Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-12-01, 12:13
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra november 2023

”Sommar´n, som aldrig säger nej”, fast flertalet turister gjort det. Månaden har varit formidabel! I Sísi var det nytt paneuropeiskt novemberrekord på 35,1 grader den 4:e och värmen har fortsatt. Vintern skulle komma den 19:e. Psilorítis kläddes i vitt och vi fick en nattemperatur på 13 grader, men dagen därpå var det åter sommar. Sista veckan gjorde ett lågtryck att mycket regn föll under en natt den 26:e (meterologstationen, som pajade rapporterade 1883 mm) och vi hade 17 grader under några dagar innan månaden slutade varmt.

Om ni tror, att livet som långtidboende är en evig dans på rosor, så har ni fel. Ett problem är, att det är så svårt, att få saltet att rinna ur saltströaren. Det betyder att äggen hinner kallna och bli oaptitliga. Ett annat problem är att grannar och bekanta varje vecka ger oss massor med grönsaker, som vi måste göra något av. Det blir då en daglig krämig grönsakssoppa, vilket gör att jag måste köpa proteinprodukter för att kunna hålla vikten. Det är inte billigt! ”Du får inte skämta”, säger hustrun. Våra rosor har heller inte slagit ut, men livet är ändå ganska skönt.

Söndagen den 5:e gjorde vi en tur till Katharó-platån c:a 6-7 mil från Koutsounári. Ett av de områden på Kreta, som vi inte besökt förut. Vi tog en kortare promenad och tittade bl.a. på de många äppelträd, som där finns. Vi åt god mat, get och lamm, tillsammans med ett antal grekiska familjer. Där finns ytterligare en taverna i byn, men under vintrarna flyttar de boende ned till Kritsá.

I början av månaden vid en morgonpromenad c:a 150 m hemifrån såg jag, att någon jobbade på taket till en f.d. taverna och en äldre man stod nedanför. Delar av huset har börjat falla ihop och jag ställde frågan till honom, om han tänkte bygga nytt eller förbättra. ”Det här är bara ett förråd, så det blir inget nytt”. ”Men”, sa jag, ”Det var ju en taverna här för länge sedan”. ”Den var min”, sa han. ”Oj, är det du som hade den 94-95 och sedan försvann? Bor du i Ierápetra nu och vad har du jobbat med?” Jag fick svaren och lade till: ”Min hustru brukar berätta, att din son fick följa henne genom olivlunden till vårt hus, när vi ätit hos dig och jag stannade för att se på fotboll.” ”Det är han, som är där uppe på taket.” ”Han var bara barnet då, 5-6 år, och själv borde ha fått hjälp hem i den mörka natten.” ”Det var ni som var skandinaver. Kom och drick kaffe i em”. Han, Michalis, kunde jag inte känna igen till utseendet, men hans vänlighet var densamma som för snart 30 år sedan.

Här kommer en rapport om raki (tsikodiá) och tsípouro. Den senare är destillerad två gångar medan raki är destillerad bara en gång. Det utländska intresset för produkterna har ökat de senaste åren trots att andelen (3,5 %) är liten i förhållande till den totala exporten av grekiska alkoholprodukter. De små destillatörerna får producera upp till 500 kg outspädd alkohol.
50 kg beskattas inte utan räknas vara för eget bruk.

Nästan 28 miljoner turister besökte Grekland under årets första 9 månader, vilket resulterade i intäkter på 18 miljarder €. Tyskar och engelsmän var de som spenderade mest valuta.

Turistsäsongen 2024 förlängs och det blir under april och november 150 öppna hotell och fler flygförbindelser till Kreta och Rhodos enligt den tyska resebyrån FTI.

Det kommer oroväckande uppgifter angående den stigande havsnivån. Den har ökat med 10 cm de senaste 30 åren och förväntas öka med ytterligare 10 cm de kommande 20 åren, enligt Theofanis Karabas, professor i kustteknik. För Kretas del är det särskilt Chaniá med stränder av liten bredd som i Plataniás och Kíssamos som riskeras att förstöras.

Oliverna i vår by skördas ovanligt tidigt detta år, det lilla som finns. Det skrivs att olivolja förfalskas och säljs som extra ”virgin”. Detta sker vanligtvis i byarna, där dörrförsäljning sker och oljan är fröolja som färgats. Även fetaost och honung är produkter som man ”luras med”.

Egenföretagare är tydligen stora skattesmitare i Grekland. Vad sägs om att många deklarerar årsinkomster under 7.000 € t.ex. frisörer 3.430 €, tandläkare och advokater 8.121 €, taxi 3.726 € per år. Skattebördan för befolkningen är inte rättvist fördelad och de planer som upprättades för att komma till rätta med problemet har inte fullföljts. Det kommer att ta minst 5 år till.

Våld mot kvinnor i Grekland är väldigt vanligt och forskning har utförts av ”Eurostat”. Fysiskt våld är ofta förekommande i åldersgruppen 18-74 år. 90 % av kvinnorna i undersökningen anser, att någon form av våld är ganska eller mycket vanligt förekommande. Psykiskt våld rapporteras till 40 %, fysiskt våld 30 % och 18 % sexuellt våld.

Akrams brorson, som jag skrev om i oktober, har råkat illa ut. Han har jobbat i ett växthus med rosor och bott i ett gruppboende med andra pakistanier. En morgon skulle han byta taklampa, klev upp på en stol men med blöta fötter och tog i armaturen med våt hand. Efter att han fallit i golvet och transporterats till sjukhus kunde man konstatera, att vänster sida av kroppen var förlamad. Akram har fått hjälpa med transporter, närvara vid sjukhusbesök, diskutera med chefen för växthuset angående pojkens anställning och neurologbesök. ”Senap” (han heter Dijon) har återhämtat sig i armen, men kan ännu inte stödja på sitt ben.

Vi fick tips om, hur vi skulle göra för att få den senaste och sjunde covid-injektionen via ett apotek till verkställande på sjukhuset den 29:e. Vi var de första på morgonen och det var ingen kö. Sprutan var gratis, medan influensasprutan kostade 12 € och togs 3 veckor tidigare.

”Ada har legat med papiljotter i natt” och jag har legat med en kudde mellan benen. Lår- och knäleder värker och det är svårt att sova. Men håret är så kort att papiljotter knappast fastnar. Tyvärr har jag ont i axlarna också. Vi hade pratat, om att köpa skinka hos slaktaren för insaltning inför julen, då Ylva sa:” Ska jag ta dig till fysioterapeuten först eller till slaktarn”? Det blev fysioterapeuten!

Detta tidningscitat kommer från Jimmy Carters mamma, Lilian Gordy Carter: ”Varenda gång jag tänker, att jag håller på att bli gammal och steg för steg närmar mig galgen, händer det något nytt.” Hon blev 85 år. Jag kan inte säga det bättre själv!

Här kommer önskningar om en kommande God Jul och Ett Gott Nytt År från Ylva och Jannis.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-12-01, 13:33
marilene marilene är uppkopplad nu
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 350
Standard Sv: Er man i Ierapetra november 2023

God Jul och Gott Nytt År till er också. Och tack för en trevlig månadsrapport från Kreta, den är alltid lika uppskattad.

Marilene
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-12-01, 14:13
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Er man i Ierapetra november 2023

Jannis! Det är fantastiskt roligt att du vill och orkar att fortsätta att underhålla oss varje månad! Som vanligt är denna månads bidrag en skön blandning av sorg, glädje, fakta och härlig humor.

Vilken härlig story om den gamle mannen och hans son vid tavernan! Mycket tråkigt däremot för Akrams brorson. Förstår att det blir bekymmersamt med hans försörjning.

Att läsa om läget i den grekiska skattemoralen är inget som överraskar mig. Desto mera förvånad blev jag över uppgifterna om våldet mot kvinnor. Förskräckligt!!! Det trodde jag inte om grekerna. Att jag ofta reagerat över hur man hanterar sina djur var illa nog. Men misshandel av kvinnor är förskräckligt och djupt tragiskt. Dessvärre börjar jag undra om det är så mycket bättre i Sverige med den saken.

Skönt att ni fått vaccination Jannis och att det blev fysioterapeuten som prioriterades! Jag ser ju fram emot dina härliga månadsbrev länge länge till!

Önskar er båda en trivsam och fridefull God Jul och ett Gott Nytt År!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-12-02, 06:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Er man i Ierapetra november 2023

Jag tackar också för en intressant rapport, en blanding av positiva och negativa saker. Sånt är livet. Eftersom jag är en stor vän av grekisk olivolja blir jag ledsen när jag läser om förfalskningarna. Men att sånt händer är förstås inte så konstigt när man vet hur vi människor konstrurerade. Men går det att lura en grek när det gäller olivolja? Jag skulle tro att de är experter och märker genast på smaken att detta inte är riktig vara? Men i det skedet är det väl för sent förstås och försäljaren har säkert försvunnit någonstans längre bort?

Önskar er en fin december och God Jul och Gott Nytt År!

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-12-02, 18:23
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Er man i Ierapetra november 2023

Lika spännande och intressant att läsa månadsrapporten från Kreta. Tack för att du vill dela med dig av ert liv där. Hoppas ni får en fin månad, en fridfull jul och ett gott nytt år.
Kerstin, som trots covid- och influensasprutor kämpar med en ordentlig förkylning.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-12-02, 19:59
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Er man i Ierapetra november 2023

God Jul och ett Gott Nytt År till dig och Ylva!!
Så roligt att läsa om allt som händer hos er där på fina Kreta! Livet innehåller både ljuvt och lett.....

Nu "sticker" jag ut hakan lite men att misshandel av kvinnor är så vanligt i Grekland är inte så konstigt. Det är iofs ganska vanligt i hela Europa (och för den delen världen) och det beror, tror jag, på det patriarkala synsätt som funnits i evigheter. När nu kvinnor börjar kräva sin rätt så klarar männen inte riktigt av att ta det...... En skilsmässa är en skam och nu kan de inte länge slå kvinnan till underkastelse. Vad gör de, jo de "bankar" ännu värre i ren frustration med känt resultat. När ska alla kvinnor betraktas som likvärdiga män?? I det grekiska samhället är ju också ytan väldigt viktig, hemma styr kvinnan och utanför mannen. När så kvinnan vill ha något att säga till om även utanför hemmets dörr blir det för mycket för en del........ Det är sorgligt......
Catlady, som tycker män och kvinnor borde kunna samexistera på LIKA villkor......
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-12-04, 16:04
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra november 2023

Tack för era Jul-och nyårshälsningar!
Kul att se att några uppskattar, hur livet kan te sig för långtidsboende svenskar. Det skiljer sig ju en del från de korta semesterveckorna, när så mycket trevligt ska hända.
Våld och härskarmentalitet inte minst mot det "svagare" könet är fruktansvärt och beklämmande. Vi ser inget i vår närhet, men för många år sedan hade vi en trist upplevelse på en taverna i Makrigialos. Våra kunskaper i grekiska var så dåliga på den tiden, att vi inte vågade ingripa. I dag skulle vi göra det.
/ Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-12-04, 17:52
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Er man i Ierapetra november 2023

Tack för ytterligare en intressant månadsrapport från Kreta!

Jag har funderat över detta med raki, tsipouro och ozuo. Jag gillar ozuo och mannen tycker hellre om raki. En gång för flera år sen på Samos fick vi frågan om vad vi ville ha on the house efter maten. Jag blev erbjuden en likör och mannen min frågade om han kunde få en raki. Servitören sken upp och tyckte det var ett bra val. In kommer sen ett glas likör och ett glas ozou. Inte vad han väntade sig
Sedan en gång på Skopelos såg jag flera gånger tsipouro på menyn och blev nyfiken på vilken sorts dryck det var, så jag beställde in en sån efter maten. In kommer ett glas raki
Vi drog slutsatsen att raki förekommer framförallt på Kreta och i övriga övärlden är det tsipouro (eller tsikodia?) På Samos är raki samma som ozou, även som i Turkiet.

Nåja, det mesta brukar gå ner, så ingen större fara

Maria
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-12-04, 19:43
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Er man i Ierapetra november 2023

Jannis, vi är många som inte bara uppskattar utan ser fram emot dina månadsbrev! De är alltid fulla av intressanta upplysningar och beskrivningar av ert liv och grekisk vardag. Så roligt att läsa......
Sen kanske inte alla skriver något men, tro mig, dina "brev" är efterlängtade........
Om igen, ha en härlig Jul, ett gott Nytt År och och en ljus vår på södra Kreta!
Catlady, som gärna skulle levt som du och Ylva gör men tyvärr, av olika orsaker blev det inte så....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT