Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-09, 19:42
idaho idaho är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Alingsås
Inlägg: 4
Standard skiathos juni 2011

Halloj!
Är det någon mer som åker ner i mitten på juni?
Tips på stränder och restauranger?

Tack på förhand
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-06, 08:24
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: skiathos juni 2011

Runt Skiathos finns så mycket fina stränder. Det är bara att välja. Du kommer inte bli besviken.
Restauranger detsamma. Maria pizza är känd för sina pizzor sen finns det fiskrestauranger nere vid kajen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-06, 10:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: skiathos juni 2011

Jag vet inte vad ni har för erfarenheter av grekisk mat men om ni inte vågat er på det grekiska köket fullt ut tycker jag ni ska välja tavernor som erbjuder traditionell grekisk mat. Ungsbakad get, kyckling med ungsbakad potatis med örter och citron, grillad lever, stifado av nöt eller kanin, briam som är en ungsbakad grönsaksrätt, rödbetor, fava, get och fårost, gigantes, olika rätter av lamm, bekri meze, olika rätter av zuccini listan kan göras hur lång som helst på alla grekiska läckerheter som finns.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-06, 16:31
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: skiathos juni 2011

Citat:
Ursprungligen postat av idaho Visa inlägg
Tips på stränder och restauranger?

Tack på förhand
Stränder finns det gott om så det räcker och blir över... Mina favoriter är Koukounaries, Banana, Abelakia beach, Ag Paraskevi (hpl 16) och ön Tsougria (badbåt går från Skiathos stad och från Achladies).

Restauranger finns det också gott om... Thessaloniki i Meg ammos, Poseidon en liten bit från meg ammos, edem (längs huvudvägen i meg ammos), Asprolithos (inne i Skiathos stad) och Dionysos (också denna i Skiathos stad)...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-06, 18:40
Cinderella Cinderella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: skiathos juni 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Stränder finns det gott om så det räcker och blir över... Mina favoriter är Koukounaries, Banana, Abelakia beach, Ag Paraskevi (hpl 16) och ön Tsougria (badbåt går från Skiathos stad och från Achladies).

Restauranger finns det också gott om... Thessaloniki i Meg ammos, Poseidon en liten bit från meg ammos, edem (längs huvudvägen i meg ammos), Asprolithos (inne i Skiathos stad) och Dionysos (också denna i Skiathos stad)...
Klick, hur kommer man till Abelakia? Buss? I så fall, vilken hållplats? Är det samma hållplats för stränderna Ag Paraskevi o Kolios beach?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-03-07, 07:16
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: skiathos juni 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Cinderella Visa inlägg
Klick, hur kommer man till Abelakia? Buss? I så fall, vilken hållplats? Är det samma hållplats för stränderna Ag Paraskevi o Kolios beach?
För att komma till Abelakia måste man åka buss till koukounaries (änd-hållplatsen) istället för att gå ut till stranden går man uppför en backe förbi kiosken. Sedan svänger man av vänster och går tills man kommer till ett nerlagt hotell och går förbi detta. Man kommer till en ganska brant trappa och sen är man på stranden... Den är värt all möda
Kolios ligger inte på samma hållplats som ag Paraskevi... om jag inte missminner ligger nog Kolios innan ag Paraskevi.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-03-07, 10:09
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: skiathos juni 2011

Hej!

Kolios ligger vid hpl 14 och Agia Paraskevi vid hpl 16.
Om jag får ge en personlig åsikt så har Abela beach blivit lite förändrad... till det sämre. Från en paradisstrand till en "pop-strand". Nejdå, jag har inte blivit en gammal gubbe ännu, jag har små barn osv, men jag tycker att det är skönt när det är lite lugnt ...
En annan strand som genomgått en stor scenförändring är Vromolimnos beach (hpl 13). Detta var tidigare en renodlad ungdomsstrand, med hög musik från flera tavernor/strandbarer, men nu har man städat upp här. (Några "höjdare" köpte hus i närheten och blev tydligen störda av musiken.)
De som tidigare höll till på Vromolimnos har tydligen flyttat till Banana beach (hpl 26) & Abela. Dessa 3 stränder är ju i sig kanonfina.
Kolios är ju tvärtemot otroligt lugn. Stranden är oxå jättefin.
Värda ett besök är Maratha (hpl 22), samt Elias & Mandraki i nordost.

//C@nny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-03-07, 10:22
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: skiathos juni 2011

Jag måste hålla med dig Conny om att min gamla favorit Abelakia beach har blivit till det sämre. Man måste förboka solstolar där numera. Inte klokt! Men trots det så är det värt ett besök.

/Jeanette
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-03-07, 10:35
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: skiathos juni 2011

Citat:
Ursprungligen postat av jeabys Visa inlägg
Man måste förboka solstolar där numera. Inte klokt! Men trots det så är det värt ett besök.

/Jeanette
När jag var där behövde man inte detta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-03-07, 10:37
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: skiathos juni 2011

höll på att glömma... En annan strand som jag tycker är bra är ag Eleni som ligger en längre promenad från hpl 25.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-03-07, 10:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: skiathos juni 2011

Citat:
Ursprungligen postat av jeabys Visa inlägg
Jag måste hålla med dig Conny om att min gamla favorit Abelakia beach har blivit till det sämre. Man måste förboka solstolar där numera. Inte klokt! Men trots det så är det värt ett besök.

/Jeanette
Får man inte ligga på sanden eller är hela stranden fullproppad med solstolar. Hu så hemskt. På något vis blir Skiathos bara mindre och mindre intressant ju mer jag läser om ön och tänk jag var nästan på väg att boka en charterresa dit innan jag hittade billiga flygstolar med SAS till Samos.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-03-07, 13:48
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: skiathos juni 2011

Man får ligga på stranden och det finns 66 andra stränder att åka till . Skiathos är paradiset .
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-03-07, 14:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: skiathos juni 2011

Berätta gärna lite mer. Går många att stränderna att nå via buss? Finns det ett bra utbud av god, varierad och vällagad mat för oss som gillar traditionell grekisk husmanskost?

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-03-07, 14:20
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: skiathos juni 2011

Du kan ta dig till cirka 28 st med buss, ett antal med båt och resten med bil eller moppe. Jag upplever att man klarar sig mkt bra på Skiathos med kommunala färdmedel. Det är lite ovanligt men skönt i mina ögon. Det finns mkt god Grekisk mat i dom små gränderna, taverna Mesogia, Alexandros, Ellenikon.
Skicka mig gärna ett privat meddelande om du vill veta mer .
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-03-07, 14:42
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: skiathos juni 2011

Citat:
Ursprungligen postat av jeabys Visa inlägg
Man får ligga på stranden och det finns 66 andra stränder att åka till . Skiathos är paradiset .
Jag kan bara instämma med Jeanette ....
Det fins ingen ö i Grekland som har så många underbara stränder med kristallklart vatten, - på en sån liten yta - som Skiathos!

Det jag jämförde med var hur det var förändrat från alla tidigare resor jag gjort till ön, jämfört med hur det var i somras.
Till det sämre upplevde jag alltså bara Abela & Banana. Vattnet & stränderna var ju tip-top, men inramningen var inte det jag eftersöker. Grekerna själva (även yngre) som jag pratade med i somras gillade ex.vis inte heller utvecklingen på Abela. Dock är ju stranden helt klart värd ett besök.

Det finns ju som Jeanette säger, bortåt 70 stränder på ön, och de flesta är ju helt gudomliga. Ingen som reser till Skiathos blir besviken på stränderna .

//C@nny
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-03-07, 15:09
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: skiathos juni 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Berätta gärna lite mer. Går många att stränderna att nå via buss? Finns det ett bra utbud av god, varierad och vällagad mat för oss som gillar traditionell grekisk husmanskost?

Eva
Skiathos har bara ca 2 mil vägnät. Hyr man ett fordon av något slag så når man de flesta stränderna. Om man nu inte har möjlighet att hyra fordon själv så finns det alternativ:

Har man inte varit på Skiathos så tycker jag att man ska försöka ta sig till Lalaria beach. Den stranden når man enbart med båt. Antingen kan man boka via researrangören, eller oxå så bokar man in sig på någon av de lokala utflyktsbåtarna, som är mycket billigare. Vissa har kombinerade utflykter med Lalaria & gamla huvudstaden Kastro och Kastro beach.
Ett "måste" för mig är oxå minst en tur ut till Tsougrias. Det är ett paradis i sig. Resan kostar 10Euro/vuxen.

Vill man ta sig till Madraki, som oxå är en av de bättre stränderna, och inte har ett fordon så kan man ta bussen till hpl 23. Därifrån promenerar man till stranden, på en av stigarna som leder dit.

//C@nny
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-03-07, 15:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: skiathos juni 2011

Tack för alla tips. Ska spara dessa att plocka fram om det blir en resa dit nästa år.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT