Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-07, 12:43
CH CH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 44
Standard Färja från Santorini till Naxos

Hej
Vi hade tänkt att åka från Santorini till Naxos den 27/8 med Blue Star Ferries. Nu verkar det som om det inte går några färjor med Blue Star detta datum. Istället får vi övernatta på Santorini och vi skulle gärna vilja ta färjan som går vid 7-tiden nästa dag. Är det någon som vet hur man gör med biljetter när färjan går så tidigt på morgonen? Är biljettkontoren i hamnen öppna då eller ska man ta sig ner till hamnen på lördagen redan för att köpa biljetter? Känner mig lite ansvarig för att allt ska fungera för vi (jag, min man och våra två barn) har med oss mina föräldrar plus mina systrar och det är andra gången i Grekland för dem och första gången de inte reser med charter. Jag har försäkrat dem om att allt går så smidigt så...

CH
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-07, 12:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Färja från Santorini till Naxos

Jag har åkt med morgonbåten från Santorini många gånger och varje gång har det funnits öppna biljettkontor i hamnen. Om du tycker att det är "stressigt" att köpa biljett så tidigt på morgonen kan du handla dagen innan. Resebyråer finns inte bara i hamnen, du kan köpa biljetter i bland annat Fira och i Perissa.

Janne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-07, 13:11
CH CH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 44
Standard Sv: Färja från Santorini till Naxos

Tack för hjälpen! Det kändes lite snopet att inte kunna åka vidare direkt som vi tänkt oss från början. Som "reseledare" vill man ju ha koll på läget. Är det bara Honeymoon Beach som rekomenderas om man vill bo på den sidan av ön? Det är så många som pratat väl om det hotellet att jag antar att vi kan boka det för en natt utan att göra vårt resesällskap besvikna. Är Perissa en liten by eller är det bara hotell vid stranden? På bilderna ser hotellet ut att ligga lite avsides, stämmer det?

CH
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-07, 13:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Färja från Santorini till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av CH
Tack för hjälpen! Det kändes lite snopet att inte kunna åka vidare direkt som vi tänkt oss från början. Som "reseledare" vill man ju ha koll på läget. Är det bara Honeymoon Beach som rekomenderas om man vill bo på den sidan av ön? Det är så många som pratat väl om det hotellet att jag antar att vi kan boka det för en natt utan att göra vårt resesällskap besvikna. Är Perissa en liten by eller är det bara hotell vid stranden? På bilderna ser hotellet ut att ligga lite avsides, stämmer det?

CH
Perissa beach är 4 km lång, Honeymoon ligger ungefär vid mitten (den delen av stranden heter Perivolos), det finns en supermarket i närheten, på stranden nedanför Honeymoon finns ett flertal tavernor. Det ligger, som du skriver, lite för sig själv. Själva "Perissa by" (ingen by egentligen, mer som en turistort) ligger vid foten av berget som skiljer Perissa och Kamari beach åt, där finns tavernor, supermarkets, resebyråer, bil- och mopeduthyrare osv.

Janne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-14, 11:42
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Färja från Santorini till Naxos

Hej CH,


När det gäller båtbiljetterna så skriv ned på en lapp (med
stora bokstäver) era namn, det underlättar oerhört vid köpet.
Denna rekommendation finns någonstans här på Kalimera, och det har skrivits en del om det också, men det är ett urbra
tips.

Vi bodde hos Paris & Julia i förra veckan. De driver även en egen liten taverna. Och jag lovar dig Julia lagar fantastiskt god mat! och till rimligt pris dessutom. En av deras söner 18 årige Mikaelis serverar och är jättego! Äldsta sonen 24 ligger inkallad. De har även en annan liten kille boende hos sig som är mycket hjälpsam med allt. Stort charmtroll!
Affären låg ungefär 200 meter bort, likaså stranden var ungefär samma avstånd.
Taxiresa Fira - Honeymoon 10 €.


Chris
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-14, 12:03
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Färja från Santorini till Naxos

Hej!

Vet inte vilken tid Ni kommer ner till Santorini...men Blue Star Paros går från
Santorini till Naxos kl 15:45 och är framme på Naxos kl 17:45//

Bertil
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-06-15, 11:21
CH CH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 44
Standard Sv: Färja från Santorini till Naxos

Hej

Jag ser nu att det går en färja 15.45. När jag tidigare tittade på Blue Star Ferries hemsida fanns det inga avgångar detta datum. Jag fick ett kryptiskt svar på ett mail till rederiet att de lade om turerna så det det var därför det inte fanns några avgångar detta datum. Det tolkade jag som att det inte gick några färjor. Sedan fick jag ett nytt mail att det fanns en avgång 15.45 och som sagt, nu finns den avgången på hemsidan också. Vi funderar ändå på att stanna på Santorini över natten eftersom vårt resesällskap aldrig har varit där plus att det blir roligare för barnen att första dagen inte bara blir en resdag utan de får bada redan när vi kommer ner.

/CH
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-06-15, 11:45
Nightfly Nightfly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 67
Standard Sv: Färja från Santorini till Naxos

Vi skulle med Blue Star från Santorini till Naxos i början av september 2004, men den båten blev 34 timmar försenad p.g.a dåligt väder. När vi äntligen fick gå ombord (andra dagen) tog det fortfarande 10 timmar innan båten gick.

Hamnen ligger dumt till på Santorini och det finns inte mycket att göra om båtarna blir försenade, men det finns en liten (bedrövlig) strand, så efter försäkran från besättningsmännen att de inte skulle åka iväg utan oss, gick vi dit någon timme för ett dopp och lite sol.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-06-15, 12:51
CH CH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 44
Standard Sv: Färja från Santorini till Naxos

Hej

Vi åkte hem från Naxos 3 sep 2004 och då hade de blåst en del i några dagar, men vår båtresa var ganska lugn så vi hade nog tur.. Det verkar som om just september förra året var ovanligt blåsig eller..

/CH
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-06-15, 13:27
Nightfly Nightfly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 67
Standard Sv: Färja från Santorini till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av CH
Det verkar som om just september förra året var ovanligt blåsig eller..

/CH
Ja, vi hade otur med vädret. På Naxos var det direkt kallt. Vi satt och frös mitt på eftermiddagen. Tjejen som mötte oss på Eleni Rooms (Amorgos) sa att det var den kallaste september hon någonsin hade upplevt.

Som tur var blev det bättre allt eftersom och i slutet av månaden var det varmt och skönt igen.

/Mattias
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT