Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-07-12, 17:05
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Men från det ena till det andra... Jag hade 27 kg förra året när jag åkte hem från Skiathos... inget hände... Har dock varit med om att andra resenärer på Mallorca fick betala extra för övervikten och det var ganska många. De kanske är mer nitiska där?
Det beror säkert på från dag till dag. Man betalar för att ha med sig 20 kilo. Har man mera skall man betala för det. Sen är en del bolag mer "flexibla" än andra. Kommer ihåg ett reguljärbolag vi jobbade med. Där fick flygbolagets flygplatspersonal alla överviktspengar. Vi gjorde incheckningen för de, å hade vi inte tagit betalt för varje kilo över 20 kilo, fick vi böter... Det var helt sjukt. Vi skulle ta betalt för 1 kilo. Det var pinsamt. Men vi gjorde inte det. Vi skrev in 20 kilo i systemet, å la det extrakilot på någon annan passagerare som hade mindre(så det inte skulle bli fel i vikt och balansberäkningen).
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-07-12, 17:08
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Vi gjorde incheckningen för de, å hade vi inte tagit betalt för varje kilo över 20 kilo, fick vi böter... Det var helt sjukt. Vi skulle ta betalt för 1 kilo. Det var pinsamt. Men vi gjorde inte det. Vi skrev in 20 kilo i systemet, å la det extrakilot på någon annan passagerare som hade mindre(så det inte skulle bli fel i vikt och balansberäkningen).
Det jämnar nog ut sig till slut....
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-07-12, 19:11
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Tunga väskor

[QUOTE=rhodosfanast;173649]Tunga väskor har en del hur flygbolagen räknar in bränsle o flygtid mm.
Men flygbolagen har olika regler angående vikt på väskorna o det bestämmer inte luftfartsverket om. Så man måste kolla varje bolagsregler hur dom gäller.


Naturligtvis är det flygbolaget som bestämmer den tillåtna vikten på bagage - om vi nu ska vara riktigt petnoga så kan samma flygbolag även ha olika maxvikter beroende både destination och biljettyp. Om man överskrivder dessa får man (eventuellt) betala.

//Outi
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-07-12, 19:36
magdalenas avatar
magdalena magdalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 72
Standard Sv: Tunga väskor

"Många väskbutiker vet inte att det är olika mått som gäller på olika flygbolag"

Att vissa väskbutiken inte kan måtten kan beror på att personalen kanske inte har den informationen. Jag jobbar själv i en väskaffär där vi får informationen från Samsonite som samarbetar med IATA. Alla cabin luggade godkända trolleysar finns det ett häfte som sitter på där det står för dom störra kända bolagen, vilka mått just dom godkänner plus kg i ekonomiklass. Men det kan också skilja mellan olika bolag inom samma allians. Och skulle det vara något bolag som inte finns med har vi tillgång till internet för att kolla på flygbolagens hemsidor där det står under "cabin luggage". Charter är dom som har 45*35*20cm vilken är den minsta storleken på en trolley!!!

Men det finns även resebyrårer tex TICKET som har fått för sig att dom inte kan ge besked för vilka mått flygbolagen har för dom byter varje vecka

Dom kunder som kommer in till oss som vill ha godkända handbaggage vill ha en trolley på hjul antingen med 2 eller fyra så den kan rulla.

Men det finns även speciella mått när det gäller det incheckade bagaget
som kan ha max 158cm i omkrets.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-07-12, 19:59
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Tunga väskor

Sorry den som kan sin sak är faktiskt den som skrev alla måtten o det kan tyvärr inte den som jobbar i branschen o på resebyrå för dom lär sig inte måtten som dom skall vara..
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-07-12, 20:09
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Tunga väskor

Hade någon frågat mig om måtten hade jag också kunnat skriva det.... Å jag jobbar inte på Ticket, så jag kan dessvärre inte svara för varför de inte kan det.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-07-12, 23:08
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Tunga väskor

Jag läser och ler...
Mycket ordbajseri ser jag. Om man följer bagagereglerna för "sitt" flygbolag bör det inte vara några större problem med vare sig handbagage.. vad man nu än vill kalla sin kabinväska.. eller det incheckade bagaget.
Mitt handbagage packas i en vanlig väska.. utan hjul.. och med gällande mått. Handbagaget är väl oftast begränsat till 5 kg. Och det kan de flesta av oss bära i handen. Om man inte har speciella problem så att man inte kan bära det förstås. Behövs inga tyngande hjul på det..
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-07-13, 08:55
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Tunga väskor

När du flyger med SAS får du ta med dig 8 kg. I somras fick vi bara ha med 5 kg, men det var ingen som varken brydde sig om antalet väskor eller vikt.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-07-13, 10:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tunga väskor

Vårt handbagage har aldrig vare sig vägts eller mätts på någon av alla våra resor. Ingen har ens frågat efter handbagaget, vare sig på SAS, Sterling, Malev eller Swiss Air.Bara de väskor som har checkats in har vägts.
På vår senaste 21-dagars resa hade vi bara 2 handbagage med oss och var väldigt noga att de inte skulle väga mer än 8 kg var, men de kunde vägt 20 utan att nån kollat! (Tänk, ändå hade vi oanvända kläder med oss hem)

Lissi
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-07-13, 15:24
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Tunga väskor

Om inte flyget är fullt, tror jag inte så många bryr sig om att väga handbagaget, om det inte ser väääldigt tungt ut. Heavy-lappen skall förresten hängas på när bagagen väger över 23kilo. Den skall hänga där för att de som lyfter bagagen inte skall knäcka ryggen Enligt IATA-reglerna får dessutom bagagen inte väga mer än 32 kilo. Det är samma regler i hela världen. Hjälper alltså inte hur mycket pengar du än skulle vilja betala i övervikt.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-07-13, 15:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tunga väskor

Något som är väldigt irriterande är när man lägger upp sin kappa i bagagehyllan och sen kommer någon med hjulväska och slänger upp den. Hände mig vid en Stockholmsresa och vips var den fina, ljusa kappan smutsig. Gick inte ens att få ren så nu hänger den i klädkammaren med en trist fläck.

Eva
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-07-13, 15:36
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Tunga väskor

Eller om en flygvärdinna skall lägga upp den för dig och bara knöklar ihop den, så den blir rynkig....
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-07-13, 18:28
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Tunga väskor

Om man har så mycket o gnälla över varför inte stanna hemma istället för ut o resa. Tänk om folk hade lärt sig att sluta o gnälla så mkt trevligare allting hade varit istället o sagt ett vänligt ord till den som sitter bredvid på flygplanet.

Ifjor när vi flög hem från Rhodos så var det en pappa som slog till sin lilla flicka för hon skulle vara tyst o en vågade säga till honom o då sa han till flygvärdinnan jag skall ge den gubben när vi går av planet för det verkar dom det är en j-la PRO resa. Men jag får säga dom är trevligare att resa med än dom som bara gnäller för de ser fram emot sin resa.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-07-14, 22:13
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Tunga väskor

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Vägningen av resväskor har dom blivit mer noga med därför kan kan köpa till extra vikt på sin resväska med sitt flygbolag för det blir billigare än o ta det på flygplatsen. Dom har t o m börjat väga handbagagen o kameraväskor för folk stoppar för mycket där oxå.
Jag skulle inte heller vilja sitta ombord på det planet med varje väska väger 36 kilo. Tänk om din väska går sönder med alla flaskor i har du tänkt på att du blir ersättningsskyldig till dom andra som får sina väskor fördärvade av din sprit i resväskan för det är ej tillåtet o packa en massa spritflaskor i resväskorna. Jag hade inte velat ha min väska o mina saker fördärvade jag hade begärt att flygbolaget skulle se vems väska som hade fördärvat min väska.

Det är så att visa flygbolga kan man inte beställa på utresan endast på hemresan för dom har mindre plats o förvara det på eftersom dom kanske har med hemresans beställning på planet ner. Jag åker alltid med fritidsresor o Tui fly Nordic o kan beställa både på hemresa o utresa. Har precis gjort det nu för att allt skall vara klart..
JAG skulle INTE vilja sitta med i ett plan dar alla har bestallt maxranson pa hemresan!!! Du kanske har fyllt din vaska med en massa parfym, kramer och annat flytande.
Jag fyller inte min resvaska med en massa sprit pa mina resor i Grekland!! Jag tanker inte redovisa vad jag packar ned heller. Min ursprungsfraga gallde huruvida de ar noga med vikt osv.....
Vi traffade ex min frus vaninna har nere som reste hem for nagra dagar sen och hon hade inga flaskor med alls i packningen. Trots dettat vagde vaskan 32kg. Det blev ingen atgard.
I ovrigt sa kan jag kan lugna dig med att jag har bestallt 5 flaskor (Tag 5 betala for 4) pa hemresan. Dessa ligger pa mitt sate i planet. I mitt handbage har jag 3st flaskor Ouzo. I min resvaska har jag bara en skvatt rakvatten som ligger i min nessesar...... Om nagot hander med rakvattnet i vaskan sa tar jag ansvar for detta.

Halsningar C@nny, Argostoli/Kefalonia
Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-07-15, 08:40
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Tunga väskor

Hej Conny! Ett tips om Ouzon är att du behöver inte packa ner dessa i resväskan för du kan köpa till bra pris på Kefalonia Airport taxfri och då har du nästan 3 kg lättare väska att lämna in.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-07-15, 11:35
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Tunga väskor

Hej på er allihop!!
Nu var det ett bra tag sen jag skrev på Kalimera men tittar in rätt ofta ändå. Har nu ett jobb som är ganska krävande så det finns inte så mycket ork kvar till att göra inlägg eftersom det är bara för mycket av det i mitt yrke för tillfället.

Jag håller med flera utav er och då speciellt Monkan S att nu är det lite väl mycket "ordbajseri". Lissi skriver att de inte har haft problem med vägning av handbagage och samma här måste jag säga. Har det varit problem så har det varit med resväskan någon enstaka gång eftersom den vägt för mycket helt enkelt och då kan jag berätta för er kära läsare att det har varit på ditresan. Eftersom jag har varit många gånger i Grekland nogare räknat 29, om jag inte tappat bort räkningen och de flesta ggr på Kos, dvs 25. Det har ju blivit så att man lärt känna många fastboende där nere att man kanske köper med varor som de behöver eller vill ha från Sverige. Presenter o gåvor är ännu en bidragande orsak att det blir "tungt".

Under dessa turer har jag kanske inte alltid rest till eller från Kos flygplats men dock de flesta, och jag MÅSTE bara säga TACKA VET JAG KOS FLYGPLATS OCH DESS PERSONAL. Har aldrig någonsin behövt betala övervikt fastän både jag och väskorna väger "för" mycket, ha ha . Det är trevlig personal och flyger man med Aegean Airlines så säger jag likadant där, TACKA VET JAG AEGEAN AIRLINES!!!!!!!!!!!!
Nu kommer även jag lite avsides än flygplan/flygplats personal och vill tillägga att , de folk jag känner på Kos, vilket det är greker eller turkar eller andra fastboende så är de gudskelov inte viktfixerade utan går efter hur människan är i sig. Vi är alla olika och inte stöpta i samma form. Som Ouni skrev, det kan ju vara så att det är något sjukligt. Ska man då behöva betala för det?????????? Det finns väl andra människor som beter sig illa och hänger o slänger med både kropp och språk, eller??? Kanske de skulle behöva lära sig lite vett o etikett men vad spelar det för roll så länge de inte är oförskämda eller går till personangrepp eller sist men inte minst, är våldsamma. Attitydproblem finns ju med, icke att förglömma!!
Nä, nu blev det allt lite "ordbajseri" från mig med, ja jag är heller inte perfekt
Jag vill nu inte peka ut någon och eller vara oförskämd för jag känner ingen av er men man kan ju läsa mellan raderna och se att samma mönster upprepar sig.
Så låt det här med vikten försvinna och ta upp något som är väsentligt istället som alla kan vara med och diskutera utan att det blir påhopp även om det nu inte var menat så. OK????

För övrigt!!! HA EN UNDERBAR DAG!!! //
Sanna som åker om 45 dgr o några timmar.
Ps. Ett sista tips, ring respektive flygbolag eller gå ut på webbsidan eftersom det är så olika. Där finns de flesta svaren för de som undrar. Ds.

Svara med citat
  #37  
Gammal 2009-07-15, 16:09
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Tunga väskor

Här kommer mer "ordbajseri" En liten undran bara....går allt ut på att "komma undan" regler och förordningar som ju finns där av en enda anledning - säkerhetsskäl och passagerarnas säkerhet framför allt - på ett flygplan...då det gäller vikt och balans och maxvikter för vad som är inom gränser för säkerheten? Låter på en del..ursökta men...som om det viktigaste är just att få med sig all övervikt och "komma undan" att betala extra kostnader då man tar med sig mer än vad man ursprungligen betalt för via biljettpriset....och sen tycker man att personalen är otrevlig och snikna för att dom följer sina arbetsregler och lagar när man "åker dit" på att få betala ...eller har jag uppfattat det helt fel? Man får väl acceptera att "få det man betalar för" så att säga.. och inte sen försöka "lura" med sig allt möjligt extra bara för att man är "snål"...eller??
Tänk bara ..som nån tidigare sagt oxå...om ALLA struntade i viktbegränsningarna i bagagevikten...DET flyget skulle jag då INTE vilja sitta med på!!


Ps. Är en "trevlig flygplatspersonal BARA en personal som aldrig tar betalt för övervikten kunderna tar med sig alltså??....eller hur tyder man det här...hmmm?

"MÅSTE bara säga TACKA VET JAG KOS FLYGPLATS OCH DESS PERSONAL. Har aldrig någonsin behövt betala övervikt fastän både jag och väskorna väger "för" mycket, ha ha . Det är trevlig personal och flyger man med Aegean Airlines så säger jag likadant där, TACKA VET JAG AEGEAN AIRLINES!!!!!!!!!!!!"

Senast redigerad av Rinaki den 2009-07-15 klockan 16:14. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #38  
Gammal 2009-07-15, 17:08
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Tunga väskor

Lycka till o ta med tre flaskor ouzo i handbagaget för dom får du kasta i säkertskontrollen för dom får du inte ta med dig igenom den...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2009-07-15, 17:25
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Tunga väskor

Mycket intressant!

Undrar hur stor viktskillnad det är på samtliga passagerare om man jämför ett plan från Mogadishu med ett plan från från Dallas.

Utan att ha fördomar så vet alla att överlag så är amerikaner betydligt fetare än somalier!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2009-07-15, 20:24
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Tunga väskor

Hej igen!!
Jag ser att det fortsätter med diskussionen om vikten. Svaret är att allting handlar inte om att komma undan regler och att man ska betala för sig naturligtvis om man har övervikt i bagaget men jag tycker nog att det går lite för långt att betala för att man är överviktig. Det var min poäng om ingen förstod det.
Det handlar kanske inte att vara snål men det är väl klart att man inte säger vid incheckningsdisken, snälla får jag betala för min övervikt på väskan eller mig själv, de har väl kontroll på vad som är gränsen . De skulle väl inte låta folk stiga in i ett flygplan och veta om att det kanske inte går att flyga på grund av att bagaget eller överviktiga resenärer. Eller är jag helt fel ute?
Om man lägger ihop attityd och oförståelse samt arrogans så får ni nog mer övervikt än vi andra, sorry!! Vilken jämförelse man gör är upp till var och en men man kanske kan uttrycka sig annorlunda.
Då har jag ett tips, stanna hemma eller hyr ett eget flyg ni som tycker att andra är snåla.

Som jag skrev förrut, kan vi inte bara tappa den här tråden för det är inte trevligt längre. Den här sidan som Janne o Camilla har gjort för att vi ska kunna hjälpa varandra istället för att kritisera och stjälpa.

Det här är en jättebra hemsida så snälla, låt oss behålla den som den är.
Sanna

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT