. Eller är ett fordon ett måste?

Jag är lite rädd för typen av ställen som består av en stor hårt trafikerad väg igenom samhället, massa hotell, en stor fullpackad strand, en massa fulla turister samt en massa,massa turistbutiker. Så kändes Hersoninoss tycker jag. Jag hoppas att Agia Marina bjuder på lite mer av det Grekland man lärt sig älska, och vill dela med sig till sina barn.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-11-22, 15:58
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

Hej,

Ag Marina har turist ställen, 1-2 små gränder mot gamla delen, men annars är det ett ställe som lämpar sig mer för barnfamilj. Jag har bott på Alexandra Beach (inte helt billigt, men klart bra).

Om ni vill ha lite lungnare semester kan jag även rekomendera Kolymbari.
Maleme & klymbari har några bra tavernor nära have som besöks av många greker.

Om man vill "strosa" i en liten gemytlig stad så är det väl Chania ni skall åka (ca 10 min med buss eller taxi från Ag Marina) lite kortare från Agii Apostoli.

/Nico
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-11-22, 18:10
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

Tror desverre at dere kommer til å bli skuffet over både Agia Marina og Platanias etter at dere har vært i Agia Pelargina flere ganger og trivdes der.
Stedene kan overhode ikke sammenlignes etter min mening.
Ingen av stedene har noe landsbypreg, stedene er små/store tettsteder langs en ganske trafikkert vei, det som er av butikker og tavernaer ligger stort sett langs denne veien, mens hotellene ligger mellom veien og stranden ( et belte på ca.150-300 meter litt ettersom hvor langs veien) en god del hoteller ligger også ovenfor veien. Platanias har en liten "grend" litt lenger opp fra veien, Platanias har flest restauranter og butikker. Ingen av stedene er spesielt barnevennlige om kveldene da man ikke kan la ungene løpe omkring på egenhånd mens man f.eks. går inn i en butikk og titter, eller sitter på en taverna og ungene begynner å bli utålmodige å vil bevege seg litt.., da det som sagt er ganske trafikert.
Strendene er fine noen steder og mindre fine andre steder langs hele kyststripen, langgrundt , ganske brådypt eller med store flate stenbunner som kan være glatte, og det kan som nevnt være undervansstrømmer.

Agii Apostoli har mye mer barnevennlige strender, 3 små laguner med deilig sand og barnevennlig uten like mye undervansstrømmer og stort sett alltid med en lagune i le for evt. vind, men her er det lite å ta seg til om kvelden så da er chania tingen.

Kalives har litt av begge deler, men er ikke så idyllisk som Agia Pelagia. Tror kanskje at Georgipoulis er det som kommer nærmest av de steder jeg har vært "innom".

Alternativt ville jeg kanskje ha prøvd Paleochora? Har ikke vært der selv, men kan godt tenke meg å reise dit engang...

Ia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-11-22, 20:04
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

Kalives och Almerida kallas för "little britain" undrar varför...

Ta Kolymbari om ni vill slippa dom flesta turister.. eller Agii Apostoli (börjar jag bli jobbig..)

/Nico
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-11-22, 20:50
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

Tyvärr så stämmer det om Almirida att det blivit Little Britain! Vi var till Stenbyn utanför Kalives och till konstnären Santorini som bor i Almirida i november förra året. Vi gick in på en taverna för att äta lunch i Almirida och frågade på grekiska om det var öppet och fick till svar att dom som jobbade där inte pratade annat än engelska. Vi gick vidare till ett annat ställe och det var samma där, alla matgäster+personal var engelsmän. Nej tacka vet jag Kato och Pano Stalos och Agia Marina. Platanias däremot är för turistiskt för mig!
Gunilla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-11-22, 22:20
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

Jag gillar också Pano Stalos, Gerani (har du varit där??), Maleme och Kolymbari.

Har själv hus i dessa trakter.

/Holger
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-11-23, 19:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

Tänk så olika man tycker! Jag har varit både i Agia Marina och i Platanias och visst är där turister..VI är ju det när vi är i Grekland..Platanias upplever jag som jättefint , jag trivdes mycket bättre där än i Agia Marina. Även med barn måste det vara roligare......Där finns också mycket mer att göra och mer att strosa i på kvällarna... Väster om Chania är det ju mil efter mil med anläggningar för turister...många fina stränder också...
Agia Pelagia är litet och fint , men proportionellt sett är där lika många turister på sommaren, helt säkert...

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-11-23, 21:50
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 100
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

Veldig enig med at Platanias er altfor bråkete og fult av restauranter, butikker, biler og mennesker. Ikke det at jeg ikke liker å ha mennesker rundt meg altså, men... Hva med Crysi Akti?? Der bodde vi, to familier med tilsammen 3 barn fra 01 - 16 år. Stille og rolig på kveldene og nettene. Deilig strand 2 min unna, noen koselige tavernar rett ved og bare 5 -10 min til Platanias eller Chania med buss. Det beste av to verdener for oss i alle fall.

God tur.

Hilsen ACE
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-11-28, 23:10
Jorgen Jorgen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 40
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

Hej!
Det blev Agia Pelagia för oss 28 Juni, Var på Karpathos i somras men ville prova nått nytt och detta ställe verkar vara fint för våra barn på 6 och 10 Längtar till sommaren....
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-12-14, 19:39
j-lem j-lem är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 63
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

tjena! vi har varit både i agia marina och platanias. och om jag får säga det så föredrar vi agia marina. stranden är mycket bättre. men respektera flaggorna på stranden så e de inga problem med strömmar o dyl.
mvh Jani med familj :-)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-03-16, 19:14
Jorgen Jorgen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 40
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

Hej!
Är det samma i Agia Pelagia?
Jörgen

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-16 klockan 21:59. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-20, 09:29
ApolloGuiden ApolloGuiden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 2
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

hej urbfresh!
vad kul att ni väljer Västra Kreta som resemål!
Om Ni har barn med Er skulle jag rekommendera Agia Marina, eftersom stränderna där är barnvänligare och mycket finare än i "Plattan" (Platanias). Agia Marina har ett bra läge: man kan promenera till Plattan på nätterna och kanske äta något gott. Själva landsbygden Agia Marina Village ligger på kullen och är värt att besöka och man kan plocka utsökta fikon och björnbär i september/augusti.

Den bästa restaurangen i Agia Marina heter Kouroupis (kretensarna själva brukar äta där). I Plattans utkant kan man äta riktig god italiensk/kretensisk mat på restaurangen Zafferano (dyrt men utsökt!).
Tamam är den absolut bästa restaurangen i Västra Kreta: prisvärt, originell meny med orientaliska och urgrekiska inslag, vacker med en rustik inredning (ett gammalt Turkiskt bad som renoverats till restaurang). Restaurangen ligger såklart i Chania, bakom den Venetianska hamnen.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-03-20, 09:38
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Agia Marina eller Platanias?

Vill rekommendera restaurang Aletri som ligger på höger sida en liten bit upp mot Pano Agia Marina, ni går upp vid macken (som jag tror heter Silk Oil).
Gunilla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT