Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-07, 14:56
Suzanna Suzanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 20
Standard Naxos

Hej! I juni åker jag till athen för att sen ta en båt till naxos. Vi är framme halv två och tänkte ta en båt som gick halv sex från pireus. Den skulle ta sex timmar och vi undrar om någon vet om det finns några snabbare alternativ. När vi sen anländer till naxos funderar vi på vart vi ska bosätta oss. Vi vill gärna ha havsutsikt från hotellet. har någon ett bra tips på ett bra boendealternativ Vi hade funderingar på att bo tre nätter vid naxos stad och tre nätter ute vid någon av de fina stränderna. Är det någon som gjort så eller är det bättre att bo i stan och åka ut till stränderna under dagen eller tvärtom?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-07, 15:05
Suzanna Suzanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 20
Standard Sv: Naxos

Förresten!! är det någon som vet om det går bra att cykla runt i naxos alltså i allafall mellan naxos stad och de fina stränderna?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-07, 16:16
lirajo lirajo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Århus Danmark
Inlägg: 13
Standard Sv: Naxos

Hej

Der går bus mellem Naxos Stad og strandene mange gange om dagen og turen koster godt 1 euro. Så jeg ville ikke flytte, men finde mig et sted med havudsigt og så klare mig med bussen.....

Jeg kan ikke huske jeg har set nogen cykle - men hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre? De fleste tager bussen eller en taxa - ca 5 euro fra strand til stad.

Og så kan du bare glæde dig - Naxos er en dejlig ø!

Lisbeth
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-07, 19:03
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: Naxos

Om du går in på Naxos forum så hittar du massor med tips på dina frågor!!
Annelie
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-07, 19:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Suzanna
Förresten!! är det någon som vet om det går bra att cykla runt i naxos alltså i allafall mellan naxos stad och de fina stränderna?
Det är platt och fina vägar närmast stan, först vid eller efter Plaka blir det sandvägar. Så att cykla borde vara ett utmärkt och trevligt alternativ - man har ju dessutom havet på sin högra sida hela vägen!

Förra våren var det någon som funderade på att hyra cykel på Naxos vill jag minnas. Vet inte hur det blev med den saken, men om du letar i gamla Naxostrådar så kanske du hittar något om det.

Låt oss andra få veta sen hur det blev! Jag har aldrig hyrt cykel i Grekland, men jag funderar på att göra det snart vid något tillfälle.

Sedan det där med om ni ska bo i stan eller utanför eller både ock. Det är helt och hållet en smaksak. En del föredrar att bo i staden och gör utflykter till olika stränder eller annat på dagen och har nära till kvällens aktiviteter, andra vill vara nära stranden när de vaknar och hellre åka in till stan på kvällen.

Jag tycker att ni ska välja ett av dem till att börja med och sedan känna efter på plats om ni vill flytta eller ej. Ni kommer inte att ha några svårigheter att hitta boende i juni, varken i staden eller utanför, så ni behöver inte bestämma er förrän ni är där.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-07, 20:34
Suzanna Suzanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 20
Standard Sv: Naxos

Tack för snabbt svar! Jag lovar att skriva och berätta om vi hyr cykel
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-05-08, 21:03
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Naxos

Jag tror bestämmt att det var jag som funderade på att cykla . Nu blev det så att vi fick möjligheten att hyra moppe så vi gjorde det istället. Vägen från Staden till stränderna är jätte fin ( i alla fall den asfalterade biten) och det är nog bara en backe som inte är så vidare brant på vägen.

Vi bodde i stan och åkte ut till stränderna på dagarna. Anledningen var att vi inte ville köra moppe från stan när det var mörkt eller om man tagit en drink eller två

Första gången jag var på Naxos (charter) bodde vi i stan och trivdes bra, hade funderingar på att bo vid stränderna när vi var iväg sist, och det verkar verkligen bekvämt att bara ha ett stenkast från stranden...Visst det finns ju en hel del tavernor men vi hade nog saknat stadslivet...

/Alexandtra
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-05-08, 21:48
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Naxos

Jag och min reskamrat har tagit Naxos till våra hjärtan. Det blir minst ett besök varje år. I sommar, precis som förra året, väljer vi att bo en första period inne i staden. Eftersom vi alltid längtar till ön, är de första dagarna inplanerade tidigt under resan. Det finns ju ingen anledning att längta framåt under vistelse. Under de här första dagarna njuter vi av långa frukostar i hamnen och kan sedan ta bussen ut till den strand, som vi känner för just då. Efter några timmar har kroppen fått nog av sol och vi kan åka tillbaka för att njuta av kvällslivet i staden.

Efter några veckor återvänder vi och bor nu nere vid havet istället. Stor del av dagen tillbringar vi i vattnet och på stränderna. Känner vi för det tar vi bussen in till stan, men efter några veckor i Grekland är ju inte behovet av "fest" detsamma. Vi har helt enkelt landat och kan sitta vid havet och bara njuta av tystnaden.

Vi är alla olika, men det här tycker vi är den optimala Naxosvistelsen. (Vi var ute fem veckor förra året och ska vara ute fyra i år, så vi har ju lite tid på oss.)

Önskar alla en trevlig semester i Grekland.
Ann-Charlotte, med "bara" 47 dagar kvar!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-05-09, 17:37
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Naxos

Lät som en bra kombination, kanske man skulle ta och prova någon gång. 5 veckor verkar vara det optimala för övrigt, själv har vi bara tid med 4...

/Alexandra
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-05-10, 10:26
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Naxos

Vi brukar bo i agios prokopios för att stranden där är så bra och vi trivs på hotel Dilino som ligger lite utanför byn. Litet hotel som har utsikt över sundet mellan naxos o paros. Buss till chora går strax utanför och om man ställer sig där så brukar taxibilarna komma och ragga upp. Cyklar finns att hyra i byn.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-05-10, 18:47
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: Naxos

Jassas.

Vi var 2 veckor på Naxos förra sommaren vi bodde på Villa Naxia 50m från St. Georgestranden och ca 400m från stan.Rummen har hel eller delvis havsutsikt beroende av vilken våning man bor på. Vi rekommenderar verkligen Villa Naxia som är lagom litet ca 10 lägenheter väl skött med en underbar trädgård full med träd o blommor,ägaren Nikos är en mycket omtänksam person som gjorde allt för att vi skulle trivas, så när vi besöker Naxos nästa gång är valet av hotell givet.Fast vi var där i 2 veckor fanns det mycket vi inte hann upptäcka, Naxos stad är helt underbar det finns massor av fina restauranger,dom bästa ligger inne i gamla delen av stan. Nu rabblar jag bara på för det finns så mycket att berätta om Naxos,vilket ni kommer att förstå när ni där och vi önskar er en "kalo taxidi" trevlig resa på grekiska fast vet ni kanske.Och tips om en mysig bar på hamnen i Naxos stad är Kaptens Bar vid en av ingångarna till de gamla delarna.

Njut varje sekund när ni är där/Bopia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-05-24, 22:07
Mikkels avatar
Mikkel Mikkel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: 4330 Ålgård
Inlägg: 138
Standard Sv: Naxos

Vi har prøvd begge deler, og bor nå i byen (stan) og reiser ut til strendene. Det er bedre fordi da slipper man å tenke på å ta en buss om kvelden (den går alltid for tidlig). I juni så går ikke bussen helt ut til Plaka, så det kan bli en lang vandring i mørke.

Senast redigerad av inkfish den 2006-05-26 klockan 11:57. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-05-24, 22:12
Mikkels avatar
Mikkel Mikkel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: 4330 Ålgård
Inlägg: 138
Standard Sv: Naxos

Det går helt fint å sykle rundt i stan, og ut til de flotte strendene rundt Agia Anna og Plaka så trenger man 45 minutt eller noe sånt. Men billigast er det å ta buss. Den går nesten hver halv time, og koster rundt 1 euro hver vei.

Senast redigerad av inkfish den 2006-05-26 klockan 11:57.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-05-24, 23:08
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Mikkel
I juni så går ikke bussen helt ut til Plaka, så det kan bli en lang vandring i mørke.
Hmm, vi som hade tänkt att bo vid Plaka i mitten av juni. På Plaka Hotels (och andra boenden där ute) hemsida står det att busshållplatsen finns utanför dörren (typ). Det gäller alltså inte i juni

Hur långt går bussen då? Och går den mindre ofta, eller inte alls, längre bort på Plakastranden? Nån som vet? Kan vara bra att veta när man möter dessa rumsraggare det stod om i en tråd här nyss

/Marianne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-05-25, 07:51
Hedan Hedan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 36
Standard Sv: Naxos

Hej! Vi var också 2 veckor på Naxos förra sommaren, helt underbar ö! Nu är vi på väg igen, tillsammans med våra tre barn som är 6,6,och 8 år. Den här gången ska vi vara ca 5 nätter i Naxos stad och sedan fortsätter vi några dagar till Agios Prokopios. Blev intresserad när jag läste ditt inlägg om Villa Naxia. Har försökt hitta deras hemsida men inte lyckas. Vet du om de tar emot "stora" familjer och hur jag kan nå dom?
Vi har nu 35 dagar kvar så nu har nedräkningen börjat !!!
//Ulrika
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-05-25, 08:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Mikkel
I juni så går ikke bussen helt ut til Plaka, så det kan bli en lang vandring i mørke.
Är du helt säker på det? Vill minnas att vi för några år sedan åkte buss fram till Plaka vid den tidpunkten å andra sidan kan jag minnas fel och att vi varje gång promenade den enligt min mening korta sträckan. Nu åkte vi bara buss ut till stränderna på dagtid och inte på kvällstid då vi stannade kvar inne i stan. Kanske bussen kör en annan sträcka på dagen.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-05-25, 12:01
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av mkh
Hur långt går bussen då? Och går den mindre ofta, eller inte alls, längre bort på Plakastranden? Nån som vet? Kan vara bra att veta när man möter dessa rumsraggare det stod om i en tråd här nyss

/Marianne
Vi har bott i Agia Anna de två sista somrarna i början av juni, bussen fortsatte till Plaka där den vände. Jag vet dock inte hur långt ut, men sista stoppet var i alla fall Plaka. Om jag minns rätt går den i början av juni varje halvtimme dagtid, de sista turerna på kvällen en gång i timmen. Sista turen från Naxos stad på kvällen går hem vid ett i högsäsong, lågsäsong några timmar tidigare, minns ej exakt när. Taxi kostade ca. 5 euro.

Ann-Kristin.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-05-25, 14:31
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: Naxos

Hej Marianne! Vi åker nu på lördag till Santorini och vidare till Naxos! Lovar att komma med aktuell rapport om busstider!
Annelie

Senast redigerad av inkfish den 2006-05-25 klockan 22:44.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-05-25, 15:06
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Naxos

Tack jättebussigt

Ha det nu jättebra!

Själv får jag längta 19 dagar till, men idag har jag iallafall köpt en universalpropp på coop forum. Tänk vad mycket märkligt man gör för att få restarmen att sluta krampa....

/Marianne

Senast redigerad av inkfish den 2006-05-25 klockan 22:45.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-05-25, 18:14
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: Naxos

Går in på "Hälsningar fr Gr" och avlägger läskande rapporter !

Senast redigerad av inkfish den 2006-05-25 klockan 22:45.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT