Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-08-22, 12:14
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man - lite mitt emellan

Strax före hemresan skaffade vi oss nya erfarenheter av det grekiska polisväsendet. Trots min skadade vad, som smärtade svårt vid förflyttning, gick det bra att köra bil. Ylva hade också gå-problem på grund av höft och rygg. Vi hade en vattenräkning att betala och ville också säga ”Hej” på ”Posten” tre dagar före avfärden.

Bilen parkerades utanför kommunalhuset, men på en blå plats avsedd för handikappade. Efter snabbt uträttade ärenden kunde vi, 30 m från bilen, se att en kommunal polis kliver in i sin bil, utan att låtsas höra mina rop! Naturligtvis satt det en lapp på rutan och båda registrerings-skyltarna var borttagna! Enligt parkeringslappen skulle det inte kosta något, att återfå skyltarna, men var? Nu visade Ylva sin krigaranda och började striden på det kommunala kontoret. Där fick hon upplysning om att besöka polisen 250 m bort. Där blev beskedet, att det var den kommunala polisens ärende (400m). Väl där bad hon en dam om hjälp.

Efter telefonkontakt, anlände en polis som övertog ärendet. Han ville se våra flygbiljetter, innan han kunde lämna ut våra skyltar. Det fick bli dagen därpå, då Ylva fick fylla i ett formulär, dikterat av ovan nämnda polis. På den rad, där det stod 0 €, ändrade han till 40 €. Den vänliga damen följde Ylva till kommunalkontoret för betalning och därefter åter till den kommunala polisen, där hon fick lämna över kvittot på betalningen och återfå skyltarna. Kafkaliknande byråkrati!
Men Ylva fick språk-och benträning.

Under tiden letade jag parkering och väntade i bilen med värkande ben. Då dök två hotfulla personer upp, som visade sig vara poliser! Följande konversation följde, ilsket och högröstat i kort förskönad version:
”Jag såg dig, när du åkte från Koutsounari i morse, så vi har följt efter dig. Om polisen har tagit dina skyltar, får du inte flytta bilen. Om du överträder det, kan du åka i fängelse!”
”Men min hustru är nu på polisstationen med alla papper och kommer tillbaka om 5 minuter med skyltarna”.
”Du får inte förflytta dig från platsen du står, utan skyltar påsatta”.
”Om ni inte hade varit så aggressiva från början, hade jag sluppit bli så arg och säga till er, att ni uppträdde ohövligt. Hur skulle jag kunna känna till de grekiska bestämmelserna, när ingen berättat för mig. Så här fungerar det inte i Sverige”.
Nu ville de se mitt körkort och kommenterade:
”Med skadad fot, borde du inte köra bil utan ta en taxi”!
Mitt sluttips till dem blev, att de skulle visa större vänlighet mot äldre! Själv fick jag vara glad över språkträningen och att slippa fängelse.
När de kört vidare, dök Ylva upp efter någon minut med våra registreringsskyltar. Lagöverskridande körde vi hemåt med dem i kupén och fick dem monterade på närmaste verkstad.

Efter lång bortovaro kan mycket hända! Då vi satte nyckeln i dörren, hemma i Östersund, visade det sig att elen delvis var borta. Det hade varit hantverkare i lägenheten, men termosäkringarna hade inte löst ut. Kyl/frys hade ingen el (tack och lov för en mängd kylklampar), och några kg älgkött var halvtinat. Det gjorde att jag fick starta storkok på älg på kvällen. Riksbyggen kontaktades (innan vi hunnit köpa ny frys) och hjälp anlände snabbt. En fas på huvudsäkringen hade ”gått” i källaren!
Diskmaskinen gick inte köra (klarade jag av själv), centraldammsugaren pajade (ny motordel köptes), tvättmaskinen väntar vi fortfarande på hjälp med, är väl tillräckligt?

Ylva har slutat med gym-och ryggträning, men är den som kan gå längre för att veckohandla. Jag haltar och måste träna upp benet och gymmar därför och börjar återfå balansen. Gråstarrsoperationer är snart avklarade! Vi har klarat oss utan bil, men har tack vare en vänlig granne, kunnat åka lokalt några gånger för besök på apotek och läkarmottagning.

Nu ser vi fram emot vår nästa period på Kreta, men är nöjda över våra månader här i svalare sommarklimat!

/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-08-22, 13:04
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Er man - lite mitt emellan

Tack, Jannis, som alltid så läsvärt och intressant!
Fast, oj oj, mycket trubbel på en gång.........
Ni är ena riktiga kämpar båda två!
Catlady, som önskar er en härlig "vintersäsong" på vackra Kreta........
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-08-22, 17:29
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Er man - lite mitt emellan

Ja oj oj oj vad mycket som hände för er! Hoppas allt blir bättre efter allt detta!

Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-08-22, 18:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Er man - lite mitt emellan

Jag är full av beundran Jannis! Vilka fighters ni är!
Grekiska poliser, kommuntjänstemän med flera tycks inte riktigt fattat vilka det är som de ger sig i kamp med. Men de blir väl varse vartefter får man hoppas (eller .... De borde väl redan ha fattat vid det här laget. Ni har ju varit där ett tag!)

Än en gång ..... varmt tack för dina underhållande rader! Ser mycket fram emot nya månadsbrev!

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-08-23, 07:53
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Er man - lite mitt emellan

Oj oj, säger jag med...

Tack för en ännu intressant månadsrapport, ser verkligen fram emot er nästa vistelse till hösten/vintern. Stort tack från mig!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-08-23, 09:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Er man - lite mitt emellan

Oj, det var mycket trubbel, både på Kreta och i Sverige. Ibland har man otur.

Tack för rapport!

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-08-25, 08:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Er man - lite mitt emellan

Verkligen en annorlunda upplevelse! Det kan vara STOR skillnad på Sverige och Grekland!

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-08-27, 09:29
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man - lite mitt emellan

Nej, greker upphör aldrig att förvåna! Europas vänligaste människor kan bli översittare, när de får chansen.

Scenariot var: 1) Följa efter oss med bil för att ta fast oss. 2) Konfrontera mig aggresivt för lagöverträdelse. 3) Hota med fängelse! 4) De bad inte om ursäkt, för att ha spelat över mot en gammal, halt men från början arg utlänning!

Att inte få förflytta sin bil utan skyltar, tror jag var en lögn. Vid ett annat tillfälle för många år sedan, tog polisen våra skyltar, eftersom en kvinna i baksätet inte hade bältet påsatt. Vi fick fortsätta och skyltarna kunde vår vän Nikos lösa ut, då han betalade böterna dagen efter.

Hade vi i stället träffat poliserna en kväll på en taverna, hade de varit snälla, glada, kanske bjudit på en öl och uppskattat att vi pratade grekiska tillsammans!
/ Jannis
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT