Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-15, 21:06
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Öar kontra fastland

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Jag har undrar mycket varför man i allmänhet reser mest till öarna? Varför går alla (nästan) charterresor tex till öarna? (Det som jag har sett är Halkidiki)

Om ni (med flera) tycker att fastlandet är så bra, så fattar inte jag varför öarna ratas så... Vad kan vara orsaken...?

Jag har blivit väldigt nyfiken på fastlandet när jag läser resebrev och inlägg...

Gita
Jag tycker den här frågan är värd en egen tråd, så jag tog mig friheten att "flytta" den Jag har inget emot fastlandet, men öar har en känsla som fastlandet aldrig kan få - och de gäller inte bara i Grekland utan överallt. För mig är möjligheten att känna den ö-känslan en STOR anledning till att jag väljer att resa just till Grekland.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-15, 21:24
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Öar kontra fastland

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag tycker den här frågan är värd en egen tråd, så jag tog mig friheten att "flytta" den Jag har inget emot fastlandet, men öar har en känsla som fastlandet aldrig kan få - och de gäller inte bara i Grekland utan överallt. För mig är möjligheten att känna den ö-känslan en STOR anledning till att jag väljer att resa just till Grekland.
Grekland är Grekland var jag än befinner mig när jag är där. Jag tycker om att resa till fastlandet för att där finns så mycket av Grekland jag inte kan oppleva på öarna, en annan natur t.ex, gillar bergsmassiven, o slippa beroendet av båttransporter. Sen gillar jag oxå att resa till öarna av andra anledningar, ligga still o ta det lugnt, slappa o slöa, t.ex. Men att ställa de två sidorna av grekland mot varann tycker jag verkar lite begränsat o löjligt.

Tommy
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-15, 22:08
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Öar kontra fastland

Innan denna trad sparar ur..........

Om jag maste valja oar eller fastland vet jag inte vilket jag ska ta.
Oarna och fastlandet ar sa olika. Man jag tror det lutar mot fastlandet och da tanker jag pa bergen dar jag har vandrat. Men det finns ju oar med berg sa dar har vi en hake till......

Oarna ar fina men det finns mera att valja pa om man valjer fastlandet och naturen ar helt fantastisk pa hogre hojder!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-15, 22:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Öar kontra fastland

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Men att ställa de två sidorna av grekland mot varann tycker jag verkar lite begränsat o löjligt.
Hur jag än tänker efter så kan jag inte komma på ett enda skäl till att den här frågan skulle vara mer begränsad eller löjlig än andra jämförelser eller smaksaker. Tvärtom tycker jag det är en intressant fråga som Gita ställer.

Och den som inte tycker det kan ju faktiskt välja att inte göra några inlägg.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-15, 22:26
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Öar kontra fastland

Klimatet är bättre på fastlandet speciellt på vintern då det oftast "bara" är hav på ensida.För mig är öar sommaren och semester medans fastlandet är mitt hem och vardagen.Låter trist men jag tittar mig storögt omkring varje gång jag åker till Kalamata,2-3gånger/månad.Slutar nog aldrig fascineras av den storslagna naturen och det exotiska!
Agda
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-15, 22:28
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Öar kontra fastland

Citat:
Ursprungligen postat av Agda
Låter trist men jag tittar mig storögt omkring varje gång jag åker till Kalamata,2-3gånger/månad.
Låter INTE trist, tro mig!! Snarare som ett ställe man borde besöka.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-15, 22:36
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Öar kontra fastland

Jag vill nog hålla med Epiros här, som jag förstår honom behöver inte det ena utesluta det andra.
Ibland vill jag åka till öarna och ibland vill jag åka till fastlandet. Till öarna vill jag åka för att uppleva de begränsningar som ö-livet ger, man stannar på den ö man valt i x antal dagar. Ganska mycket av ö-livet för mej går ut på att slappa och sola men ändå göra några korta utflykter, ofta till fots. Sedan åker jag vidare till en annan ö med helt andra upplevelser men ändå samma slappa sköna tillvaro.
Då jag åker till fastlandet vill jag hitta mera av det genuint grekiska, ofta får jag då även öva mej i det grekiska språket då lokalbefolkningen inte alltid behärskar engelska. På fastlandet åker jag gärna runt mycket mera, gärna med hyrbil och hittar mysiga byar men blir oftast kvar bara för lunch eller en frappé.
Upplevelserna blir olika på öar och fastland, ibland är man sugen på det ena och ibland på det andra.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-15, 22:40
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Öar kontra fastland

Tror att man åker mer till öarna av gammal tradition sedan charterturismen slog igenom. Sol, bad och ren avkoppling har nog också varit prioritet 1 och då har resmålen oftast blivit till öarna.

Idag prioriterar man säkert annorlunda och vill uppleva annat än "sand mellan tårna" och har man då börjat intressera sig för ett land som t ex Grekland är det nog ganska naturligt att man även vill se vad fastlandet har att erbjuda i form av naturupplevelser, kultur etc.

Personligen tillbringar jag den mesta av tiden i byn på fastlandet och öbesöken blir inte så ofta som förr.

//Zanét
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT