Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-03, 09:34
Bengtsson Bengtsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 19
Standard Venia studio i Lassi

Hej!
Vi letar rum på Kefalonia och har blivit erbjuden 2 rum på Venia, ett i den separata byggnaden med patio. Det andra i bottenvåningen av huvudbyggnaden med uteplats i vinkel. Ni som varit där, vilken lägenhet är bäst?
Tack på förhand från en so har svårt att bestämma sig!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-03, 13:16
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Hej!

Jag har inte bott just där, men i närheten. (Även i år på samma ställe). Det ser iaf jättefint ut och ligger bra till.
Jag hittade en äldre tråd där jag kopierade en text som kanske kan vara till nytta:
(länken till tråden ligger under texten)

//C@nny

Plockar upp en gammal tråd...
För jag antar att Lasselissa både rest och kommit hem vid det här laget .., men jag satt nyss och laddade upp ljuvliga semesterbilder!
Och eftersom jag bodde på Venia i somras vill jag bara tipsa om det för alla er som planerar en resa nästa år. Jag bokade direkt med dem via mejl efter att ha kollat deras hemsida. Och utsikten som vi fick överträffade verkligen det som fanns på hemsidan. Vi fick en lägenhet som hade en vinklad balkong med havsutsikt från båda hållen. Enligt ägaren bokades det rummet vanligtvis upp ett år i förväg. Men eftersom vi var där i början av juli hade väl inte värsta ruschen börjat, så vi hade tur. Venia har fram till för bara något år sedan endast funnits med som utbud hos engelska charterarrangörer. Så därför inte så välkänt ännu.
Vi fick ett toppboende för 40 euro per natt med AC inkluderad. Men man man ska komma ihåg att det är en enkel standard (inredning, möbler, sänglinnen osv), dock rent och fungerade.

För övrigt kan jag bara hålla med alla ni som säger att det påminner om Skiathos som varit min favoritö. Kefalonia var verkligen en toppenö och jag kommer åka dit igen.

Avslutningsvis..., Captains table vid hamnen i Argostoli - fy säger jag bara. Sirtaki i Lassi, nja...hellre den trevligare och lugnare Nefeli mitt emot. Och sedan, ett fordon är ett måste för att kunna uppleva denna fantastiska ö. Vi klarade oss bra med en 125 cc moppe och kunde glatt konstatera att trafiken inte var så hetsig som på Skiathos och vägarna riktigt bra. Det gick till och med att komma fram till så gott som alla stränder, stora som små.

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=21834
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-03, 16:31
Bengtsson Bengtsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Tack, Conny!
Det blev den i huvudbyggnaden, det visade sig att det var med balkong så jag slog till. Det kommer att bli jättebra.
Vilket är ditt favoritställe, du skrev att du brukar bo i närheten.
Anette
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-03, 19:58
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Citat:
Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
Tack, Conny!
Det blev den i huvudbyggnaden, det visade sig att det var med balkong så jag slog till. Det kommer att bli jättebra.
Vilket är ditt favoritställe, du skrev att du brukar bo i närheten.
Anette
Hej Anette!

Grattis! Jag kollade in hotellet på hemsidan, och det så ju trevligt ut med fin utsikt mm.
Vi ska bo på Irini som ligger lite snett ovanför ert hotell. Vi bodde där senast 2009. Jag kan inte säga att det är ett favorithotell, men det ligger bra till i förhållande till Argostoli. Hotellet är bra, det är 2-rumslägenheter, och har fin utsikt, då det ligger ganska högt upp. Nackdelen är väl just backen uppför, men jag har varit med om betydligt värre. Det blir också en bit att vandra när man ska till Makris & Platis, men det är ju bra att röra på sig efter all mat & dryck . Vi har även fri tillgång till hotell Sissy´s pool.
Av alla hotell jag bott på i Lassi så var väl Liberata det finaste, men mördarvägen upp till hotellet är alldeles åt fanders ...
Bäst har jag nog trivts på hotell Silo bredvid Thalassa. Jag har bott på ett par bottennapp oxå, både i söder och på norra sidan, men de kan vi glömma ...

När ska ni resa ner?

//Conny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-04, 09:18
Bengtsson Bengtsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Vi kommer att vara där över midsommar, borde vara bra väder där då. Vi har inte varit på Kefalonia förut så det ska bli spännande att hyra bil o utforska denna ö. Det finns ju många fina byar och stränder att åka till. Är det bäst att hyra bil i Lassi eller på flygplatsen?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-04, 09:30
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Hej!

Vi åker ner alldeles i början av juli. Antar att ni rest hem då.

Av ren slentrian så brukar jag anlita CBR i Lassi, det ligger mitt i byn, vid enda bankomaten . Jag tycker att de hittills haft humana priser. De äger bilarna själva och kan därför erbjuda en helt komplett försäkring. (utan tusen andra pålägg). Det är väl bara nyckeln som inte kan försäkras.

Billigast är dock att söka & boka via nätet, hemifrån. Det finns flera bolag att anlita och du kan få bilen levererad till flygplatsen.

//Conny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-04, 21:21
Bengtsson Bengtsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Venia studio i Lassi

CBR låter bra, jag hyr gärna av mindre lokala företag, kul att gynna dem. Priset några euro hit eller dit spelar ingen roll bara man får bra service och kan lita på de man hyr av när det gäller försäkring mm. Har du fått bilen levererad till flygplatsen, kan man maila till dem på förhand?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-04, 21:55
Bengtsson Bengtsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Jag hittade CBR:s sida så saken är klar, tur att nätet finns!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-04, 23:56
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Citat:
Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
Jag hittade CBR:s sida så saken är klar, tur att nätet finns!
Låt dig inte luras av CBR då de har högre pris än du hyr på nätet av andra uthyrare som har åter koppling till CBR med ett lägre pris på 5 - 10 euro/dag. Jag har kollat dessa under flera år och haft priser per dag på mellan 19 - 22 euro per dag och haft bil från CBR.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-05-05, 08:27
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Citat:
Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
Jag hittade CBR:s sida så saken är klar, tur att nätet finns!
Hej igen!

Som jag skrev så finns det ju flera billigare uthyrare om man bokar via nätet ...
Men det har bara blivit så att jag anlitat dem... hittills iaf.
De har ju enligt utsago en i stort sett komplett försäkring i priset. Det som skiljer dem från många andra är ju att de oxå äger sina egna bilar som påverkar detta.

Ha en jättetrevli resa!
Hör gärna av dig om ni undrar över något annat. Du kan använda PM el mail om du vill.

//Conny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-06-17, 17:21
lasslax lasslax är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 19
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Låt dig inte luras av CBR då de har högre pris än du hyr på nätet av andra uthyrare som har åter koppling till CBR med ett lägre pris på 5 - 10 euro/dag. Jag har kollat dessa under flera år och haft priser per dag på mellan 19 - 22 euro per dag och haft bil från CBR.

PANAKAKIS
Hej,

Var hittar jag hyrbil för 20 Euros?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-06-17, 22:55
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Citat:
Ursprungligen postat av lasslax Visa inlägg
Hej,

Var hittar jag hyrbil för 20 Euros?
När ska ni åka så tar jag fram ett allternativ.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-06-18, 17:06
lasslax lasslax är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 19
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
När ska ni åka så tar jag fram ett allternativ.

PANAKAKIS
Hej Panakakis,

Tack för svaret. Vi skall vara i Lassi mellan 9de juli och 23je juli, men jag tänkte ha bilen kanske de sista 4-5 dagarna. Det var snällt att erbjuda hjälp, men lägg inte ner alltför mycket energi på det!

Och eftersom du kan ju området väl, jag skulle gärna fråga dig om det jag la upp på ett annat ställe, vet du om det finns någonstans art spela tennis i Lassi?

Tacksam för all information
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-06-20, 09:54
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Citat:
Ursprungligen postat av lasslax Visa inlägg
Hej Panakakis,

Tack för svaret. Vi skall vara i Lassi mellan 9de juli och 23je juli, men jag tänkte ha bilen kanske de sista 4-5 dagarna. Det var snällt att erbjuda hjälp, men lägg inte ner alltför mycket energi på det!

Och eftersom du kan ju området väl, jag skulle gärna fråga dig om det jag la upp på ett annat ställe, vet du om det finns någonstans art spela tennis i Lassi?

Tacksam för all information
Jag tog fram ett allternativ där jag brukar hyra bil Pan Gosmio har fungerat bra varje år. En Citroeng C1 för 2 + 2 personrer den 9 - 23 juli 14 dagar 379 euro eller 27 euro/dyngn som ni hämta och lämnar på flygplatsen och då sliper taxi eller transferkostnader. Hyr ni kortare tid så ökar dyngspriset.

Tennisbanor har jag inte set i Lassi men det finns i Argostoli vid sportcenter som finns 400 meter söder om busstationen.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-06-20, 12:01
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Hej!

Det har funnits en hardcourt-bana bakom Makris Gialos-stranden tidigare, iaf för ett par år sen....den låg nära huvudvägen, och var knuten till den engelska researrangören First Choise, men var även öppen för alla andra. I tim-avgiften ingick racket och bollar.. Dock vet jag inte om den finns kvar idag? Det är bara att fråga i någon affär el dyl...

//C@nny
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-06-20, 14:17
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Det var jag som skrev inlägget om Venia tidigare. Jag har för mig att vi bodde i lgh nummer 4 (vilken visade sig vara den med bäst utsikt). Hoppas ni får den lgh också. Balkongen var behållningen med boendet som för övrigt var ganska enkel. Läget var inte heller dumt med en kort promenad till huvudgatan och till stranden.
Efter att ha bott med den balkongen känns det svårt att hitta något liknande på årets ö...
Hoppas ni får det trevligt!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-06-20, 14:30
lasslax lasslax är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 19
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Hej Cajsa,

jag tror vi kommer at bo på markplan, enligt ägaren syns lägenheten på en av bilderna tagen från gatan, kanske nr 2 på hans bildgalleri. Med risk av att jag missförstod något han skrivit. Frilliggande från huvudbyggnaden, skriver han. (?)
Vet du något om den byggnaden?

Min andra hälfts högsta önskan är att stället är lungt, och av vad jag läst hittils har vi gott hopp om det, eller?

Tacksam för all information i förväg. Har varit en hel del i Grekland, mestadels Skiathos och Kreta, men aldrig på Kefalonia. Har ni tid att skriva och berätta, så jag är "all ears and eyes"...:-)

Tack till er alla snälla!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-06-20, 14:32
lasslax lasslax är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 19
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej!

Det har funnits en hardcourt-bana bakom Makris Gialos-stranden tidigare, iaf för ett par år sen....den låg nära huvudvägen, och var knuten till den engelska researrangören First Choise, men var även öppen för alla andra. I tim-avgiften ingick racket och bollar.. Dock vet jag inte om den finns kvar idag? Det är bara att fråga i någon affär el dyl...

//C@nny
Tack Conny, jag tänkte kanske fråga ägaren till Venia, han borde kanske veta? Verkade vara serviceminded i alla fall.
Skall försöka se det också på Google satellitbild, det som finns i Argostoli lyckades jag spana in...:-)

EDIT:

Jag hittade det på Google satellitbilden, alldeles vid huvudvägen ca. 200m från M. Gialios stranden! Tack!

Senast redigerad av lasslax den 2011-06-20 klockan 14:41.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-06-20, 15:04
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Venia studio i Lassi

Det kan nog stämma att det är bild två om det inte är huvudbyggnaden. Men jag fick för mig att 2 skulle vara under oss som bodde i nr 4, bild 1 högst upp tilll höger är nr 4 (där balkongen fortsätter runt hörnan).
Ägarna är jättetrevliga och det är ett lugnt ställe. När vi var där i början av juli förra året stod några studios tomma i flera dagar, så har ni tur kanske ni kan byta upp er på plats.

För oss som gillar Skiathos så mycket var Kefalonia en positiv överraskning. Många stränder och inte alls lika mycket folk som på Skiathos. Dock saknade jag en hamnpromenad. Och Lassi kändes väl sådär... Men ön är rätt stor, med en moppe orkade vi inte ta oss runt hela, men vi kom till östra sidan samt Myrtos. Jag kommer absolut att besöka Kefalonia igen.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-06-20, 16:39
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Venia studio i Lassi

För oss som gillar Skiathos så mycket var Kefalonia en positiv överraskning. Många stränder och inte alls lika mycket folk som på Skiathos. Dock saknade jag en hamnpromenad. Och Lassi kändes väl sådär... Men ön är rätt stor, med en moppe orkade vi inte ta oss runt hela, men vi kom till östra sidan samt Myrtos. Jag kommer absolut att besöka Kefalonia igen.[/quote]


Blev lite fundersam att Kefalonia saknar hamnpromenad. Ska inte den i Argostoli räknas dit



Har många vackra kvällar promenerat på Argostolis hamnpromenad och kommer snart att göra det igen.

PANAKAKIS
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT