Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-11-09, 11:58
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Bilkörning

Sitter vid köksbordet och tänker på att
jag vågade köra bil på Samos,har i alla
år suttit bredvid och hmm,kört!!
Eftersom min kamrat aldrig varit på ön
så ville jag visa mycket,vi åkte upp till
Vourliotes en dag,bort till klostret och
en bit till.Utsikten från farmen är sååå
häftig.Sen gick vi runt nere i byn och
skrota en stund,åt lunch inne på torget

Pia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-11-09, 13:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Bilkörning

Låter som bra körning och en trivsam dag!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-11-09, 13:43
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Bilkörning

De här var en bra dag som gudsonens
ena pojke brukar säga,men då gäller
det skoterkörning🙂
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-11-09, 21:19
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Bilkörning

Att köra i Grekland gillar jag. Har kört en hel del på Samos också. Tycker ofta att greker är riktigt bra bilförare (om man bara släpper förbi dem), de känner ju vägarna. Inte som vi turister som måste ta det lite lugnare eftersom vi inte vet vad som finns bakom kröken.....
Catlady, som drömmer om att "äta" mil till Delphi eller Monemvassia igen........
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-11-09, 21:45
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Bilkörning

Håller med Catlady. Älskar att köra bil, har alltid gjort det. Det har blivit många mil i Grekland och det har aldrig varit några problem. Friheten att ta sig dit man vill är ju en fördel och ju krångligare vägar desto roligare. Ser fram emot nya äventyr förhoppningsvis på Ikaria nästa år.
Kerstin som längtar och reser i fantasin.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-11-10, 09:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Bilkörning

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Tycker ofta att greker är riktigt bra bilförare (om man bara släpper förbi dem), de känner ju vägarna. Inte som vi turister som måste ta det lite lugnare eftersom vi inte vet vad som finns bakom kröken.....
Hehe, det påminner mig om när vi var på Amorgos och jag fick "hyrlåna" hyresvärdinnans japanska jeep. Alla öbor hälsade när jag kom körande och de små hyrbilarna körde in till kanten, då de antagligen trodde det var en grek som ville fram. En sällsam upplevelse.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-11-10, 23:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Bilkörning

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
då de antagligen trodde det var en grek som ville fram. .......

/Netwolf
...... och då gäller det ju att man håller undan om man är turist!

Ha ha! Skämt åsido. Min mesta erfarenhet av trafiken i Grekland har jag från skotersadeln. Och den är positiv. Har nästan alltid upplevt att den inhemska biltrafiken varit väldigt omtänksam och försiktig. Ofta valt att avvakta bakom skotern och vänta med omkörning tills det kunnat ske utan risk.

Undantagen stavas dels Kreta som kanske pga mycket tät och intensiv trafik ibland kunde vara häftig. Det andra undantaget är Leros. Har ingen aning om varför. Det är ju en liten ö och då brukar det gå lugnt tillväga. Men på Leros körde de flesta som om de hade stulit bilarna och gatorna var trånga. Men det blev ändå inget problem eftersom det var kort mellan byarna och apostlahästarna klarade resorna.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-11-11, 08:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Bilkörning

Håller med dig om undantagen, Masse. Kreta kan förklaras lite av att det nästan är ett eget land med "motorväg". Leros är en gåta för mig oxå. När vi tog taxi till Panteli, så var jag nästan tvungen att kolla bakåt för att se om vi hade en polisbil efter oss..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-11-11, 12:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Bilkörning

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Leros är en gåta för mig oxå. När vi tog taxi till Panteli, så var jag nästan tvungen att kolla bakåt för att se om vi hade en polisbil efter oss..
Ha ha ha! Det får mig att minnas när vi missade färjan vid hemresan från Leros. Satt i hamnen i Agia Marina med besked om att båten skulle gå därifrån. Strax före avgång får jag veta att den ska avgå från Lakki. Haffade en taxi och förklarade läget. Bad honom att så snabbt som möjligt ta oss dit. Och om man ber en taxi på Leros att köra extra fort, ja då får man hålla i sig. Då gick det undan på riktigt. Vi kom dock helskinnade fram till Lakki, men i lagom tid för att se aktern på båten försvinna ut ur viken. Så kan det gå ibland!

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-11-13, 17:51
Stumpan52 Stumpan52 är uppkopplad nu
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Kristianstad
Inlägg: 79
Standard Sv: Bilkörning

Hej!
Kom och tänka på nåt vi var med om på Leros i mitten av 80-talet. Vi mötte nåt som såg ut som en rullande höstack! Långt inne i stacken syntes en farbror på moped!
En annan gång var det nån som varit och hämtat en dörr hos snickaren. Enklaste sättet få hem den var tydligen att sätta dörren tvärsöver sadeln på vespan och sen sätta sig och köra. Ingen av dem körde fort och det var inte så många andra på vägen så jag hoppas de klarade sig hem!
Hanna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT