Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Fysimeras naturhörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-25, 17:32
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard På Kretas tak

Senaste dagarna har vi vandrat på våra kära berg, både på Vita bergen och i terrängen av Psiloritis. I sommar har väderleken gynnat vandraren - inga förlamande värmeböljor. Svalkande vindar blåser tidvis för friskt, de tumlar om semerterfirarnas badvatten, man ser ofta röda flaggor längs sandstränder. Vi läste någonstans att det finns gott hopp om att mängden Greklands ödesdigra eldsvådor i år kommer att bli låg just på grund av det något ljummare sommarvädret.

Under helgen uppe på Vita bergen vandrade vi på helt nya stigar, även i terrängen utan stigar. På området runt Agios Jannios i Sfakia smakade vi på en gammal stig som slingrar sig under pinje- och sypressträden. Denna stig är riktigt välmarkerad både med blå-vita markeringar och med stenrös, ingen möjlighet att komma vilse. Men så bra så, denna vandring kan vi varmt rekommendera till alla, även till dem som inte är så vana att vandra på egen hand. Stigen börjar utanför den sista byn i endan av vägen som kommer från Hora Sfakion via Anopolis och Aradena och den leder till en stor grotta med namnet Kormokopos och som ligger nästan i en sidoravin till Eligias-ravinen. Stigen är skuggig i sommarsolen, lättvandrad. Terrängen bjuder även på lite alternativa rutter: från Kormokopos-grottan kan man vandra en bit tillbaks längs en annan stig som löper lite högre på bergskanten och mitt på returresan kan man ta en avstickare till Papa Kefalas skogsväxande topp. Från Papa Kefala leder ytterligare en annan stig tillbaks till den ursprungliga stigen med blå-vita markeringar, längs den hittar man ruiner av mycket gamla byggnader. Fast detta sista äventyr förutsätter skarp blick och orienterinsförmåga

Toppen på Papa Kefala är bara på tusen meters höjd, men därifrån har man en vidunderlig vy till stranden av Agia Roumeli och ända till Paleochoras halvöar. På den högsta punkten har man byggt en stor stenrös. En bit neråt från toppen hittar vi en välskyddad platå under stora träd. Här finns ruiner av hus, som har varit bebodda för hundratals år sedan, de gråsteniga husmurarna har nästan smält samman med marken.




* * *
Igår tog vi en grupp norska vandrare upp till Psiloritis topp. Vi fick en klar dag, bara några lätta sommarmoln ovanför havet. Klockan tio på morgonen då vi startade vår vandring från Migerou-stugan ovanför byn Livadhia var temperaturen behagliga 19 grader. Det är klart att den branta uppstigningen av närmare åttahundra meter får alla att svettas men den nordöstliga meltemi-vinden piggar upp och ger svalka.

Den två och en halvtimmes uppstigningen till Kretas högsta topp börjar här med en stig som är stenlagd med skiffriga stenar, senare smalnar stigen och den löper längs branta bergsväggar. Så småningom ser vi havet, sedan strandbyar snart även den stora vita staden Iraklion. Före den sista branta uppstigningen vandrar vi längs en bergsrygg med utsikten över Messara-dalen och Libyiska havet söderut och Kretensiska havet i norrut. I väst fångas blicken av Vita bergens ljusa massiv i horisonten. Upp till Kretas topp är det alltid så härligt att komma - som man skulle här ha hela ön på sina händer.


Team Stavanger


Den lilla kyrkan som står på toppen av Psiloritis-berget har man städat nu. Denna helg firar man här för fjärde gången just denna uppstigning till kyrkan från Migerou-stugan. På lördagsmorgonen startar man från stugan klockan fem och vandrar upp till bergstoppen och till den lilla kyrkan med namnet Heliga Korset (Timios Stavros). Efter festgudstjänsten vandrar man ner tillbaks till Migerou-stugan för att grilla otaliga får och koka pilaffris samt för att smaka produkter från de många osterier på Psiloritis-berget. Tidigare åren har festen samlat ihop drygt fyra tusen människor. Om du är på Kreta under den kommande helgen, kom med!
På det kretensiska sättet - alla är välkomna!


Anna

ps. Vår lilla hund Milo är med på en av bilderna kan ni se honom??
Olle

Senast redigerad av Fysimera den 2013-07-25 klockan 17:39.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-25, 17:58
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Re: På Kretas tak

Härligt!
Såg allt Milo kika fram bakom en liten buske.
Hoppas hela han kommer med på ett foto nästa gång.
//
KR
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-25, 20:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: På Kretas tak

JA! Den ljusgröna busken till vänster med stenröset till höger.
You can not miss it.. Milo är faktiskt ingen LITEN bedårande hund.
Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-25, 20:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Re: På Kretas tak

Jättefint! Jag saknar våra bergsvandringar- senaste året har de inte blivit av. Får satsa på hösten när det blir svalare.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-28, 12:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Re: På Kretas tak

Tack för tipset om vandringen kring Agios Jannios i Sfakia! Den ska jag prova någon gång. Är Milo med på alla era vandringar? Hur klarar han värmen?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-28, 13:49
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: På Kretas tak

Jag tror Milo är med på dom flesta vandringarna. Han har numera lärt sig att inte jaga getter. Med lite derssyr.

Men eftersom vandringarna är på cirka en vecka och övernattning måste ske på olika hotel/studios händer det då och då att han inte får följa med.Vissa hotel tillåter inte att man har med sig sin hund,,,

Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-29, 18:02
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: På Kretas tak

Ja du har såå rätt Birgitta.
Milo är alltid med när bara Anna & jag är ute och vandrar, han är nu en fullvuxen ungdom med mycket nyfikenhet.
När vi har veckogrupper är han bara med om både Anna & jag är med i gruppen så han ej stör övriga, alla gillar ju ej hundar och en del kan ju vara allergiska det är viktigt att även ta hänsyn till dom.

Milo springer nästan alltid lös när vi är ute med honom, i början var han hopplös på att jaga får och getter men nu har han lärt sig att ej jaga dessa så han slipper gå i band i många timmar.
Han har blivigt en riktig trogen vän/hund och börjar bli lagom lydig.
Jag sitter i Sverige nu så jag har ej några nya bilder på honom men lovar att lägga ut någon bild när jag får möjlighet.

Olle
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-05, 13:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: På Kretas tak

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Jag sitter i Sverige nu så jag har ej några nya bilder på honom men lovar att lägga ut någon bild när jag får möjlighet.
Det ser jag fram emot.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT