Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2019-09-25, 08:44
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kos istället för Kos

Tack för dina rapporter! Alltid så roligt att läsa.

Ha det fortsatt fint på Kos!

/ Anne
Svara med citat
  #22  
Gammal 2019-09-25, 15:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kos istället för Kos

Blev också förvånad första gången jag satte ner fötterna i det varma vattnet i Therma. Ganska coolt faktiskt.

Synd att det var fullt på Mummy's Coocking. Hoppas att ni får bord en annan kväll.

För övrigt håller jag med om Golden Beach. När vi har varit där har det också varit lite folk och få solstolar. Märkligt, för det är ju en fantastisk strand.

Ha det fortsatt gott i paradiset!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2019-09-26, 22:39
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Kos istället för Kos

Onsdag och solen hade lite svårt att bestämma sig för om den skulle följa med oss till stranden eller ej.
Vi fick gå ensamma efter en lång skön frukost men hon tittade fram lite sporadiskt. Ganska mörka moln över bergen och söderut, trodde ett tag att det skulle bli regn, men de luckrades upp när de närmade sig havet. Som ju brukligt är, förstås. Strax efter lunch kom hon dock för gott denna dag och höll oss sällskap till dess hon gick för vila runt 19-tiden.

Dagen tillbringades alltså på Lambi som, måste jag säga, nog är den bästa stadstrand vi varit på!
Vi höll ånyo till på Nissos Beach där vi blivit lite bekanta med personalen. Väldigt trevlig sådan! Inte alls pushig utan låter oss ta dagen som vi önskar. Bra service både på stranden och uppe i baren på andra sidan gatan. Oerhört fräscha toaletter bl a. Nog ganska nybyggt.
Åt lunch igen i baren, grekisk sallad och en toast.

Kvällen höll också normal rutin, och middagen intogs igen på Casa della Pasta (Mummy's Cooking var fullt igen och eftersom vi redan bestämt att veckans sista middag i morgon ska intas på Kostas, blir det tyvärr ingen Mummy's Coocking för oss) .

Fantastiskt glad och trevlig personal på CdP!
Särskilt hovmästaren, eller vad vi nu ska ge honom för titel. Inkastare låter helt fel, då han verkligen inte besvärar någon, utan bara är glad och social mot alla som går förbi. Och ger alla! en fantastisk uppmärksamhet och service. Hjälper damerna chevalereskt ner för de två låga trappstegen och tar alla gäster i hand både när de kommer och går.

Vi ville gärna sitta ute men fanns inget ledigt bord när vi kom. Lät oss sitta inne medan vi tittade igenom menyn och började på en fördrink. Fick ett bord som var "almost outside"... men märkte nog att vi gärna hade kommit ända ut. Så fem minuter senare dukade de för oss en tredje gång utomhus
Han skålade med oss där vi satt precis predvid entrén, rättade min dåliga grekiska och lärde mig lite nytt, till skillnad från många andra som gärna vill prata skandinaviska. Det är för övrigt likadant på Nissos Beach.
Fantastiskt god pizza stod på menyn. Helt i klass med gamla Suzannas på Naxos, medan hon fortfarande var kvar.
Rekommenderas å det starkaste!

Gick en sväng inom gamla stan innan bingen kallade.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2019-09-27, 09:17
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Kos istället för Kos

Det låter som om ni har härliga dagar😎🇬🇷
Svara med citat
  #25  
Gammal 2019-09-27, 09:22
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Kos istället för Kos

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Det låter som om ni har härliga dagar😎🇬🇷
Jättesköna!
Den här semestern är primärt till för att ladda batterier och få en dos Grekland, som vi saknat sedan - 17 när vi var på Alonissos, Skopelos och Skiathos.
Vi gör inte många knop...


/Z
Svara med citat
  #26  
Gammal 2019-09-27, 09:41
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Kos istället för Kos

Torsdag och sista hela dagen.
Även idag var solen lite svårflörtad men när vi väl kom ner till stranden hälsade hon oss hjärtligt välkomna!
I övrigt förflöt dagen ungefär som igår, med den skillnaden att den vind som blåste igår och faktiskt gjorde lite vågor upp på stranden, idag hade mojnat totalt.
Havet nästan inte en krusning och det var varmt!
I och bada, upp och torka, svettas ymnigt och i och bada. Upp och torka, svettas ymnigt och i och bada. Upp och torka.....

Lunch i baren igen, kaffe Fredo under parasollet och så hem för att packa.

Ner på stan för en sista middag hos Kostas.
Hustrun åt en Chicken Souvlaki och jag en kalvfilé. Det var lätt det godaste kött jag någonsin ätit! Delad förstaplats med en argentinsk biff på Mallorca förra våren.
Fick bakad potatis till. Ny upplevelse i Grekland för mig. Gott.

Vi tenderar att äta lite senare än många andra, så precis som förra fredagen glesade det ut rätt rejält på restaurangen och Kostas kom och satt hos oss en bra stund.
Vi hade redan förra gången pratat om en kompis till honom som jobbar på Dunkers i Helsingborg som vi ska gå och hälsa på och skoja lite med ...

Vi pratade mycket om säsongen och vad de gör till vinter osv. Resa "hem" till Sverige och hälsa på kompisar i Malmö och Helsingborg, förstås.
Och det skulle fotograferas, både med hans kamera, men också vår, som ett led i skojeriet med hans kompis

När vi gick kom han snabbt ut från spritförrådet med en liten flaska rosé. En sådan trevlig gest!

Ner i hamnen för en sista drink och folktittande.

Sent i säng för en tidig morgon i morr'n.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2019-09-27, 10:07
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Kos istället för Kos

Fredag
Upp ganska tidigt, men vi lyckades i alla fall få en kopp kaffe på hotellet innan bussen kom och hämtade oss.
Vi var först på och fick en rejäl sightseeing under en timme, ut på landet och ner till Psalidi (huh! ) innan bussen körde in i stan igen och fem minuter från vårt hotell

Nähä, nu har vi checkat in och jag står på shuttlebussen....
Där gick den och nu sitter jag minsann på planet också.

Det är väl "my cue", så nu checkar jag ut!


/Z
Svara med citat
  #28  
Gammal 2019-09-27, 13:21
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Kos istället för Kos

Tack Zappa!
Det har varit en fröjd att läsa dina rapporter!
Så sugen man blir på ett nytt besök på Kos.
Hoppas ni får en fin landning..för det är väl dax i detta nu
/ Kajja
Svara med citat
  #29  
Gammal 2019-09-27, 15:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kos istället för Kos

Tack snälla Zappa för dina rapporter!

Ska läsa ikapp när jag har bättre uppkoppling, är segt som sirap där jag sitter just nu.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2019-09-27, 16:50
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Kos istället för Kos

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Tack Zappa!
Det har varit en fröjd att läsa dina rapporter!
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack snälla Zappa för dina rapporter! p

Tack för snälla ord. Kul om det har kunnat glädja någon. Kände att det var dags att betala tillbaka lite.

Epilog:
Kom på att jag inte var riktigt klar än, så ni får stå ut med ännu ett inlägg

Tänkte jag skulle sammanfatta vår upplevelse av Kos och jämföra lite med andra resor vi gjort.

Jag var som sagt var på Kos - 91 och det är en milsvid skillnad på både resa och resmål.
Vi hade förstås en annan dygnsrytm än vad jag och mina polare hade för 28 år sedan, så kanske vissa aktiviteter pågår fortfarande, men det märkte vi inget av...

Sedan var det ju lite halvt om halvt off season nu, även om det mesta verkar stänga ner först i slutet av oktober.

Jag hade en farhåga att alla skulle vara trötta på alla turister och bara önska att vi åkte hem, men det märkte vi inte alls av. Tvärtom var nästan alla (och vissa speciellt, som jag nämnt ovan) exceptionellt trevliga. Hälsade med att ta i hand både när vi kom och gick.
Och det var verkligen inget som kändes konstlat utan genuint intresse av oss som personer.

Vi har oftast varit på mindre exploaterade öar (om det nu finns några sådana kvar, men oftast utan charter från Sverige i alla fall) om man bortser från Naxos som vi verkligen haft som vår favorit ganska länge.
Senast har vi dock besökt både Samos, Skiathos, Skopelos och visst, de har också mycket turism. Men även om Samos ändå var fantastiskt trevligt, håller vi kykladerna som allra bäst och mysigast.

Även om vi normalt sett ligger i sanden var det ganska bekvämt med solsängar. Kanske har vi blivit bekvämare med åren? Nej, inte åttiotre, femtiotre!
Fast jag är nog för snål, smålänning som jag är, att betala 7-10€ per dag för att befinna mig på stranden. Men med tanke på att vi hittade ett gratis, juste ställe med bra faciliteter var valet ganska enkelt.
Jag älskar musik, särskilt jazz och rock, men skvalet från högtalare på stranden hade jag gärna varit utan. Vågskvalpet är den ljuvligaste musik.
Och näst efter dansband och svensktoppsmusik är nog latino det jag har svårast för. Och att då ligga en hel dag och höra klassiska hits i latinocover! Nä...
De bytte dock musik de olika dagarna, så någon annan dag var det reggeacovers. Bättre, men har ni hört "The final countdown" i reggeaversion har ni hört mer än ni behöver. Jag lovar!!

Lång utvikning...

För att sammanfatta; det är en annan atmosfär på Kos jämfört med många mindre öar. Mer människor och turistanpassat. Mindre "genuint" som jag vet att många eftersträvar. Men även om man vill tro att man är den enda turisten på något ställe är det ju inte så. Allt handlar ju om turism till syvende och sist.
Och jag tror i ärlighetens namn ingen vill vara enda turist någonstans.
Men visst, Kos är nog mer exploatera än många andra öar.
Å andra sidan, jämför man med många områden i Italien, Frankrike och Spanien (säkert Asien också, men där har vi ingen erfarenhet) är exploateringen av Kos inte exceptionell på något vis.
Det handlar fortfarande om småskaliga, lågbyggda Grekland som vi älskar!

Däremot, om man som vi var den här gången, är ute efter en resa till Grekland som går snabbt och enkelt att ta sig till (sitter i detta nu redan i favoritfåtöljen hemma) på ganska få timmar, kan vi verkligen rekommendera Kos.
Fina stränder, lika ljuvligt vatten och god mat som på andra öar.
Och en mycket bra stadsstrand.

Och fantastiska generösa, trevliga människor!

Inte alls omöjligt att det blir Kos någon mer gång, även om nästa resa nog blir kykladerna igen.

Säsongen var bra, även om känslan av Grekland för mig handlar mycket om att sitta ute på balkongen/restauranger utan extra kläder. Jag älskar värmen!!
Och även om de sista dagarna var helt ok, hade jag nog föredragit några veckor/en månad tidigare om man vill åka lite off season. Men det är ju en smaksak.
Det är ju förstås skönt att komma till bra, om än inte "bäst", värme när Sverige har börjat gå mot höst.

/Z

Senast redigerad av Zappa den 2019-09-27 klockan 16:56.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2019-09-27, 23:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Kos istället för Kos

Tack Zappa för den fina sammanfattningen. Intressant läsning om dina slutsatser. Känner att vi har en del likheter i smak och tycke. Vi väljer i stort sett alltid att resa i "semi-off-season", dvs september eller månadsskiftet maj-juni. September håller vi som absolut skönaste månaden i medelhavsländerna.

Vad gäller "musiken" på stranden så är det för oss vågskvalp och/eller havets brus som gäller. Fy vale för högtalare på stranden och dess barer, oavsett vilken musik det är. Och det leder vidare till villigheten att betala för solsängar på stranden. På tre av våra fem favoritöar är det ingen som ber om någon betalning för solsängarna, oavsett om man käkar något eller ej. På de bägge andra öarnas stränder är det tveklöst värt några euro för att ligga skönt och få lyssna till "naturens musik".

Intressant att läsa om att ni valde att tänja lite på gamla gränser och prova något utanför den egna komfortzonen. Det blev ju riktigt bra!

Kul att få jämföra med dina reflexioner! Tack för rapporter!

Masse
Svara med citat
  #32  
Gammal 2019-09-30, 15:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kos istället för Kos

Tack för intressant slutrapport Zappa!

Det där med musik på stränderna verkar bli allt vanligare. Tyvärr. "The final countdown" i reggeaversion är inte direkt vad jag längtar efter ett höra, inte originalversionen heller för den delen.

Jag har delade känslor för Kos. Gillar Kos stad mest faktiskt. Maten är överlag väldig god och människorna är - precis som du skriver – fantastiskt generösa och trevliga. Trots att det är en ö med hur många turister som helst. Stränderna är ju helt fantastiska, men jag är tämligen ointresserad av sandstränder.

Var flyger ni ifrån?

PS. Grattis på födelsedagen.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2019-09-30, 19:02
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Kos istället för Kos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
"The final countdown" i reggeaversion är inte direkt vad jag längtar efter ett höra, inte originalversionen heller för den delen.
Eller hur

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Var flyger ni ifrån?
Vi bor i Helsingborg, så Kastrup. 60 min dörr-dörr

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
PS. Grattis på födelsedagen.
Tack!! 😊
Svara med citat
  #34  
Gammal 2019-10-01, 13:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kos istället för Kos

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Vi bor i Helsingborg, så Kastrup. 60 min dörr-dörr
Helt perfekt! Jag undrade eftersom du håller på Tingsryd, och trodde att du bodde krokarna. Jag flyger oftast också från Kastrup, men det tar tid att åka dit, och planen går oftast på morgon, så det är långt ifrån bra. Nu flög jag från Kalmar, och dit tar en dryg timme med bil. Gillar att det är en liten flygplats, inte lika mycket stress.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2019-10-01, 18:46
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Kos istället för Kos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Helt perfekt! Jag undrade eftersom du håller på Tingsryd, och trodde att du bodde krokarna.
Första 18 åren!
Sedan har det blivit en kort sväng om Linköping och sedan Skåne för hela slanten. Och Helsingborg sedan - 92, så precis passerat mer än halva livet i Helsingborg

Men man kan hålla på Tingsryd var man än bor, eller kommer ifrån
Svara med citat
  #36  
Gammal 2019-10-02, 13:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kos istället för Kos

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Men man kan hålla på Tingsryd var man än bor, eller kommer ifrån


På tal om Kos, besökte ni byn Zia?
Svara med citat
  #37  
Gammal 2019-10-02, 22:23
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Kos istället för Kos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg


På tal om Kos, besökte ni byn Zia?

Jodå, du har inte läst ifatt än förstår jag....

https://www.kalimera.nu/forums/showp...7&postcount=19

Fast I ärlighetens namn, bara en kort notis.
Fin by men lite för mycket kommers. Och vi kom för sent och ville hem i tid, så vi var nog inte där mer än en lite dryg timme.

Men det var fullt tillräckligt.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2019-10-03, 13:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kos istället för Kos

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Jodå, du har inte läst ifatt än förstår jag....

https://www.kalimera.nu/forums/showp...7&postcount=19

Fast I ärlighetens namn, bara en kort notis.
Fin by men lite för mycket kommers. Och vi kom för sent och ville hem i tid, så vi var nog inte där mer än en lite dryg timme.

Men det var fullt tillräckligt.
Jag hade läst, men glömt bort.

Många i vår FB-grupp skriver att de älskar Zia, och jag kan inte förstå det, Zia är för mig en enda radda souveniraffärer. Nästan som en saluhall. Fattar inte vad det är som gör att så många skriver upp byn. Men det finns ju inte så många byar på Kos som inte är starkt påverkade av massturism.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2019-10-03, 23:20
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Kos istället för Kos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Många i vår FB-grupp skriver att de älskar Zia, och jag kan inte förstå det, Zia är för mig en enda radda souveniraffärer. Nästan som en saluhall.
När vi kom dit stod det en skylt "Road open" och vi hade ju bara moppe. Så det är ju enkelt att vända (älskar köra moppe så man kan ge sig ut på vilka småvägar som helst utan att vara orolig att behöva backa tre kilometer... ) men vi körde ändå inte in, kändes som att det var en gågata. Så vi parkerade på parkeringen innan byn och gick in.
Visade sig senare att vi enkelt kunnat köra in. Kom bussar körandes mellan "marknadsstånden".
Kanske är det också bara ett resultat av turistifieringen och kommersialiseringen, men annars tyckte jag det var det mest fascinerande med Zia. En by mitt uppe i bergen som hade en så cool gatubeläggning den hade. Nästan som ett vackert salsgolv.

Fräckt tyckte jag. Men om en gatubeläggning är det mest fascinerande, så...
Svara med citat
  #40  
Gammal 2019-10-04, 13:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kos istället för Kos

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Fräckt tyckte jag. Men om en gatubeläggning är det mest fascinerande, så...
Kunde inte sagt det bättre själv.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT