Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Leros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2016-09-19, 19:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Låter härligt!!! Det är ju viiktigt med öar man trivs på...

Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2016-09-19, 20:28
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Efter någon dag här tog vi tillsammans en promenad från vårt boende i Panteli, c:a 1-2 km med lite uppförsbacke till Platanos. Det är en riktig vardagsby där några gator på toppen av en backe strålar samman i en liten rondell som kantas av ett "rådhus?", en bankomat och två "gubbafik".
Har Maria visat er "genvägen" till Platanos?
Det är förvånansvärt nära hotellet, via några gränder är man raskt uppe i rondellen du skriver om.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2016-09-19, 20:54
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Kära granne! Tack för en trevlig läsning!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2016-09-19, 22:00
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Til både del 1, 2, 3 og 4, Masse


Selv om jeg liker Alinda bedre enn deg
- er jeg og veldig begeistret for Panteli
Svara med citat
  #25  
Gammal 2016-09-19, 22:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Tack för intressanta Lerosrapporter, Masse!

Om ni knallar över kullen ned till Vromolithos, så får ni inte missa To Pigadi. I särklass den bästa restaurang jag ätit på i Grekland!

/Netwolf
Svara med citat
  #26  
Gammal 2016-09-20, 15:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det här var första exemplet på det som tillsammans med den trivsamma bystranden gör att vi trivs så bra här.
Håller med om att det är något speciellt med den där stranden (som egentligen inte är så bra om man tänker på vad den allmänna normen är för en bra strand), just att den är trevlig håller jag med om, och jag tycker till och med att den är mysig, om någon förstår vad jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Om ni knallar över kullen ned till Vromolithos, så får ni inte missa To Pigadi. I särklass den bästa restaurang jag ätit på i Grekland!
Sjöborren mejlade mig får några dagar sedan och meddelade att den hade stängt igen.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2016-09-21, 21:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Har Maria visat er "genvägen" till Platanos?
Det är förvånansvärt nära hotellet, via några gränder är man raskt uppe i rondellen du skriver om.
Jodå Laero vi har blivit informerade om "genvägen" till Platanos. Huruvida man väljer den eller den vanliga bilvägen beror lite på. Ska man till torget i Platanos så är förvisso genvägen kortare. Men höjdskillnaden som ska forceras är densamma. Det innebär då således kortare men brantare. En smaksak.

Ska man däremot från vårt boende på Nikis Studios till bagarn eller supermarketen så är bilvägen närmare.

Masse
Svara med citat
  #28  
Gammal 2016-09-21, 21:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tack för intressanta Lerosrapporter, Masse!

Om ni knallar över kullen ned till Vromolithos, så får ni inte missa To Pigadi. I särklass den bästa restaurang jag ätit på i Grekland!

/Netwolf
Jodå. Inför vår resa så har Kalimeras e-guide luslästs vilket resulterade i en promenad för Biirgit och mig både UPPFÖR kullen och NEDFÖR kullen till Vromolithos för att uppsöka To Pigadi. Klart att man blir nyfiken på en taverna med sådana omdömen.

Men vi hittade inte den, och de första vi frågade visste inte vad vi pratade om. Nästa kunde dock berätta att den var stängd. Tråkigt. Hela byn verkade tyvärr lite öde.

Masse
Svara med citat
  #29  
Gammal 2016-09-21, 21:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Håller med om att det är något speciellt med den där stranden (som egentligen inte är så bra om man tänker på vad den allmänna normen är för en bra strand), just att den är trevlig håller jag med om, och jag tycker till och med att den är mysig, om någon förstår vad jag menar.
Janne. Efter att ha läst vad du tidigare skrivit om Panteli och dess strand så har jag inte svävat i tvivelsmål om att vi båda tycker lika, dvs att vi gillar den här stranden. I mitt fall väldigt mycket.

Men när jag läser vad du skriver i parentesen här ovan så förstår jag faktiskt inte vad du menar. Därför blir jag så klart nyfiken. Vill du förklara? Och menar du verkligen att det finns en "allmän norm" för vad som är en bra strand. Jag lever i tron att det finns mycket som är subjektivt och individuellt. Vad som är en bra eller mysig strand skulle enligt mig vara ett sådant exempel.

Vill passa på att framföra en rykande färsk hälsning till dig från Dimitris på To Steki i Alinda. Återkom därifrån för en timma sedan efter en mycket trivsam middag där tillsammans med Sjöborren och Blåtrast.

Även den andre Dimitris, han den skallige uppe på backen, har fått ett besök. Var där i söndags kväll. Magnifik utsikt!

Masse
Svara med citat
  #30  
Gammal 2016-09-21, 22:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

VÅR RESA TILL LEROS del 5

Tiden går fort när man är lycklig sägs det. Och jag kan meddela att tiden här på Leros går rasande fort. Nu har vi bara någon dag till här för den här gången och jag har så mycket kvar att berätta tycker jag. Men jag får försöka koka ner det så gott det går.

Leros är ingen utpräglad vandringsö har jag läst. Det stämmer måhända med vad de flesta vanliga vandrare menar. Om man tänker sig stora obebodda vidder med mer eller mindre obefintliga åsnestigar och vandringsleder att följa så stämmer det säkert.

Leros är en till ytan liten ö som är ganska tättbefolkad. Det innebär att det är korta avstånd mellan både byar och människor. En del byar hänger nästan ihop. Det är något som passar mig perfekt eftersom jag nog är en lite udda vandrare. Mina vandringar är inte så väldigt långa och får gärna gå bland ett levande vardagsliv.

Det har blivit tre promenader för mig och Birgit från Panteli till Alinda. En gång bara för att det var kul att gå. En gång tillsammans med Sjöborren och Blåtrast i fredags då vi åt middag och lyssnade på fin grekisk sång och musik i Hotel Alindas trädgårdstaverna.

Tredje gången var ikväll då vi åt en mycket spännande och välsmakande middag på To Steki taverna. Krögaren undrade om vi var beredda att ge honom fria händer med en Meze-middag. Det var självklart en chans som vi inte missade. Mycket gott och spännande. Det mesta var rätter som vi inte smakat tidigare.

En annan vandring var när jag och Blåtrast för några dagar sedan vandrade bilvägen upp Pantelis fästning högst uppe på berget. En svettig vandring mitt på dagen i över 30 graders värme. Jag är nog lite galen, men jag älskar det. Väl där uppe bjöds vi på en magnifik utsikt över stora delar av ön. En gammal dam inkasserade 2 euro i avgift för tillträde till borgens museum och kyrka. Innan vi påbörjade vandringen tillbaka ner bjöds vi på väl isat vatten. Jag tycker att kallt vatten utan bubblor är mycket gott. Men i den värmen och på den höjden kan man kalla det "himmelskt gott".

Från den fina utsikten vid borgen spanade jag ända bort till Lakki. En by som ligger på andra sidan ön. Den blev målet för en ensamvandring som jag gjorde en annan dag. Ingen jättelång tur alls. Men lite promenad i värmen och sedan en ouzo-Meze vid hamnpromenaden är inte fel.

På den här resan har det inte blivit några turer med moppe. Dels pga att jag vid en förfrågan fick ett enligt min mening hutlöst priserbjudande. För en 150cc begärdes först 18 euro per dag vilket sedan jämkades till 15. Men vederbörande var inte medveten om sin taskiga förhandlingssituation. Liten ö och korta avstånd. Vem behöver då en skoter? Därför istället många trevliga vandringar.

Till den mera avlägsna byn Blefoti i norra änden av ön tog vi igår den kommunala bussen. Tidtabellen gav oss c:a 2,5 timmar innan det skulle vara dags för återfärden. Den tiden använde vi tillsammans med Sjöborren o Blåtrast till i mitt tycke en av de trevligaste luncherna i Grekland, på byns enda taverna.
Av kvinnan som serverade fick vi på bordet in ett antal av de välsmakande smårätter som vi hittade i menyn. Hon märkte vårt matintresse och hämtade ut sin mor som var kock på stället. Sen följde en mycket trevlig samvaro på engelska/grekiska/tyska där hon förklarade recept mm för oss, förevisade smeten till vegetariska biffar som vi sedan efter fritering fick avsmaka. En riktig höjdarutflykt!

Ja som ni märker finns det massor av upplevelser att berätta om. Men nu får det räcka för den här gången.

Fortsättning följer .......

Masse
Från ett något kyligare Leros (bara 29-30 grader, dvs nätt och jämt "Masseväder")
Svara med citat
  #31  
Gammal 2016-09-21, 22:46
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Trevligt berättat, Masse!! Som sagt tidigare.. Jag är inte ALLS avundsjuk!!!
/ Kajja
Svara med citat
  #32  
Gammal 2016-09-22, 10:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Oj oj, så härligt det låter. Nu har jag fått förstärkning på att Leros verkligen är den som jag skall ha på toppen av min ö-önskelista. När jag eventuellt kommer att ha möjlighet att resa dit har jag ingen aning om. Men förr eller senare skall det bli. Helst förr förstås!

Jag är nog samma typen av vandrare som du, Masse.

Vill gärna att ni skulle kunna bli kvar där längre, men njut nu ORDENTLIGT så länge ni kan.

/ Anne
Svara med citat
  #33  
Gammal 2016-09-22, 14:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Och menar du verkligen att det finns en "allmän norm" för vad som är en bra strand. Jag lever i tron att det finns mycket som är subjektivt och individuellt.
Visst är det individuellt, men de allra flesta fördrar sandstränder alá Plaka på Naxos. Det är därför vissa öar är populärare än andra. Exempel på det är Kreta, Rhodos, Kos, Mykonos, Skiathos och Naxos. Öar som exempelvis Leros, Lipsi och Nisyros har inte samma dragningskraft, just för att de saknar sådana stränder.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vill passa på att framföra en rykande färsk hälsning till dig från Dimitris på To Steki i Alinda.
Tack snälla!


Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tredje gången var ikväll då vi åt en mycket spännande och välsmakande middag på To Steki taverna. Krögaren undrade om vi var beredda att ge honom fria händer med en Meze-middag. Det var självklart en chans som vi inte missade. Mycket gott och spännande. Det mesta var rätter som vi inte smakat tidigare.
Låter helt underbart! Det är så jag vill ha det!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Ja som ni märker finns det massor av upplevelser att berätta om. Men nu får det räcka för den här gången.
Ser fram emot att höra mer!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2016-09-23, 23:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

VÅR RESA TILL LEROS del 6

Nu har vi varit här på Leros i 12 nätter. Igår, torsdag, reste Sjöborren och Blåtrast vidare på nya äventyr. Birgit och jag drog efter frukost ner till stranden för att där under en heldag njuta i solen och ladda batterierna inför hemresan. På stranden och tillhörande tavernor kunde vi konstatera att det var flera som dragit vidare.

Det var betydligt färre yachter i bukten och färre tillhörande seglare som kom farande in med hoppilandbåtar. Både solsängar och tavernor hade mindre besökare. En tendens sedan i början av veckan men som nu blev mera påtaglig.

På kvällen gick vi till det som blivit "vår" taverna i byn. Efter att ha hört över i stort sett samtliga längs stranden och i byn så tvekar vi inte att utnämna Taverna Apostolis till vår favorit. Alltid mat som vi gillat skarpt och ett bemötande som sticker ut. Det blev en väldigt trevlig avslutningsmiddag.

Men avslutning på Lerosvistelsen blev det ändå inte. I skrivande stund, strax före midnatt på fredag sitter jag kvar i vårt boende på Nikis Studios och skriver till er.. Förmiddagen ägnades åt att packa i lugn och ro. När vi klev upp märkte vi att det för första gången sedan vi kom hit blåste lite mera. Vi hade inhandlat biljetter till avfärd med katamaranen kl 15.00 till Samos.

Vår värdinna Maria var vänlig och ringde under förmiddagen till hamnen och kollade läget med seglatsen. Jodå, katamaranen skulle köra, och den skulle avgå från Agia Marina. Maria var vänlig och körde oss till hamnen ett par timmar före avgång. Vi ville sitta där och i lugn och ro äta lunch innan vi skulle åka.

Vi hade från vårt lunchbord uppsikt över kajen. När klockan blev 15.00 utan att någon Dodekanisos Express syntes till gick jag för att kolla läget. Tänkte att den väl var några minuter sen pga blåsten, vilken dock inte blivit värre sedan morgonen.

Frågade i biljettkuren och fick till svar att Nej den seglar från Lakki idag pga blåsten. Precis vad den INTE skulle göra när Maria ringde och frågade. Vi kastade oss i en taxi som tog oss till Lakki på rekordtid (och på Leros innebär det väldigt fort!!!). Men det fanns ingen båt kvar där när vi kom fram.

Nu har seneftermiddagen fått ägnas åt att avboka hotellet på Samos där vi skulle sovit ikväll, meddela Apollo att vi inte kommer att sitta på planet som imorgon skulle ta oss från Samos till Landvetter, och meddela parkeringsföretaget vid Landvetter att de inte behöver hämta oss vid flyget men hålla rätt på vår bil tills vi tagit oss hem.

Det var avbokningarna, vilket var den snabba delen. Nästa del var att försöka klura ut vilka båtar som kan tänkas avsegla när och till vilka öar, trots båtstrejk och blåst. Sen blev det att utifrån det jaga nya flygbiljetter till rimligt pris vilket inte var så lätt.

Resultatet av mödorna blev så småningom inköp av nya biljetter med katamaran till Rhodos imorgon eftermiddag och biljetter till flyg med en Ving-maskin på söndag därifrån till Örebro. Sen får det bli tåg därifrån till Göteborg för att plocka upp bilen. Boende på Rhodos imorgon natt bör inte vålla problem.

Så blev det på det viset ett extradygn här på Leros. Hoppas att inte katamaranen blåser inne imorgon så att det blir flera. Det är sura pengar att behöva köpa nya båt- och flygbiljetter och flera hotellnätter. Pengar som hellre kunde använts till en ny Lerosresa.

Nu har vi varit ute och fått lite mat i oss. Det blåser en hel del och känns mera som höst än som Masseväder. Imorgon väntar nya äventyr. Natti, natti.

Och jag behöver väl egentligen inte skriva det, men Fortsättning följer ..........

Masse
Från "Bonusdygn" på Leros.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2016-09-24, 06:02
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Vilken tråkig avslutning er resa (även om ni fick ett extra dygn på Leros.) Alla av- och ombokningar och nya kostnader. Så det kan bli!

Tänker på er ... Kram!

Och nu kommer ni till Rhodos samma dag som Anki ...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2016-09-24, 08:01
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Men oj! Jag önskade ju att ni skulle få bli längre kvar på Leros, men inte på detta vis. Mycket ordnande och förlust av pengar som man precis som du säger skulle kunna använda till en ny resa. Väldigt dåligt att man inte kan få korrekt info. Men sånt är livet ibland.

Håll humöret uppe! Och hoppas resan över till Rhodos nu går bra.

/ Anne
Svara med citat
  #37  
Gammal 2016-09-24, 08:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Va jobbit! skulle jag vilja utbrista och ni har min hela sympati. Visa av liknande händelser är vi alltid misstrogna mot båtars kommande och farande och är (nästan) alltid i hamnen i god tid, helst nån timma före. Historiskt sett var tidtabellerna närmast ett skämt, men idag kan man i allafall få besked via telefon och dator- har hamnmyndigheterna tel.på kontaktlistan.

Som den gången vi satt och åt i lugn och ro när båten kom in i full fart vid en annan kaj än den vanliga...'

Eller då jag och barnen kom med, men maken i bilen blev lämnad i Pireus...

Eller då den inte kom alls...
Svara med citat
  #38  
Gammal 2016-09-24, 09:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

N å ble jeg virkelig sjokkert
Hvilken UTUR
Så mye ekstra "bryderi" og UTGIFTER....!!!

Men..., på billetten står det vel Agia Marina?
Er det ikke mulig å få utgiftene dekket av en forsikring

Dere var på Leros for første gang, det ble ringt og bekreftet at D.Express skulle gå fra Agia Marina, dere kom til havna i GOD TID (2 timer før)!!!

Kan noen forlange at dere skulle tvile på det? Vite at det ble endret til Lakki?
Verdt forsøket synes jeg

Jeg ønsker dere en god tur hjem, Birgit og Masse
Igjen, det var så trivelig å bli kjent med dere
Svara med citat
  #39  
Gammal 2016-09-24, 16:14
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Masse, ni bör definitivt kunna få ut detta via reseförsäkringen. Kravet är väl att man ska ha en rimlig tidsplan för att hinna med sitt flyg. Den springande punkten för er del är att båten gick från fel hamn. Men om det står Agia M på biljetten och ni dessutom har kollat upp det innan borde ni kunna få ersättning.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2016-09-24, 16:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Masse, ni bör definitivt kunna få ut detta via reseförsäkringen. Kravet är väl att man ska ha en rimlig tidsplan för att hinna med sitt flyg. Den springande punkten för er del är att båten gick från fel hamn. Men om det står Agia M på biljetten och ni dessutom har kollat upp det innan borde ni kunna få ersättning.
Bra du er enig med meg ( i innlegget over...)
Dette bør ordne seg til det beste for Masse !!!

Senast redigerad av kari den 2016-09-24 klockan 16:46.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT