Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-30, 09:47
mollie mollie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 41
Standard Skiathos i juni

Hej!
Jag och min man har bokat en resa till Skiathos den 11 juni, åker med Airtours och kommer att bo på Roula Beach, Megali Ammos. Skulle vara kul att höra om vad andra tycker som bott där. Tips om matställen, stränder, moppe- och båtuthyrning, sevärdheter etc. mottages med tacksamhet.
/Annika
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-30, 12:16
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Skiathos i juni

Grattis!Skiathos är helt underbart!! Bodde på Roula Beach förra året, riktigt bra faktiskt. Vi fick ett rum med underbar utsikt och stämningen på hotellet kändes familjär. En kort promenad genom hotellträdgården så var man framme på stranden.
Jag kan rekommendera att ta lokalbussen och hoppa av vid den busshållsplats ni känner för...det finns alltid en strand i närheten
Restaurang-tips: Dionysos, sväng vänster från huvudgatan strax innan ni kommer fram till hamnen. Annars är taverna Thessaloniki som ligger på Megali Ammos-stranden jättemysig, med fin panoramautsikt över havet
Moppe finns att hyra inne i staden. Ta en båtutflykt som tar er runt ön, till de stränder som bara kan nås via båt.

Ha de gött
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-30, 15:13
mollie mollie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 41
Standard Sv: Skiathos i juni

Tack för ditt svar!
Det låter jättebra alltihop, tar med mig dina tips på resan.
/Annika
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-30, 18:43
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Skiathos i juni

Hej Mollie!
Grattis till ett bra val, Skiathos är en helt fantastisk ö
Moped finns att hyra Meg ammos (längs huvudvägen) men det har jag aldrig testat själv!
På Skiathos finns massor av underbara stränder... Några av mina favvisar är Ag Paraskevi (hp 16), Koukounaries (ändhållplatsen), Abelakia beach (ändhållplats och gå mot banana men sväng av till vänster) och Tsougria. Det går båtar till Tsougria från Skiathos stad.
När det gäller taverna tips kan jag rekommendera Asprolithos, Dionysos (som Lajsa också nämnde) och Twilight som finns längs meg ammos stranden... Håller också med Lajsa om taverna Thessaloniki

Trevlig vistelse!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-11-01, 11:28
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Skiathos i juni

Mollie, ni kommer säkert att få det alldeles fantastiskt på denna pärla till ö. När det gäller stränder och restauranger så finns här mängder att välja mellan så ni behäver varken gå omkring hungriga eller obadade. Skiathos står i en klass för sig när det gäller stränder. Mina favoriter är Mandraki, Elias, Krifi Amos och Agia Eleni. För att komma till de två första hoppar ni av på busshållplats nr 23 och för de andra två är det hållplats 25 som gäller.

När det gäller tavernor så instämmer jag i vad Klick sa, Asprolithos är en riktig höjdare. Restaurang 1901 är en annan favorit, mysigt belägen i de trånga gränderna bakom den gamla hamnen. Skulle ni bara känna för en Gyros och öl en kväll så gillar jag "No name", ett gyroshak som ligger på en liten avstickare från Papadiamantis. Även om det blir mycket folk på kvällen så är det aldrig fel att börja aftonen med en drink på "bartrappan" som ligger vid den gamla delen av hamnen och är en trappa fylld med färglada kuddar och småbord. Ett perfekt ställe att bara sitta och njuta av en god drink och studera människor. Ett annat ställe som serverar goda drinkar är Barfly, ganska nära bartrappan.

Kolla gärna på mina bilder från Skiathos.

Gratulerar till ett lyckat ö-val!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-11-01, 13:37
anna73 anna73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Rimbo
Inlägg: 123
Standard Sv: Skiathos i juni

Vad härligt och vad avundsjuk jag blir!! Var på Skiathos för första gången i september och det blev snabbt en favorit, har varit på en hel del ställen i Grekland genom åren. Fantastiska stränder och underbar stad!
Instämmer om Thessaloniki, jättegod mat, bra service och vilket läge! Skönt oxå att inte behöva ta sig in till Skiathos stad varje kväll. Våran favoritstrand blev Banana Beach! Ha en jättetrevlig resa! Själva sviker vi Grekland i år och far till Turkiet..... om vi inte tar en sista minuten till Skiathos utan barn och far runt till alla stränder på vespa som vi pratade om.........och äter på alla fina restaurangerna i gränderna i lugn och ro!

Anna
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-11-10, 12:15
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Skiathos i juni

Hej Mollie!

Senaste besöket för mig var nu i somras, efter några års överhopp. Vissa förändringar hade skett, men det mesta var sig likt.
Ett måste i min värld är ju Tsougrias. Ett litet paradis. Det går båtar, tror det är kl 10,11 och 12, från hamnen. Det kostar 10 Euro/pp. Hemresan kan man välja olika tider på oxå.
Annars så gillar jag Elias&Mandraki på västra sidan som är ganska lugna. Efter busslinjen tycker jag om Maratha och Kolios. Några av de bästa stränderna är väl annars Banana och Abela, men där har det kanske "kommersialiserats" lite mycket runt tavernorna... Turistfällan är väl Koukonaries beach, men stranden är ju annars fantastiskt fin...

Tavernorna som har nämnts är ju bra. I övrigt så gillar jag fiskrestaurangen Alexandros i gamla stan och Hellenikon (oxå gamla stan). På båda dessa spelades man dessutom Grekisk live-musik.

Vad gäller utflykter så är väl Kastro och Evangelistria de bästa, utöver att åka runt ön med båt förståss

//C@nny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-09, 19:38
idaho idaho är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Alingsås
Inlägg: 4
Standard Sv: Skiathos i juni

Hej!
Vi åker oxå till Skiathos i juni och kommer bo på megali ammos. Vi var där förra året och tyckte det var jättebra. Att bo i Megali Ammos var perfekt. Lugnt och skönt, nära till strand och stad, även om man självklart ska åka runt och hitta andra stränder.
Vi hyrde fyrhjuling vilket funkade utmärkt, speciellt som vissa vägarna var väldigt smala och det hade varit läskigt att åka där med bil.
Favvostranden:Tsougria och agia elena
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT