Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-16, 07:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Forumvett

En sak jag noterat är att många användare citerar hela inlägg, vilket blir otroligt jobbigt att läsa. Bättre om ni citerar just det ni vill kommentera och lämnar resten utanför.
Som det är nu får man halvt scrolla ihjäl sig innan man kan läsa olika inlägg. Speciellt på iPhonen, med sin lilla skärm. Fast det är kanske därför man inte klipper ut citat, då det är lite bängligt att göra på smartphone/platta?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-16, 08:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Forumvett

Jag har alltid blivit galen på citat av hela inlägg, numera gör jag det själv (om de inte för långa). Och det beror som du säger på smartphone/platta. Inte för att det är för meckigt, egentligen, för det hade det inte behövt vara om Kalimera varit mobilanpassat. Men det är ju inte det, och det leder för min del till en jäkla massa krascher. Jag blir utslängd hela tiden och får ofta börja om - och då väljer jag den enklaste vägen när jag kommer in.

Men egentligen håller jag med dig, hela citat är en styggelse.

Jag saknar en mobilversion nåt grymt. Inte bara för allt scrollande utanför att jag t ex inte kan bädda in länkar eller lägga in bilder direkt (jag kan ladda upp dem på ipad men det går inte att kopiera länken).

Det är synd. Häromdagen hittade jag en gammal tråd där du skrev att en modernare funktionalitet på Kalimera nog skulle locka hit fler och yngre användare. Det var fem år sedan. Jag håller med
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-16, 08:56
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Forumvett

Håller också med här; det har blivit alldeles för mycket citerande av andras (ibland väldigt långa) inlägg så att man ibland kan läsa långa citat om och om igen som gillas av olika forummedlemmar, en del kommenterar inte ens utan bara sätter dit en "gilla-symbol".

Varje inlägg har ett nr så varför inte hänvisa till "inlägg nr 22" om man nu gillar hela inlägget eller välj ut det som är viktigast. Dessutom tenderar vissa trådar att bli alltför långa... syftar bl.a. på den om "Krisen i Grekland", intressant men alldeles för jobbig att följa pga ovan nämnda företeelse.

Var har hänglåset tagit vägen, kortare trådar än så har ju förut blivit förseglade med ett sådant?


Simetra
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-16, 08:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Forumvett

Nej! Att låsa trådar i tid och otid är en styggelse. En diskussion är ju inte dålig för att den blir lång. Låsningen, på andra forum, brukar bara användas där tråden av olika skäl spårat ur.

Förresten: på ett annat forum där jag är med har vi faktiskt en gräns där trådar låses för att de inte ska bli evighetstrådar. Den är på 2000 inlägg. Efter varje låsning startas en ny tråd i samma ämne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-16, 09:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Forumvett

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Håller också med här; det har blivit alldeles för mycket citerande av andras (ibland väldigt långa) inlägg så att man ibland kan läsa långa citat om och om igen som gillas av olika forummedlemmar, en del kommenterar inte ens utan bara sätter dit en "gilla-symbol".
Kortar och skriver att jag håller med!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-16, 09:10
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Forumvett

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Håller också med här; det har blivit alldeles för mycket citerande av andras (ibland väldigt långa) inlägg så att man ibland kan läsa långa citat om och om igen som gillas av olika forummedlemmar, en del kommenterar inte ens utan bara sätter dit en "gilla-symbol".
Simetra
Håller också med. Det "gödslas" med tummar och långa citat som inte bidrar till nått vettigt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-16, 09:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Forumvett

Men spännvidden är i alla fall stor! En del skriver Jag fattar inte hur man citerar - medan andra fattar det alldeles för väl
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-16, 09:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Forumvett

Håller med simetra i inlägg No 3
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-16, 10:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Forumvett

Instämmer i att man med den teknik som passar bäst bör korta ner citaten till just det stycke som man vill kommentera, eller om det är hela inlägget hänvisa till det istället för att citera.

Däremot ser jag inte problemet med för långa trådar. Tvärtom är det ju ett positivt tecken på stort intresse och engagemang i det ämne tråden gäller. Själv klickar jag oftast på "gå till första olästa" och då kvittar det ju hur många sidor tråden har. Vill man så går det att gå tillbaka till tidigare inlägg i början av tråden. Det blir ju inte precis lättare om man låser den och börjar på nytt.

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-16, 11:07
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Forumvett

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag har alltid blivit galen på citat av hela inlägg, numera gör jag det själv (om de inte för långa). Och det beror som du säger på smartphone/platta. Inte för att det är för meckigt, egentligen, för det hade det inte behövt vara om Kalimera varit mobilanpassat. Men det är ju inte det, och det leder för min del till en jäkla massa krascher. Jag blir utslängd hela tiden och får ofta börja om - och då väljer jag den enklaste vägen när jag kommer in.
Men egentligen håller jag med dig, hela citat är en styggelse.
I " gamledager" Ink, da du var "citatpoliti" her på Kalimera
- våget jeg aldri å bruke lange citat
Men n å, gjør jeg det ofte, og det av samme grunn som du, om ikke min Iphone krasjer ellers, gjør den det konsekvent når jeg skal radere
T.o.m å svare i en l a n g tråd "protesterer" den på ...
Men Janne har jo forklart hvorfor vi ikke kan få en mobilversjon, så må det heller bli lange sitat da
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-16, 17:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Forumvett

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Men Janne har jo forklart hvorfor vi ikke kan få en mobilversjon,
Stämmer bra det. Kalimera börjar bli gammal, och jag också. Tyvärr finns det inga pengar att utveckla sajten. Den får vara som den är tills det är dags för pensionering, eller Kalimexit som det numera heter.

För övrigt är det lättare att läsa i forumet om man går till denna direklänk.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-16, 17:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Forumvett

Läsa är inte det värsta, utan krascherna plus att vissa saker inte går att göra. Men de kanske går bättre om man använder den här versionen? Får pröva den ett tag och se.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-16, 21:31
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Forumvett

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Stämmer bra det. Kalimera börjar bli gammal, och jag också. Tyvärr finns det inga pengar att utveckla sajten. Den får vara som den är tills det är dags för pensionering, eller Kalimexit som det numera heter.

För övrigt är det lättare att läsa i forumet om man går till denna direklänk.
Ja, Kalimerasidan kraschar hela tiden på iPhonen så jag börjar alltid med http://www.kalimera.nu/forums/search.php?do=getnew
Kör ofta samma på datorn hemma också. Och på surfplatta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-07-16, 21:52
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Forumvett

Jag blir "utkastad" hela tiden från min smartphone...men...tålamod...! ..."ilandsproblem"... :-D
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-07-16, 22:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Forumvett

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Ja, Kalimerasidan kraschar hela tiden på iPhonen så jag börjar alltid med http://www.kalimera.nu/forums/search.php?do=getnew
Kör ofta samma på datorn hemma också. Och på surfplatta.
Jag prövade den på min ipad förut. Varje gång jag skulle lägga in en länk så kraschade den. Det gör inte vanliga versionen.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-07-16, 22:02
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Forumvett

Jag blir "utkastad" hela tiden från min smartphone...men...tålamod...! ..."ilandsproblem"... :-D
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-07-16, 23:01
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Forumvett

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Kalimexit som det numera heter.

.

Ännu en exit att hålla reda på.hoppas verkligen att Kalimexit inte är lika aktuell som Grexit
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-07-16, 23:43
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Forumvett

Nämen, vadå kraschar? Kalimera har alltid fungerat på min smartphone såvälhemma som i Grekland.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-07-17, 09:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Forumvett

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Nämen, vadå kraschar? Kalimera har alltid fungerat på min smartphone såvälhemma som i Grekland.
Jag skulle tro att problemen uppträder väldigt olika, beroende på vilken smartphone man har, vilken webbläsare, vilka andra appar som kan tänkas konflikta osv.

Det som händer för mig (med iphone 6 och ipad air, båda med safari) är:

* ffa på iphone blir jag utslängd hela tiden och måste logga in igen

* har, som Kari, svårt att radera utan att webbläsaren kraschar. Ett problem med raderingen är att jag inte kan ställa markören precis där jag vill, och inte kan dra i den utan en krasch.

* krascharna kan uppträda i princip när som helst. Vissa av dem innebär att webbläsaren helt går ner, andra innebär "webbsidan har stött på ett problem och måste laddas om".

* bädda in länkar går inte, krasch.

* lägga in bilder som jag laddat upp i Kalimeras album går inte, eftersom länken inte går att kopiera.

* jag TROR att jag har störst problem på ipad, faktiskt, ännu större än på iphone.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-07-17, 11:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Forumvett

Citat:
Ursprungligen postat av Pela Visa inlägg
Ännu en exit att hålla reda på.hoppas verkligen att Kalimexit inte är lika aktuell som Grexit
Troligen kommer det en Brexit innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Nämen, vadå kraschar? Kalimera har alltid fungerat på min smartphone såvälhemma som i Grekland.
Funkar perfekt för mig också.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT