Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-13, 22:48
Fripp Fripp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Jönköping
Inlägg: 34
Standard Vlychada – någon som bott där?

Hej!

Är det någon som bott i Vlychada och har några tips på boende? Vi avslutar vår båtluff på Santorini och vill hitta något litet lugnt ställe att bo på sista dagarna innan hemfärd. Funderar på om Vlychada kanske vore passande? Vi reser med två små barn (2 och 5 år) och vill gärna bo nära stranden. Har även kikat på boenden i Baxedes-området nära Oia, eller är det någon som har några andra förslag? Alla tips mottages tacksamt. Vi kommer vara på Santorini sista veckan i juni. Har vid tidigare besök på Santorini bott i Fira eller Perissa men skulle vilja ha något lugnare alternativ.

Tack på förhand!

//Fredrika
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-14, 10:23
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vlychada – någon som bott där?

Vi har aldrig bott i Vlychada.Däremot cyklar vi ofta dit när vi bor hos Julia på Honeymoon Beach Hotel i Perivolos.
Vlychada är mycket speciellt med sina månlandskapsliknande klippor.Stranden är lång.Det är ganska svårt att ta sig upp ur vattnet och det går ofta rätt höga vågor.
Hamnen är charmig md sina fiskebåtar och lyxjakter.Det finns flera bra fisktavernor ovanför hamnen.
Jag tycker inte att stranden är särskilt barvänlig.

Ni skulle kunna bo på Honeymoon som är lugnt,barnvänligt och stranden i Perivolos är riktigt bra!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-14, 12:42
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Vlychada – någon som bott där?

Om du vill bo billigt på budgethotell, Stella Pension. Sedan har du Villa Michalis, billigt men fint. Notos Therme Spa är ok men inte för vad man får betala.

Jag älskar Vlichada och var där faktiskt igår med en kompis som är fotograf! Så fin strand i år, iinga stora stenar som förra året efter vinterstormarna utan sand i vattenbrynet. Jag rekommenderar det varmt, men ni kommer at behöva hyra bil eller scooter får det går bara några bussar per dag dit!

Ingela
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-14, 13:08
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vlychada – någon som bott där?

Stella är en mycket trevlig dam.Jag tror att ni skulle trivs där!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-14, 13:37
Fripp Fripp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Jönköping
Inlägg: 34
Standard Sv: Vlychada – någon som bott där?

Tack så mycket för era tips. Villa Michalis har jag kikat på och det verkar passa oss. Stella Pension verkar ju också trevligt, ska kolla närmre på det. Jag har lite svårt att hitta bra bilder på Vlychada, är det ett samhälle med en affär eller är det bara några enstaka hotell?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-14, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 391
Standard Sv: Vlychada – någon som bott där?

Citat:
Ursprungligen postat av Fripp Visa inlägg
Jag har lite svårt att hitta bra bilder på Vlychada, är det ett samhälle med en affär eller är det bara några enstaka hotell?
Vlychada är inget samhälle utan en småbåtshamn, en strand och hotell och tavernor. Jag tror att det finns en minimarket i ett av hotellen. Men det kan ju finnas fler, som inte jag har sett.




Småbåtshamnen. Stranden ser ut så här...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-14, 15:09
Fripp Fripp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Jönköping
Inlägg: 34
Standard Sv: Vlychada – någon som bott där?

Tack så mycket. Ser fint och rofyllt ut. Om man vill bo i en liten by, är det bergsbyarna som gäller då eller finns det något mer strandnära? :-)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-15, 13:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 391
Standard Sv: Vlychada – någon som bott där?

Citat:
Ursprungligen postat av Fripp Visa inlägg
Tack så mycket. Ser fint och rofyllt ut.
Stämmer bra det. Vlychada är en av mina oaser på Santorini. Vi kör ofta dit och äter lunch.

Citat:
Om man vill bo i en liten by, är det bergsbyarna som gäller då eller finns det något mer strandnära?
Pyrgos och Megalochori är två fina byar där det är lugn och ro. Vill du bo strandnära kan du ta sikte på Monolitos beach. Fast där kan man störas av flygplan. Byn Akrotiri kan också vara ett alternativ. Därifrån är det hyfsat nära till Red beach.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-04-15, 15:48
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Vlychada – någon som bott där?

Vi har inte bott där, men besökt stranden. Den är väldigt lång och den mittre delen är för de avklädda. Det är gott om plats, är flera hundra meter mellan, så ingen lär bli störd av det.

Vi upplevde stranden som en smula blåsig, och inte så barnvänlig på grund av stora vågor och lite svårt att ta sig upp och ner för bad.
Kanske varierar det med vädret.

Sandformationerna som nämnts är faschinerande, tänk vad naturen kan åstadkomma!

Vi bodde som Melina, hos Julia på Honeymoon i Perivolos. Tycker nog den stranden var bättre.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-04-16, 07:36
Fripp Fripp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Jönköping
Inlägg: 34
Standard Sv: Vlychada – någon som bott där?

Tack för fler tips! Vi blev lite sugna på Akrotiri, där verkar finnas lite bykänsla med en minimarket också och stranden Caldera view ganska nära. Någon som vet om det är brant och svårt att gå till stranden?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-04-16, 10:08
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Vlychada – någon som bott där?

Perivolos eller Agios Georgos (bredvid) kanske är ett bättre val att bo på. Mysigt ställe att bo på är Glykeria Mini Suites för 100 euro för stor suite med privat utsikt över havet. Honeymoon ligger runt 70 euro för studio för 4!

Ingela

Senast redigerad av Kalimera den 2015-04-09 klockan 09:27.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-04-16, 23:40
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Vlychada – någon som bott där?

Citat:
Ursprungligen postat av Fripp Visa inlägg
Tack för fler tips! Vi blev lite sugna på Akrotiri, där verkar finnas lite bykänsla med en minimarket också och stranden Caldera view ganska nära. Någon som vet om det är brant och svårt att gå till stranden?
Om Du menar vägen till Caldera Beach så har jag kört dit från Akrotiri o jag minns att jag var orolig för om hyrbilen skulle orka ta sig uppför grusvägen på hemresan... Finns alltså en ganska brant bilväg ända ner till stranden!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-04-17, 12:24
Fripp Fripp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Jönköping
Inlägg: 34
Standard Sv: Vlychada – någon som bott där?

Tack återigen för tips och förslag! Akrotiri känns mest lockande just nu, men kanske är backen till stranden lite tuff att gå med småbarn. I och för sig har vi en vagn till lilleman men kan tänka mig att det kan bli många pust och stön från femåringen

Hittade ett hotell som heter Mathios Village som ligger precis innan backen ner till stranden Caldera beach. Någon som bott där?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-04-20, 09:46
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Vlychada – någon som bott där?

Om du går in och mäter på google maps så är det precis 600 meter ned till stranden via vägen men det finns också en gångväg via Kokkinos Villas (vet ej om man får använda den dock) men det är ganska brant nedförsbacke.

Akrotiri är en mysig liten by, ja! Om ni väljer att bo där, missa inte konserten i "La Ponta Tower" med traditionella säckpipor.http://www.laponta.gr/index.php?opti...-01&Itemid=288

Ingela
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT