Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-08-23, 08:31
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Restaurangtips mm

På lördag åker vi till Naxos för 4:e gången. Är det någon bra restaurang som vi kanske har missat.
Vilka favoriter har ni?
Kan vara kul att höra.

Senast redigerad av Carina den 2005-08-23 klockan 08:35.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-08-23, 11:25
JanssonJunior JanssonJunior är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 67
Standard Sv: Restaurangtips mm

Efter att ha varit en längre tid på Naxos i somras vill jag rekommendera To Kastro, EastWest (om ni tröttnar på grekkäket) och gyros-stället vid torget som, mot alla förväntningar, enligt mig är ett av de absolut bästa på hela ön.
Trevligt tur
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-08-23, 11:57
ulle ulle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 3
Standard Sv: Restaurangtips mm

Hej Carina

Att bedömma tavernor är ju rätt subjektivt men under våra veckor på Naxos i augusti så tyckte vi generellt att tavernorna i gamla stan var både bättre och billigare än de efter hamnpromenaden. Vi hade ett favoritställe längst norrut på old marketstreet Metaxi Mas som både hade bra mat och priser.
Sen finns det ett ställe Scirocco vid det lilla torget som har bra mat och bra service. Detta var dock lite för "scandinaviskt" för vår smak. Nästan bara skandinaver som åt där och alla kypare pratade svenska.
Om ni gillar bläckfisk så finns det ett litet ställe efter hamnpromenaden To Limanaki som kan rekomenderas. En annan favorit som vi fick var tavernan vid det lilla torget i Chalki om ni åker runt på ön.

Prisläget som har diskuterats tidigare på detta forum upplevde vi som lågt. Vi var inte i Grekland förra året men vi tyckte nog att priserna på tavernorna har legat still (eller t.o.m gått ner något) sedan vi var där sist. Snittpriset för oss (4 personer) låg på ca: 35€ med ett par förrätter och vin vilket jag anser vara klart överkomligt.

//Uffe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-08-23, 16:31
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Restaurangtips mm

Tack för tipsen!
To Kastro har jag för mig vi har provat nått år, men det verkar vara mycket folk där och lite svårt att få bord.
Metaxi Mas måste vara något nytt ställe, ska absolut provas.
Håller helt med om Gyros-stället vid torget, verkligen trevligt.

Kul att ni också gillade tavernan i Chalki, vi åt deras goda sallad med Naxos-ost. Dock tror jag att vi blev lite uppskörtade där, men det överlevde vi.
Vi ska också åka till Chalki, för vi måste inhandla ouzo och kitron hos Validras.

Det känns också bra att priserna inte verkade ha gått upp. Vi har annars räknat med att det ska vara dyrare på Naxos än på Karpathos som vi var på i juni. Där upplevde vid det prisvärt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-08-23, 18:30
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Restaurangtips mm

Men, vad sägs om en busstur på 15 minuter ut till Agia Anna? Där finner ni Naxos mest frekventerade grektaverna vid namn Gorgona. Grekerna åker ut dit för att äta och njuta av solnedgången.

Gorgona drivs av familjen Kapris och har innemot 400 sittplatser, varav hälften utomhus på altanen just 20 meter från havet.

Solnedgången liksom matutbudet och prisnivån är i en klass för sig. Låga matpriser och ett enormt utbud. Lite knepigt i början eftersom de ej har meny utan ber gästerna gå fram till den jättelika kyldisken att välja det som passar. Ett glas "jamasvin" bjudes också. Husets vita och röda hämtar man själv direkt från tunnan i lokalen....
Ett besök på Gorgona blir en höjdpunkt på resan, det kunna jag lova.

Lite bilder från Gorgona http://www.sendpix.com/albums/05082309/qc1a3uzykj/

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-08-24, 09:36
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Restaurangtips mm

Arne, vilka härliga bilder! Tänk att få sitta i den där solnedgången med ett glas kallt vitt vin... Aaaahh, det suger i greklandstarmen!

Men de sista bilderna på skaldjuren gjorde mig lite misstänksam,kan man äta det? Det liknade något som jag har sett i Calles lurifax-bild från Kreta, det som han påstod föreställde något sjödjur man kunde äta, men som som i verkligheten var något helt annat, skalbagge var det kanske. Kan inte hitta den sidan på nätet just nu...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-08-24, 15:22
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Restaurangtips mm

Även jag rekommenderar Gorgona i Agia Anna, mycket god mat och många rätter att välja på!
I gamla stan finns en taverna som heter Lucullus, där har de också väldigt bra mat och tavernan har flera av sina bord på en smal liten gata under vinrankor.
Personalen där kan dock vara lite väl smöriga, tycker jag.
Sist vi var där skulle de "prata" svenska och jag vill ju hellre öva på min grekiska...
Om man beger sig ut en bit från Naxos stad så finns det många bra tavernor i alla de små byarna.
Vi åt jättegod mat på en liten taverna i Apiranthos, minns dessvärre inte namnet men man satt på en liten terass med en helt underbar utsikt ut över landskapet.
Om man vill åka ännu lite längre så rekommenderar jag ett besök i det lilla fiskeläget Moutsouna.
Precis vid vattnet i den lilla hamnen ligger taverna To Dhixti(The Net)
det är en fisktaverna som är väldigt trevlig(åtminstone var den det sommaren 2002)
Vägen till Moutsouna är hisnande men fantastiskt vacker!
Moutsouna var i alla fall år 2002, en stillsam och genuint grekisk liten ort som fortfarande hade en liten flotta med fiskebåtar.
Om man åker vidare förbi Moutsouna, kommer man efter ett par kilometer till Psilli Ammos, som är en underbar sandstrand.
När jag var där så var det lite mulet, så jag fick hela stranden för mig själv(förutom en flock getter...)
Nu spårade jag visst ur lite från ämnet här

Mvh. Stina
3 dagar kvar till Athen, Paros, Sifnos och Kea
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-08-25, 14:49
Sonia Sonia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Restaurangtips mm

Kalimera Carina!

Åker också till Naxos för 4 gången på lördag, ser att du har fått en del svar på din fråga och jag kan bara instämma, den i Aiga Anna är kanon.
Nu undra jag om du vet om det finns någon frisör/skönhessalong i Naxos stad?
Har fått för mig att jag kanske ska uppsöka en sådan före hemresan.
Vi kanske ses, vi reser från Arlanda på lördag morgon och ska bo inne i stan.
Hälsningar
Sonia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-08-25, 15:11
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Restaurangtips mm

Hej Sonia!

Jag tror att det ligger en salong nära torget.
Vi åker också från Stockholm på lördag, kommer troligen att ha en brun kjol på mig
Känns härligt att åka till solen nu, för här är det mörkt och regnigt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-08-25, 15:21
Sonia Sonia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Restaurangtips mm

Hej igen!

Ska titta vid torget så fort vi har anlänt! Hoppas att vi kommer i tid. De senaste gångerna har det varit en del strul både ner och hem!
Ska hålla koll på alla bruna kjolar själv vet jag inte vad jag ska ha på mig men jag har brunt, kort hår och glasögon i sällskap med min man som har lite hår men skägg. Snart är det dax att åka hem och packa, tjohooo!
Sonia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-08-25, 15:32
Sonia Sonia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Restaurangtips mm

Carina,

fattar inte riktigt hur man gör för att läsa ev.svar, har du möjlighet att maila till min jobbadress? s.eriksson@akers.se
Sonia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-08-25, 16:12
Stellwerk1 Stellwerk1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Sollentuna
Inlägg: 25
Standard Sv: Restaurangtips mm

Jag har blivit nöjd på ett ställe som verkar som turistfälla nr1! Oniro heter den, en takrestaurang som är lite svår att hitta till en bit upp mot muren!
Prisvärt och bra käk med underbar utsikt.
Nu var det dock 2 år sedan jag åt där och en del kan ha hänt med maten.

Apropå Naxos, så kunde man nu i Augusti hitta Grekisk sallad för 2.50 om man kikade runt lite i gränderna.

Trevlig resa.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-08-25, 17:58
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Restaurangtips mm

Frissan ni letar efter ligger som sagts uppe vid torget, men det finnes flera torg i Naxos. Alltså... Det är torget man finner när man tager promenaden från hamnen och uppöver!! Till höger sett från hamnpiren. Väl uppe vid torget har frissan sin lokal en trappa upp i ett vitt hus. Cirka 30 meter från torget. Men ,, bara att fråga så vet alla att visa var frissan håller hus.

Bra priser... 9€ för klippning. Det dubbla om det ska onduleras mm.


Arne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-08-25, 18:50
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Restaurangtips mm

Tack Arne och alla andra för bra tips.

Minns att jag läst Arnes trevliga beskrivning av Gorgona tidigare. Vi ska ta en kvällstur med bussen dit och njuta av maten och solnedgången.

Nu håller vi på med det tråkigaste med att resa, packa!
Imorgon är det arbete sedan går färden till sonen i Vallentuna för övernattning och sen...

Ska hälsa till Naxos från er andra



Carina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-08-26, 09:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Restaurangtips mm

Jag vill gärna tipsa om en lite "otillgänglig" taverna, nämligen Taverna Giorgios i Melanes, råvarorna kommer från den egna gården, vinet är från egna druvor och brödet är hembakat. Precis som med Gorgona i Agia Anna åker greker från hela ön hit och äter. Ta en taxi till Melanes och njut av god grekisk mat, utsikten över den grönskande dalen är magnifik.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-08-26, 12:36
Ann Ann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlshamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Restaurangtips mm

Vi brukar faktiskt alltid besöka en taverna som ligger på strandpromenaden, riktigt god mat, stället heter "The Good Heart".
Ann
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-08-27, 17:36
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Restaurangtips mm

Hej hej!
Vi kan rekomendera Picasso en Tex mex restaurang, trevlig personal och jattegod mat, om man inte vill ha grekiskt forstas...
/Alexandra
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-08-27, 22:33
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Restaurangtips mm

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Hej hej!
Vi kan rekomendera Picasso en Tex mex restaurang, trevlig personal och jattegod mat, om man inte vill ha grekiskt forstas...
/Alexandra
Hallå Alexandra, hur har du det på resan? Du kan väl inte titta in utan att berätta hur det går!

Ruby - alltid nyfiken
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-11-17, 15:42
lambertssonannelie lambertssonannelie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Sollefteå
Inlägg: 19
Standard Sv: Restaurangtips mm

Vi åt på Restaurang Flamingo (Naxos stad) två gånger under våran vistelse på Naxos, åt kycklingfile med pepparsås båda gångerna eftersom den var så god
De hade även väldigt goda efterrätter, bra service och fin utsikt från takterrasen. Var underbart att gå dit vid 19-19,30 och äta och samtidigt titta på solnedgången...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-11-17, 23:37
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Restaurangtips mm

Åh, så Flamingo "lever" fortfarande! Där har vi ätit många gånger, deras mezes gick inte att motstå, inte heller ngn slags Mixed grilled (?). *vattnas i munnen*
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT