Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Andros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-05, 11:15
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard ANDROS

Andros är en av de absoluta pärlorna i Grekland tycker jag . Tyvärr så "glömmer" många bort denna näst största ö i Kykladerna, men jag kan varmt rekommendera denna ö.
Jag har bott i Batsi på västkusten. Det är en jättemysig kykladisk by med en hel del mysiga restauranger och tavernor. Byn har 2 stadsstränder varav den längst ut på udden är bäst. Vandra gärna även bort mot Gavrion norr ut på västsidan. Här finns flera jättefina badvikar samt små klippbad längs hela vägen. Flera av dessa hör till det bästa som jag sett i Grekland. Andros landskap är kargt och vackert. På motsatta sidan om ön ligger huvudorten Andros stad som är en gammal sjöfararstad. Många vackra hus längs huvudgatan men Batsi är mysigare tycker jag.
Åk hit, ni kommer inte att bli besvikna. När jag var här gick det även direktbåtar från Rafina.
PS. Andros fanns med i Apolloresors katalog för ett antal år sedan, varför strök man denna pärla!!??
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-05, 11:58
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: ANDROS

Vi var på Andros i maj 2002, då åkte vi med Destination Europa, som tyvärr försvann strax där efter.Vi bodde också i Batsi, liten och mysig by, med en lugn o fin sandstrand. Men ön är inte med på vår topp 5 lista men helt klart värd ett besök.

bopia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-05, 13:12
Jan-Jan Jan-Jan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 65
Standard Sv: ANDROS

Vi var på Andros i tre nätter förra veckan. Det var första besöket. Vi valde att bo i Batsi, eftersom vi ville bada mycket. Första intrycket var lite falnad riviera, flera 50/60-talshotell, ganska dyrt. Orten har nog sett sina bästa dagar. Men, som på de flesta ställen upptäcker man charmen först efter ett par dagar och Batsi har charm. Och bra restauranger finns det. Dessutom är Andros ett utmärkt alternativ när man ska hemåt. Att bo sista natten på Andros och ta tio-färjan till Rafina går utmärkt om man har en flight som går 15 eller senare. Blir både billigare och roligare än att bo på fastlandet.
Norra cykladerna har en annan karaktär än de längre söderut och Andros finns inte heller med på vår topp 5-lista. Men det är trots det klart möjligt att vi återvänder.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-08-12, 20:56
Andriotissas avatar
Andriotissa Andriotissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 109
Standard Sv: ANDROS

Jag håller med Homeros. Andros är en toppen ö men tycker att Batsi är OK men Chora är mycket bättre. Inga turister utan bara grekiska turister. God mat och vandringsleder och grönt grönt grönt och vattenkällor överallt. Otroligt vackert. Lugnt och avkopplande. Utomhus bio och konditorier. Det fläktar nästan alltid på Andros så man blir inte för varm. Rikt djurliv. Håller helt med dig att Andros är en toppen ö. Den är min Number One som Elena Paparitzou säger. Tur att andra inte tycker det!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT