Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-21, 19:52
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Det rätta svaret.....

Det rätta svaret till alla frågor verkar vara Naxos
Alla som frågar vart dom skall åka får till slut svaret "Naxos"

Riitta, som inte tänker åka till Naxos
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-21, 21:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Detta var inte menat som kritik mot någon eller Naxos Det är säkert en jättefin ö eftersom den ligger alltid som etta på listan på populära öar

Tyckte bara att det var lite lustigt att den alltid ploppar upp när folk frågar vart dom skall åka

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-21, 21:41
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Du har rätt. Jag är en av dessa tjatare,men det är ju ofta frågor om stränder och genuint bla bla som kommer upp och då tycker jag att Naxos passar bra. När det dessutom handlar om barn,tycker jag att Naxos passar ännu bättre. Det är faktiskt en ö so har allt. Vacker och genuin chora,underbara stränder,fina byar,god mat och ganska billigt jämfört med tex Santorini. Jag rekommenderar Naxos till alla barnfamiljer och till alla andra!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-21, 23:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Det är faktiskt en ö so har allt. Vacker och genuin chora,underbara stränder,fina byar,god mat och ganska billigt jämfört med tex Santorini. Jag rekommenderar Naxos till alla barnfamiljer och till alla andra!
Det är odiskutabelt så att Naxos är ett mycket populärt resmål, bl a bevisat flera gånger om i Kalimeras omröstningar. Det ska också respekteras att vi alla har våra favoriter bland de grekiska öarna, och det må vara vars och ens rätt att argumentera för dem.

De flesta av dina argument har nog också viss riktighet. Dock är väl det sista, "ganska billigt jämfört med tex Santorini", ett väldigt tunt argument. Vilka öar är inte ganska billiga jämfört med Santorini? Jag tycker att det finns anledning för oss alla att vara lite varsamma med superlativen när vi beskriver våra favoritöar.

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-22, 08:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Jag gillar Naxos även om den inte kommer på min Topp i fem lista. Jag rekommenderar den också gärna speciellt till barnfamiljer som vill ha fina sandstränder och en lugn miljö. Naxos har flera fina stränder där det finns ett stort urval av bra boenden som passar väldigt många. Det finns flera fina byar, vacker natur, många bra tavernor, en vacker chora med fina gränder, intressanta byggnader och ibland även fantastiska konserter.

Den värsta baksidan av massturismen finns inte här och det tilltalar i varje fall mig.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2012-10-22 klockan 09:00. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-22, 10:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag tycker att det finns anledning för oss alla att vara lite varsamma med superlativen när vi beskriver våra favoritöar.

Masse
Varför det? MINA favoritöar öser jag superlativer över om det passar in på frågeställarens önskemål och frågor.

Riitta: Jag har också ekommenderat Naxos till folk, även om jag inte kommer att åka Dit igen. Jag har varit där en gång och maken 3 och jag gillade Naxos jättemycket trots alla turister, för ön har så många fina byar och fina stränder och Naxos chora "sväljer" på något konstigt vis alla turister på ett hyfsat sätt. Vi var ändå där i augusti innan den verkliga krisen men det var trevligt ändå även om vi hade svårt att hitta bra boende. Men åka dit igen? NÄ, jag har andra favoriter....

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-22, 11:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Varför det? MINA favoritöar öser jag superlativer över om det passar in på frågeställarens önskemål och frågor.
Lissi
Jo visst tycker jag också att man kan tala väl om sina favoriter. Vad jag menar är att jag tycker att det är angeläget att man i ev yra av superlativer också bemödar sig med att hålla sig till sådant som stämmer någorlunda med verkligheten.

Av den anledningen försöker jag att vara försiktig med orden när jag själv rekommenderar, och mycket försiktig med det jag läser som andra rekommenderar. Det minskar risken för besvikelse för både andra och mig själv, ökar chansen att bli positivt överraskad och befrämjar trovärdigheten.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-22, 11:38
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Jeg er en av dem som ble overbevist av Naxos-entusiastenes superlativer, selv om jeg synes de smakte litt av "over-selling", og reiste to uker til Naxos for to år siden. Og det var virkelig to uker med mange gode opplevelser, god mat og vennlige mennesker. Selv har jeg sett så mange "Gamlebyer" med trange smug og blomsterpotter i blå trapper at det ikke er det mest spennende lengre, så selve Chora'en var ikke så spesiell.

Jeg er glad jeg reiste dit, og hadde som sagt en flott tur, men det er ikke den øya jeg kommer til å lengte mest tilbake til. Been there osv...

Mine egne "superlativ-øyer" og ikke minst favoritter på fastlandet er nok i en helt annen klasse....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-10-22, 14:27
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Jeg hadde kanskje også anbefalt Naxos til en barnefamilie som var ute etter chartertur, barnevennlig strand og mulighet for noen utflukter.

Når det er sagt er jeg enig med JohnS. Jeg har også vært på Naxos i to uker - med dags- og todagsturer til andre øyer - og hadde en fin ferie, men jeg kan ikke se noen grunn for å dra tilbake. Vi bodde i Naxos by, men orket ikke engang være på den overbefolkede og turistifiserte strandpromenden (der var til og med norsk bar der ) om kvelden - heldigvis var det spisesteder og barer å finne andre steder i byen.

Jeg synes man kan pøse på så mange superlativer man vil om sitt favorittsted, men man må også forklare hvorfor noe er Fantastisk eller hva slags superlativ man bruker. Så kan folk lettere bedømme rosen selv.

Når det gjelder fastlandet, som JohnS også er inne på, er det utrolig mange steder jeg kan anbefale der framfor enhver øy, men de fleste spørsmål på forumet er jo fra (charter)turister som vil reise kjapt og greit til en eller annen øy, så fastlandsanbefalinger er det ikke mye vits i her. (Og jeg mener ikke noe negativt med det, jeg kritiserer ikke, bare slår fast et faktum.)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-10-22, 14:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Jag tror väl att de flesta av oss försöker svara utifrån frågeställarens önskemål i den mån de är specificerade. Sen finns det ju en del som bara rekommenderar sin favoritö oavsett vad frågeställaren efterfrågat och andra som bara besökt en ö och inte har någon personlig erfarenhet av någon annan ö eller plats i Grekland.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-10-22, 17:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Mine egne "superlativ-øyer" og ikke minst favoritter på fastlandet er nok i en helt annen klasse....
Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg

Når det gjelder fastlandet, som JohnS også er inne på, er det utrolig mange steder jeg kan anbefale der framfor enhver øy, men de fleste spørsmål på forumet er jo fra (charter)turister som vil reise kjapt og greit til en eller annen øy, så fastlandsanbefalinger er det ikke mye vits i her. (Og jeg mener ikke noe negativt med det, jeg kritiserer ikke, bare slår fast et faktum.)
JohnS och Admirala!
Jag tycker att det skulle vara intressant att få ta del av lite information om era "fastlandsfavoriter". Det kunde vara kul som omväxling till alla de "vanligare" resmålen i Grekland. Och nog är vi ganska många som gärna reser reguljärt och kan vara intresserade av sådana platser. Så kom gärna igen med lite superlativer om "era" favoriter! Men det kanske passar bäst i en ny tråd, tex "Våra fastlandsfavoriter"?

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-10-22, 18:25
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
JohnS och Admirala!
Jag tycker att det skulle vara intressant att få ta del av lite information om era "fastlandsfavoriter". Det kunde vara kul som omväxling till alla de "vanligare" resmålen i Grekland. Och nog är vi ganska många som gärna reser reguljärt och kan vara intresserade av sådana platser. Så kom gärna igen med lite superlativer om "era" favoriter! Men det kanske passar bäst i en ny tråd, tex "Våra fastlandsfavoriter"?

Masse
Jeg tar utfordringen, enig at det bør være en ny tråd. Kommer med mine innspill i morgen
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-10-22, 19:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg tar utfordringen, enig at det bør være en ny tråd. Kommer med mine innspill i morgen
Nei, begynte allerede i dag: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=31878
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-10-22, 21:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Jag hakar på men inte riktigt än.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-10-31, 18:46
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Jag hade en gång en favoritö... Den var min favorit för att där fanns ett lugn och en stillhet tidigt på sommaren, då reste folk dit som sökte naturupplevelser, enkelhet, tid för eftertanke, reflektion och stilla samtal. Vi var samma personer, från hela Europa, som kom dit i juni varje år, satt bredvid varandra med morgonkaffet och tittade tysta ut över havet medan farbror Kostas från Aten ställde sina vattenflaskor (för sötvattendusch) i solen på uppvärmning innan han och hans pensionärsvänner morgonsimmade i bukten. Paradisiskt!

Så skrevs det två reseguider på svenska som lyfte fram ön - med superlativer - som ett paradis för barn. Sommaren efter kom de första familjerna, tidigt i juni. År efter år spred sig ryktet så att juni nu är perioden när hela ön är som ett jättedagis eller fritids med skrikande, stojande barn och föräldrar som ofta också tar semester från föräldrarollen.

Så filmades ön för inslag i resereportage i tv runt om i Europa - med superlativer - , så även i Grekland och nu är ön full av turister som förväntar sig lyx och bekvämlighet utan begränsningar. På en ö med 350 fast boende finns nu över 1000 rum att hyra, med plats för fler än 3000 gäster - fler än vad som ryms på öns stränder. Nu tar turisterna färjan till grannöarna för att få plats på en strand!

Öborna, som från början drev rumsuthyrningar, småhotell och andra små verksamheter drogs med i karusellen, många är nu svårt skuldsatta då de hela tiden försökt överträffa grannens verksamhet. Ön har haft sitt första inbrott, då det stals för stora summor, och misstänksamheten mellan öborna växer.

Miljön har naturligtvis påverkats, havsbotten dör bit för bit och antalet bilar som på somrarna kör de långa sträckorna av 1,5 eller 2,5 km som vägnätet medger ökar sommar efter sommar.

Så, jag rekommenderar gärna Naxos som, just som Lissi skriver, kan svälja många turister utan att helt förlora sin själ!
Våga
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-11-01, 09:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Det rätta svaret.....

@Våga: Det är inte Koufonissi, du talar om??

/Netwolf
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-11-01, 18:00
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Det rätta svaret.....

@Netwolf: Det kanske inte är så svårt att lista ut om man har varit där ;-)!!

Våga
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-11-01, 19:08
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Det rätta svaret.....

@våga, Det låter ju gräsligt. Trist om det är Koufonissi du syftar på. Har länge velat åka dit men än så länge bara passerat med Skopelitis. Men, nu är jag också förälder så jag och min familj kanske bara bidrar till att förstöra om vi åker dit.

För övrigt gillar vi Naxos och tycker att det är en av de bästa öarna i Kykladerna (kan ej uttala mig om andra ögrupper, har bara rest i Kykladerna). Den har allt och om man vill slippa andra turister så är det inga problem.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-11-02, 07:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
@Netwolf: Det kanske inte är så svårt att lista ut om man har varit där ;-)!!

Våga
Har själv aldrig varit där och det som du beskriver, är just det som avskräckt mig.

/Netwolf
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-11-02, 16:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Så skrevs det två reseguider på svenska som lyfte fram ön - med superlativer - som ett paradis för barn. Sommaren efter kom de första familjerna, tidigt i juni.
Jag skrev om ön på Kalimera redan för femton år sedan, alltså 1997. Är det mig du menar, eller kom dessa reseguider senare?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT