Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2011-12-14, 16:57
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi far direkt till Rethymno där Hustru Birgitta avlevereras tillsammans med ditt staffli, dukar och ramar samt kaffeförpackningarna.
Dock! Hustru Birgitta har ju veto...

Arne
Wow, Birgitta! Vi får en hel dag tillsammans, bara vi tjejer!
Tro inte att jag inte gillar dig också Arne för det gör jag, men en tjejträff är ju aldrig fel heller! Och du får ju en häftig dag i/vid/på Aradenaravinen...många bilder får du ta...särskilt när du går över Aradenabron!

Yanna
Svara med citat
  #42  
Gammal 2011-12-14, 17:27
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg

Det måste vara i solen, meteo.gr säger 19 i skuggan...
Det lyder troligt, men det er jo også en fantastisk temperatur i midten af december måned.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2011-12-14, 18:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

OJ oj Arne! ..och Du ville inte hyra bil på Tinos??? Men då är det väl inte för att Du inte gillar att köra som jag trott.....det är bara superläskiga vägar som Du kör på
Lycka till och sätt även bindel för ögonen på Birgitta stackaren!

Lissi
Svara med citat
  #44  
Gammal 2011-12-14, 21:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Git o Calle får fixa en studio för en natt. Så far jag kvickt vidare till Engelska bron att njuta samt återvänder på aftonen til Rethymno..
Ta med Calle så att du har någon att dela upplevelsen med.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2011-12-14, 22:45
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ta med Calle så att du har någon att dela upplevelsen med.
Jag håller med! Då kan jag, Git o Birgitta ha en en tjejdag tillsammans o alla blir nöjda!

Yanna
Svara med citat
  #46  
Gammal 2011-12-15, 10:44
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 15 December. Paleochora

Torsdag 15 December. Paleochora

Ånyo en formidabelt vacker morgon med soluppgång vid pass sju .
Det ska alltfort bli varmt ute.Termometern visa nu vid tiotiden på 25 grader. Väl att märka i skuggan. Vi har noterat att det förts en diskussion här om temperaturuppgifterna äro baserade på termometer i sol eller skugga. Besynnerligt! Intet vore oss mer främmande än att skicka hem friserade väderrapporter. Det vore ju totalt oseriöst och till gagn för ingen.

Nu förhåller det sig därtill sålunda, att en digital termometer placerad i direkt solljus, den skenar direkt. Solens värmestrålar äro obarmhärtigt effektiva och drar upp siffrorna till orimlig höjd. Nog om detta nu.


I går afton testade vi en ny taverna. Namnet mera obekant enär det var grekiska bokstäver på skylten. Även på denna taverna fanns en stor och värmande gjutjärnskamin till allas glädje. Allas och allas, ja, det var vi två samt åtta greker som gäster. Vår nota landade på 19 € inkl ett krus vitt. Bild på tavernaskylten i galleriet.

Vi gick förbi den taverna Marianne undrade över när vi gick hem.. Bakgatstavernan. En bild på tavernaskylten samt lita andra bilder från gårdagen ligga inne i bildgalleriet under ”Onsdag 14 Dec”. Ouzeria Pantalis ska besökas i afton.

Huvudgatan från kyrkan är under renovering denna vinter. All gammal asfalt har rivits bort och gatubrunnarna är en decimeter upp över grundbeläggningen. Månne det ska läggas marmorplattor på gatan? Det förefaller som om all renoveringsverksamhet i byn sker vintertid. Detta är ju bra och skapar mera troligt goda arbetstillfällen för byns arbetslösa.

Vi fick igår veta att hotellägaren Haris är född på Gavdos. Han flyttade som femåring tillsammans med sina föräldrar till Kreta. Detta beroende på att utkomstmöjligheter saknades på Gavdos. Huset är dock kvar i familjens ägo, och Haris lät förmäla att han besöker ön ett par gånger per år för att titta till huset. Totalt är det ett 60-tal bofasta på ön
Resan till Gavdos med kustfärjan tar cirka tre timmar enkel resa härifrån Paleochora.

Den trivsamma katten Paleochora-Totte samt hundvalpen besöker oss var morgon så snart vi öppnar altandörren. De vill umgås samt- mera troligt- även få en bit mat.

Birgitta har haft lite besvär med den hårda sängbottnen, men detta är nu ordnat. Catherina kom igår hit med en extra bäddmadrass. Ryggen är dock fortfarande i dålig kondition.

Nu på fredag och fram till söndag är det Christmas Bazaar uppe vid huvudgatan. Ska bli spännande att bevista denna. Arne när en from förhoppning att Hustru Birgitta ej ska förköpa sig. Kommentar från Birgitta: Han kan ju hoppas det, glöm det.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #47  
Gammal 2011-12-15, 18:49
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Torsdag 15 December. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Termometern visa nu vid tiotiden på 25 grader. Väl att märka i skuggan. Vi har noterat att det förts en diskussion här om temperaturuppgifterna äro baserade på termometer i sol eller skugga. Besynnerligt! Intet vore oss mer främmande än att skicka hem friserade väderrapporter. Det vore ju totalt oseriöst och till gagn för ingen.
Kanske besynderligt for nogle, men her hvor jeg bor er det ganske vanligt at oplyse temperaturen i solen.

Man vil ofte høre folk sige; "der var 42 grader på altanen i går" eller "vi havde 26 grader på terrassen i morges", på steder, hvor både altan og terrasse vender mod syd.

Altså har jeg ikke haft mistanke om friserede vejrrapporter.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2011-12-15, 19:09
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Vilken fin början på resan ni fått. Hoppas det varma vädret håller sig länge!
Här är man ju faktiskt liiiite avundsjuk, för här regnar det bara hela tiden så in i ...

/ Anne
Svara med citat
  #49  
Gammal 2011-12-15, 20:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Torsdag 15 December. Paleochora

Kollade du upp hyrbilen?
Svara med citat
  #50  
Gammal 2011-12-15, 20:41
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Hustruns rygg ska denna Eryhtro forte,,,Arne masserar:-)
Svara med citat
  #51  
Gammal 2011-12-16, 10:02
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 16 December. Paleochora

Fredag 16 December. Paleochora.

Återigen en vacker morgon över Libyska havet. Dock har svarta moln samlat sig uppe över de höga kustbergen. Vad månde bliva av detta? Ute över havet har vi ändock växlande molnighet och värmande sol.

Nu klockan tio lokal tid visar termometern på dryga 23 grader.

I går afton fick vi en ny studiogranne, en norsk tjej runt de fyrtio. Tjejen har flyttat in i grannstudion. Vi när en förhoppning att grannen ej störs av våra tidiga morgonvanor.

I går afton gingo vi hungriga ut att leta reda på den av Marianne rekommenderade trivsamma tavernan, Pantelis, den med den öppna brasan. Efter visst hirrande funno vi tavernan. I sanning en pärla. Mycket sober inredning och därtill vackra handvävda dukar på borden. Alls ej många sittplatser, det kan nog maximalt rymmas ett trettiotal personer i lokalen. Väggarna voro behängda med fina dekorationer.

Maten överträffade vida våra förväntningar. Vi fick varsin god köttbit samt ett krus vitt för totalt 15 €. Mycket prisvärt. Nu var det icke någon trängsel i lokalen. Förutom vi två var det endast fyra greker som gäster.

Under dagen ska vi (Arne) kolla möjligheterna att hyra fordon i och för turen upp till den vackra Engelska bron. När- och om- denna resa blir av står dock skrivet i stjärnorna.

I afton ser vi fram emot att få besöka den lokala Julbazaaren här på huvudgatan. Det lär ska vara ett skådespel väl värt att bevista. Det verkar som man öppnar en del stängda tavornor nu inför helgen. Därtill några butiker. Vi får se mer i afton.Middagen lär vi mera troligt aväta på samma taverna som under gårdagen. Det finnes ju ingen anledning att leta ny taverna mot bakgrund av den fina servicen parat med den goda och prisvänliga maten.

Lite bilder från gårdagen lägges strax in i galleriet under ”Torsdag 15 Dec”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #52  
Gammal 2011-12-16, 10:48
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Med dessa väderrapporter är det nog mer än en Kalimera-läsare som börjar fundera på att resa till södra Kreta vintertid.
Men hur vanligt är det med så höga temperaturer och fint väder i december ?
Eller har ni haft turen att lyckas pricka in "extremväder" ?

Lars
Svara med citat
  #53  
Gammal 2011-12-16, 11:02
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Nja, det var faktiskt det rumänska allt-i-allot här på Haris Hotell som föreslog en vinterresa hit. Catherina meddelade att det oftast är mycket bra väder här på sydkusten i December och Januari med temperaturer på runt 20-25 dagtid samt 16-18 kvällstid. Därtill rikligt med sol. Visst, det kan komma regn och hårda vindar, men det är mera sällsynt. Allt enligt Catherine.

Enligt samma källa är det dock oftast ett rysligt väder i Februari och Mars.

Men, heltvisst, vi hade ej räknat med så vackert och varmt väder som det ju nu faktiskt är, det ska erkännas. Vi njuta dock i fulla drag så länge det fina vädret håller i sig.

Arne och Birgitta

Med shorts och kortärmat i 25 grader och sol.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2011-12-16, 15:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Ni verkar ju genomgående ha 5-6 grader varmare än på norra delen av Kreta där vädersajterna har lägre tempertur och nattemp på ca 12 grader.

Säkert väldigt härligt men personligen reser jag hellre till riktigt varma trakter när jag gör en vinterresa. Då är det varma kvällar och varmt hav som hägrar och snart blir det verklighet.

Antar att naturen nu blommar vackert och att det finns möjlighet att göra kortare promenader i naturen runt byn.

Eva
Svara med citat
  #55  
Gammal 2011-12-16, 18:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Nja, det var faktiskt det rumänska allt-i-allot här på Haris Hotell som föreslog en vinterresa hit. Catherina meddelade att det oftast är mycket bra väder här på sydkusten i December och Januari med temperaturer på runt 20-25 dagtid samt 16-18 kvällstid. Därtill rikligt med sol. Visst, det kan komma regn och hårda vindar, men det är mera sällsynt. Allt enligt Catherine.
Arne och Birgitta
Med shorts och kortärmat i 25 grader och sol.
...och nu har ni inspirerat Claes och mig att göra en Kretaresa nästa år alldeles före nyår....start i Paleochora någon vecka och sen rundtur med bil en vecka på södra sidan och sen Chania/Rethymno de sista veckorna....
Vi vill ju inte ha alltför varmt och vi har länge längtat efter en längre vistelse på Kreta.
Paleochora har jag ju inte fallit pladask för vid mina dagsbesök där tidigare så det stället ska få en chans...men vi tycker nog det är för litet för mer än högst en vecka
Så risken när ni skriver så lyriskt om ett ställe är att ni får Kalimeragrannar nästa gång ni kommer dit

Lissi -som hoppas på Kalimeraträff i Chania eller Rethymno jan -13
Svara med citat
  #56  
Gammal 2011-12-16, 19:10
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Kul att Pantelis är lika mysigt vintertid som sommar. Vi åt där tre gånger i juni och skulle gärna sitta där framför den hemtrevliga brasan några kvällar på denna årstid.

Ang. temperaturen så tycker jag att ni har haft fin temperatur intill vidare. Men man kan aldrig vara helt säker på vädret numera. Förra året i november hade man mycket bättre väder (varmare och mer sol) än man hade i november i år, faktiskt var temperaturen i Paleochora en del lägre i november i år än den har varit nu när ni har varit nere (även nattetid - hur är det med centralvärme hos Haris?). Att det kan skilja några grader mellan norra och södra kusten, det är nog ganska vanligt, men idag har det ju varit varmt och fint både i Chania och i Paleochora enligt meteo.gr som visar max. 19,5 resp. 19,7. Nu ikväll kl. 20 hela 17,4 i Paleochora, det får man väl vara mer än nöjd med i december.

Jag tror att man kan tala om tre temperaturer, meteo.gr's officiella temp. i skuggan, Arnes altantemp. som är en skönt uppvärmd hörna med morgonsol (bodde också i studio nr. 1 första gången vi bodde hos Haris och satt då ute omkring midnatt på altanen kväll efter kväll och bara njöööt..., men det var i oktober det, 2003) och så temperaturen i solen, som säkert är extra skön på den här årstiden, men även kan bli för varm på altanen.

Hoppas ni hittar en bra hyrbil med goda däck!
Svara med citat
  #57  
Gammal 2011-12-16, 19:31
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
som hoppas på Kalimeraträff i Chania eller Rethymno jan -13
Jag hoppas kunna fira min 60-årsdag där då, så jag anmäler mig redan till den Kalimeraträffen
Gunilla
Svara med citat
  #58  
Gammal 2011-12-16, 19:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Jag hoppas kunna fira min 60-årsdag där då, så jag anmäler mig redan till den Kalimeraträffen
Gunilla
..men då är vi ju i alla fall 3 st anmälda redan nu!

Lissi
Svara med citat
  #59  
Gammal 2011-12-17, 00:49
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Fredag 16 December. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Under dagen ska vi (Arne) kolla möjligheterna att hyra fordon i och för turen upp till den vackra Engelska bron. När- och om- denna resa blir av står dock skrivet i stjärnorna.

Arne och Birgitta
Om ni går förbi Notos biluthyrning på huvudgatan kan ni hälsa Olga, vi hade en trevlig vecka i hennes studio på Relax i somras.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #60  
Gammal 2011-12-17, 08:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Fredag 16 December. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Om ni går förbi Notos biluthyrning på huvudgatan kan ni hälsa Olga, vi hade en trevlig vecka i hennes studio på Relax i somras.

Mvh Janérik
Och f ö så kan jag rekommendera Notos för just biluthyrning. Maken till serviceminded personal, ser man sällan.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT