Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Halkidiki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-11-30, 09:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Halkidiki på Kalimera

Äntligen finns det en sida om Halkidiki på Kalimera. Stort tack Lotta!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-11-30, 15:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Halkidiki på Kalimera

Åh så trevlig läsning! Tack!

Många minnen väcktes till liv.
Sommaren 1997 var vi, (dåvarande make, jag och 2 vuxna barn med respektive) på en 14 dagars tripp med boende i Nea Marmaras, en jättemysig by. Vi bodde jättebra och hade bil hela tiden då vi åkte runt varje dag de båda veckorna, många mil varje dag så sammanlagt långt, långt över 150 mil visade mätaren på när vi lämnade bilen åter.. Vi var på alla halvöarna fast på munkarnas halvö kom vi ju inte mer än till gränsbyn. Men vi åkte båttur längs kusten på munkrepubliken och såg de mest fantastiska kloster från sjösidan.
Saloniki var kulturhuvudstad det året och hade en fantastisk utställning med skatter, lånade från munkklostren. Till Saloniki åkte vi flera ggr över dagen. Vi var i Petralonagrottan också.
Landskapet där runt om är otroligt vackert och jag har många gånger undrat varför jag aldrig åkt tillbaks.....Förmodligen för att flygbiljetterna till Saloniki är så dyra jämfört med till Aten. Från Stockholm finns ju flera flygalternativ, men det är en klen ursäkt för det är jättesynd att så få åker dit på semester!
Stränderna på Sithonia är jätte-jättefina!!

NU satte allt längtan in! En tanke kommer smygande....flyg till Aten och sen tåg upp till Saloniki....det vore väl nåt

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-11-30, 15:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Halkidiki på Kalimera

Vi tillbringade nån vecka i tält på västra sidan av mellersta halvön Sithonia för många år sen. Det var väldigt bra bad för barnen , nästan som en lagun. Däremot var det lite svårt med matlagningen eftersom det inte fanns några affärer i närheten. Jag stekte en del fisk som maken drog upp, sen blev det nog en massa sallader och bröd och något besök på restaurang emellanåt.
-Det var måga tyska nudister där, och först reagerade vi negativt, men efter ett tag märkte vi knappt skillnaden på "vanligt folk" och de avklädda.
-Vi besökte Petralonagrottan som var spännande , särskilt för barnen, och blev bekanta med en person som hade silkesmaskar som han matade med grenar av mullbärsträd.
-Det har inte blivit av att återvända, vilket jag väldigt gärna skulle göra.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-12-01, 14:55
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Halkidiki på Kalimera



Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Äntligen finns det en sida om Halkidiki på Kalimera. Stort tack Lotta!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT