Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-06-24, 16:42
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

I Parga var det nyss inga problem att ta ut en större summa € i National Banks automat. Men hur mycket som finns kvar i automaten vet ju ingen, kanske massor, kanske var jag den siste som fick ut nått? Tror dock att det finns rejält med kontanter...
  #62  
Gammal 2015-06-24, 17:06
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

http://www.svd.se/grekland-langiv-ac...m/grexit-hotet

Just nu, och i dessa två artiklar, ser det ut som att parterna är långt från ett avtal (om man nu får tro SVD;s inte helt opartiska rapportering).

Må vad som än sker härnäst bli till det bästa för det grekiska folket!

Skattehöjningar för de rika tyckte jag annars lät som ett alldeles ypperligt förslag!!!

Senast redigerad av Thira den 2015-06-24 klockan 17:16.
  #63  
Gammal 2015-06-24, 17:24
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
http://www.svd.se/grekland-langiv-ac...m/grexit-hotetJust nu, och i dessa två artiklar, ser det ut som att parterna är långt från ett avtal (om man nu får tro SVD;s inte helt opartiska rapportering).

Tja, P1 säger ungefär samma sak. SvD har väl tjuvlyssnat....
  #64  
Gammal 2015-06-24, 18:07
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Om alla bara är villiga att hjälpas åt så...och sedan att vi turister o greklandsälskare fortsätter att handla grekiskt både där och här hemma.
Hasse
  #65  
Gammal 2015-06-24, 18:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
http://www.svd.se/grekland-langiv-ac...m/grexit-hotet

Just nu, och i dessa två artiklar, ser det ut som att parterna är långt från ett avtal (om man nu får tro SVD;s inte helt opartiska rapportering).

Må vad som än sker härnäst bli till det bästa för det grekiska folket!

Skattehöjningar för de rika tyckte jag annars lät som ett alldeles ypperligt förslag!!!
Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Tja, P1 säger ungefär samma sak. SvD har väl tjuvlyssnat....
Men, om ni nu inte litar på SvD - varför kollar ni inte andra medier? Eller åtminstone kollar Svenskans källa? Det står ju redan i ingressen att det är Bloomberg News. Då kan man väl åtminstone googla fram dem för att försöka värdera den tydligen anonyma regeringsrepresentantens uttalanden?

Eller så kan man googla grekland långivare sa nej. Eller Greece creditors said no eller något liknande. Bara bland de svenska träffarna hittar man då t ex en artikel på Dagens Industri som hänvisar till Wall Street Journal. Man kan alltid gå vidare och leta, om man vill veta, inte bara slänga lite skit på medierna.

Jag har haft fullt upp idag och inte hunnit hänga med, men det verkar som om SvD:s artikel, som publicerades vid lunchtid, bara hade ett budskap av många under en dag som The Guardian just nu beskriver som nyhetsintensiv. De skriver att det varit en korseld av olika uppgifter men att det nog inte är kört än. Jag hoppas att de har rätt, för beskedet om att långivarna sagt nej var en riktig kalldusch (om det inte var förhandlingstaktik inför kvällens möte - eller inte stämde fullt ut. Tsipras ska tydligen ha sagt under dagen att vissa långivare sagt nej, om jag såg rätt i hastigheten).
  #66  
Gammal 2015-06-24, 19:29
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men, om ni nu inte litar på SvD - varför kollar ni inte andra medier? Eller åtminstone kollar Svenskans källa? Det står ju redan i ingressen att det är Bloomberg News.
...
...
...
Man kan alltid gå vidare och leta, om man vill veta, inte bara slänga lite skit på medierna.
Kunde inte sagt det bättre själv...


Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
...(om man nu får tro SVD;s inte helt opartiska rapportering).
Det vore också intressant att veta vilka nyhetsmedier som är "helt opartiska"...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2015-06-24 klockan 19:37.
  #67  
Gammal 2015-06-24, 19:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Tack kimmen

Vad som är spännande att följa nu är The Guardians liverapportering, http://www.theguardian.com/business/...b024f829c5d2ea

Mötet ska snart börja, förhandlingarna har varit intensiva inför det. Tydligen var det Lagarde och IMF som sagt nej tidigare idag, men det verkar inte kört än.
  #68  
Gammal 2015-06-24, 20:12
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men, om ni nu inte litar på SvD - varför kollar ni inte andra medier? Eller åtminstone kollar Svenskans källa? Det står ju redan i ingressen att det är Bloomberg News. Då kan man väl åtminstone googla fram dem för att försöka värdera den tydligen anonyma regeringsrepresentantens uttalanden?

Eller så kan man googla grekland långivare sa nej. Eller Greece creditors said no eller något liknande. Bara bland de svenska träffarna hittar man då t ex en artikel på Dagens Industri som hänvisar till Wall Street Journal. Man kan alltid gå vidare och leta, om man vill veta, inte bara slänga lite skit på medierna.

Jag har haft fullt upp idag och inte hunnit hänga med, men det verkar som om SvD:s artikel, som publicerades vid lunchtid, bara hade ett budskap av många under en dag som The Guardian just nu beskriver som nyhetsintensiv. De skriver att det varit en korseld av olika uppgifter men att det nog inte är kört än. Jag hoppas att de har rätt, för beskedet om att långivarna sagt nej var en riktig kalldusch (om det inte var förhandlingstaktik inför kvällens möte - eller inte stämde fullt ut. Tsipras ska tydligen ha sagt under dagen att vissa långivare sagt nej, om jag såg rätt i hastigheten).
Tack för den lilla google-lektionen. Hade inte en aaaaniiiiing
Jag hade också fullt upp och hade inte tid att kolla Bloomberg direkt men då det står i början av artikeln förutsätter jag att den intresserade själv kan leta upp artikeln. Vad jag menade när jag skrev så att Sv.D inte brukar vara så objektiv är för att jag anser att de ofta har rapporterat om Greklandskrisen ur ett väldigt kallt perspektiv hittills (och någon annans än min egen åsikt om detta ger jag inte). Och ja, jag har följt det de har skrivit. Just denna artikel var det ingen större konstigheter med.
Väldigt affärsmässigt och med rätt stor frånvaro av den mänskliga aspekten vanligtvis dock. Och dfr har min tilltro till tidningen rent generellt changserat (å andra sidan var den inte översvallande innan heller).

Jag anser vidare att jag har all rätt i världen att tolka media på det sätt jag uppfattar den. Något annat är ju rätt svårt liksom.

Senast redigerad av Thira den 2015-06-24 klockan 20:41.
  #69  
Gammal 2015-06-24, 20:15
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Kunde inte sagt det bättre själv...



Det vore också intressant att veta vilka nyhetsmedier som är "helt opartiska"...

/kimmen

Inte många! Men jag saknar ett något mer mänskligt perspektiv i just Sv.D.
Ovh när vi ändå är inne på ämnet; Inte i någon annan kris jag läst om har så mycket skuld, skam och fördomar lagts på folket. Grekerna har framställts som lata, odugliga, inte veta sitt eget bästa osv i spaltmeter upp och spaltmeter ned i diverse media.

Senast redigerad av Thira den 2015-06-24 klockan 20:28.
  #70  
Gammal 2015-06-24, 20:45
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Ovh när vi ändå är inne på ämnet; Inte i någon annan kris jag läst om har så mycket skuld, skam och fördomar lagts på folket. Grekerna har framställts som lata, odugliga, inte veta sitt eget bästa osv i spaltmeter upp och spaltmeter ned i diverse media.
Och det tycker jag är märkligt att inte fler verkar reagera över med tydlighet.
  #71  
Gammal 2015-06-24, 20:49
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Tog ut pengar i Euronet´s ATM igår, inga problem, fick välja mellan fast kurs och flytande. Är i Rhodos stad.....

Irene
  #72  
Gammal 2015-06-24, 20:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Thira - att tycka att Svenskans rapportering är kall och omänsklig är en sak, det står naturligtvis var och en fritt. Men att skriva "om man nu får tro" är något helt annat, i synnerhet när man inte ens bemödat sig att kolla den källa de tydligt anger.
  #73  
Gammal 2015-06-24, 21:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Kvällens möte avbröts just, efter en bara en timme. Ska återupptas imorgon. Tsipras säger att han inte kunde gå med på åtstramningar som trojkan presenterade, men redan innan det fanns rykten om att mötet ikväll skulle bli kort och resultatlöst.
En grekisk kommentator säger att förhandlingarna kan komma att fortsätta ända till tisdag när Grekland måste in med pengarna till IMF
  #74  
Gammal 2015-06-24, 21:10
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Thira - att tycka att Svenskans rapportering är kall och omänsklig är en sak, det står naturligtvis var och en fritt. Men att skriva "om man nu får tro" är något helt annat, i synnerhet när man inte ens bemödat sig att kolla den källa de tydligt anger.
Jag tycker faktiskt inte det var så farligt alls att skriva så.
Jag tycker ingen ska svälja allt media skriver med hull och hår. Och just eftersom jag inte hade tid att kolla källan så skrev jag så. Hade jag inte skrivit så och inte kollat källan och om artikeln varit fel och osann, så får man väl förmoda att din kritik gått ut på att jag delar en artikel helt okritiskt?

Sen kan jag tycka det är lite trist att man väljer att kritisera och plocka isär ett inlägg istället för att se det huvudsakliga i den. Som faktiskt var själva artikeln. Det var den samt att parterna ännu inte kommit överens som var själva huvudbudskapet.
  #75  
Gammal 2015-06-24, 21:16
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Tillägg till ovan; Du eller någon annan hade påpekat det då vill säga. Menade inte att utpeka just dig som kritisk.
  #76  
Gammal 2015-06-24, 21:29
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Inte många! Men jag saknar ett något mer mänskligt perspektiv i just Sv.D.
Här på Paros upplever vi stämningen som avvaktande. Vår hotellvärd meddelade att det är få turister här och många av hennes gäster har hört av sig och undrat om de vågar åka hit. Det är ganska tomt på stora turistgatan bortom hamnen.

Vad gäller det mänskliga perspektivet så är nog det viktigaste just nu exakt det som SVD skriver om, kalla fakta. Det är stora pengar det handlar om, kanske är det bäst om grekerna lämnar euron och kan devalvera som man ju inte kan nu då man är med i valutasamarbetet. Att övriga Europa skulle tänka ur ett mänskligt perspektiv och vara snälla kan du nog glömma.

Jag tror det kan bli regeringskris här oavsett utgång, lämnar man ett bud som inte kan röstas igenom i egna parlamentet blir det kris, lyckas man inte komma överens, ja då blir det kris då med.
  #77  
Gammal 2015-06-24, 21:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Thira- Mitt inlägg var mer riktat till xenos än till dig, egentligen. Det är lite tröttsamt att det inte går att diskutera utvecklingen i Grekland utan att skälla på svenska medier - det skymmer huvudfrågan, tycker jag.

Det är också därför jag inte lägger tonvikt vid om greker framställts som lata osv. Jag tycker det har harvats i de här trådarna i flera månader, det känns som historia. Det känns också rätt länge sedan man såg de där historierna i svenska medier? Jag läste Kaos av Pascalidou och Skulden av Ekis Ekman som fördjupade perspektivet istället.

Nu har jag fokus på det som händer just nu, jag vill veta hur det går istället för att älta "bilden av den lata greken". Vi har olika ingångar i frågan helt enkelt.
  #78  
Gammal 2015-06-24, 21:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg

Jag tror det kan bli regeringskris här oavsett utgång, lämnar man ett bud som inte kan röstas igenom i egna parlamentet blir det kris, lyckas man inte komma överens, ja då blir det kris då med.
Exakt så. Imorgon och på fredag riskerar Tsipras tvingas gå med på nedskärningar han inte har en chans att få igenom i parlamentet. Han har till och med egna partikamrater som redan hotat rösta emot. Och tiden är jävligt knapp nu. Lagarde ska ha sagt att hon räknar med att Grekland ställt in betalningarna om pengarna inte är inne på tisdag.
  #79  
Gammal 2015-06-24, 21:47
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Ja möjligt är att det har sagts ifrån här flera gånger.
Jag har kanhända bara missat en del av det. Har ju inte skrivit här sådär superduperlänge heller, så det är säkert som du säger. Det har kanhända ältats färdigt om det.
  #80  
Gammal 2015-06-24, 21:58
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Exakt så. Imorgon och på fredag riskerar Tsipras tvingas gå med på nedskärningar han inte har en chans att få igenom i parlamentet. Han har till och med egna partikamrater som redan hotat rösta emot. Och tiden är jävligt knapp nu. Lagarde ska ha sagt att hon räknar med att Grekland ställt in betalningarna om pengarna inte är inne på tisdag.

Ja man kan undra vart detta ska ta vägen.
Kanske är det lika så bra att lämna eurosamarbetet och starta på ny kula.


Det ska bli (förlåt det illa valda ordet i sammanhanget) ganska intressant att se vilket Grekland jag kommer ned till i mitten av Juli. För ett par år sen var det ett argt Grekland jag mötte.
I somras var det ett uppgivet Grekland. Man hade liksom tappat hoppet. Senare nu i våras var det ett väntande Grekland jag mötte. Väntande på besked, viket som helst nästan. Och väntan på något bättre...
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT